فواید نوروفیدبک چیست؟

29 اردیبهشت, 780 0
-تمرکز-با-نوروفیدبک.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

فواید نوروفیدبک چیست؟

افراد همیشه برای درمان مشکلات خود به دنبال یک روش کم خطر و مطمئن هستند. امروزه یکی از روشهای موثر و کاربردی روش نوروفیدبک است. نوروفیدبک یکی از روش های غیرتهاجمی در زمینه درمان اختلالات مغزی، می باشد. از این رو خیلی از افراد مایلند بیشتر در مورد این روش بدانند و با مزایای آن آشنا شوند. پس برای گرفتن پاسخ سوال فواید نوروفیدبک چیست؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید:

درمان تمرکز با نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست؟

نورفیدبک در واقع به منظور بازخورد عصبی است. میتوان این روش را روشی غیردارویی و غیرتهاجمی دانست که برای بیماری های مرتبط به مغز مورداستفاده قرار می گیرد. در مغز انسان، میلیاردها نورون عصبی وجود دارد که با فعالیت آن ها امواج مغزی ایجاد می شوند.

نوروفیدبک، با اندازه گیری امواج مغزی کمک می کند تا تولید برخی از الگوها و امواج خاص کمتر یا بیشتر شود. برای این کار فعالیت مغز تغییر داده شده یا این که نحوه ارتباط بین بخش های مختلف مغز تغییر پیدا خواهند نمود. به کمک این کار توجه بیشتر شده و افراد بهتر قادر به کنترل احساسات و رفتارهای خود هستند.

فواید نوروفیدبک چیست؟

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم در این مطلب قرار است به طور کامل با هم بررسی کنیم که فواید نوروفیدبک چیست. این روش درمانی دارای مزایای بسیاری است. از بین مزایای نوروفیدبک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

1. فواید نوروفیدبک: کمک به بهبود عملکرد شناختی

از فواید نوروفیدبک می توان به تاثیر آن در افزایش عملکرد شناختی اشاره نمود. به کمک نوروفیدبک ظرفیت مغز برای تغییر و سازگاری افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو پروسه پیری طبیعی در فرد، با سرعت کمتری پیش خواهد شد.

به عنوان نمونه این روش سبب شده سرعت پردازش شناختی و عملکرد اجرایی در افراد مسن بهبود پیدا نماید.

 

2. بهبود توجه و حافظه کاری

مواردی چون حافظه کاری و حافظه مورد استفاده در تفکر، معمولاً با توجه و حافظه کوتاه مدت در ارتباط هستند. با بالا بردن میزان فعالیت امواج مغزی، می توان به افراد سالم کمک نمود تا توجه بیشتری داشته و حافظه کاری در آن ها بهبود پیدا نماید.

طی تحقیقات صورت گرفته به کمک نوروفیدبک می توان توجه و حافظه کاری را در بیماران مسن بهبود بخشید. این روش در افراد جوان نیز موجب بهبود تمرکز و توجه یا در واقع عملکرد اجرایی خواهد شد. لذا می توان نوروفیدبک را راهی موثر و کاربری برای جلوگیری از اختلالات شناختی ناشی از سن دانست.

 

3. بهبود حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

با استفاده از نوروفیدبک می توان همچنین به فرد کمک نمود تا حافظه بلند مدت و کوتاه مدت خود را بهبود ببخشد. لذا در افرادی که دچار آسیب مغزی شده نیز روش نوروفیدبک می تواند بسیار کمک کننده باشد. در افراد سالم نیز نوروفیدبک باعث شده که حافظه در زمان خواب تقویت شود.

 

4.  بهبود مهارت ها

از دیگر مزایای روش نوروفیدبک می توان به بهبود عملکرد موسیقیدانان حرفه ای در زمان شرایط پراسترس اشاره نمود. این روش همچنین سبب شده کودکان مهارت موسیقیایی بهتری کسب کنند. از طرفی کیفیت عملکرد بازیگران و ورزشکاران نیز با این روش بهبود پیدا خواهد نمود.

درمان تمرکز

5. فواید نوروفیدبک: کاهش اضطراب

برای تغییر و نیز کنترل فرآیندهای احساسی نیز نوروفیدبک بسیار موثر است. لذا افرادی چون خوانندگان، نوازندگان و… میتوانند اضطراب کمتری را در زمان کار تجربه کرده، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و به ثبات خلق و خو برسند.

 

6. درمان افسردگی

بررسی های انجام شده بر روی 10 بیمار مبتلا به افسردگی نشان داده است که با استفاده از نوروفیدبک می توان پاسخ دهی مغز به اطلاعات منفی را کاهش داد. از این رو در درمان افسردگی این روش بسیار کارساز خواهد بود.

7.  بهبود کیفیت خواب

برای داشتن خوابی سریع تر و باکیفیت تر نیز نوروفیدبک راهی موثر و مفید می باشد. این روش برای افرادی که دچار بی خوابی هستند نیز بسیار کمک کننده است.

 

8.درمان اختلال کم توجهی

درمان اختلال کمی توجهی و درمان تمرکز با نوروفیدبک نیز امکان پذیر است. اگر کودکی دچار اختلال کم توجهی است آموزش نوروفیدبک کمک می کند تا عملکرد شناختی، توجه و تمرکز و آی کیو در کودک بهبود پیدا کند.

به کمک این روش می توان به خوبی شاهد توجه پایدار در کودکان شد.

 

9. بهبود اختلالات یادگیری

اگر کودکی درگیر اختلالات یادگیری است با استفاده از روش نوروفیدبک می توان رفتار و توانایی های شناختی همچون توجه، نگرش و حافظه را در کودک بهبود بخشید. برای مثال یکی از روش های درمانی رایج برای درمان نارساخوانی در کودکان نوروفیدبک است.

 

10. کمک به رشد و بهبود کودکان عقب مانده ذهنی

این روش درمانی به کودکانی که دچار عقب ماندگی ذهنی هستند نیز کمک می کند تا رشد و بهبود بهتری داشته و حتی میزان آی کیو نیز در آن ها بیشتر شود.

 

11.درمان اوتیسم

نوروفیدبک با بهبود رفتار اجتماعی، مهارت های ارتباطی و کنترل اجرایی کمک می کند تا کودکان اوتیسمی، عملکرد بهتری داشته باشند.

 

12.بهبود آسیب های مغزی

بر اثر آسیب های مغزی فرد ممکن است دچار اختلالات شناختی خاصی شود. برای درمان این اختلالات نیاز به استفاده از تکنیک های معمول پزشکی است. البته در این زمینه می توان به کمک نوروفیدبک نیز بعد از آسیب های مغزی، عملکرد شناختی را بهبود بخشید.

مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک

13. کم شدن علائم سکته مغزی

با آموزش نوروفیدبک می توان علائم سکته مغزی از جمله عدم تعادل و هماهنگی و نیز سرگیجه را در افراد بهبود بخشید. از طرفی این روش سبب شده اضطراب، زنگ زدن در گوش و افسردگی نیز کاهش پیدا کند.

 

14. فواید نوروفیدبک: درمان اعتیاد

این روش کمک می کند تا در افراد معتاد، میل به استفاده از مواد مخدر کاهش پیدا نموده و علائم روانی در این افراد بهبود پیدا کنند. همچنین مطالعات نشان داده که نوروفیدبک موجب بهبود علائم جسمی و روحی افسردگی و نیز کاهش میل به استفاده از دارو خواهد شد.

15. مدیریت بهتر سندروم بعد از ضایعه

نوروفیدبک همچنین می تواند کمک کند تا سندروم بعد از ضایعه بهبود یافته و درمان شود و همچنین فرد بهتر قادر به مدیریت آن باشد.

 

16.درمان خستگی مزمن

اگر درگیر سندروم خستگی مزمن هستید نیز نوروفیدبک می تواند برای شما روشی مناسب باشد. چرا که به کمک این روش، سطح مهارت عملکردی، کیفیت زندگی و نیز توانایی شناختی شما بهبود پیدا خواهد نمود.

 

17. درمان سردرد و میگرن

برای کاهش دردهای مربوط به میگرن و سردرد نیز نوروفیدبک بسیار مورداستفاده قرار می گیرد. در واقع با نوروفیدبک می توان دردها را به میزان قابل توجهی کاهش داد. البته لازم به ذکر است که در درمان کودکان مبتلا به سردرد، باید هر 12 ماه یک بار آموزش نوروفیدبک یادآوری شود.

 

18. تسکین دردها

دردهای مزمن می توانند بسیار آزاردهنده باشند و افراد را از داشتن یک زندگی عادی و معمول بازدارند. از طرفی روش های درمانی این دردها نیز گاهی اعتیارآور خواهد بود. این در حالی است که روش نوروفیدبک می تواند یک روش درمانی قوی و موثر برای این دردها محسوب شود.

 

19.درمان فیبرومیالژیا

در افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا نیز، نوروفیدبک سبب شده حالت خلقی، وضوح ذهنی و خواب به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کند.

20.  موثر در کاهش وزن

شاید عجیب به نظر برسد اما این روش برای کاهش وزن نیز مورداستفاده می گیرند. براساس تحقیقات صورت گرفته این روش کمک می کند تا اختلالات مرتبط با چاقی، غذا خوردن و میل به غذا بهبود پیدا کنند. از این رو فرد می تواند نتیجه موثری را به کمک این روش در زمینه لاغری و کاهش وزن مشاهده کند.

21. فواید نوروفیدبک: کاهش سندروم پارکینسون

نوروفیدبک به خوبی بعد از 8 جلسه اثرات خود را بر روی تعادل فرد در حالت ایستاده و متحرک نشان خواهد داد. البته در افراد مبتلا به پارکینسون می توان بعد از دو جلسه به بهبود در سرعت حرکت و دیگر علائم حرکتی دست پیدا نمود.

 

22.درمان بیماری صرع

حدود یک سوم از بیماران مبتلا به صرع، نسبت به درمان های معمول بدن خود پاسخی نشان نخواهند داد. از این رو در این افراد با کمک نوروفیدبک می توان سبب کاهش حدود 70 درصد از فرکانس تشنج شد.

 

23. درمان فلج مغز

ی

در پاسخ به پرسش فواید نوروفیدبک چیست باید بگوییم که این روش حتی برای درمان فلج مغزی نیز روشی کارساز است. در کودکانی که دچار فلج مغزی شده اختلالاتی در فعالیت های مغزی رخ خواهد داد. این مشکل به راحتی بعد از تولد با روش EEG قابل تشخیص می باشد.

در صورتی که به موقع نسبت به اصطلاح این اختلالات از آموزش نوروفیدبک استفاده شود کودکان مبتلا به فلج مغزی می توانند به بهبود گفتار، هماهنگی فیزیکی و نیز توانایی های عاطفی دست پیدا کنند.

 

24. درمان اسکیزوفرنی

برای بهبود علائم اسکیزوفرنی نیز می توان از نوروفیدبک بهره گرفت. حتی تحقیقات نشان داده که در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که به دارو پاسخی نمی دهند نیز تکنیک های نوروفیدبک درمانی بالقوه برای اختلالات روانشناختی محسوب می شود.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

 

25.درمان بیش فعالی

برای درمان بیش فعالی در کودکان نیز آموزش نوروفیدبک یک راه بسیار عالی و موثر به شمار می رود. درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یک روش رایج و تاثیرگذار برای درمان مشکل بیش فعالی کودکان محسوب می شود.

 

سایر فواید نوروفیدبک

تا به این جا مزایای مختلفی را برای نوروفیدبک بیان کردیم. اما مزایای این روش صرفاً به موارد بالا محدود نمی شوند. از دیگر مزایای نوروفیدبک همچنین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. با نوروفیدبک می توان به درمان وسواس کمک نمود.

2. یکی دیگر از فواید غیرقابل باور نوروفیدبک، درمان سندروم توره است.

3. از نوروفیدبک همچنین برای درمان سندروم پای بی قرار بهره گرفته خواهد شد.

4. اگر در گوش خود مدام صدای وزوز احساس می کنید نیز نوروفیدبک می تواند برای شما کاربردی باشد.

5. تحقیقات نشان داده که علائم دیابت نیز به کمک نوروفیدبک بهبود پیدا می کنند.

 

نحوه انجام نوروفیدبک

برای انجام روش نوروفیدبک در ابتدا به سر بیمار، حسگرها یا الکترودهایی وصل می شوند که اغلب به کمک این حسگرها می توان اقدام به اندازه گیری فعالیت های مغز به کمک یک سیستم کامپیوتری نمود. به واسطه این اندازه گیری و بررسی ها می توان بر روی امواج مغزی متمرکز شد و از طریق تمرین، به تغییر و اصلاح آن ها پرداخت.

سنسورها نوار مغزی را بر روی مانیتور به نمایش در آورده و در هر فرد نیز الگوی امواج مغزی متفاوت از دیگری خواهد بود. امواج مغزی متشکل از فرکانس های مختلفی هستند که در واقع در چهار نوع آلفا، بتا، تتا و دلتا می باشند. کارکرد هر یک از این فرکانس ها مخصوص به خود آن هاست و نسبت تولید آن ها متفاوت از دیگری است.

با درگیر شدن با مشکلاتی نظیر افسردگی، استرس، اضطراب و توجه پایین این الگوهای مغزی به هم ریخته و فعالیت فرکانس ها از حد طبیعی بیشتر یا کمتر خواهد شد. با بررسی این امواج می توان دریافت که عملکرد کدام یک از امواج صحیح نیست و بعد از تشخیص، پروتکل درمانی مناسب برای حل مشکل بیمار اتخاذ خواهد شد.

بهترین مرکز نوروفیدبک

اگر به دنبال بهترین مرکز نوروفیدبک و مرکز بیوفیدبک هستید قطعاً کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها بهترین گزینه خواهد بود. در این مرکز شما می توانید بهترین خدمات را در زمینه نوروفیدبک دریافت نمایید. در این مرکز برای ارائه بهترین خدمات، از بهترین متخصصین و نیز کاملترین تجهیزات بهره گرفته می شود.

لذا شما می توانید در این کلینیک، بهترین پروسه درمانی را با روش نوروفیدبک تجربه کنید. لازم به ذکر است که در کلینیک رها، به دلیل قرارداد با بیمه های مختلف هزینه نوروفیدبک بسیار مناسب خواهد بود.

حرف آخر

در این مطلب ما تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اطلاعات کاملی در خصوص فواید نوروفیدبک چیست خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. روش نوروفیدبک دارای مزایای بسیار زیادی است و می توان از این روش برای درمان بسیاری از مشکلات بهره برد.

شما این امکان را داشته تا در کلینیک تخصصی رها، خدمات تخصصی نوروفیدبک را دریافت نمایید. کافی است به صورت اینترنتی نوبت خود را ثبت نموده و در زمان تعیین شده بدون معطلی خدمات موردنیاز خود را از این مرکز دریافت کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما