تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز

24 شهریور, 779 0
-بیش-فعالی-با-نوار-مغز.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز

یکی از اختلالات شایع در بین کودکان و نوجوانان بیش فعالی است. از این رو خیلی از والدین ممکن است تمایل داشته باشند بیشتر در مورد راه های تشخیص بیش فعالی کودکان بدانند. یکی از ساده ترین راه ها به منظور تشخیص بیش فعالی استفاده از نوار مغز است. اگر دوست دارید بیشتر در مورد تشخیص بیش فعالی با نوار مغز بدانید، توصیه می شود این مطلب را تا انتها دنبال کنید:

بیش فعالی در کودکان

در متن خواهید خواند:

بیش فعالی در کودکان

اختلال بیش فعالی در کودکان در واقع در اکثر کودکان ناشی از نقص توجه در آن هاست. این روزها بیش فعالی یکی از اختلال های روانی و عصبی رشدی در میان کودکان است. این اختلال در واقع در صورت عدم تناسب رشد مغز و دستگاه عصبی مرکزی اتفاق خواهد افتاد. در حقیقت این دو بخش دچار آسیب شده و به همین دلیل کودک در یادگیری و حافظه و رشد با مشکل همراه خواهد شد.

خیلی از والدین ممکن است در صورت مواجهه با برخی از علائم از سوی فرزند خود سریعاً به یک مرکز مشاوره کودک مراجعه نمایند. اما بسیاری از والدین نیز به واسطه ترس و نگرانی که داشته روش های نادرستی را به منظور درمان کودک خود در پیش خواهند گرفت. اما در این مطلب یاد خواهیم گرفت که بهترین تصمیم و برخورد در مورد کودکان و نوجوانان بیش فعال چیست؟ آیا تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز امکان پذیر است؟

عوامل ایجاد اختلال بیش فعالی در کودکان

به طور معمول این اختلال به ژن ها مربوط است. در 30 درصد موارد یکی از والدین علائم بیش فعالی را در خود داشته و این مشکل را برای کودک به ارث خواهد داشت. گاهی نیز وجود مشکلاتی در طی دوران بارداری این مشکل را به وجود می آورند. که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استرس
  2. مصرف برخی از داروها
  3. تماس با مواد شیمیایی از جمله سرب، دخانیات، الکل، دود اتومبیل و…

گاهی نیز بیماری هایی نظیر عفونت مغزی کودکان را بیش فعال خواهند نمود. از دیگر عوامل موثر در بروز اختلال بیش فعالی در کودکان می توان به مصرف خوراکی های دارای مواد نگهدارنده، شیرین کننده های مصنوعی و رنگ های غیرمجاز اشاره نمود.

آیا هر کودک پرتحرکی بیش فعال است؟

خیلی از والدین و اطرافیان به محض مشاهده کمی پرتحرکی از سوی کودک به او برچسب بیش فعالی می زنند. این در حالی است که هر کودک پرتحرکی الزاماً بیش فعال نیست و هیچ گونه نیازی به روند درمانی مخصوص کودکان بیش فعال نخواهد داشت.

اما برای آن که از این بابت به عنوان والدینی مسئول آسوده خاطر باشید می توانید تا زمان مدرسه این پیگیری و بررسی را ادامه دهید. گاهی ممکن است با ورود به مدرسه و عدم سازگاری کودک با قوانین مدرسه بیش فعالی او مشخص شود. در چنین زمانی نیاز است که سریعاً اقدام به پیگیری پروسه درمان بیش فعالی کودک نمود.

 ضرورت درمان اختلال بیش فعالی در کودکان

خیلی از والدین بر این باورند که مشکل بیش فعالی با بزرگ تر شدن کودک برطرف خواهد شد. حال آن که این یک فرضیه کاملاً غلط است. واقعیت آن است که در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود ممکن است کودک بعدها به مشکلاتی نظیر شکست تحصیلی، اختلالات روان پزشکی، اعتیاد به مصرف مواد مخدر و روان گردان دچار شود. لذا نیاز است که به موقع نسبت به درمان اختلال بیش فعالی کودک اقدامات لازم انجام شود. یکی از ساده ترین راه ها در این زمینه تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز است.

آیا تنها کوکدکان دچار بیش فعالی هستند

آیا تنها کودکان دچار اختلال بیش فعالی هستند؟

به طور معمول از سنین کودکی علائم بیش فعالی خود را نشان خواهند داد. طی تحقیقات صورت گرفته بین 3 تا 5 مورد از هر 100 کودک دچار اختلال بیش فعالی می باشند. در 40 درصد از این کودکان بیش فعالی رفته رفته با افزایش سن علائم کمتری داشته و می توان گفت فرد بهبود پیدا می کند.

اما گاهی نیز این علائم تا بزرگسالی با افراد همراه خواهند بود. البته در این بین انتقال تحرک بالا به بزرگسالی کمتر اتفاق می افتد. اگر چه بیش فعالی در کودکان پسر از دختران بیشتر است اما با بزرگ شدن افراد این اختلال در هر دو جنسیت به صورت یکسان اتفاق خواهد افتاد.

 علائم اختلال بیش فعالی در کودکان

اگر چه گاهی در بین دخترها و پسرها علائم بیش فعالی و نقص توجه متفاوت است اما به طور کلی می توان علائم زیر را نشان دهنده اختلال بیش فعالی در کودکان به شمار آورد:

  1. عدم تمرکز
  2. شتاب زدگی در عمل
  3. بی توجهی
  4. ناآرامی و بی قراری

چگونه بیش فعالی کودکان را تشخیص داد؟

 به طور معمول در کودکی و بیش از 7 سالگی می توان بیش فعالی را در کودکان تشخیص داد. غالباً اولین افرادی که متوجه عدم تمرکز یا تحرک غیرمعمولی کودک خواهند شد والدین یا معلم او هستند. هر چند صرفاً از روی این نشانه ها نمی توان بیش فعال بودن کودک را ثابت کرد.

بلکه این اختلال باید توسط روانپزشک تأیید شود. پزشک از راه های مختلفی از جمله تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز قادر به تشخیص این اختلال خواهد بود.

انواع اختلال بیش فعالی در کودکان

به طور معمول اختلال بی توجهی در کودکان به سه شکل مختلف خود را نشان خواهد داد:

  1. گروه اول از کودکان بیش فعال قادر به توجه و دقت کافی نمی باشند. به نوعی این دسته از کودکان دارای اختلال بی توجهی هستند.
  2. گروه دوم دارای اختلال تکانشگری هستند و این اختلال با فعالیت های جسمانی شدید خود را نشان خواهد داد.
  3. گروه آخر نیز کودکانی هستند که ضمن داشتن تحرکی بالا، دارای اعصاب ضعیفی هستند و خیلی زود عصبی می شوند.

گروه آخر به نوعی دارای ترکیبی از علائم گروه اول و دوم هستند و کودک علاوه آن که پرتحرک است قادر به تمرکز نیز نمی باشد.  

 بررسی ویژگی های بالینی بیش فعالی در کودکان

  1. کودک نمی تواند به تکالیف توجه نشان داده شود. برای مثال مشق نوشتن برای او دشوار است و یا در درک تمرین های نیازمند به تکرار اغلب ناتوان می باشد.
  2. کودک بیش فعال در کلاس نمی تواند ساکت بماند و با ایجاد سروصدای اضافه در نظم کلاس اختلال به وجود می آورد.
  3. کودک در فعالیت های روتین و روزمره خود فاقد توجه مورد نیاز به جزئیات است.
  4. به طور معمول کودک وسایل خود را گم کرده و به یاد نمی آورد آن ها را کجا گذاشته است.
  5. کودک خیلی زود به واسطه محرک های خارجی تمرکز خود را از دست می دهد.

بیش فعالی کودکان چه بیماری هایی را با خود به همراه دارد؟

بیش فعالی کودکان باعث می شود این افراد بیشتر به نسبت دیگران دچار اختلال روانی و عصبی رشدی شوند. از جمله اختلالات روانی و عصبی رشدی همراه با بیش فعالی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. افسردگی
  2. نافرمانی
  3. اضطراب
  4. اختلال سلوک
  5. دشواری در یادگیری

  طی تحقیقات صورت گرفته تقریباً 60 درصد از کودکان بیش فعال دارای اختلالات روانشناختی هستند. به طور معمول در این شرایط تشخیص و درمان سخت تر و پیچیده تر خواهد بود.

آیا تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز امکان پذیر است؟

بله، اگر چه به طور معمول از طریق شواهد رفتاری و روانی بیش فعالی کودکان تشخیص داده خواهد شد. اما به تازگی این کار از طریق تست نوار مغز نیز امکان پذیر می باشد. در واقع در تشخیص بیش فعالی با نوار مغز، امواج مغزی کودک مورد بررسی قرار داده خواهد شد. در تست نوار مغز برای بیش فعالی نسبت امواج بتا و تتا در مغز ارزیابی می شود.  

متخصصین متوجه شده اند که در نوار مغزی کودکان و نوجوانان بیش فعال به نسبت دیگر بچه ها نسبت امواج بتا به تتا بیشتر است. لذا به کمک نوار مغز می توان در کنار بررسی های روانشناسی به تشخیص دقیق تری رسید. پس از تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز، به کمک دستگاه نوروفیدبک امواج مغزی مورد درمان قرار خواهند گرفت.

تشخیص بیماری دو قطبی از بیش فعالی کودکان با نوار مغز

گاهی بیماری دو قطبی به اشتباه با بیش فعالی یکی گرفته می شود. برای تشخیص بیماری دو قطبی از بیش فعالی نیز می توان از نوار مغز کمک گرفت. بیماری دو قطبی دارای دو فاز سرخوشی و افسردگی است و مدام فرد بیمار بین این دو حالت در حال تغییر است.

 علائم افراد دارای بیماری دو قطبی در حالت سرخوش باعث می شود به اشتباه بیماری آن ها بیش فعالی تشخیص داده شود. حال آن که از طریق تست نوار مغز به راحتی می توان این دو بیماری را از هم تشخیص داد. در واقع از آن جایی که هر دو این بیماری ها مربوط به مغز هستند به راحتی می توان به واسطه تست نوار مغز و بررسی کارکرد مغز، نوع بیماری را در فرد تشخیص داد.

تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی چگونه است؟

برای برقراری ارتباط میان سلول های عصبی یا نورون های مغز، پتانسیل های الکتریکی وارد عمل می شوند. امواج مغزی در واقع به واسطه سیگنال های الکتریکی در بافت مغزی به وجود خواهند آمد. طبق فرکانس و تکرارپذیری، امواج مغزی در هر ثانیه دارای چهار نوع موج مغزی به نام های دلتا، تتا، آلفا و بتا هستند. این امواج توسط دستگاه نوار مغز و از طریق الکترودهای متصل شده به پوست سر بیمار قابل ثبت می باشند.

به نوعی سیگنال های الکتریکی زبان مغز انسان هستند. از این رو با تست نوار مغز می توان سیگنال های الکتریکی را در مغز مشخص نمود و به این شکل به عملکرد مغز پی برد. در تست نوار مغز که نقشه برداری مغزی نیز نام دارد پس از ثبت امواج مغزی در مناطق مختلف مغز، تحلیل و اندازه گیری آن ها انجام خواهد شد.

نحوه انجام تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان

جهت انجام تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان، کلاهی روی سر فرد قرار داده می شود. این کلاه دارای الکترودهایی است که به واسطه آن ها امواج مغزی ثبت خواهد شد. به کمک تست نوار مغز در 19 بخش سر فعالیت قشر مغز بررسی و ثبت می گردد. این امواج با چشم های باز و بسته به ثبت خواهند رسید.

پس از ثبت امواج، این بار اطلاعات به ثبت رسیده به کامپیوتر انتقال داده شده و مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. در نهایت نتیجه تست در قالب یک نمودار یا تصویر نشان داده خواهد شد. این تصویر در واقع همان نوار مغزی یا نقشه مغزی می باشد. به کمک نوار مغزی می توان فعالیت مغز فرد را با مغز یک انسان طبیعی مقایسه کرد.

در نوار مغزی هر یک از رنگ ها نشان دهنده مورد خاصی هستند. در ادامه معنای هر رنگ را با هم بررسی می کنیم:

  1. رنگ سبز= عملکرد طبیعی امواج مغزی
  2. رنگ قرمز= فعالیت غیرطبیعی و زیاد مغز
  3. رنگ آبی= فعالیت پایین مغز

عوارض تست نوار مغز در تشخیص بیش فعالی کودکان

خیلی از والدین به دلیل ترس از عوارض احتمالی تست نوار مغز بر روی کودکان، از این روش درمانی دوری می کنند. این در حالی است که این روش درمانی یک روش بی خطر و مطمئن شناخته می شود. در این روش صرفاً فعالیت الکتریکی مغز ثبت شده و باعث درد یا ناراحتی کودک دلبند شما نخواهد شد.

در این روش خطراتی نظیر شوک الکتریکی و برق گرفتگی فرزند شما را تهدید نمی کند. تنها گاهی در مواقع بسیار محدودی این تست ممکن است در افراد با اختلال تشنجی منجر به تشنج شود. که البته این مورد به راحتی توسط پزشک درمانگر قابل کنترل خواهد بود و جای هیچ نگرانی نیست.

تنها کافی است شرایط کودک خود را به خوبی برای پزشک شرح داده و طبق گفته های او عمل کنید.

بهترین مرکز تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان

قطعاً همه والدین دوست دارند مرکزی مطمئن را برای انجام تست نوار مغز کودک خود جهت تشخیص بیش فعالی انتخاب کنند. مرکزی کاملاً حرفه ای و تخصصی. این روزها تعداد بالای مراکز انجام تست نوار مغز باعث شده انتخاب یک مرکز حرفه ای کار چندان راحتی نباشد.

در این بین می توان گفت کلینیک تخصصی رها یکی از بهترین و حرفه ای ترین مراکز تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان به شمار می رود. این مرکز قطعاً تمامی انتظارات شما از یک کلینیک حرفه ای و درجه یک را پاسخگوست.

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها یک مرکز کاملاً معتبر در زمینه انجام تست نوار مغز به شمار می رود. در ادامه بیشتر با ویژگی های این مرکز به عنوان بهترین مرکز نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان آشنا خواهیم شد.

ویژگی های بهترین مرکز نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان

ویژگی های بهترین مرکز نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان

1. دارای مجوزهای قانونی

کلینیک مغز و اعصاب و روان رها یک مرکز کاملا حرفه ای و قانونی است و دارای مجوزهای قانونی می باشد. این مرکز زیر نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به فعالیت مشغول است. این موضوع باعث شده شما مطمئن باشید تمامی امور انجام شده در این مرکز به صورت اصولی و کاملاً قانون انجام خواهند شد.

لذا تست نوار مغز به منظور تشخیص بیش فعالی کودکان نیز به صورت کاملاً تخصصی و اصولی در این مرکز صورت می گیرد.

 

2. برخورداری از بروزترین دستگاه ها

در کلینک رها همواره از بروزترین دستگاه و تجهیزات بهره گرفته می شود. این کلینیک مجهز به جدیدترین تکنولوژی هاست. لذا شما می توانید با خیالی آسوده از کامل بودن امکانات این مرکز، برای تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز به این کلینیک مراجعه کنید.

 

3. بهره مندی از محیطی حرفه ای و تخصصی

قطعاً والدین وقتی صحبت از معالجه کودکان به میان می آید دقت و وسواس بیشتری در انتخاب یک مرکز درمانی خواهند داشت. این در حالی است که کلینیک رها از بهترین و حرفه ای ترین محیط برای درمان افراد به ویژه کودکان برخوردار است.

این محیط تمامی شرایط لازم برای درمان و انجام تست های مختلف بر روی کودک دلبند شما داراست.

 

4. دارای کادری مجرب

قطعاً حضور افراد حرفه ای به یک کلینیک درمانی اعتبار دو چندانی خواهد بخشید. مرکز تخصصی رها مفتخر است که برای تکمیل کادر خود از حرفه ای ترین و بااخلاق ترین افراد دعوت به عمل آورده است. بی شک این موضوع باعث شده کودکان در محیط آرامش بیشتری داشته و راحت تر به درمان رضایت دهند.

 

5. مرکزی چند تخصصی

کلینیک تخصصی را تمامی جوانب مختلف بیماری های مغز و اعصاب و روان را پوشش می دهد. لذا شما می توانید با خیالی آسوده برای هر یک از اختلالات ذهنی کودک دلبند خود این مرکز را انتخاب کنید. علاوه بر آن تمامی تست های مورد نیاز برای تشخیص بیماری و اختلال کودک از جمله تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودک در این مرکز قابل انجام است.

از این رو هیچ نیازی نیست که برای هر مرحله از درمان راهی کلینیک های مختلف شوید. بلکه تمامی امور تشخیص و درمان کلیه اختلالات مغزی در این مرکز قابل اجراست.

 

6. برخورداری از متخصصینی کاربلد

حتماً در هر کلینیکی مهم ترین چیز وجود پزشکانی حاذق است. تیم رها نیز دارای حرفه ای ترین و متخصص ترین پزشکان می باشد. لذا شما می توانید با اطمینان از علم و تخصص این پزشکان، کلینیک رها را به منظور تست نوار مغز کودک خود جهت تشخیص اختلال بیش فعالی انتخاب کنید.

سایر ویژگی های کلینیک رها بهترین مرکز نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان

1. طرف قرارداد با بیمه های مختلف

کلینیک تخصصی رها برای رفاه حال بیماران خود و برای آن که تنها دغدغه افراد پیگیری روند درمان خود و عزیزانشان باشد با اکثر بیمه های کشور قرارداد دارد. لذا شما با هر بیمه ای این امکان را داشته تا با هزینه ای معقول از خدمات تخصصی کلینیک رها بهره مند شوید.

2. امکان دریافت مشاوره از طریق تماس با کلینیک

شما عزیزان این امکان را داشته تا از طریق تماس با کلینیک رها، با کارشناسان این مرکز در ارتباط باشید. شما می توانید سوال ها خود را از کارشناسان کلینیک رها پرسیده و پاسخی کاملی را از سوی آن ها دریافت نمایید. شما همچنین می توانید از طریق واتساپ نیز از کارشناسان این مرکز مشاوره بگیرید.

 

3. پاسخگویی سریع

این مرکز به واسطه تعهدی که در قبال بیماران و مراجعه کنندگان داشته همواره در تلاش است تا بدون معطلی خدمات لازم را به آن ها ارائه دهد. لذا شما می توانید در روزها و ساعاتی که مرکز فعال است حدالامکان بدون معطلی از خدمات این کلینیک بهره مند شوید.

هزینه نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان در کلینیک رها

واقعیت آن است که از سوی سازمان بهداشت و درمان هزینه مشخصی برای انجام تست نوار مغز در نظر گرفته خواهد شد. از این رو کلیه مراکز مؤظف به پیروی از این قانون هستند. در این بین ممکن است برخی از مراکز از طریق اضافه کردن هزینه هایی غیرضروری باعث افزایش هزینه تست نوار مغز شوند. این در حالی است که در کلینیک تخصصی رها همه چیز به نفع مراجعه کننده خواهد بود.

در کلینیک مغز و اعصاب و روان رها به هیچ عنوان هزینه های اضافی برای مراجعه کنندگان تراشیده نمی شود. از طرفی این مرکز از آن جایی که با بیمه های مختلف طرف قرارداد است باعث شده بیماران به واسطه بیمه، هزینه کمتری را پرداخت کنند. از این رو شما می توانید با کمترین هزینه تشخیص بیش فعالی کودکان با نوار مغز را به کلینیک رها بسپارید.

حرف آخر

بیش فعالی در کودکان همان طور که گفتیم این روزها بسیار شایع تر از گذشته است. این اختلال رفتاری اگر چه ممکن است تا بزرگسالی نیز با فرد همراه باشد اما در صورتی که به موقع و در سنین کودکی پیگیری شود به راحتی قابل درمان است. یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص بیش فعالی کودکان انجام تست نوار مغز است.

شما عزیزان می توانید تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان را با خیالی آسوده در کلینیک تخصصی رها انجام دهید. در این کلینیک شما می توانید در این زمینه بهترین خدمات را دریافت کنید.

حتی اگر در بیش فعالی کودک خود دچار تردید هستید انجام یک تست نوار مغز زیر نظر یک پزشک متخصص می تواند به تمامی این دل نگرانی ها پایان دهد. شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعاتی بیشتر در این خصوص با کارشناسان کلینیک رها ارتباط تلفنی داشته یا از طریق شبکه های اجتماعی و به صورت آنلاین از مشاوره آن ها بهره مند گردید. قطعاً در این مشاوره به پاسخ تمامی پرسش هایی که در ذهن دارید دست پیدا خواهید کرد.

کلینیک رها در تمامی مراحل تشخیص و درمان بیش فعالی کودک دلبندتان در کنار شماست.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما