درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

1 اسفند, 779 0
-بیش-فعالی-با-نوروفیدبک.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD)، از اختلالات رشد عصبی کودکان می باشد که تقریباً 11 درصد از کودکان در ایالات متحده درگیر آن هستند. این مشکل در کودکان به سختی قابل مشاهده است و به طور معمول زندگی روزمره و رفتار کودک را تحت الشعاع قرار می دهد. اغلب برای درمان کودکان بیش فعال از دارو، تغییر سبک زندگی و نیز روان درمانی بهره گرفته می شود که البته برای همه افراد، این روش ها جوابگو نخواهد بود.

در این بین به منظور درمان اختلالات امواج مغزی، نوروفیدبک را می توان یک روش درمان غیرتهاجمی دانست. البته در خیلی از موارد، مصرف دارو با عوارضی همراه خواهد بود. از این رو جهت درمان بیش فعالی نیز در خیلی از موارد از روش درمانی نوروفیدبک استفاده می شود. در این مطلب بیشتر در مورد درمان بیش فعالی با نوروفیدبک صحبت خواهیم نمود:

نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

بیش فعالی چیست؟

در قسمت جلویی مغز، یک ماده هورمونی به نام آدرنالین یا دفامین ترشح می شود که در افراد سالم به میزان نرمال و کافی است. اما گاهی در برخی از افراد ترشح این ماده کمتر از حد طبیعی است که در چنین حالتی فرد به اختلال بیش فعالی مبتلا خواهد بود. بیش فعالی علائم مختلفی دارد که در هر انسانی ممکن است به میزانی دیده شود اما هنگامی که این علائم منجر به آسیب رساندن رابطه اجتماعی فرد شود یک زنگ خطر محسوب می شود.

اختلال بیش فعالی از عدم به تکامل رسیدن سیستم عصبی نشأت می گیرد و گاهی تا سن بزرگسالی نیز با فرد همراه خواهد بود. کودکان دارای بیش فعالی در شرایط ناگهانی واکنش هایی را از خود نشان خواهند داد که در واقع بدون فکر و خطرناک هستند.

علائم بیش فعالی

در صورتی که علائم بیش فعالی مانع از آن شده که فرد یک زندگی اجتماعی عادی را تجربه کند خطرآفرین خواهد بود. البته خیلی از افراد نیز ممکن است هر شیطنتی از سوی کودکان را به بیش فعالی ربط دهند. در ادامه با هم علائم بیش فعالی در کودکان را بررسی می کنیم:

  1. انرژی بسیار
  2. تحرک بالا و عدم خستگی
  3. عدم قرار داشتن و مدام در تکاپو بودن (حتی سر کلاس درس)
  4. عدم توجه
  5. ایجاد سروصدای زیاد و ضعف در گوش کردن به حرف دیگران
  6. نداشتن توانایی لازم جهت برقراری ارتباط با دیگران
  7. اختلال در خواب
  8. لجبازی

انواع بیش فعالی

به طور معمول اختلال بیش فعالی به سه دسته تقسیم می شود که البته هر یک با استفاده از روش نورفیدبک برای درمان بیش فعالی، قابل درمان هستند. در ادامه با انواع بیش فعالی آشنا خواهیم شد.

1. بی توجه

این نوع اختلال باعث شده فرد حتی با کوچکترین اتفاقی نیز توانایی خود را در انجام یک کار از دست داده و قادر به اتمام آن نباشد. این افراد اغلب نمی توانند طبق برنامه ای از قبل تعیین شده کارهای خود را انجام دهند و قوانین آن ها را آزار خواهند داد.

2. تکانشی

در این نوع بیش فعالی، کودک قادر به صاف نشستن نیست و مدام در جای خود تکان می خورد. این کودکان اغلب بسیار زیاد حرف می زنند و برای آن ها در صف ماندن هم بسیار سخت است و همچنین نمی توانند تا اتمام حرف دیگران منتظر بمانند. این کودکان معمولاً به دلیل شیطنت زیاد دچار زخم و جراحت خواهند شد.

3. ترکیبی

در این نوع بیش فعالی، کودک تمامی علائم دو نوع بیش فعالی ذکر شده را داراست.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک در بزرگسالی

اگر چه در اکثر افراد با افزایش سن و رسیدن فرد به سن بزرگسالی، علائم بیش فعالی بهبود پیدا خواهد نمود. اما گاهی نیز برخی از افراد در بزرگسالی نیز ممکن است با این مشکل رو به رو باشند. اگر شما نیز دارای علائم بیش فعالی هستید و قصد دارید برای درمان آن اقدام کنید. در وهله اول باید توسط یک روانپزشک، سلامت روان شما مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت تأیید وجود اختلال بیش فعالی در شما، به راحتی می توانید از طریق جلسات نوروفیدبک وارد پروسه درمان گردید.

نوروفیدبک چیست

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یا بیوفیدبک تراپی روشی درمانی و به معنای آموزش مستقیم مغز است. در طی این روش، مغز برای داشتن عملکرد بهتر، آموزش می بیند. در نوروفیدبک به صورت مداوم، عملکرد مغز مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات آن نیز برای خود شخص، به نمایش در آورده می شود. هنگام تغییر رفتار مغز به منظور پیدا کردن الگویی مناسب تر، به آن پاداش داده خواهد شد.

می توان گفت نوروفیدبک یک پروسه یادگیری آرام است که برای تمامی جوانب عملکرد مغز که امکان اندازه گیری آن ها وجود خواهد داشت قابل استفاده است.به دلیل استفاده از فعالیت الکتریکی مغز در روش نوروفیدبک، از آن با نام EEG (Electroencephalogram) نیز یاد می شود.

موارد استفاده از نوروفیدبک

‌نورفیدبک در رابطه با مشکلات مرتبط با بی ثباتی در مغز کاربرد دارد. از جمله اختلالات قابل درمان با نوروفیدبک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. طیف اضطراب افسردگی
  2. نقص توجه
  3. اختلالات رفتاری
  4. اختلالات خواب
  5. تشنج
  6. فلج مغزی
  7. بیش فعالی
  8. سندروم پیش از قاعدگی
  9. سردرد و میگرن
  10. طیف اوتیسم
  11. و…

روش نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

افرادی که به بیش فعالی مبتلا هستند در مغز خود دارای الگوهای رفتاری خاصی علی الخصوص در لوب پیشانی می باشند. این بخش از مغز در واقع مرتبط به شخصیت، رفتار و یادگیری است. بر اثر اختلال نقص توجه بیش فعالی، فرد ممکن است از نظر سطح توجه، کنترل تکانه ها، یادگیری و فعالیت مشکل پیدا کند. به طور معمول این اختلال و علائمی که با خود به همراه داشته زندگی فرد را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

به کمک نوروفیدبک می توان به دور از عوارض داروها، فرد را درمان نمود. رفتار هر فرد با عملکرد مغز آن رابطه ای مستقیم خواهد داشت. هر نوع تغییر رفتاری باعث تغییر در مغز می شود و بر اثر تغییر مغز، رفتار فرد نیز تغییر پیدا می کند. از این رو به کمک نوروفیدبک می توان به واسطه تغییر مغز، رفتار فرد بیش فعال را تغییر داد.

امواج یا سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط مغز انسان دارای قابلیت اندازه گیری هستند. در روش نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی می توان به کمک ابزار EEG به اندازه گیری این امواج پرداخت.

به طور کلی مغز دارای پنج نوع موج آلفا، دلتا، بتا، تتا و گاما می باشد. هر این از این امواج دارای فرکانس مشخصی هستند که به کمک EEG قابل اندازه گیری هستند. طبق مطالعات صورت گرفته در افراد بیش فعال، امواج تتا بیشتر از حالت نرمال و امواج بتا کمتر است. به کمک نوروفیدبک می توان این تفاوت را از بین برد.

نحوه انجام نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

پیش از شروع جلسه نوروفیدبک، سوالاتی در رابطه با علائم، نحوه زندگی و سوابق پزشکی فرد توسط متخصص پرسیده خواهد شد. به منظور کنترل میزان پیشرفت علائم، قبل از هر جلسه نوروفیدبک این سوالات مطرح می شوند.

در ابتدای جلسه نوروفیدبک روی سر فرد، الکترودهایی که یک سر آن ها به دستگاه EEG  متصل است وصل خواهند شد. هدف از اتصال این الکترودها اندازه گیری فعالیت مغز است. اتصال این الکترودها هیچ درد و ناراحتی با خود به همراه نداشته و به هیچ عنوان از طریق آن ها جریانی الکتریکی به بدن فرد وارد نخواهد شد.

بعد از آن که الکترودها وصل شدند جلسه آغاز شده و بر روی نمایشگر، تصویری زنده از امواج مغزی فرد به نمایش در خواهد آمد. برای آن که مغز فرد به تجزیه و تحلیل مشغول شود نیز به او تصاویر یک بازی ویدئویی نشان داده می شود.

با عکس العمل نشان دادن مغز به محرک ها، روی دستگاه EEG فیدبک دریافتی از مغز نمایش داده می شود که به کمک آن به خوبی می توان تغییر، اختلال و افزایش فعالیت مغزی توسط محرک را به چشم دید. در هر جلسه، این نمایش فعالیت مغزی با جلسه بعدی متفاوت خواهد بود.

این روش رفته رفته با تغییر امواج مغز کمک می کند تا علائم بیش فعالی در فرد کاهش پیدا کنند.

‌بررسی تأثیر نوفیدبک در درمان بیش فعالی

طبق یافته هایی مخفی، نوروفیبدک یکی از روش هایی است که به کمک آن می توان بیش فعالی را بهبود بخشیده یا درمان نمود. در سال 2009 متا آنالیزی توسط محققان انتشار یافت که در آن تأثیر نوروفیدبک بر روی علائم اختلال بررسی شد. نتیجه حاصله بیانگر آن بود که نوروفیدبک می تواند تأثیرات زیر را در پی داشته باشد:

  1. بهبود تکانش گری و بی توجهی در مقایس بزرگ
  2. پیشرفت هایی متوسط در بیش فعالی

از این رو به پیشنهاد نویسندگان این طور بیان شد که نوروفیدبک می تواند منجر به بهبود نشانه های اختلال بیش فعالی گردد.

در سال 2014 متا آنالیزی حاصله از پنج مطالعه قبلی صورت گرفته در رابطه با نوروفیدبک و بیش فعالی توسط محققات انتشار پیدا نمود. در پی آن نظر والدین و معلمان کودکان تحت درمان ارزیابی شد. در کل از نظر والدین بهبود در تکانشی، بیش فعالی و بی توجهی گزارش شد اما معلمان صرفاً بهبود را در بی توجهی اعلام نمودند. از این رو براساس محققات به این نتیجه رسیدند که نوروفیدبک می تواند به درمان بیش فعالی کودکان کمک کند.

هزینه درمان بیش فعالی

عوارض نوروفیدبک ‌برای درمان بیش فعالی

خیلی از والدین ممکن است در مورد عوارض این روش درمانی نگران باشند. خوشبختانه این روش، روشی غیرتهاجمی و ایمن به شمار می رود. اما به هر حال مانند هر روش درمانی دیگری احتمال داشته با عوارضی جانبی همراه باشد. از بین عوارض جانبی نوروفیدبک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. خستگی ذهنی
  2. حالت تهوع
  3. حساسیت به نور در افراد با سابقه ضربه به سر
  4. احساس گیجی

تعداد جلسات نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

به طور کلی نمی توان دقیق تعیین کرد که برای درمان هر فرد باید چند جلسه نوروفیدبک طی شود. اما از آن جایی که درمان در روش نوروفیدبک به واسطه حالت آموزشی که داشته سیری آرام و پیوسته دارد باید در این روش به منظور گرفتن نتیجه مطلوب، صبر و حوصله به خرج داد. در این روش نیاز است که مغز از روش های قدیمی و اشتباه خود فاصله بگیرد و برای همین نیاز به زمان نسبتاً زیادی خواهد بود.

تعداد جلسات نوروفیدبک بسته به شرایط کودک ممکن است 10 تا 80 جلسه به طول بی انجامد. به طور متوسط برای مشکل بیش فعالی در کودکان حدود 20 تا 40 جلسه درمانی در نظر گرفته می شود. اما طبیعی است که برای افراد بزرگسال به تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد.

در هر حال به هر تعداد جلسه که نیاز باشد باید به طور کامل آن ها را انجام داد در غیر این صورت نمی توان از این روش انتظار نتیجه عالی داشت. جلسات نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی بهتر است دو تا سه جلسه در هفته باشند. هر جلسه نیز به طور معمول بین 30 تا 50 دقیق طول می کشد.

هزینه درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

اگر قصد داشته برای درمان بیش فعالی کودک خود انتخاب کنید یا فردی هستید که خود دارای بیش فعالی می باشید طبیعی است که یکی از مواردی که در این رابطه ذهن شما را به خود مشغول می کند هزینه این روش درمانی باشد.

هزینه نوروفیدبک نیز همچون تعداد جلسات این روش درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان هزینه ثابتی را برای آن مشخص نمود. از عوامل موثر در هزینه نوروفیدبک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. مدت زمان جلسه
  2. مهارت و میزان تجربه درمانگر
  3. مرکز نوروفیدک
  4. علت

صرفاً نمی توان گفت هر مرکز نوروفیدبک که دارای قیمت بالاتری است پس قطعاً کیفیت بیشتری نیز ارائه خواهد نمود. بلکه کیفیت کار یک مرکز نوروفیدبک را نمی توان تنها از روی این مورد تشخیص داد. عوامل مختلفی می توانند کیفیت نهایی درمان را تحت تاثیر قرار دهند.

 یکی از راه هایی که با استفاده از آن می توان منجر به کاهش هزینه درمان بیش فعالی با نوروفیدبک کمک کرد استفاده از بیمه است. برخی از مراکز از جمله کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، با عقد قرارداد با شرکت های بیمه باعث می شوند شما بتوانید با هزینه کمتری روش درمانی نوروفیدبک را در پیش بگیرید.

بهترین مرکز تخصصی نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

اگر به دنبال یک مرکز نوروفیدبک حرفه ای برای آغاز درمان بیش فعالی هستید قطعاً یکی از انتخاب های بسیار مناسب پیش روی شما کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها می باشد. این کلینیک یکی از درمانگاه های فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان است که در این زمینه با برخورداری از مجوزهای قانونی و تحت نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مشغول به فعالیت است.

کلینیک رها چند تخصصی و خصوصی است و از انواع سنی بزرگسال، کودک و نوجوان در زمینه بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی مراجعه کننده دارد. این کلینیک به واسطه خدمات بی نظیری که داشته همواره موفق به جلب رضایت مراجعه کنندگان خود بوده است. در ادامه بیشتر با ویژگی های مهم این مرکز آشنا خواهیم شد:

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

ویژگی های بهترین مرکز نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

1. ارائه خدمات تخصصی

کلینیک تخصصی رها همواره در زمینه های مختلف از جمله ارائه خدمات نوروفیدبک ارائه دهنده تخصصی ترین خدمات است. در این کلینیک همواره بهترین تجهیزات و شرایط برای رفاه هر چه بیشتر مراجعه کنندگان و نیز دریافت بهترین خدمات توسط آن ها فراهم شده است. از این رو شما می توانید کاملاً مطمئن باشید که در این مرکز تخصصی ترین خدمات را دریافت می کنید.

2. طرف قرارداد بیمه

مرکز بیوفیدبک رها برای کاهش هزینه های درمان و راحتی حال مراجعه کنندگان با اکثر بیمه های فعال کشور قرار داد دارد. از این رو شما می توانید با هر نوع بیمه ای از خدمات این کلینیک با هزینه ای مناسب بهره مند شوید.

3. پزشکان متخصص و مجرب

کلینیک رها از بهترین متخصصین و مجرب ترین کادر درمانی دعوت به عمل آورده است. در این مرکز تمامی پزشکان دارای تجربه و تخصص بالایی هستند. لذا شما می توانید به راحتی زیر نظر بهترین متخصصین در مرکزی حرفه ای بهره مند شوید.

دریافت مشاوره رایگان از بهترین مرکز نوروفیدبک

خیلی از افراد ممکن است در زمینه بیش فعالی و نیز روش نوروفیدبک ابهاماتی داشته باشند. یکی از خدمات ویژه ای که کلینیک رها برای مراجعه کنندگان خود در نظر گرفته مشاوره رایگان غیرحضوری است. اگر دوست دارید پیش از مراجعه به کلینیک، سوالات خود را مطرح نموده و ابهاماتی که در ذهن شما وجود دارد را برطرف کنید به راحتی امکان مشاوره از طریق واتساپ برای شما فراهم است.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد یکی از اختلالاتی که ممکن است برای کودکان به وجود آید مشکل بیش فعالی است. گاهی این مشکل به نحوی است که باعث شده کودک زندگی عادی نداشته و به مشکل بربخورد. حتی در برخی از افراد با وجود رسیدن به سن بزرگسالی نیز این مشکل حل نخواهد شد. برای همین نیاز است که به محض تشخیص علائم بیش فعالی در هر سنی، نسبت به درمان آن اقدام نمود.

یکی از بهترین روش های درمان بیش فعالی، نوروفیدبک است. این روش یکی از روش های غیرتهاجمی برای درمان بیش فعالی می باشد. شما عزیزان این امکان را داشته تا در مرکز تخصصی رها، بهترین خدمات نوروفیدبک را دریافت کنید.

در این کلینیک تمامی تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای انجام جلسات نوروفیدبک، از نوع حرفه ای و پیشرفته هستند. علاوه بر آن نوروفیدبک درمانی زیر نظر بهترین متخصصین انجام می شود. از این رو شما می توانید در کلینیک رها بهترین خدمات نوروفیدبک را دریافت کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما