نوار عصب عضله برای تشخیص درد

29 بهمن, 779 0
-عصب-و-عضله-کودکان-تهران.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

تست نوار عصب عضله یکی از انواع روش هایی است که به کمک آن می توان به خوبی عملکرد عصب های بدن را تشخیص داد. این روش در بسیاری از موارد به منظور تشخیص درد و دلیل بروز آن انجام خواهد شد. در این مطلب بیشتر در مورد تشخیص درد با نوار عصب عضله، بهترین مرکز نوار عصب عضله تهران، نوار عصب عضله کودکان و… صحبت خواهیم نمود:

تست نوار عصب عضله چیست؟

تست نوار عصب عضله یکی از انواع تست پرکاربرد برای تشخیص دردهای مختلف است. در تست نوار عصب عضله می توان عملکرد عصب های بدن را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی بدن انسان یک مولد الکتریسیته است که این الکتریسیته ها با هدف انتقال پیام ها بین مغز و دیگر اندام ها تولید می شوند.

 عصب ها پیام ها را در قالب حس درد، لمس، فشار، گرما، شنیدن، دیدن و… از اندام ها دریافت نموده و به مغز انتقال می دهند. علاوه بر آن، عصب ها دستورات مغز را نیز به اندام ها می رسانند تا کارهایی چون حرکت عضو را انجام دهند.

نوار عصب عضله چگونه گرفته می شود

این پیام ها توسط عصب ها به شکل امواج الکتریکی ارسال می شوند. در واقع می توان عصب ها را در بدن به سیم تلفن تشبیه نمود چرا که دارای همان کارایی هستند. بروز اختلال در عصب ها باعث می شود انتقال پیام نیز با اختلال همراه گردد. به منظور ثبت شدت، سرعت و دیگر خصوصیات امواج الکتریکی جاری در طول عصب تست نوار عصب عضله برای تشخیص درد می تواند بسیار کاربردی باشد.

نتیجه تست نوار عصب عضله، به پزشک این امکان را خواهد داد تا بهتر منشأ درد بیمار را تشخیص دهد و متناسب با آن روش درمانی مناسب را اتخاذ کند.

 

انواع تست نوار عصب عضله برای تشخیص درد

به طور کلی در روش نوار عصب عضله برای تشخیص درد دو روش زیر به کار برده می شود:

  1. الکترومیوگرافی
  2. مطالعه هدایت عصبی

این دو تست توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا فیزیوتراپ متخصص انجام خواهند شد. نوار عصب به منظور تشخیص فعالیت های الکتریکی عضلات و عصب ها به کار برده می شود. این تست روشی کم تهاجمی محسوب می شود. با استفاده از این روش می توان بدون نیاز به استفاده از اشعه بیماری هایی زیر را تشخیص داد:

  1. دیسک گردن
  2. سیاتیک
  3. دیسک کمر
  4. ضعف عضلات
  5. دلیل گزگز شدن اندام ها
  6. درگیری اعصاب
  7. و…

به کمک نوار عصب حتی امکان تشخیص صدمات وارده به عصب و نیز میزان مزمن بودن آن را تشخیص  داد.

در تست نوار عصب عضله به منظور کسب اطلاعات مورد نیاز در مورد اعصاب موردنظر از الکترومیوگرافی و بررسی سرعت هدایت عصبی بهره گرفته می شود. از آن جایی که بدن دارای عملکردی شبیه به یک مولد الکتریکی است و توسط الکتریسیته بین مغز و دیگر اندام های بدن انتقال پیام انجام خواهد شد هر نوع اختلالی در عملکرد این الکتریسیته به وسیله الکترومیوگرافی صورت می پذیرد و ثبت آن توسط الکترود انجام می شود.

از الکترودهای سطحی نیز به منظور ثبت فعالیت کلی عضله بهره گرفته می شود. بیوفیدبک یا بررسی قدرتی عضلانی از مواردی است که در آن از الکترودهای سطحی استفاده می شود. NCV یا بررسی سرعت هدایت عصب به منظور تعیین تأخیر زمانی از زمان تحریک عصب تا زمان ثبت موج و نیز ارتفاع موج کاربردی است. به طور معمول در تست نوار عصب عضله از الکترومیوگرافی و بررسی سرعت هدایت عصبی، همراه با هم انجام خواهد شد.

 

تست نوار عصب عضلله برای تشخیص دردهای مختلف

همان طور که گفتیم با استفاده از تست نوار عصب عضله به خوبی می توان علت بسیاری از دردها را تشخیص داد. در ادامه رایج ترین دردهایی که برای تشخیص آن ها از تست نوار عصب و عضله بهره گرفته می شود را با هم بررسی می کنیم:

 

1. تست نوار عصب عضله برای تشخیص کمردرد

یکی از بهترین راه های تشخیص علت کمردرد، تست نوار عصب عضله است. اگر چه این روزها علم با پیشرفت بسیاری همراه بوده و راه های مختلفی برای اطلاع از درون بدن فراهم شده است اما هنوز هم برخی روش ها بیشتر باعث گمراهی خواهند شد.

تشخیص دیسک کمر با نوار عصب عضله

به عنوان نمونه در عکس ام آر آی بسیاری از افراد طبیعی ممکن است بیرون زدگی یا پارگی دیسک مشاهده شود اما این بیرون زدگی برای بیماری مشکلی را به وجود نخواهد آورد. یا ممکن است بیمار بعد از بهبودی کامل دیسک کمر، بعد از مدتی دوباره دچار دردکمر شود. در این حالت تشخیص قدیمی یا جدید بودن درگیری عصبی به راحتی با استفاده از تست نوار عصب و عضله امکان پذیر است.

در بسیاری از مواقع تست نوار عصب عضله می تواند فرد را از عمل نجات دهد و با تشخیص صحیح با دیگر روش های درمانی، بهبود پیدا کند.

 

2. نوار عصب عضله برای تشخیص درد دست

از دیگر موارد استفاده از نوار عصب عضله برای تشخیص درد، تست نوار عصب عضله دست است. چنانچه فرد دارای علائمی چون مورمور شدن، خواب رفتن یا گزگز کردن در دست خود باشد نیاز است که برای پیدا کردن علت این موضوع از نوار عصب دست استفاده شود. به کمک این تست می توان به نتایج زیر دست پیدا نمود:

  1. محل گیر افتادگی عصب
  2. ضعف عضلات دست
  3. فشار دیسک گردن بر روی عصب
  4. سندروم تونل کارپ

سندروم تونل کارپ را می توان از شایع ترین بیماری های قابل تشخیص با نوار عصب عضله دست دانست. در این بیماری در ناحیه مچ دست، عصب تحت فشار قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث شده کف دست دچار درد و تورم شود یا سه انگشت کناری، حالت خواب رفتگی پیدا کنند.

 

3. نوار عصب عضله برای تشخیص درد پا

برای درد پا نیز می توان از تست نوار عصب و عضله پا کمک گرفت. در واقع تست نوار عصب عضله پا یک انتخاب بسیار عالی تشخیص بیماری هایی مربوط به پا است که در آن عصب ها درگیر خواهند شد. از بین بیماری هایی که موجب درد پا می شوند و در آن ها عصبی دیگر خواهد شد می توان به نوروپاتی یا میوپاتی اشاره نمود.

نوار عصب عضله پا

خیلی از دردهای شدید پا و نیز درد زانو ناشی از فشار بیش از حد به اعصاب مرتبط با ستون فقرات هستند. از دیگر موارد استفاده از نوار عصب عضله پا می توان به تشخیص دلیل ضعف عضله پا، گیر کردن عصب در کف پا یا مچ آن، داغی یا سردی همیشگی کف پا را نام برد.

 

4. نوار عصب برای تشخیص درد گردن

خیلی از مواقع افراد دارای درد گردن می شوند که واقعاً آزاردهنده است. برای این که تشخیص داده شود که این درد ناشی از دیسک و آرتروز گردن است یا این که آسیبی جزئی رخ داده است می توان از ساده ترین راه یعنی همان تست نوار عصب عضله گردن استفاده کرد.

 

5. نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس

اگر دست شما دچار بی حسی شده یا علائمی مرتبط با بیماری ام اس را در خود مشاهده می کنید کافی است یک تست نوار عصب و عضله انجام دهید. البته لازم به ذکر است که با نوار عصب عضله صرفاً امکان تشخیص مشکلاتی که بر اثر ام اس به وجود آمده اند خواهد بود و نمی توان به کمک این روش، ام اس را تشخیص داد.

 

نحوه انجام تست نوار عصب عضله برای تشخیص درد

در وهله اول پزشک متخصص بیمار را معاینه خواهد نمود و با آغاز تست نوار عصب، میزان سرعت هدایت عصبی با تحریکات خفیف الکتریکی بررسی شده و به صورت امواجی در دستگاه مخصوص به ثبت خواهند رسید. پس از آن بخشی که عصب آن درگیر است با بخش سمت سالم بررسی خواهد شد تا بتوان وجود اختلال در عصب را به این شکل تشخیص داد.

این بخش به دلیل اهمیتی که داشته حتماً باید توسط پزشک متخصص انجام شود. (اهمیت این بررسی در بیمارانی که مبتلا به درد و خواب رفتگی دست یا سندرم تانل کارپ هستند بسیار بیشتر می باشد.)

در بخش دوم از تست نوار عصب عضله، نوبت به الکترومیوگرافی یا نوار عضله می رسد. در این بخش برای بررسی عضله بیمار از نیدل های ریز و تخصصی استفاده خواهد شد. به کمک این تست نیز می توان علت بروز بسیاری از دردها را تشخیص داد.

 

چگونه برای انجام تست نوار عصب عضله آماده شویم؟

در رابطه با آمادگی برای انجام تست نوار عصب، نیاز به رعایت برخی از دستورالعمل هاست. به عنوان نمونه بهتر است در روز تست بعد از حمام از زدن کرم و نرم کننده در محل انجام تست خودداری کنید.

همچنین حتماً در صورتی که از دستگاه ضربان ساز یا دیگر وسایل این چنینی استفاده می کنید این موضوع را به نورولوژیست اطلاع دهید. در صورت نیاز به استفاده از الکترومیوگرافی سوزنی چنانچه از رقیق کردن خون وارفارین، هپارین یا دیگر داروها استفاده می کنید نیز حتماً این موضوع را با نورولوژیست در میان بگذارید. چرا که ممکن است پیش از انجام تست نیاز به اندازه گیری غلظت خون باشد.

برای انجام این تست بهتر است لباس راحتی را به تن کنید تا برای انجام تست به مشکل برنخورید. برای انجام این تست نیازی نیست ناشتا باشید و بهتر است که در حالت گرسنه اقدام به انجام این تست نشود.

اما به طور کلی می توان گفت این تست همچون دیگر تست ها به مراقبت ها و ملاحضات خاصی نیاز ندارد.

 

عوارض تست نوار عصب عضله

این تست یکی از بی ضررترین انواع تست هاست و عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد. تنها در زمان تست ممکن است کم درد احساس شود که بعد از تست کاملاً رفع خواهد شد.

همچنین سوزن الکترومیوگرافی یا نوار عضله ممکن است کمی روی پوست و عضلات را کبود کند. اما بعد از مدتی کوتاه از بین خواهد رفت و جای نگرانی ندارد. از طرفی به دلیل عدم استفاده از داروی مسکن در این روش، فرد برای رفتن به خانه مشکلی نخواهد داشت و می تواند با پایان یافتن تست، روتین زندگی خود را از سر بگیرد.

*در هر تستی احتمال بروز عفونت وجود خواهد داشت و تست نوار عصب عضله نیز از این موضوع مستثنی نیست. اما احتمال ایجاد عفونت بسیار ناچیز می باشد.

 

تفسیر تست نوار عصب عضله

به طور معمول نتیجه تست بلافاصله بعد از اتمام آن آماده خواهد شد. برای تفسیر این تست باید متخصص تجویز کننده این تست، نتیجه را بررسی کند. چرا که این متخصص بهتر از هر فرد دیگری در جریان بیماری و روند مشکل شماست.

لذا در این رابطه متخصص نورولوژیست صرفاً اطلاعات محدودی را در اختیار شما قرار خواهد داد. حتی نورولوژیست ممکن است قادر به تعیین کردن روش های درمانی متناسب با مشکل شما نباشد. برای همین نتیجه به صورت دقیق به شما تحویل داده خواهد شد تا آن را به متخصص نشان دهید.

 

تست نوار عصب عضله برای تشخیص درد بدون استفاده از سوزن

یکی از پرسش های پرتکرار در رابطه با تست نوار عصب این است که آیا می توان از این تست بدون نیاز به استفاده از سوزن های باریک استفاده کرد یا خیر؟ واقعیت آن است که در این تست سوزن EMG جزئی لاینفک به شمار می رود.

اما در صورتی که بیمار درگیر مشکلاتی چون اختلالات انعقادی و عدم بندآمدن خون باشد و به بیماری هموفیلی و نیز ورم و احتقان دست به دلیل برداشت سینه مبتلا باشد و نیز به دلیل وجود عفونت در محل ورود سوزن، نباید با سوزن این تست را انجام داد.

انجام تست نوار عصب بدون استفاده از سوزن، باعث کاهش دقت پاسخ خواهد شد. اما این روزها به واسطه پیشرفت به وجود آمده در ساخت این سوزن ها، نمونه های بسیار باکیفیتی از سوزن های نوار عصب وارد بازار شده اند که کوچکترین دردی را به همراه نخواهند داشت.

از طرفی استفاده از پد الکلی پیش از ورود سوزن، احتمال عفونت را به حداقل رسانده است.

هزینه نوار عصب عضله برای تشخیص درد

هزینه نوار عصب هر ساله توسط وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر به مراکز طرف قرارداد اعلام خواهد شد. به طور کلی هزینه نوار عصب به فاکتورهای مختلفی بستگی خواهد داشت و این موضوع باعث شده هزینه نهایی تست نوار عصب عضله در هر مرکز نوار عصب عضله متفاوت از دیگری باشد.

از عوامل موثر بر هزینه نوار عصب عضله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. نوع نوار عصب عضله
  2. مرکز نوار عصب عضله
  3. نوع بیمه
  4. و…

انتخاب یک مرکز نوار عصب عضله که با بیمه های مختلف قرارداد داشته باشد باعث خواهد شد که نوار عصب و عضله را با هزینه کمتری انجام دهید.

 

نوار عصب عضله کودکان

برخلاف تصور خیلی از افراد، نوار عصب عضله صرفاً تستی مخصوص به بزرگسالان نیست. بلکه این تست گاهی بسته به نیاز برای کودکان نیز برای تشخیص برخی از بیماری ها به کار برده خواهد شد. طبیعی است که این تست برای کودکان با حساسیت بیشتری همراه باشد. برای انجام تست نوار عصب و عضله کودکان نیاز است که به یک مرکز حرفه ای مراجعه شود.

نحوه انجام نوار عصب عضله پا

چرا که تست نوار عصب کودکان نیازمند افرادی متخصص و باحوصله و نیز تجهیزات حرفه ای است. لذا نیاز است که در رابطه با تست نوار عصب عضله کودکان، با دقت بیشتری دست به انتخاب زده شود.

 

انتخاب بهترین مرکز نوار عصب عضله تهران

این روزها مراکز مختلفی در زمینه انجام تست نوار عصب عضله در تهران مشغول به فعالیت هستند. اما پیدا کردن یک مرکز که از هر نظر ایده آل باشد شاید کار چندان ساده ای به نظر نرسد. به طور کلی در انتخاب یک مرکز حرفه ای نیاز است که به سراغ مرکزی با ویژگی های زیر بروید:

 

1. دارای مجوز رسمی

در درجه اول باید به سراغ مرکزی باشید که مجوز رسمی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشته باشد. بسیار مهم است که مرکز انتخابی به صورت قانونی و رسمی در این زمینه فعالیت داشته باشد چرا که این موضوع می تواند تا حدودی خیال شما را از کیفیت بالای خدمات دریافتی راحت خواهد ساخت.

پس حتماً اطمینان پیدا کنید که مرکز مورد نظر یک مرکز قانونی است.

 

2. برخورداری از کادری مجرب و پزشکانی متخصص

در گام دوم باید به کادر درمانی مرکز مورد نظر توجه داشت. در انتخاب بهترین مرکز نوار عصب عضله برای تشخیص درد بایستی مطمئن شوید که در مرکز انتخابی بهترین پزشکان و نیز کادر درمانی مشغول به فعالیت هستند. این موضوع نیز از دیگر فاکتورهایی است که کیفیت خدمات دریافتی از سوی مرکز نوار عصب را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس از آن نباید ساده عبور کرد.

 

3. طرف قرارداد با بیمه های مختلف

یک مرکز نوار عصب خوب با بیمه های مختلف قرارداد خواهد داشت تا به این شکل نقش موثری در کاهش هزینه نوار عصب عضله برای مراجعه کنندگان خود داشته باشد.

 

4. دارای محیطی حرفه ای و مجهز

از دیگر ویژگی های موردانتظار از یک مرکز نوار عصب حرفه ای برخورداری از محیطی کاملاً حرفه ای و مجهز است. به منظور دریافت خدمات عالی از مرکز نوار عصب عضله نیاز است که مرکز انتخابی دارای محیطی حرفه ای، تجهیزات پیشرفته و امکانات موردنیاز باشد.

 

5. نوبت دهی اینترنتی

این روزها بسیاری از امور به صورت اینترنتی انجام خواهند شد. لذا پیدا کردن یک مرکز نوار عصب که امکان نوبت دهی اینترنتی را برای مراجعه کنندگان خود فراهم نموده باشد می تواند بسیار عالی باشد.

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها

اگر به دنبال بهترین مرکز نوار عصب عضله تهران هستید قطعاً یکی از بهترین انتخاب ها برای شما کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رهاست. این مرکز دارای بهترین محیط درمانی، متخصص ترین پزشکان و بااخلاق ترین کادر درمانی است.

شما می توانید به صورت اینترنتی در این کلینیک نوبت خود را ثبت کنید یا این که در قدم اول مشاوره رایگان دریافت کنید. در این مرکز همچنین به دلیل عقد قرارداد با اکثر بیمه های کشور، امکان بهره مندی از خدمات بیمه نیز فراهم خواهد بود.

این مرکز همچنین در زمینه نوار عصب عضله کودکان نیز ارائه دهنده بهترین خدمات می باشد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما