نوار عصب و عضله کودکان تهران

2 شهریور, 779 5
-عصب-و-عضله-کودکان-تهران.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

به منظور نمایش فعالیت الکتریکی عضلات کودک، نوار عصب و عضله کودکان می تواند بسیار کاربردی باشد. حرکات عضلات نیازمند فعالیت الکتریکی است. حال آن که به کمک تست نوار عصب و عضله کودکان می توان تغییرات فعالیت الکتریکی را تشخیص داد. اگر به دنبال بهترین مرکز نوار عصب و عضله کودکان  تهران هستید. یا دوست دارید بیشتر در مورد نوار عصب و عضله و نوار عصب و عضله کودکان بدانید. توصیه می شود این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

در متن خواهید خواند:

نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب یا تست عصب در واقع راهی برای بررسی سرعت هدایت عصبی می باشد. این تست NCV (Nerve Conduction Velocity) نیز نامیده می شود. در تست نوار عصب و عضله سرعت هدایت موج الکتریکی در مسیر عصب مورد سنجش قرار می گیرد. در واقع به کمک این تست مشخص خواهد شد که سرعت موج الکتریکی در طول عصب چه اندازه است.

در این تست اول از همه نقطه ای از عصب تحریک خواهد شد. برای تحریک این بخش از جریان الکتریکی استفاده می شود و بررسی خواهد شد که روی پوست یا عضله چه نتیجه ای دارد. در برخی از بیماری های اعصاب محیطی هدایت عصبی سرعت کمتری خواهد داشت. به عنوان نمونه در صورت تحت فشار بودن عصب این سرعت کمتر می شود. در ادامه بیشتر با این تست آشنا خواهیم شد.

نوار عصب و عضله کودکان

نوار عصب و عضله کودکان چیست؟

برای کودکان تست نوار عصب و عضله کمی متفاوت تر انجام خواهد شد. در کل در تست نوار عصب و عضله به منظور الکترونیک گرافی الکترودها و سوزن هایی استفاده می شود. در تست نوار عصب و عضله کودکان تهران این الکترودها و سوزن ها در سایز کوچکتری مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو کودک درد بسیار کمتری خواهد داشت.

از طرفی در تست نوار عصب و عضله کودک اگر چه کودک احتمال داشته بسیاری از درخواست های پزشک را پاسخگو باشد اما با این حال نیاز است که به یک مرکز حرفه ای در زمینه نوار عصب و عضله مراجعه شود.

 تا دکتر با تخصص و مهارتی که داشته به خوبی بتواند از طریق تحریک بخش مورد نظر عکس العمل مدنظر را از کودک دریافت کرده و نیازی نباشد در درون بدن کودک برای مدت زیادی الکترودها و سوزن ها نگه داشته شود.

این کار مانع از آن شده که تست نوار عصب و عضله در کودکان دردناک باشد.

 

کاربرد تست نوار عصب و عضله کودکان

در کودکان نیز گاهی همچون بزرگسالان ممکن است بیماری های مرتبط با مشکلات عضله رخ دهد. در افراد بزرگسال بیشتر به منظور تعیین میزان فشار عصبی ناشی از دیسک کمر و دیسک کمر از تست نوار عصب و عضله استفاده می شود. در واقع با این کار مشخص می شود که آیا دیسک ها روی عصب های کناری فشار آورده است یا خیر؟ از طرفی میزان فشار بیماری نیز در افراد بزرگسال از این طریق به راحتی قابل بررسی است.

البته در کودکان بیشتر به منظور تشخیص بیماری های ذاتی عضله از جمله میوپاتی یا بیماری های ذاتی از تست نوار عصب و عضله کودکان استفاده می شود. از آن جایی که بیماری های این چنینی بیشتر از سن کودکی آغاز می شوند لذا با انجام تست نوار عصب و عضله می توان این قبیل بیماری ها را در کودکان تشخیص داد.

 

عوارض تست نوار عصب و عضله کودکان

خوشبختانه تست نوار عصب و عضله هیچ نوع عارضه ای برای کودکان به همراه نخواهد داشت.

تنها ممکن است در زمان استفاده از سوزن ها و الکترودها دردی بسیار جزئی و کوتاه احساس شود.  اما عارضه و اشعه ای نداشته و می توان آن را یک روش بی خطر دانست که به کمک آن تشخیص و درمان بیماری های مختلفی امکان پذیر است.

چگونگی انجام تست نوار عصب و عضله کودکان

چگونگی انجام تست نوار عصب و عضله کودکان

  1. به منظور انجام تست نوار عصب و عضله ابتدا کودک روی میزی خوابانده خواهد شد.
  2. پس از آن الکترودها که در واقع برچسب هایی کوچکی هستند روی پاها و بازوهای کودک وصل خواهند شد. (این الکترودها از طریق دستگاه EMG یا تست نوار عصب و عضله به یکدیگر متصل خواهند شد.)
  3. پس از آن نوبت به اجرای بخش اول تست یا همان آزمایشات هدایت عصبی می رسد. در این مرحله ممکن است کودک کمی به دلیل تحریک الکتریکی دچار حس گز گز شود ولی این احساس به اندازه ای نیست که سبب گریه و بدخلقی کودک شود.
  4. یک سیم نازک روکش شده توسط پزشک به منظور بررسی فعالیت الکتریکی در عضله، به عضله وارد خواهد شد. این سیم دارای عملکردی همچون آنتن است و توسط آن امکان مشاهده و شنیدن فعالیت الکتریکی برای پزشک فراهم خواهد شد. حتی شما و کودکتان نیز می توانید این پاسخ را ببینید.
  5. این آزمایش معمولاً زمان متفاوتی دارد و به نوعی در هر کودک با توجه به نوعی بیماری متغیر است.

 مراحل تست نوار عصب و عضله کودکان

به طور کلی تست نوار عصب و عضله چه در کودکان و چه در بزرگسالان به صورت دو بخشی انجام می شود. در ادامه بیشتر با این دو بخش آشنا خواهیم شد:

١. تست عصب(NCS)

در این بخش به عصب در محلی تحریک الکتریکی داده می شود و این تحریک شدت بسیار پایینی دارد. از طرفی به واسطه الکترودهای متصل شده به پوست بیمار، از نقطه ای دیگر اندازه گیری خواهد شد که عصب ها تا چه اندازه پاسخ دهی دارند. 

در این بخش از طریق امواج به نمایش در آمده بر روی نمایشگر، پزشک قادر به بررسی وضعیت بیمار خواهد بود. در این مرحله کودک کمی متوجه پالس های الکتریکی خفیف کنترل شده توسط اعصاب مورد آزمایش خواهد شد.

٢. تست عضله(EMG)

در دومین بخش از تست نوار عصب عضله کودکان و البته بزرگسالان ابتدا پوست محل مورد نظر با الکل ضدعفونی خواهد شد. به منظور آزمایش، سوزن هایی ریز و یک بار مصرف در عضلات وارد خواهند شد.

و در نهایت سیگنال های عصبی در زمان استراحت عضله و نیز در زمان انقباض آن بررسی می شوند.

*لازم به ذکر است که تنها چند ثانیه طول می کشد تا سوزن در هر عضله وارد شده و پالس های الکتریکی در طول رشته اعصاب ارسال شوند.

برای چه کودکانی نیاز به نوار عصب و عضله است؟

درصورتی که کودک شما علائم زیر را داشته باشد ممکن است پزشک برای او تست نوار عصب و عضله بنویسد:

  1. در صورتی که کودک در اندام خود دچار علائم ضعیف است؛
  2. اگر در راه رفتن احساس ناتوانی می کند؛
  3. اگر کودک نمی تواند از پله یا نردبان بالا برود؛
  4. اگر کودک لنگ می زند؛
  5. در صورتی که در بخش های مختلف بدن خود احساس درد می کند؛
  6. چنانچه کودک مدام احساس خستگی می کند؛
  7. اگر بدن کودک گزگز و مورمور کرده یا بی حس می شود.

 

پزشک از طریق نوار عصب و عضله کودکان به می تواند به اهداف زیر دست پیدا کند:

  1. عملکرد درست یا نادرست اعصاب محیطی حسی و حرکتی عضلات را بررسی می کند؛
  2. قادر به تشخیص محل آسیب دیده خواهد بود؛
  3. نوع اختلال به وجود آمده را تشخیص می دهد؛
  4. می توان زمان ورود آسیب را تخمین زد؛
  5. روند بهبود یا پسرفت اندام آسیب دیده را مورد ارزیابی قرار می دهد؛
  6. می توان بسته به جواب تست نوار عصب و عضله کودکان درمان مناسبی را برای کودک در پیش گرفت؛
  7. در تزریق موضعی نیز تست نوار عصب و عضله کاربردی است.

نکاتی برای آماده شدن کودک جهت تست نوار عصب و عضله کودکان تهران

  1. بهتر است پیش از مراجعه به مراکز نوار عصب و عضله کودکان تهران، اگر کودک شرایط سنی مناسبی دارد در مورد این تست کمی به او توضیح داده و از نظر ذهنی او را آماده کنید.
  2. توصیه می شود 6 ساعت قبل از آزمایش کودک را از خوردن قهوه، چای، نوشابه یا شکلات منع کنید. این مواد از آن جایی که محرک هستند باعث برهم خوردن آرامش کودک در زمان انجام تست خواهند شد.
  3. در صورت نیاز برای راحتی کودک و مطمئن بودن نتیجه تست می توانید به کودک آرام بخش داده تا در زمان تست آرامش بیشتری داشته باشد.
  4. نیاز است که تغذیه از شیر مادر حداکثر 4 ساعت قبل از تست نوار عصب و از شیرخشک تا 6 ساعت قبل از تست انجام شود.
  5. کودک نباید آب نبات، آدامس و قطره سرفه در حین انجام تست مصرف کند. در صورت جویدن آدامس توسط کودک و در زمان انجام تست، انجام آن برای دو ساعت به تأخیر خواهد افتاد. در صورت بلعیده شدن آدامس نیز آزمایش باید 6 ساعت دیرتر انجام شود.
  6. در صورتی که کودک آلرژی دارد باید حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. همچنین لیست داروهای مصرف کودک را روز انجام تست با خود همراه داشته باشید.

 

سایر نکاتی که در زمان مراجعه به مرکز نوار عصب و عضله کودکان تهران باید به آن ها توجه کنید:

  1. بهتر است کودک را قبل از تست بیدار نگه داشته تا هنگام تست راحت بخوابد.
  2. می توانید برای راحتی بیشتر کودک هنگام مراجعه به مرکز نوار عصب و عضله کودکان تهران یک اسباب بازی یا پتوی مورد علاقه او را با خود ببرید. یا برای کودکان بزرگ تر وسایل الکترونیکی کوچک هدست دار نیز می تواند مناسب باشد.
  3. توصیه می شود شلوارک گشاد و لباس آستین کوتاه به تن او کنید یا با خود همراه داشته باشید.
  4. روز مراجعه به مراکز نوار عصب و عضله کودکان تهران از زدن لوسیون و کرم رو بدن کودک خودداری کنید.

 

نکاتی که حین تست نوار عصب و عضله کودکان باید رعایت شود:

  1. از آن جایی که احتمال دارد برای آرامش کودک به او دارویی دهانی داده شود و کودک دچار خواب آلودگی شود. لذا پس از مصرف دارو باید مواظب باشید که دراز کشیده و تنها نماند چرا که احتمال افتادن و آسیب دیدن او وجود دارد.
  2. اگر کودک با حضور شما آرامش بیشتری دارد می توانید در طول تست کنار او بمانید. اما در صورتی که کودک با دیدن شما بیشتر شلوغ می کند توصیه می شود به اتاق انتظار بروید.

آیا در تست نوار عصب و عضله کودکان از سوزن استفاده می شود؟

 اگر چه در این تست از سوزن هایی استفاده می شود. اما این سوزن ها بسیار کوچک و نازک هستند و حتی سوزن های مورد استفاده برای کودکان بسیار نازک تر خواهد بود. این سوزن ها بسته به نوع مشکل مورد نظر خیلی آرام روی عضلات قرار خواهند گرفت.

البته در برخی از بررسی ها نیز احتیاجی به استفاده از سوزن نخواهد بود. در واقع این سوزن ها حکم میکروفون را داشته و به کمک آن ها می توان به فعالیت الکتریکی عضلات پی برده و با بررسی این فعالیت ها به وجود یا عدم وجود ناهنجاری ها پی برد.

لازم به ذکر است که این سوزن نه ماده ای را به بدن تزریق کرده و نه از بدن نمونه می گیرند. تنها این سوزن ها وسیله ای برای شنیدن فعالیت عضلات می باشند.

 میزان درد تست نوار عصب و عضله کودکان

خیلی از والدین بابت درد این تست نگران هستند و این موضوع برای آن ها یک دغدغه است. این در حالی است که در این تست اگر چه از جریان الکتریکی و سوزن هایی استفاده می شود اما با این حال، هم جریان الکتریکی بسیار کم است و هم سوزن ها بسیار نازک هستند. از این رو ناراحتی بسیار ناچیزی را به وجود می آورند.

حتی شدت جریان الکتریکی و اندازه سوزن ها برای کودکان کمتر نیز در نظر گرفته می شود. از این رو جای نگرانی نیست و کودکان اغلب در این زمینه مشکلی نخواهند داشت. البته هر چه مهارت پزشک در مرکز نوار عصب و عضله کودکان بیشتر باشد به طبع شرایط بسیار بهتری برای کودک به وجود خواهد آمد.

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به مرکز نوار عصب و عضله کودکان تهران

 توصیه می شود در روز مراجعه به مراکز نوار عصب و عضله کودکان تهران مدارک پزشکی کودک نظیر عکس، ام آر آی را به همراه داشته باشید. این کار کمک می کند پزشک در زمینه تشخیص، تصمیم گیری بهتری داشته باشد.

مدت زمان نوار عصب و عضله کودکان تهران

 مدت زمان تست نوار عصب و عضله کودکان

یکی دیگر از پرسش های پرتکرار پدر و مادرها در مورد تست نوار عصب و عضله کودکان در مورد مدت زمان این تست است. در واقع نگرانی والدین در این زمینه از بابت طولانی بودن تست و سر رفتن حوصله کودک است.

واقعیت آن است که بسته به نوع بیماری کودک دلبند شما، این تست ممکن است بین یک ربع تا یک ساعت طول بکشد. در این زمینه مهارت پزشک مرکز نوار عصب و عضله کودکان تهران نیز شرط است.

اما شما عزیزان می توانید یکی از وسایل مورد علاقه کودک خود را به همراه داشته باشید. تا زمان زودتر برای دلبند شما سپری شود.

 

 آیا از طریق تست نوار عصب و عضله ممکن است بیماری منتقل شود؟

 از آن جایی که در تست نوار عصب و عضله از سوزن های یک بار مصرف استفاده می شود جای هیچ نگرانی از بابت انتقال بیماری وجود ندارد. در مورد الکترودهای سطحی نیز بعد از هر نوار عصب، این الکترودها به کمک الکل هفتاد درصد یا مایع ضد عفونی کننده سطوح کاملاً تمیز می شوند.

 آیا برای تست نوار عصب و عضله باید کودک ناشتا باشد؟

هیچ ضرورتی برای ناشتا بودن کودک در این تست وجود ندارد. و حتی توصیه می شود کودک در این روز نیز طبق روزهای عادی تغذیه داشته باشد.

 اما برای آن که کودک دلبند شما در صورتی که از سن پوشک کردن او گذشته است زیاد نیاز به سرویس بهداشتی پیدا نکند چند ساعت پیش از مراجعه به کلینیک نوار عصب و عضله زیاد مایعات مصرف نکند.

 

 آیا دقت تشخیص دستگاه های نوار عصب و عضله متفاوت است؟

 خیر دقت تشخیص به مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد و نوع دستگاه در این زمینه چندان تأثیری نخواهد داشت. لذا بهتر است بیشتر روی انتخاب پزشک متخصص و مرکزی حرفه ای تمرکز کنید تا روی دستگاه و برند آن.

 

 کجا تست نوار عصب و عضله کودکان انجام دهیم؟

برای انجام تست نوار عصب و عضله برای کودکان نیاز است که به یک مرکز نوار عصب و عضله کودکان تهران مراجعه کنید. چرا که نیاز است مرکز مورد نظر در این زمینه ارائه دهنده خدماتی حرفه ای باشد و بتوان کاملاً با خیال آسوده به آن اعتماد کرد.

در مراکز نوار عصب و عضله کودکان تهران به طور معمول اتاقی مخصوص به این کار وجود خواهد داشت و این تست توسط یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از کودک دلبند شما گرفته خواهد شد. اما به نظر شما بهترین مرکز نوار عصب و عضله کودکان در تهران کجاست؟

بهترین مرکز نوار عصب و عضله کودکان تهران

اگر دوست دارید تست نوار عصب و عضله کودک خود را در محیطی کاملاً حرفه ای و تخصصی انجام دهید. بی شک بهترین مرکز نوار عصب و عضله کودکان برای شما کلینیک تخصصی مغز، اعصاب و روان رها می باشد. در این کلینیک شما می توانید با خیالی آسوده از کودک عزیز خود تست عصب و عضله بگیرید.

در واقع این مرکز دقیقاً تمامی آن چه که شما از یک کلینیک حرفه ای در زمینه نوار عصب و عضله کودکان انتظار دارید را داراست. در ادامه کمی بیشتر با ویژگی های این مرکز آشنا خواهیم شد:

ویژگی های بهترین مرکز نوار عصب و عضله کودکان تهران

ویژگی های بهترین مرکز نوار عصب و عضله کودکان تهران

1. دارای بهترین و بااخلاق ترین پزشکان

یکی از مهم ترین مشخصه های کلینیک تخصصی رها به عنوان بهترین مرکز نوار عصب و عضله کودکان، برخورداری از کادری بسیار درجه یک و بااخلاق است. پزشکان فعال در این کلینیک ضمن تخصص و تجربه ای که داشته به خوبی رفتار با کودکان مراجعه کننده را بلدند.

از این رو به خوبی با خوشرویی ترس کودک شما از انجام تست نوار عصب و عضله کودکان را از بین می برند. برای همین نیازی نیست که با انتخاب کلینیک رها نگرانی از این بابت داشته باشید. صبر و حوصله پزشکان این مرکز باعث می شود کودک شما کم کم با محیط آشنا شده و راحت تر خود را برای انجام تست آماده کند.

2. برخورداری از محیطی حرفه ای و نیز کاملاً تمیز و بهداشتی

کلینیک حرفه ای یک مرکز کاملاً مجهز و مدرن در زمینه مغز، اعصاب و روان به شمار می رود. در این کلینیک برای سلامت بیماران به ویژه در این ایام کرونا، به مسائل بهداشتی اهمیت ویژه ای داده خواهد شد.

از این رو شما می توانید با خیالی آسوده از تمیز و بهداشتی بودن تمامی بخش های این مرکز، کودک خود را به منظور انجام تست نوار عصب و عضله کودکان به این کلینیک ببرید.

 

3. طرف قرارداد با اکثر بیمه های کشور

یکی دیگر ویژگی های بهترین مرکز تست نوار عصب و عضله کودکان قراردادی است که با اکثر شرکت های بیمه فعال در کشور دارد. لذا شما با هر بیمه ای که داشته می توانید به این کلینیک مراجعه کرده و با هزینه مناسب تری تست نوار عصب و عضله کودک خود را انجام دهید.

 

4. ارائه مناسب ترین هزینه ها

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، همواره برای رفاه حال بیماران خود و برای آن که بیماران با هر بودجه ای که داشته از عهده هزینه های درمان برآیند مناسب ترین هزینه ها را برای خدمات خود در نظر می گیرد.

کلینیک رها یک مرکز معتبر و دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد. لذا همواره هزینه های ارائه شده از سوی این مرکز کاملاً مطابق با نرخ نامه سراسری است.

حرف آخر

در این مطلب سعی شد اطلاعات جامع و کاملی در خصوص نوار عصب و عضله کودکان ارائه شود. علاوه بر آن سعی کردیم به چند مورد از رایج ترین پرسش های والدین در این زمینه پاسخ دهیم و به نوعی نگرانی شما عزیزان را در مورد تست نوار عصب و عضله کودکان از بین ببریم.

البته با انتخاب کلینیک رها به عنوان یک مرکز حرفه ای نوار عصب و عضله کودکان جای هیچ نگرانی نیست. شما می توانید حرفه ای ترین خدمات را با مناسب ترین هزینه از این مرکز بخواهید. شما عزیزان همچنین می توانید از طریق شبکه های اجتماعی با این مرکز در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

بی شک کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، یک مرکز کاملاً حرفه ای برای انجام تست نوار عصب و عضله کودکان تهران به شمار می رود.

 


5 دیدگاه

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما