نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس

7 مهر, 779 3
-عصب-عضله.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس

نوار عصب عضله را می توان یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص بیماری های مختلف از جمله ام اس به شمار آورد. به طور معمول در صورتی که پزشک احتمال دهد که فرد به بیماری ام اس مبتلاست برای اطمینان از این موضوع اقدام به تجویز تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس خواهد نمود.

در این مطلب بیشتر در مورد عصب عضله، تشخیص ام اس از طریق نوار عصب عضله و نیز بهترین مرکز نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس صحبت خواهیم نمود، با ما همراه باشید:

ام اس چیست؟

بیماری ام اس یا فلج چندگانه، مشکلی مغزی و نخاعی است. این بیماری سبب ایجاد علائم مختلفی در افراد می شود. به طور معمول در بیشتر افراد عوارض بیماری ام اس در روزهای اول متناوب خود را نشان داده و رفع خواهند شد. اما بعد از گذشت مدتی این علائم تقریباً در وجود فرد جا خوش کرده و ممکن است در او ناتوانی ایجاد کنند.

اگر چه هنوز برای درمان ام اس درمانی مشخص و قطعی کشف نشده است اما با تشخیص به موقع این بیماری و نیز استفاده از داروها و روش های درمانی مناسب می توان کمک کرد که این بیماری دفعات کمتری عود پیدا کرده و فرد کمتر دچار علائم و ناتوانی شود.

نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس ,تشخیص ام اس با نوار عصب عضله

علائم بیماری ام اس

از بین علائم رایج در بیماری ام اس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. اختلال در وضعیت بینایی

به طور معمول از هر 4 نفر مبتلا به ام اس 1 نفر درگیر مشکلات بینایی می شود. این افراد در پشت چشم های خود دردی را احساس می کنند و گاهی این بیماری تا جایی ادامه یافته که باعث از بین رفتن بخشی از قدرت بینایی فرد می شود. غالباً این تأثیر تنها روی یک چشم خود را نشان می دهد. و چشم دیگر دچار مشکلاتی نظیر تاری دید یا دوگانگی دید خواهد شد.

 

2. اسپاسم عضلات و تشنج

گاهی افراد دچار بیماری ام اس ممکن است در برخی از عضلات خود با اسپاسم مواجه شوند. در واقع این مشکل ناشی از آسیب دیدگی عصب های انتقال دهنده پیام های مغزی به این عضلات می باشد. به نوعی در حالت اسپاسم عضله مورد نظر کوتاه و محکم شده و به سختی حرکت می کند. این شرایط تشنج نیز نامیده می شود.

 

3. احساس درد

ام اس دو نوع درد اصلی را برای افراد به ارمغان می آورد. که این دو درد، یکی درد نوروپاتیک و دیگری درد اسکلتی عضلانی است. درد نوروپاتیک در واقع ناشی از آسیب دیدگی فیبرهای عصبی می باشد. در این حالت فرد در بخش های مختلف بدن خود احساس سوزش یا تیر کشیدگی خواهد داشت.

گاهی این آسیب دیدگی در بعضی از بخش های پوست منجر به حساسیت بیش از حد می گردد. درد اسکلتی عضلانی نیز در افراد به دلیل آسیب دیدگی مربوط به اسپاسم یا تشنج ظاهر می شود.

 

4. احساس خستگی

این احساس خستگی گاهی بسیار بیشتر از خستگی ناشی از فعالیت های ورزشی و بدنی است. این خستگی در بسیاری از مواقع وضعیت تعادل و تمرکز بیمار را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

5. مشکلات احساسی و افسردگی

در بیماری ام اس گاهی فرد بی دلیل و با کوچکترین چیز شروع به خنده یا گریه می کند. همچنین افراد دارای بیماری ام اس در برخی از مراحل بیماری خود دچار افسردگی یا تشویش می شوند.

سایر علائم بیماری ام اس

از دیگر علائم بیماری ام اس می توان موارد زیر را یادآور شد:

  1. احساس بی حسی یا سوزش در بخش هایی از پوست
  2. احساس ضعف یا فلجی در برخی از عضلات
  3. مواجهه با مشکل در برقراری ارتباط میان اعضای بدن
  4. مواجهه با مشکل در برقراری ارتباط با تمرکز و توجه
  5. احساس لرزش یا اسپاسم برخی از عضلات
  6. احساس گیجی و حواس پرتی
  7. مشکل در دفع ادرار
  8. عدم توانایی مطلوب در برقراری رابط جنسی در آقایان
  9. مشکلاتی در صحبت کردن

دلایل بروز بیماری ام اس

بیماری ام اس به نوعی یک اختلال خود ایمنی در بدن انسان می باشد. این بیماری به روش های مختلفی از جمله از طریق نوار عصب برای تشخیص ام اس قابل شناسایی است. در این بیماری سلول های سیستم ایمنی بدن به جای حمله به باکتری ها، ویروس ها و… خود بدن را مورد هدف قرار خواهند داد.

با فعال شدن این بیماری، بخش هایی از سیستم ایمنی تحت عنوان سلول های T، غلاف میلین عصب دربرگیرنده فیبرهای عصبی در مغز و ستون فقرات را مورد حمله قرار می دهند. در این حالت بر روی این غلاف، لکه های التهاب کوچک و آسیب دیدگی به وجود می آید.

طبیعی است که عوامل مشخصی این بیماری را در فرد به وجود خواهند آورد. یکی از تئوری های قابل قبول در این رابطه وجود عوامل ویروسی یا دیگر فاکتورهای محیطی است. این فاکتورها وضعیت افرادی که دارای سیستم ایمنی با شرایط ژنتیکی خاصی هستند تحت تأثیر قرار داده و بیماری ام اس را در آن ها به وجود می آورند.

با ابتلا به این بیماری، بر اثر التهاب به وجود آمده اطراف پوسته یا غشای عصب، فیبرهای عصبی آسیب دیده قادر به انجام عملکردی مناسب نخواهند بود و از این رو بیماری روز به روز پیشرفت خواهد نمود. شناسایی التهاب ایجاد شده در این پوست توسط بدن، ممکن است منجر به ترمیم و بهبود غلاف میلین آسیب دیده از سوی بدن گردد. به این شکل فعالیت دوباره فیبرهای عصبی آغاز خواهد شد.

در هر حال با التهاب یا آسیب دیدگی مجدد، در غشای میلین جراحت های کوچکی به وجود می آید و آسیب هایی دائمی به فیبرهای عصبی وارد می کند. در برخی افراد گاهی در مغز و ستون فقرات جراحت های کوچکی به وجود می آید. این جراحت گاهی همان پلاک است.

نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص به موقع این بیماری می باشد.

نوار عصب و عضله کودکان

روند پیشرفت بیماری ام اس

به طور معمول در بیماری ام اس سه الگوی عمومی رایج است:

1. علائم عود کننده و بهبود یابنده

در این حالت در طی دوره هایی علائم بیماری به حد خود خواهند رسید و پس از مدتی این علائم بهبود پیدا می کننده و به نوعی فرد وارد دوره ریکاوری می شود. در بین دوره هایی که علائم بیماری عود می کنند به طور معمول وضعیت بیماری فرد دارای یک ثبات است و دچار وخامت نخواهد شد. این نوع علائم غالباً در زمان شروع بیماری قابل مشاهده هستند.

در اکثر مواقع پس از این حالت فرد رفته رفته وارد مرحله دوم بیماری شده و به نوعی بیماری او پیشرفت می کند.

 

2. پیشرفت اولیه بیماری

در این مرحله فرد با علائم بیشتری رو به رو خواهد بود و دیگر خبری از دوره های بهبود و ریکاوری در فرد نیست.

 

3. پیشرفت ثانویه بیماری

در بدن برخی از افرادی که در ابتدا دچار علائم عود کننده و بهبود یابنده بیماری شده اند رفته رفته عملکرد عصبی بدن از بین می رود. در این شرایط ممکن است علائم، تشدید پیدا کرده و یا حتی این اتفاق صورت نگیرد. در صورت عود علائم در این بیماری، به اصطلاح بیماری از نوع پیش رونده عود کننده است.

محل های درگیر در بیماری ام اس

علائم در بیماری ام اس می تواند بسیار متنوع باشد. گاهی افراد تنها با چند مورد از این علائم مواجه می شوند و برخی از افراد تمامی این علائم را تجربه خواهند نمود. این بیماری به طور معمول در افراد مختلف دارای علائمی غیر قابل پیش بینی است.

هر زمانی ممکن است این بیمار علائم عودکننده خود را نشان داده و هر بار نیز در زمان عود علائم متفاوتی داشته باشد. این که چه علائمی در زمان عود بیماری ام اس در فرد بروز پیدا کننده کاملاً وابسته به بخش یا بخش هایی از مغز یا ستون فقرات هستند که درگیر این بیماری شده اند.

گاهی بیمار در این شرایط در یک عضو بدن خود صرفاً دارای یک علامت است. برخی اوقات نیز در اعضای مختلف بدن خود با علائم مختلفی مواجه می شود. این علائم در واقع ناشی از توقف فعالیت صحیح فیبرهای عصبی آسیب دیده است.

 

راه های تشخیص بیماری ام اس  

گاهی ممکن است فرد متوجه علائمی در خود شده و بخواهد مطمئن شود که این علائم بیماری ام اس است یا خیر؟ در این زمینه راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

1. تشخیص بیماری ام اس از طریق معاینه های بالینی

یکی از راه های تشخیص بیماری ام اس، معاینه های بالینی است. در این رابطه نیاز است که به منظور تشخیص بیماری ام اس به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود. متخصص سوالات متداولی از علائم و مشکلات شما می پرسد.

 علاوه بر آن برای پی بردن به بعضی نکات به معاینه شما خواهد پرداخت تا قادر به تشخیص هر نوع تغییر یا ضعف در بینایی، حرکت چشم، حس، تکلم یا واکنش عضلات و نیز هماهنگی و تعادل دست و پای شما شود. در صورتی که پزشک متوجه علائم ام اس در شما شود به سراغ آزمایش های مختلف نظیر نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس خواهد رفت.

 

2. تشخیص بیماری ام اس از طریق ام آر آی

در روش ام آر آی، به منظور عکسبرداری از درون مغز و طناب از میدان مغناطیسی قوی بهره گرفته می شود. دقت این تصاویر بسیار بالاست و به واسطه آن ها می توان هر نوع ناهنجاری و ضایعه را با محل دقیق و اندازه آن مشاهده کرد. از این رو روش ام آر آی را می توان یک روش مناسب برای تشخیص ام اس به شمار آورد.

در این روش فرد روی تختی که به دستگاهی اتصال داده شده دراز خواهد کشید و بی حرکت می ماند. پس از آن فرد به درون دستگاه فرستاده شده و عکسبرداری آغاز می شود. این تست دردی نداشته و مدت زمان انجام آن بین 10 دقیقه تا یک ساعت است.

داخلی مغز و اعصاب

3. تشخیص بیماری ام اس از طریق تست های تشخیص مغز و اعصاب

یکی دیگر از روش های موثر به منظور تشخیص بیماری ام اس، تست های تشخیص مغز و اعصاب مثل نوار عصب عضله است که در این مطلب بیشتر به توضیح در مورد آن خواهیم پرداخت. در روش نوار عصب عضله، اندازه گیری مدت زمان دریافت پیام چشم ها، گوش و پوست توسط مغز مورد بررسی قرار داده می شود.

در افراد دارای ام اس پیام ها دیرتر به مغز ارسال خواهند شد و این موضوع ناشی از آسیب دیدگی پوشش میلین اطراف برخی از عصب ها می باشد.

 

4. تشخیص ام اس از طریق بررسی مایع نخاعی

در این روش بعد از بی حسی موضعی کمر، در پایین کمر سوزنی وارد خواهد شد تا از مایع فضای اطراف طناب نخاعی نمونه گیری شود. برای تشخیص بیماری ام اس در فرد، این نمونه مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت. در افراد مبتلا به ام اس، غالباً در این مایع آنتی بادی هایی دیده می شود که فعال بودن سیستم ایمنی در مغز و طناب نخاعی را نشان خواهند داد. این آنتی بادی ها در افراد دارای ام اس وجود ندارند.

این روش به طور معمول در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

5. تشخیص ام اس از طریق آزمایش خون

گاهی برای بررسی عوامل احتمالی به وجود آورنده این علائم، پزشک آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها را تجویز می کند. در آزمایش خون به طور معمول امکان تشخیص و بررسی آنتی بادی های مشخصی وجود دارد. علاوه بر آن گاهی آزمایش های مرتبط به گوش داخلی به منظور بررسی تعادل نیز مورد نیاز می باشد.

نحوه تست نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس

تست نوار عصب عضله را می توان راهی به منظور تشخیص عملکرد عصب های محیطی بدن انسان به شمار آورد. بدن انسان در واقع یک مولد الکتریسیته می باشد و از طریق تولید الکتریسیته بین مغز و سایر اعضای بدن نظیر اندام ها پیام هایی رد و بدل می شوند.

این انتقال پیام در واقع به شکل های مختلفی مثل فشار، گرما در پوست، حس لمس، شنیدار، دیدار و… به واسطه عصب از ارگان های مختلف بدن به مغز انجام می شود. علاوه بر آن عصب ها وظیفه انتقال پیام از مغز به اندام ها به منظور انجام کارهای مختلف مثل حرکت اعضاء و… را نیز برعهده دارند.

به واسطه نوار عصب عضله به خوبی می توان این امواج الکتریکی را مورد تحلیل قرار داد و به اطلاعاتی کاربردی در زمینه عملکرد عصب و آسیب های احتمالی دست پیدا نمود. این تست می تواند در تشخیص ام اس و دیگر بیماری ها بسیار موثر واقع گردد.

لباس مناسب برای نوار عصب عضله جهت تشخیص ام اس

به طور معمول تست نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس به زمانی 30 تا 60 دقیقه ای نیاز است. توصیه می شود برای راحتی هر چه بیشتر در طی این مدت و نیز رسیدن به نتیجه تستی مطلوب و مطمئن در زمان مراجعه به مرکز نوار عصب عضله لباس راحت و گشادی به تن نمایید.

این لباس باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوان به عضلات دسترسی پیدا کرد. برای مثال شورت های گشاد و پیراهن های بدون آستین یکی از انتخاب های مناسب در این زمینه می باشند.

البته لازم به ذکر است که در صورت عدم استفاده از لباس مناسب، لباس مخصوص تست نوار عصب در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

نکاتی در زمینه تست نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس

  1. به منظور تشخیص ام اس از طریق نوار عصب عضله نیازی نیست که قبل یا حین تست نوار عصب داروی خاصی مصرف کنید و درد قابل لمس در این تست زیاد برای شما آزاردهنده نخواهد بود.
  2. توصیه می شود به منظور انجام تست نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس حتماً بر ترس و اضطراب خود غلبه کنید. هر چه در زمان انجام این تست ریلکس تر باشید بی شک راحت تر این تست را پشت سر خواهید گذاشت. تنش و حرکات ناگهانی عضلات می تواند در تست نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس اختلال به وجود آورد.
  3. گاهی ممکن است تست نوار عصب عضله منجر به تشخیص ام اس نشود اما باعث رفع سایر ابهامات شده و از این رو پزشکان می توانند از ابزارهای تشخیصی دیگری بهره بگیرند.
  4. این را در نظر داشته باشید که با همین تست ساده خیلی راحت می توانید در زمینه تشخیص بیماری و اقدامات لازم برای درمان آن چندین قدم جلوتر بروید.
  5. پس از انجام تست توصیه می شود زمان کوتاهی را در کلینیک منتظر مانده و استراحت کنید. پس از کاهش درد و تزریق کمپرس گرم بر روی نقاط تزریق شما می توانید زندگی عادی خود را از سر بگیرید. البته توصیه می شود تا 24 ساعت از رانندگی کردن خودداری کنید.
  6. گاهی ممکن است بیماری ام اس تا سال ها در بدن فرد به صورت ناشناخته باقی بماند. این در حالی است که به سادگی از طریق نوار عصب برای تشخیص ام اس می توان این بیماری را در فرد تشخیص داد.

بهترین مرکز نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس

 طبیعی است که هر فردی دوست داشته باشد روند تشخیص، کنترل و درمان بیماری خود را در یک مرکز حرفه ای و مطمئن دنبال کند. انتخاب یک مرکز حرفه ای تست نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس باعث می شود فرد با خیال راحت تری تمرکز خود را بر روی روند درمان خود بگذارد.

برای همین نیاز است که در این زمینه به سراغ مرکزی رفت که دارای به روزترین دستگاه و حرفه ای ترین متخصصان باشد. در این زمینه پیشنهاد ما کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها می باشد. این کلینیک یکی از بهترین و مطمئن ترین گزینه ها برای انجام تست نوار عصب عضله در تهران است. در ادامه بیشتر با این مرکز آشنا خواهیم شد:

مرکز رها

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، مرکزی با مجوزهای قانونی و تحت نظارت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی است. این درمانگاه را می توان درمانگاهی چند تخصصی و خصوصی به شمار آورد و برای تمامی بیماری های مربوط به مغز و اعصاب و روانپزشکی جزو بهترین هاست.

در این کلینیک ارائه خدمات برای کودکان و نوجوانان نیز انجام شده و برای همین به منظور تشخیص ام اس از طریق نوار عصب عضله برای کودکان و نوجوانان نیز می توان به این مرکز مراجعه کرد. علاوه بر آن در کلینیک رها از بهترین و حاذق ترین متخصصین دعوت به عمل آمده است.

برای دقت بالای آزمایش ها و روند تشخیص بیماری ها، کلینیک رها از بروزترین و پیشرفته ترین دستگاه ها و تجهیزات برخوردار است. در این مرکز همچنین کادری حرفه ای و بااخلاق مشغول به فعالیت است و از این رو شما می توانید در یک محیط کاملاً حرفه ای و درجه یک به درمان و تشخیص بیماری خود بپردازید.

کلینیک رها به منظور راحتی هر چه بیشتر مراجعه کنندگان با اکثر شرکت های بیمه کشور قرارداد دارد. از این رو شما می توانید با هر نوع بیمه ای با هزینه ای مناسب از خدمات این کلینیک در زمینه تشخیص ام اس از طریق نوار عصب عضله و… بهره مند شوید.

در این مرکز همچنین شما امکان بهره مندی از خدمات دیگری نیز فراهم است. در ادامه برخی از این خدمات معرفی خواهند شد:

  1. کلینیک گفتاردرمانی
  2. کلینیک فیزیوتراپی
  3. کلینیک سلامت جنسی
  4. کلینیک روانپزشکی کودکان و بزرگسالان
  5. و…

حرف آخر

همان طور که در این مطلب به آن اشاره شد بیماری ام اس تاکنون دارای روش قطعی برای درمان کامل نمی باشد. اما به واسطه تشخیص به موقع این بیماری و نیز در پیش گرفتن اقدامات مورد نیاز می توان روند پیشرفت این بیماری را تحت کنترل قرار داد.

شما عزیزان می توانید در کلینیک تخصصی رها، زیر نظر بهترین و متخصص ترین پزشکان از وجود این بیماری در بدن خود اطمینان پیدا نمایید. اگر علائمی از ام اس در وجود شماست یا اگر مدام نگران هستید که به این بیماری مبتلا شده اید چاره کار یک تست نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس است.

در کلینیک رها گاهی پزشکان به منظور تشخیص بیماری ام اس، تست نوار عصب عضله را برای مراجعه کنندگان پیشنهاد خواهند داد. به واسطه این تست به راحتی می توان این بیماری را تشخیص داد.

کافی است با شماره تلفن های مرکز تخصصی رها تماس حاصل نمایید و نوبت خود را ثبت کنید. به واسطه خدمات سریع و به موقع کلینیک رها شما بدون معطلی در مطلب می توانید از خدمات این تیم بهره مند گردید.

کلینیک رها در تمامی پروسه تشخیص و کنترل بیماری ام اس در کنار شما عزیزان است.


3 دیدگاه

  • اشتراک ها: تشخیص بیماری های عصب با نوار عصب و عضله - کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان

  • حسام

    8 مرداد, 1401 در 10:15

    راجب بیماری های دیگه مثل ALS میاسیتی گراویس نوروپاتی دیستروفی عضلانی هم در تشخیص به وسیله EMG NCV نوار هم کاش توضیح می‌دادین واتساپ هم قطعه برای پرسیدن قیمتها

    پاسخ

    • مدیریت

      10 مرداد, 1401 در 16:14

      لطفا برای ارتباط از طریق واتس اپ ترجیحال از طریق گوشی ک واتس اپ روی آن فعال است ، اقدام کنید

      سوالتون رو مجدد به صورت کامل بپرسید

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما