نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر

9 آذر, 779 0
-عصب-و-عضله-برای-تشخیص-دیسک-کمر.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر

دیسک کمر و گردن و را می توان شایع ترین دلایلی دانست که باعث می شود افراد درگیر درد کمر و گردن شوند. یکی از کاربردی ترین روش هایی که به واسطه آن امکان تشخیص این مشکل وجود خواهد داشت تست نوار عصب و عضله است. با استفاده از نوار عصب عضله به راحتی می توان به طور دقیق فشاری که روی ریشه های عصبی وارد می شود را مشخص نمود.

خیلی از اوقات پزشک برای پیدا کردن مشکلی که منجر به کمردرد شده برای بیمار تست نوار عصب عضله برای تشخیص دیسک کمر را تجویز خواهد نمود. تشخیص به موقع این مشکل کمک می کند تا هر چه سریع تر نسبت به درمان این مشکل اقدام نمود. در این مطلب بیشتر در مورد نوار عصب عضله برای تشخیص دیسک کمر آشنا خواهیم شد:

تشخیص دیسک کمر با نوار عصب عضله

 

تشخیص مشکلات مربوط به کمر با تست نوار عصب و عضله

  1. خیلی از مواقع ممکن است که نتیجه ام آر آی افراد بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر را نشان دهد اما فرد به واسطه این پارگی دیسک یا بیرون زدگی مشکلی را تجربه نکند و تشخیص ا
  2. ین موضوع صرفاً به واسطه نوار عصب عضله امکان پذیر است. با استفاده از تست نوار عصب عضله فرد آسوده خاطر خواهد شد این مشکل برای او خطرآفرین نخواهد بود.
  3. چنانچه در عکس ام آر آی، بیرون زدگی چند ناحیه از دیسک نشان داده شود اما امکان این وجود نداشته باشد که بتوان به این نکته پی برد که کدام دیسک، زمینه ساز بروز درد و علائم بیداری شده است به کمک تست نوار عصب عضله برای تشخیص دیسک کمر، به راحتی می توان عصب درگیر و دیسک مورد نظر را پیدا نمود.
  4. گاهی پس از عمل جراحی دیسک کمر، فرد هنوز هم به بهبودی کامل دست پیدا نمی کند و گاهی حتی به مراتب اوضاع بدتری پیدا خواهد نمود. در این حالت می توان مشخص کرد که مشکلی مانند چسبندگی یا دیسک جدید این مشکل را به وجود آورده یا این که در زمان جراحی عصب دچار آسیب شده است.
  5. تست نوار عصب عضله امکان تشخیص کمردردهای شبیه دیسک را در بیماران دیابتی فراهم خواهد نمود.
  6. تست نوار عصب همچنین به منظور تشخیص محل گیرافتادگی در کمر یا دیگر بخش های بدن بسیار کاربردی است.
  7. اگر در پاشنه پا، پشت ران و زانو دردی را احساس می کنید که ناشی از درگیری عصب در کمر است تست نوار عصب می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  8. یکی دیگر از کاربردهای تست نوار عصب و عضله برای تشخیص میزان آسیب دیدگی عصب است. در چنین شرایطی پزشک این امکان را داشته تا به کمک تست نوار عصب تصمیم گیری دقیق
    ی در رابطه با روش جراحی یا غیرجراحی دیسک کمر داشته باشد.

 

موارد نیاز به تشخیص دیسک کمر با نوار عصب عضله

به طور معمول وقتی پزشک بیمار را معاینه می کند و بیماری دیسک کمر را در او تشخیص داده و یا به وجود این مشکل شک دارد به منظور شناسایی عصب تحت فشار، تست نوار عصب عضله تجویز خواهد نمود. چرا که با بررسی تست نوار عصب عضله امکان تشخیص تست رفلکس، شدت آسیب و محل دقیق آسیب دیدگی و قدرت عضله فراهم خواهد بود.

در نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر، وجود یا عدم وجود یک عارضه خاص بسیار حائز اهمیت است. در صورت وجود این مورد، بیمار نیاز به جراحی خواهد داشت و نبود این ضایعه به این معناست که این مشکل بدون نیاز به جراحی قابل درمان است.

نحوه تست نوار عصب عضله

آزمون­ های تست نوار عصب عضله برای تشخیص دیسک کمر

به طور کلی این تست از دو آزمون تشکیل شده است:

 

1. الکترومیوگرافی برای تشخیص دیسک کمر

الکترومیوگرافی (EMG) فعالیت الکتریکی عضلات را مورد بررسی قرار می دهد. در واقع عضلات از خود الکتریسیته تولید می کنند و با این آزمون امکان ارزیابی این سیگنال ها وجود خواهد داشت. از این رو در این بخش به منظور بررسی فعالیت الکتریکی عضله، سوزن های ظریفی به درون عضله وارد خواهند شد و به واسطه آن ها امکان ثبت عملکرد عضله و سنجش آن فراهم می شود.

 

2. هدایت عصبی برای تشخیص دیسک کمر

هدایت عصبی که با نام NCV نیز شناخته می شود امکان تعیین کارکرد درست عضله را به پزشک خواهد داد. به طور معمول این تست به کمک تست الکترومیوگرافی قابل انجام است. در این تست، در بخش های مختلفی از بدن که در واقع در مسیر عصب مورد نظر هستند، چسب های مخصوصی زده خواهند شد. به کمک این چسب ها می توان از سطح پوست به اطلاعاتی الکتریکی رسید.

با تست نوار عصب عضله به راحتی می توان فشار وارده از سوی دیسک را روی عصب مورد نظر پیدا کرده و شدت آن ها را نیز برآورد نمود. علاوه بر آن می توان به این موضوع پرداخت که آیا بر اثر فشار دیسک کمر یا گردن علائم پوسیدگی ایجاد شده یا دلایلی دیگر دارد.

 

عوارض نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر

این تست در مقایسه با دیگر تست های رادیولوژیک عارضه جانبی را برای بیماری به همراه ندارد. در واقع این تست را می توان کم خطرترین روش های تشخیصی به شمار آورد. اگر چه در زمان ورود سوزن الکترود به پوست این امکان وجود داشته که مشکلاتی نظیر عفونت، آسیب عصبی یا خونریزی رخ دهد اما این موضوع بسیار به ندرت رخ خواهد داد.

یا برای مثال در زمان بررسی عضلات در امتداد دیواره قفسه سینه با یک الکترود احتمال تجمع هوا در ناحیه مابین ریه ها و دیواره قفسه سینه و ایجاد پنوموتوراکس وجود دارد. اما این خطر نیز به هیچ عنوان شایع نیست.

این تست اگر چه روشی تهاجمی نیست اما به واسطه شوک الکتریکی گاهی کمی با درد جزئی همراه خواهد بود. البته این شوک ها به هیچ عنوان خطری نخواهند داشت و صرفاً با جریان الکتریکی پایین در ارتباط می باشند.

البته افرادی که دارای بیماری ضربان ساز دائم هستند یا این که به دیگر محرک های تحرک نظیر ایمنی مغزی عمیق یا محرک های نخاعی نیاز است که پیش از تست حتماً این موضوع را با پزشک مربوطه یا تکنسین انجام تست نوار عصب عضله در میان بگذارند. اگر چه این مشکلات باعث توقف یا بروز مشکلی در انجام تست نخواهد شد اما باعث شده با احتیاط بیشتری این تست صورت گیرد.

 

آمادگی جهت انجام تست نوار عصب عضله برای تشخیص دیسک کمر

به طور کلی بهتر است به عنوان بیمار پیش از انجام تست، کارهای زیر را انجام دهد:

  1. در صورت مصرف دارویی خاص، حتماً این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  2. نیازی نیست که به صورت ناشتا این تست را انجام دهید.
  3. بهتر است برای داشتن نتیجه دقیق تر از دو سه ساعت قبل از انجام تست، از سیگار و نوشیدنی های کافئین دار مثل چای، نوشابه و قهوه دوری کنید.
  4. توصیه می شود پیش از رفتن به مرکز تست نوار عصب، دوش بگیرید تا چربی روی پوست باقی نماند.
  5. از زدن لوسین یا گرم یا هر چیز اضافه ای به پوست خودداری کنید و اجازه دهید پوست تمیز بماند.
  6. یکی از موارد تأثیرگذار در نتیجه این تست، دمای بدن است، برای همین در صورت سرد بودن شدید هوا از بیمار گاهی تقاضا می شود که تا پیش از انجام آزمایش، در اتاقی گرم حضور داشته باشد.
  7. حتماً برای این روز لباس آزاد و کاملاً راحتی را به تن کنید تا به راحتی امکان کنار زدن لباس و چسباندن چسب های مخصوص در نقاط مورد نظر بدن وجود داشته باشد.

نوار معز کودکان تهرات

تست نوار عصب و عضله کودکان

در تست نوار عصب و عضله کودکان نیز احتیاج است که برای آمادگی کودک بسته به شرایط، سن و رفتار او بهترین آمادگی صورت گیرد تا کودک بیشترین همکاری را برای انجام این تست از خود نشان دهد. برای مثال باید از نظر ذهنی او را کاملاً آماده کرد که این تست برای سلامت او نیاز است و قرار نیست هیچ صدمه ای به او وارد شود.

از طرفی شما باید کلینیکی را برای این کار انتخاب کنید که دارای کادری حرفه ای و باحوصله باشد و بهترین رفتار متناسب با کودک را در این مرکز مشاهده نمایید. هر چه پرسنل و کادر درمان مرکز مورد نظر خوش روتر و باحوصله تر باشند بی شک کودک راحت تر به انجام این تست رضایت خواهد داد.

مرحله به مرحله نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر

  1. ابتدا اگر بیمار لباس راحت و مناسبی به تن نداشته باشد یک دست لباس بیمارستان به او داده می شود تا به تن کند و پس از آن روی تخت دراز بکشد.
  2. بسته به مشکل فرد متخصص مغز و اعصاب یا تکنسین، الکترودها را روی بخش های مختلفی از بدن بیمار قرار خواهند داد.
  3. جریان الکتریکی ضعیفی به واسطه الکترودها به بدن بیمار ارسال خواهد شد و بیمار ممکن است کمی حس مورمور شدن یا اسپاسم را تجربه کند.
  4. این الکترودها اگر چه در لحظه ناراحتی خیلی کمی را به همراه خواهند داشت اما پس از تست و با برداشتن آن ها دیگر درد از بین می رود. اما در صورتی که ناراحتی و درد این تست برای بیمار زیاد باشد ممکن است بنا بر خواسته او وقفه ای در تست ایجاد شود.
  5. در طی تست پزشک فعالیت الکتریکی عضله را مورد بررسی قرار خواهد داد و گاهی نیز برای بررسی حالت های مختلف از بیمار درخواست می شود که در حالت های متفاوتی قرار بگیرد.
  6. الگویی که به واسطه کاهش و افزایش حرکت ماهیچه ها به وجود آمد به پزشک در تعیین سلامتی عضله ها کمک می کند.
  7. بعد از آن تست به پایان رسیده و الکترودها از بدن بیمار جدا خواهند شد. اگر چه گاهی کبودی جزئی احساس می شود اما خود، بعد از گذشت چند روز پاک می شود.

 

تفسیر نتیجه تست نوار عصب عضله

تست نوار عصب عضله توسط پزشک تفسیر شده و از آن گزارشی تهیه خواهد شد و در جلسات بعدی به بررسی آن می پردازد. با الگوی تخلیه الکتریکی از عضله بهتر می توان در مورد مشکل بیمار نظر داد و همچنین گاهی از روی این تست مدت زمان وجود این مشکل را نیز تشخیص داد. تفسیر این تست نیازمند علم و تخصص است و گاهی عدم دانش کافی در این زمینه سبب تشخیص نادرست خواهد شد.

برای همین توصیه می شود حتماً تفسیر این تست را به یک متخصص مغز و اعصاب که در کار خود از تجربه کافی برخوردار است بسپارید.

 

پس از تست نوار عصب عضله برای تشخیص دیسک کمر

شما بعد از پایان یافتن تست به راحتی این امکان را داشته تا خود به تنهایی روتین زندگی خود را از سر بگیرید و به واسطه انجام این تست، خللی در روند زندگی شما به وجود نخواهد آمد. تنها گاهی جای سوزن ها، دردی جزئی یا کبودی سطحی رخ خواهد داد که کاملاً طبیعی است و چند روز بعد از بین می رود. اما در صورتی که بعد از انجام این تست، هر یک از علائم زیر را داشتید حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید:

  1. اگر تب دارید؛
  2. اگر دچار احساس بی حسی و کرختی شده اید و به سختی می توانید اعضای بدن خود را حرکت دهید؛
  3. اگر مدام نگران هستید و فکر می کنید وضعیت شما نیاز به پیگیری دارد.

داروهای مورد نیاز بعد از تست نوار عصب جهت تشخیص دیسک کمر

 1.  استامینوفن

حتماً یکی دو روز بعد از تست این دارو را در دسترس داشته باشید تا در صورت داشتن تب و درد از آن استفاده کنید. البته در مورد میزان مصرف و تعداد دفعات آن حتماً با پزشک مشورت نمایید. چرا که این دارو می تواند به کبد آسیب بزند.

 

2. مصرف داروهای خود طبق دستور

در صورتی که داروها برایتان اثرگذار نیست یا اثراتی جانبی به وجود آورده است. حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. اگر به هر دارو حساسیت دارید نیز حتماً با پزشک مطرح کنید.

علاوه بر آن لیستی از ویتامین ها، داروها و مواد گیاهی مصرفی خود تهیه کنید. در این لیست باید میزان، زمان و دلیل مصرف هر دارو آورده شود. حتماً زمان معاینات بعدی لیست داروها یا قوطی آن ها را نیز با خود ببرید.

مرکز نوار عصب عضله

بهترین مرکز تست نوار عصب عضله برای تشخیص دیسک کمر

احتمالاً شما نیز دوست دارید در یک مرکز حرفه ای تست نوار عصب و عضله را انجام دهید. اگر این تست مربوط به کودک دلبند شما باشد نیز که قطعاً این حساسیت دو چندان خواهد شد. در این زمینه نیاز است که بهترین و تخصصی ترین مرکز را انتخاب کنید تا با خیال آسوده بدانید بهترین خدمات را دریافت خواهید نمود.

این روزها مراکز مختلفی در زمینه تست نوار عصب عضله مشغول به فعالیت هستند و این موضوع سبب شده که افراد در انتخاب یک مرکز مناسب دچار تردید و سرگردانی شوند. در این زمینه باید به سراغ مرکزی رفت که بتواند انتظارات را از یک مرکز حرفه ای تست نوار عصب به خوبی برآورده سازد. مرکز تخصصی مغز و اعصاب و روان رها توانسته رضایت بیماران و مراجعه کنندگان زیادی را به خود جلب نماید. در ادامه بیشتر با این مرکز آشنا خواهیم شد:

 

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها

درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، مرکزی تخصصی در زمینه ارائه خدمات مختلف نظیر تست نوار عصب عضله، نوار عصب عضله دست، نوار عصب عضله پا، نوار عصب عضله کودکان و… می باشد. این مرکز حرفه ای همچنین در کلیه موارد مربوط به مغز، اعصاب و روان بهترین خدمات را ارائه می دهد و از این رو شما در زمینه های مختلفی می توانید روی این تیم حساب باز کنید. ویژگی های بسیاری از این کلینیک یک مرکز حرفه ای و مطمئن جهت نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر و… ساخته است. در ادامه برخی از ویژگی های این مرکز را با هم بررسی خواهیم نمود:

 

ویژگی های بهترین کلینیک نوار عصب عضله

  1. این کلینیک دارای محیطی کاملاً به روز و مجهز است. شما می توانید خدمات تست نوار عصب عضله را در این مرکز با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها و دستگاه ها دریافت نمایید.
  2. حضور باتجربه ترین پزشکان و نیز بااخلاق ترین پرسنل باعث شده حضور در این مرکز حس بسیار بهتری را به شما القا کند.
  3. این مرکز به ویژه در این روزهای کرونایی، بسیار بهداشتی و تمیز است و مدام تمامی بخش های آن به شکل اصولی، ضدعفونی خواهند شد و برای همین شما با خیالی آسوده می توانید به این مرکز مراجعه کنید.
  4. کلینیک رها به عنوان بهترین مرکز تست نوار عصب عضله با اکثر شرکت های بیمه فعال در کشور قرارداد داشته و از این رو شما می توانید با احتساب بیمه، هزینه نوار عصب عضله پایین تری را پرداخت نمایید.
  5. در این کلینیک بهترین خدمات در زمینه نوار عصب عضله کودکان ارائه خواهد شد. برای همین شما می توانید کودک دلبند خود را نیز با اطمینان خاطر به این مرکز آورده و بهترین خدمات نوار عصب را برای او دریافت کنید.
  6. نوبت دهی سریع نیز از دیگر ویژگی هایی است که این مرکز را به عنوان بهترین مرکز نوار عصب عضله برای تشخیص دیسک کمر تبدیل نموده است.
  7. شما می توانید در این مرکز در کنار تست نوار عصب عضله، خدمات دیگری نظیر فیزیوتراپی، تست نوار مغز و… را نیز دریافت کنید.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما