نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه

2 دی, 779 0
-نوار-مغز-تهران.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

آیا اخیرا دچار اختلال در حافظه، تمرکز، توجه یا یادگیری شده اید؟ آیا پزشک شما نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه توصیه کرده است؟ می دانید EEG چیست یا برای تست تشخیص اختلال حافظه با نوار مغز چه اقداماتی باید انجام شود؟

اختلالات حافظه اغلب به عنوان بخشی از علائم طبیعی پیری رخ می دهد اما به‌ طور فزاینده ای برای افراد جوان در شرایط فشار بیش از حد و موقعیت‌های استرس‌زا ایجاد می شود. همچنین اختلالات حافظه، تمرکز و توجه ممکن است در نتیجه بیماری های روانی و عصبی رخ دهد و به ویژه در سنین بالا بیانگر شروع زوال عقل و آلزایمر است.

در چنین شرایطی پزشک برای بررسی هر گونه تغییر در عملکرد مغز، آزمایش نوار مغز را توصیه می کند. حال اگر می خواهید بدانید تست تشخیص اختلال حافظه با استفاده نوار مغز چیست و چگونه به تشخیص اختلالات حافظه کمک می کند، در ادامه با ما همراه باشید.

نوار مغز

آشنایی با اختلالات حافظه برای انجام نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه

اختلالات حافظه به معنی کاهش عملکرد طبیعی مغز با توجه به توانایی های شناختی انسان است. این کاهش عملکرد شامل حافظه، زبان، جهت گیری، تمرکز، تشخیص و ادراک و همچنین قضاوت انتقادی و مهارت های تصمیم گیری می شود.

زوال عقل اغلب یک علت به اصطلاح عصبی دارد.  درواقع باید بدانید یک روند پیری زودرس سلول های مغز است که دلایل آن به طور دقیق مشخص نیست. با پیشرفت بیماری علائم دیگری مانند اختلالات حرکتی یا تغییرات روانی اغلب ظاهر می شود. 

علاوه بر علل تخریب عصبی، اختلالات گردش خون مزمن، تغییرات التهابی در مغز یا اختلالات گردش مایع مغزی نخاعی (هیدروسفالوس) نیز ممکن است منجر به زوال عقل شود. به طوری که باید با روش های مختلف از جمله نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه تشخیص و در صورت امکان درمان شود.

افراد بسیاری از افزایش فراموشی و ترس از ابتلا به زوال عقل شکایت دارند. اگر علائم برای چندین هفته ادامه داشته باشد و افراد دیگر نیز متوجه این موضوع شوند، باید یک شفاف سازی عصبی انجام شود. اولین گام سوالات  دقیق پزشک از فرد مورد نظر و در صورت امکان از یکی از بستگان یا دوستان و همچنین معاینه فیزیکی دقیق است.

 سپس محدودیت‌های ذهنی با استفاده از روش ‌های آزمون عینی بررسی می ‌شوند (وظایف استاندارد شده با استفاده از پرسش نامه یا برنامه رایانه‌ ای که تقریبا 30-10 دقیقه طول می‌ کشد). اما پس از این مراحل ممکن است پزشک تست تشخیصی اختلال حافظه با نوار مغز را توصیه کند. حال آیا می دانید تست نوار مغز یا EEG چیست و نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه به چه منظور انجام می شود؟

 

نوار مغز یا EEG چیست؟

EEG (الکتروانسفالوگرام) سیگنال های الکتریکی مغز شما را اندازه گیری و ثبت می کند. در طول نوار مغز، یک تکنسین دیسک های فلزی کوچک (الکترود) را روی پوست سر شما قرار می دهد. الکترودها به دستگاهی متصل می شوند که اطلاعاتی در مورد فعالیت مغز به تکنسین شما می دهد. 

فعالیت مغز به ارائه دهنده شما در تشخیص اختلالات حافظه و نظارت بر شرایطی که بر مغز شما تاثیر دارد، کمک کند.

مرکز نوار مغز تهران

چرا EEG برای تشخیص اختلال حافظه انجام می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از نوار مغز برای بررسی فعالیت های مغز استفاده می کنند. EEG همچنین به نظارت بر وضعیت سلامتی و تشخیص اینکه چه مشکلی باعث ایجاد علائم خاص می شود، کمک می کند.

علاوه بر این تکنسین ها ممکن است از EEG در طول جراحی مغز یا برای آزمایش فعالیت مغز فردی که در کما به سر می برد، استفاده کنند. نوار مغز همچنین وضعیت بیماری های مرتبط با مغز را تشخیص می دهد که عبارتند از:

  • اختلالات حافظه از جمله بیماری آلزایمر یا زوال عقل؛
  • آسیب مغزی؛
  • عفونت ها از جمله آنسفالیت؛
  • و تومورها.

همچنین نوار مغز به به تشخیص علل علائم مختلف مانند موارد زیر کمک می کند:

  • گیجی؛
  • غش (سنکوپ)؛
  • از دست دادن حافظه؛
  • و تشنج.

چه کسی آزمایش نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه را انجام می دهد؟

یک تکنسین EEG آموزش دیده این تست را انجام می دهد. ممکن است طبق دستور ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، نوار مغزی را در کلینیک به صورت سرپایی یا بستری داشته باشید .زیرا برخی از تست های EEG فعالیت مغز شما را در حالی که فعالیت های معمول خود را با دستگاه سرپایی انجام می دهید، ثبت می کنند.

 

انواع مختلف آزمایش نوار مغز برای تشخیص اختلالات حافظه چیست؟

چندین نوع آزمایش EEG وجود دارد که عبارتند از:

  • EEG  معمولی: اسکن نوار مغز معمولی 23 دقیقه طول می کشد. تکنسین EEG ممکن است از شما بخواهد که تنفس متفاوتی داشته باشید یا به چراغ های چشمک زن در طول عمل نگاه کنید.
  • نوار مغز طولانی مدت: این نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه معمولا یک ساعت و 15 دقیقه طول می کشد اما برخی از انواع آن چندین روز طول می کشند. نوار مغز طولانی مدت اطلاعات بیشتری نسبت به نوع معمولی به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می دهد. تکنسین ممکن است از یک آزمایش طولانی مدت برای تشخیص یا مدیریت اختلالات استفاده کند. EEG های طولانی مدت از ویدئو استفاده می کنند.
  • نوار مغز  سرپایی: نوار مغز سرپایی یک تا سه روز طول می کشد. EEG های سرپایی در خانه یا در یک واحد مانیتورینگ نوار مغز انجام می شود. در طی EEG سرپایی الکترودها به یک ضبط کننده نوار مغز کوچک متصل می شوند. در حالی که دستگاه فعالیت مغز شما را ردیابی می کند، می توانید بیشتر فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.
  • نوار مغز ویدئویی: تکنسین یک ویدئو از شما در طول نوار مغز ضبط می کند. ضبط ویدیو به ارائه‌ دهنده مراقبت ‌های بهداشتی شما کمک می ‌کند هنگام تشنج یا سایر رویدادهای مغزی، کارهای شما را ببیند و بشنود. تکنسین همچنین ممکن است این آزمایش را مانیتورینگ نوار مغز، تله متری EEG یا نظارت تصویری EEG بنامد.
  • نوار مغز خواب: یک تکنسین آزمایش نوار مغز را حین خواب انجام می دهد. اگر نوار مغز معمولی اطلاعات کافی را ارائه ندهد، ممکن است ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی EEG خواب توصیه کنند.
  • مرکز نوار مغز

جزئیات نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه

در این تست تشخیص اختلالات حافظه، الکترودهای روی پوست سر شما سیگنال ‌های الکتریکی را هنگام حرکت بین سلول ‌های مغز اندازه‌ گیری می ‌کنند. الکترودها دیسک های فلزی کوچکی هستند که تکنسین با چسب قابل جابه جایی روی پوست سر شما محکم می کند.

این الکترودها به سیم‌هایی متصل می شوند که سیگنال ‌های عصبی را که تکانه‌ های الکتریکی هستند، حس می ‌کنند. سپس الکترودها اطلاعات مربوط به سیگنال ها را به دستگاه نوار مغز ارسال می کنند.

دستگاه EEG تکانه ها را با خطوطی که الگوهای امواج مغزی را نشان می دهد، ثبت می کند. زمانی که شما بیدار و خواب هستید، مغز الگوهای امواج خاصی دارد. برای مثال اگر تشنج داشته باشید، الگوی امواج تغییر می کند.

 

چه عواملی در خواندن آزمایش نوار مغز اختلال ایجاد می کند؟

حرکات مختلفی به طور بالقوه باعث ایجاد «مصنوعات» در ضبط EEG می شود که امواج مغزی را تقلید می کند. شخصی که مسئول تفسیر نوار مغزی شما است، این حرکات را در نظر می گیرد. مواردی که در نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه در نظر گرفته می شوند، عبارتند از:

  • نبض و ضربان قلب شما؛
  • نفس كشيدن؛
  • تعریق؛
  • حرکات دهان؛
  • حرکات ماهیچه ای.

عوامل دیگری که ممکن است بر خواندن نوار مغز شما و تشخیص درست اختلالات حافظه تاثیر داشته باشند، عبارتند از:

  • قند خون پایین؛
  • چراغ های روشن یا چشمک زن؛
  • برخی داروها مانند آرامبخش ها؛
  • مصرف کافئین؛
  • موهای چرب یا اسپری مو.

چگونه برای نوار مغز برای بررسی اختلال حافظه آماده شوم؟

قبل از انجام نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • از پزشک خود بپرسید که آیا باید قبل از انجام آزمایش مصرف هر دارویی را قطع کنید؟ همچنین باید فهرستی از داروهای خود را به تکنسین نوار مغز بدهید.
  • شب قبل از نوار مغز موهای خود را بشویید. از هیچ محصولی مانند اسپری یا ژل در روز آزمایش استفاده نکنید.
  • حداقل 8 ساعت قبل از آزمایش از خوردن یا نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین است، خودداری کنید.
  • اگر مجبور هستید در طول آزمایش نوار مغز بخوابید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که شب قبل از آزمایش تا حد امکان کم تر بخوابید. همچنین ممکن است به شما یک داروی آرامبخش بدهند تا به شما کمک کند قبل از شروع آزمایش آرام شوید و بخوابید.
  • در برخی موارد شاید نیاز باشد که در طول تست یک آرامبخش به شما داده شود. در این صورت پزشک از شما می خواهد فردی که بتواند شما را به خانه ببرد، همراه داشته باشید.

در طول آزمایش نوار مغز برای بررسی اختلال حافظه چه انتظاری باید داشت؟

تکنسین ها نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه را در بیمارستان ها، کلینیک ها و آزمایشگاه ها انجام می دهند. آزمون تقریبا 30 تا 60 دقیقه طول می کشد که شامل مراحل زیر است:

  • روی یک صندلی درازکش یا روی تخت به پشت دراز خواهید کشید.
  • یک تکنسین سر شما را اندازه می گیرد و محل قرار دادن الکترودها را مشخص می کند. این لکه ها با یک کرم مخصوص تمیز می شوند که به الکترودها کمک می کند تا مطالعه با کیفیت بالا انجام شود.
  • تکنسین یک ژل چسبنده را روی 16 تا 25 الکترود قرار می دهد و آن ها را به نقاط روی پوست سر شما می چسباند.
  • هنگامی که آزمایش شروع می شود، الکترودها داده های ضربه الکتریکی را از مغز شما به دستگاه ضبط می فرستند. این دستگاه تکانه های الکتریکی را به الگوهای بصری تبدیل می کند که روی صفحه ظاهر می شوند. یک کامپیوتر این الگوها را ذخیره می کند.
  • تکنسین ممکن است به شما دستور دهد که حین انجام آزمایش کارهای خاصی را انجام دهید. آن ها از شما می خواهند که بی حرکت دراز بکشید، چشمان خود را ببندید، عمیق نفس بکشید یا به محرک ها نگاه کنید (مانند نور چشمک زن یا تصویر).
  • در طول آزمایش الکتریسیته بسیار کمی بین الکترودها و پوست شما عبور می کند. بنابراین شما احساس ناراحتی بسیار کمی خواهید داشت.

همان گونه که در رابطه با نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه اشاره شد، در برخی موارد یک فرد ممکن است تحت یک نوار مغزی 24 ساعته قرار گیرد. این نوار مغزها از ویدئو برای ثبت فعالیت تشنج استفاده می کنند.

 

بعد از نوار مغز برای تشخیص اختلال حافظه چه اتفاقی می افتد؟

پس از نوار مغزی تکنسین الکترودها را برمی دارد و پوست سر شما را تمیز می کند. موها و پوست شما ممکن است چسبناک به نظر برسند، بنابراین بهتر است موهای خود را در خانه بشویید. می ‌توانید رانندگی کنید و به فعالیت ‌های معمول خود بازگردید مگر اینکه ارائه‌ دهنده مراقبت های بهداشتی شما بگوید که نباید این کار را انجام دهید.

 

آیا آزمایش نوار مغز برای تشخیص اختلال حافظه عوارض جانبی دارد؟

نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه معمولا بدون درد و بسیار بی خطر است. هنگامی که فرد دچار صرع یا اختلال تشنج دیگری باشد، این خطر کوچک وجود دارد که محرک های ارائه شده در طول آزمایش (مانند چشمک زن) باعث تشنج شود. تکنسینی که EEG را انجام می دهد، برای مدیریت ایمن هر موقعیتی که ممکن است رخ دهد آموزش دیده است.

هایپرونتیلاسیون همچنین معمولا در طی EEG برای ایجاد ناهنجاری القا می شود. برخی از افراد ممکن است نتوانند به طور ایمن هیپرونتیلاسیون کنند، مانند افرادی که سابقه سکته مغزی، آسم یا کم خونی داسی شکل دارند.

 

نتایج EEG برای تشخیص اختلال حافظه به چه معناست؟

تکنسین الگوهای امواج مغزی را که EEG شما شناسایی کرده است، بررسی می کند. نتایج تست تشخیص اختلال حافظه با استفاده از نوار مغز الگوها را طبیعی یا غیرطبیعی توصیف می کند. الگوهای غیرطبیعی دلایل مختلفی دارند که شامل موارد زیر می شود:

  • زوال عقل و آلزایمر؛
  • اختلالات مصرف مواد؛
  • خونریزی در مغز؛
  • آسیب سر؛
  • تورم مغز؛
  • تومور مغزی؛
  • اختلال تشنجی مانند صرع.

اگر نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه غیرطبیعی باشد، تکنسین ممکن است شما را به یک متخصص مانند متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. یک متخصص بیماری شما را تشخیص می دهد و درمان یا مدیریت می کند.

نوار معز کودکان تهرات

برای بررسی و درمان اختلالات حافظه و نوار مغز به کجا مراجعه کنیم؟

اولین اقدام برای درمان این مشکلات مراجعه به پزشک عمومی است. او پس از معاینات اولیه شما را به متخصص ارجاع می دهد. در این مورد متخصصان مسئول، متخصصان مغز و اعصاب هستند.

کلینیک های نوار مغز دارای امکانات تخصصی برای بررسی اختلالات حافظه هستند. برای معاینه در کلینیک نوار مغز، مراجعه به پزشک خانواده یا متخصص مغز و اعصاب ضروری است. برای تشخیص اختلال حافظه با استفاده از نوار مغز باید بدانید که تمام طیف اختلالات حاد و مزمن حافظه در کلینیک های نوار مغز بررسی می شود.

شایع ترین اختلالات حافظه عبارتند از:

  • زوال عقل یا آلزایمر؛
  • اختلال شناختی خفیف؛
  • زوال عقل عروقی؛
  • زوال عقل مختلط؛
  • زوال عقل پارکینسون؛
  • فراموشی پیشانی گیجگاهی؛
  • اشکال علامتی زوال عقل ناشی از عفونت ها و اختلال در تعادل هورمونی، ویتامین ها و متابولیک پس از تومورها و التهاب مغزی.

تمرکز ویژه کلینیک آزمایش نوار مغز، تشخیص زودهنگام بیماری های مرتبط با اختلالات حافظه و ارزیابی بیماری های زوال عقل در دوره بعدی است.

در این مراکز علاوه بر سرپرست مشاوره، متخصص مغز و اعصاب، یک تیم حرفه ای متشکل از روانشناسان، دستیاران فنی پزشکی که معاینات لازم را انجام می دهند، وجود دارد. کلینیک آزمایش نوار مغز تهران همچنین این تست را با رعایت کامل دستورالعمل ها برای کودکان انجام می دهد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

کلینیک آزمایش نوار مغز کودکان در تهران

نوار مغز کودکان برای تشخیص مشکلات مربوط به فعالیت الکتریکی مغز کودک انجام می شود. این معاینه الگوهای امواج مغزی کودک را ردیابی و ثبت می کند و EEG ناهنجاری در امواج مغزی کودکان را نشان دهد.

معمولا نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه در کودکان برای تشخیص و نظارت بر حملات صرع است. همچنین از آن برای تعیین علل برخی از مشکلات دیگر که کودک را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند اختلالات خواب و تغییرات رفتاری استفاده می شود.

این ارزیابی فعالیت مغزی کودک پس از ضربه و همچنین قبل از پیوند قلب، پیوند کبد یا زمانی که ضربه شدیدی به سرش وارد شده است، صورت می گیرد. دیگر مواردی که ممکن است نیاز به انجام نوار مغزی کودکان در تهران داشته باشید، عبارتند از:

  • صرع؛
  • آپنه خواب؛
  • عفونت مغزی؛
  • و تومورهای مغزی.

نوار مغزی کودک با قرار دادن دو الکترود به شکل دیسک های گرد در دو طرف مغز کودک انجام می شود، این الکترودها به هیچ وجه برای کودک دردناک نیستند. برخی از ناهنجاری ‌ها در امواج مغزی کودکان ممکن است به جز در هنگام خواب ظاهر نشوند. بنابراین EEG ممکن است برای کودکان هنگام خواب و در برخی موارد در زمان بیداری انجام شود.

سخن آخر

در این مقاله گفته شد که بیشتر افراد در سنین بالا از اختلالات حافظه رنج می برند اما گاهی افراد جوان نیز به دلایل مختلف دچار این اختلالات می شوند. در این شرایط شخص نمی تواند با زندگی روزمره کنار بیاید و با علائم فراموشی، مشکل در حافظه، تمرکز و یادگیری مواجه می شود.

همچنین  گفته شد که به منظور شفاف سازی در مورد اختلالات حافظه ممکن است پزشک نوار مغزی برای تشخیص اختلال حافظه توصیه کند. از نتایج تست اختلال حافظه با نوار مغز می توان برای رد یا تایید اختلالات حافظه استفاده کرد. همچنین در این مطلب به کارهایی که باید قبل، حین و بعد از نوار مغز انجام دهید، اشاره کردیم.

در نهایت باید بدانید در کلینیک آزمایش نوار مغز همچون مرکز رها تست جامع نوار مغز برای عملکردهای شناختی ارائه می شود. همچنین در این مرکز نوار مغز کودکان تهران با رعایت دستورالعمل های لازم انجام می شود.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما