طب فیزیکی و توانبخشی

17 خرداد, 779 1
-فیزیکی.jpg

طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟

طب فیزیکی (PM&R) ، که به آن فیزیوتراپی نیز گفته می شود ، یک تخصص پزشکی است که شامل بازگرداندن عملکرد برای افرادی است که در نتیجه بیماری ، اختلال یا آسیب دچار معلولیت شده اند.

طب فیزیکی مراقبتهاي چند رشته اي يكپارچه و با هدف بهبود كل شخص را از طريق رفع نيازهاي جسمي ، عاطفي ، پزشكي ، حرفه اي و اجتماعي فرد ارائه مي دهد. پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی را پزشک پزشک می نامند.

طب فیزیکی و توانبخشی

توانبخشی چیست؟

توانبخشی فرایند کمک به فرد برای دستیابی به بالاترین سطح عملکرد ، استقلال و کیفیت زندگی ممکن است. توانبخشی آسیب ناشی از بیماری یا جراحت را معکوس نمی کند یا خنثی نمی کند ، بلکه به بهبود سلامت ، عملکرد و رفاه فرد کمک می کند. توانبخشی یعنی توانمند ساختن افراد.

پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در طراحی برنامه های درمانی جامع و بیمار محور هستند و اعضای جدایی ناپذیر تیم مراقبت هستند. آنها از درمانهای پیشرفته و آزمایش شده با زمان برای به حداکثر رساندن عملکرد و کیفیت زندگی بیماران خود استفاده می کنند.

پزشکان توانبخشی و طب فیزیکی چه می کنند؟

پزشکان PM&R در زمینه های مختلف بالینی ، از جمله  توانبخشی و طب فیزیکی تمرین می کنند. آنها دارای طیف وسیعی از دانش از جمله اسکلتی عضلانی ، عصبی ، روماتولوژی و سیستم قلبی عروقی هستند.

پزشکان این حوزه اغلب با استفاده از مهارت های تیمی مشترک آموزش می بینند و برای مدیریت این مسائل با مددکاران اجتماعی و سایر درمانگران بهداشتی متحد (به عنوان مثال ، فیزیکی ، شغلی و گفتاری) همکاری می کنند.

پزشکان سرپایی شرایط غیرجراحی شامل آسیب های ارتوپدی ، درد و اختلال عملکرد ستون فقرات ، آسیب های شغلی و سندرم های بیش از حد استفاده ، روده/مثانه عصبی ، مدیریت درد ناشی از فشار ، مدیریت اسپاسم و درد مزمن را مدیریت می کنند. پزشکان سرپایی معمولاً در گروه های چند رشته ای متشکل از پزشکان دیگر ، جراحان ارتوپدی و/یا جراحان عصبی یافت می شود.

* یکی از نکات بسیار مهم در توانبخشی و طب فیزیکی، انتخاب پزشک متخصص باتجربه و حرفه ای است که هم در مرحله تشخیص و هم در مرحله درمان، به بهترین نحو عمل کند. با مراجعه به درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها شما زیر نظر بهترین متخصصان درمان خواهید شد و با این انتخاب درست، نیمی از راه درمان خود را طب کرده اید*

محدوده حوزه طب فیزیکی

طب فیزیکی و توانبخشی شامل مجموعه ای از تنظیمات بالینی بیماران است.

در بیمارستان ، پزشکان معمولاً بیمارانی را که قطع عضو ، ضایعه نخاعی ، سکته مغزی ، ضربه مغزی و سایر آسیب ها یا شرایط ناتوان کننده داشته اند ، درمان می کنند. در درمان این بیماران ، پزشکان متخصص یک تیم بین رشته ای از درمانگران فیزیکی ، شغلی ، تفریحی و گفتاردرمانی ، پرستاران ، روانشناسان و مددکاران اجتماعی را رهبری می کنند.

در محیط های مشابه ، پزشکان بیماران مبتلا به آسیب های عضلانی و مفصلی ، سندرم های درد ، زخم های غیر التیام بخش و سایر شرایط ناتوان کننده را درمان می کنند. پزشکان آموزش دیده اند که به عنوان گزینه درمان درد ، تزریق داخل مفاصل یا ماهیچه ها را انجام دهند. پزشکان همچنین در مطالعات هدایت عصب و الکترومیوگرافی آموزش دیده اند.

درمان در طب فیزیکی و توانبخشی

هدف اصلی طب فیزیکی و درمان توانبخشی این است که به فرد کمک کند تا در محدودیتهای ناشی از اختلال یا بیماری ناتوان کننده که درمان قطعی برای آن وجود ندارد ، عملکرد بهینه داشته باشد. تأکید بر بازسازی کامل عملکرد پیش از موعد نیست ، بلکه بهینه سازی کیفیت زندگی برای کسانی است که قادر به دستیابی به ترمیم کامل نیستند. رویکرد تیمی به شرایط مزمن برای هماهنگی مراقبت از بیماران تأکید شده است. توانبخشی جامع توسط متخصصان در این زمینه ارائه می شود که به عنوان تسهیل کننده ، رهبران تیم و متخصصان پزشکی برای توانبخشی عمل می کنند.

در توانبخشی ، اغلب از اهداف مراقبت توسط تیم مراقبت های بالینی استفاده می شود تا تیم و فرد تحت توانبخشی برای یک ناتوانی اکتسابی جهت کار را فراهم کنند. شواهد با کیفیت بسیار پایین نشان می دهد که تعیین هدف ممکن است منجر به کیفیت بالاتری از زندگی برای افراد دارای معلولیت شود و مشخص نیست که آیا هدف گذاری مورد استفاده در این زمینه باعث کاهش یا افزایش بستری شدن مجدد یا مرگ می شود.

یک پزشک متخصص نه تنها باید دانش پزشکی را در مورد وضعیت بیمار بداند ، بلکه باید دانش عملی را نیز در مورد آن بداند. این شامل مواردی از قبیل: چه نوع ویلچری برای بیمار مناسب است ، چه نوع پروتز مناسب ترین حالت است ، آیا چیدمان خانه فعلی آنها نقص آنها را به خوبی برآورده می کند ، و سایر عوارض هر روز که بیماران ممکن است داشته باشند.

* با مراجعه به درمانگاه تخصصی مغز، اعصاب و روان رها و زیر نظر بهترین متخصص توانبخشی تهران، شما می توانید از خدمات تخصصی  توانبخشی و طب فیزیکی به بهترین نحو بهره مند شوید تا در کوتاه ترین زمان توانایی خود را بهبود بخشید.*

آسیب های نیازمند به طب فیزیکی

آسیب های نیازمند طب فیزیکی و توانبخشی

ویژگی های طب فیزیکی از برنامه ای به برنامه دیگر متفاوت است ، اما در مجموع انواع مختلف آسیب های نیازمند توانبخشی شامل موارد زیر می باشد:

آسیب نخاعی ،

آسیب مغزی ،

سکته مغزی ،

آسیب های ارتوپدی ،

سرطان ،

فلج مغزی ،

سوختگی های شدید ،

سایر آسیب های ناتوان کننده

بسیاری از آسیب ها یا شرایط پزشکی می تواند بر توانایی شما تأثیر بگذارد ، از جمله:

اختلالات مغزی مانند سکته مغزی ، مولتیپل اسکلروزیس یا فلج مغزی

درد طولانی مدت (مزمن) ، از جمله درد کمر و گردن

جراحی بزرگ استخوان یا مفصل ، سوختگی شدید یا قطع اندام

آرتروز شدید با گذشت زمان بدتر می شود

ضعف شدید پس از بهبودی از بیماری جدی (مانند عفونت ، نارسایی قلبی یا نارسایی تنفسی)

آسیب نخاعی یا آسیب مغزی

توانبخشی کمک می کند تا متخصصان شرایط مزمن بیماران پس از بستری شدن در بیمارستان مراقبت کنند. آنها برای این کار از چندین روش تشخیصی را شامل الکترومیوگرافی ، مطالعات هدایت عصبی استفاده می کنند و همچنین روش هایی مانند تزریق مفصل و تزریق نقطه ماشه ای انجام می دهند.

کودکان و توانبخشی

کودکان ممکن است به خدمات توانبخشی در موارد زیر نیاز داشته باشند:

سندرم داون یا سایر اختلالات ژنتیکی

ناتوانی ذهنی

دیستروفی عضلانی یا سایر اختلالات عصبی عضلانی

اختلال محرومیت حسی ، اختلال طیف اوتیسم یا اختلالات رشدی

اختلالات گفتاری و مشکلات زبانی

طب فیزیکی و خدمات توانبخشی نیز شامل ورزش ورزشی و پیشگیری از آسیب است.

توانبخشی در کجا انجام می شود؟

اغلب توانبخشی زمانی شروع می شود که آنها هنوز در بیمارستان هستند و از بیماری یا جراحت بهبود می یابند. گاهی اوقات قبل از برنامه ریزی جراحی فرد شروع می شود.

پس از خروج فرد از بیمارستان ، درمان ممکن است در یک مرکز توانبخشی خاص بستری ادامه یابد. در صورت داشتن مشکلات ارتوپدی ، سوختگی ، ضایعه نخاعی یا آسیب مغزی شدید در اثر سکته یا ضربه ، ممکن است فردی به این نوع مرکز منتقل شود.

توانبخشی اغلب در یک مرکز پرستاری ماهر یا مرکز توانبخشی خارج از بیمارستان انجام می شود.

بسیاری از افرادی که در حال بهبود هستند سرانجام به خانه می روند. سپس درمان در مطب ارائه دهنده یا در محیط دیگری ادامه می یابد. شما می توانید به مطب پزشک طب فیزیکی خود و سایر متخصصان بهداشت مراجعه کنید. گاهی اوقات ، یک درمانگر ویزیت خانه می کند. اعضای خانواده یا سایر مراقبین نیز باید برای کمک در دسترس باشند.

توانبخشی چه می کند؟

هدف از توانبخشی این است که به افراد آموزش دهیم تا آنجا که ممکن است از خود مراقبت کنند. تمرکز اغلب بر کارهای روزانه مانند غذا خوردن ، حمام ، استفاده از حمام و حرکت از ویلچر به تختخواب است.

گاهی اوقات ، هدف چالش برانگیزتر است ، مانند بازگرداندن عملکرد کامل به یک یا چند قسمت از بدن.

متخصصان توانبخشی از آزمون های زیادی برای ارزیابی مشکلات فرد و نظارت بر بهبود آنها استفاده می کنند.

یک برنامه توانبخشی کامل و برنامه درمانی ممکن است برای کمک به مشکلات پزشکی ، جسمی ، اجتماعی ، احساسی و مربوط به کار مورد نیاز باشد ، از جمله:

درمان مشکلات پزشکی خاص

توصیه هایی در مورد راه اندازی خانه آنها برای حداکثر کردن عملکرد و ایمنی آنها

کمک در مورد ویلچر ، آتل و سایر تجهیزات پزشکی

کمک در مسائل روانی و اجتماعی

اگر در تصادف رانندگی مجروح شده اید ، دچار آسیب ورزشی شده اید ، تحت عمل جراحی قرار گرفته اید یا بیماری را تجربه کرده اید ، یک دوره درد و محدودیت حرکتی را نیز تجربه خواهید کرد. درمان توانبخشی به شما کمک می کند تا پس از آسیب یا بیماری به حالت عادی بازگردید – درمان توانبخشی یا فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا سریعتر ، با درد کمتر و به طور کامل تر بهبود یابید. در ادامه با ما همراه باشید تا مواردی از بهترین مزایای درمان توانبخشی برای بیماری یا آسیب را بخوانید.

مزایای فیزیکی توانبخشی

درد را کاهش می دهد تا بتوانید بدون تحمل ناراحتی فعال تر شده و از زندگی لذت ببرید.

به شما کمک می کند تا عملکرد و تحرک پیش از بیماری یا حادثه را بازیابی کنید-می توانید راحت تر و با درد کمتری حرکت کنید.

ماهیچه های شما را تقویت می کند تا کمتر در معرض زمین خوردن یا تصادف باشید.

هماهنگی شما را برای تحرک بهتر و حرکت راحت تر بهبود می بخشد.

انعطاف پذیری شما را بهبود می بخشد – فیزیوتراپی برای آسیب می تواند به شما در رسیدن به دامنه کامل حرکت در مفاصل و ماهیچه ها کمک کند.

تورم مفاصل و ماهیچه های آسیب دیده را کاهش می دهد.

به بهبود تعادل شما کمک می کند.

استقامت را بهبود می بخشد – قدرت و توانایی تکمیل تمرینات توانبخشی جسمانی و پیشرفت با برنامه درمانی خود را بدست آورید.

تعداد و شدت اسپاسم عضلات را کاهش می دهد.

بهبود ضایعات و آسیب های بافت نرم را تقویت می کند.

از تغییر شکل و مشکلات اندام جلوگیری می کند.

مشکلات راه رفتن و حالت بدن شما را اصلاح می کند.

مزایای روانی توانبخشی

اعتماد به نفس و توانایی شما در برخورد روانی با بیماری یا آسیب شما را افزایش می دهد.

استقلال بیشتری برای شما فراهم می کند-شما را به وضعیت روحی و روانی قبل از آسیب می رساند.

مزایای سبک زندگی توانبخشی

به شما این امکان را می دهد تا سریعتر به کار خود بازگردید تا بتوانید دوباره درآمد کسب کنید و نگرانی های مالی خود را کاهش دهید.

به شما کمک می کند که دوباره به ورزش یا ورزش بپردازید تا سلامتی شما و احساس رفاه شما مفید واقع شود – شما همچنین می توانید سلامت عمومی خود را هنگامی که می توانید ورزش کنید یا ورزش کنید به همان اندازه اولیه خود ارتقا دهید.

وقتی فیزیوتراپی را برای آسیب یا بیماری انجام می دهید ، می توانید از همه این عوامل سود ببرید. همین امروز یک قرار ملاقات بگذارید تا بدانید چگونه می توانید بیشترین استفاده را از سلامتی خود ببرید و بهزیستی خود را بعد از آسیب بهبود ببخشید.

* بدون شک انتخاب بهترین متخصص توانبخشی تهران در کیفیت خدمات توانبخشی ارائه شده بسیار موثر است. در صورتی که به دنبال  بهترین متخصص طب فیزیکی تهران هستید؛ پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها است. با مراجعه به این کلینیک شما زیر نظر متخصصین باتجربه دوره درمانی توانبخشی خود را به بهترین نحو طی می کنید و به زودی به آغوش خانواده بازخواهید گشت. *

ویژگی های درمانگاه رها

در صورتی که نیاز به خدمات تخصصی در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی دارید؛ پیشنهاد ما برای شما مراجعه به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها می باشد. متخصصین حرفه ای فعال در درمانگاه رها با تجربه ای که در حوزه توانبخشی و طب فیزیکی دارند؛ شما را معاینه کرده و سپس درمان مقتضی را پیشنهاد می کنند.

دوره درمان در درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، در فضایی با انرژی مثبت و دوستانه و زیر نظر متخصصان مجرب و پزشکان دلسوز طی خواهد شد. با انتخاب کلینیک رها، کیفیت خدمات، اتمسفر دوستانه و قیمت مناسب را درکنار هم خواهید داشت.

انواع ابزارآلات و دستگاه های مربوط به طب فیزیکی و توانبخشی از قبیل نوار مغزی، نوار عصب، فیزیوتراپی، خدمات روانپزشکی، مشاوره و روانشناسی فقط گوشه ای از خدمات گسترده ای هستند که متخصصین فعال در درمانگاه رها به شما ارائه می دهند.

*با انتخاب درست، سلامت خود را تضمین کنید. درمانگاه رها، رهایی بخش شما از آسیب های جسمی و روانی*