نوار مغزی برای تشخیص صرع

22 مهر, 779 2
-صرع-با-نوار-مغز.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

نوار مغزی برای تشخیص صرع

این روزها خوشبختانه به کمک تست نوار مغز به راحتی امکان تشخیص بیماری های مختلف فراهم شده است که یکی از آن ها بیماری صرع است. در واقع هر بیماری که به نوعی به عصب ها وابسته باشد را می توان با استفاده از نوار مغز تشخیص داد. در صورتی که مایلید بیشتری در مورد بیماری صرع، تشخیص صرع با نوار مغزی و نیز تست نوار مغز بدانید توصیه می شود این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بیماری صرع چیست؟

بیماری صرع به نوعی یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی می باشد. در این بیماری در فعالیت سلول های عصبی مغز اختلال به وجود خواهد آمد و این موضوع سبب تشنج فرد می شود. در زمان تشنج، فرد دچار علائم و احساسات غیرطبیعی شده و برای مثال ممکن است هوشیاری خود را از دست دهد.

بیماری صرع چیست

البته بیماری صرع ممکن است در افراد به شکل های مختلفی خود را نشان دهد. مثلاً در یک فرد ممکن است به شکل یک بیماری صرع ساده و با تشنجی چند ثانیه ای بروز پیدا کند. حال آن که در فرد دیگری حرکات تنشی در دست و پاها ایجاد می کند.

خیلی از افراد با یک تشنج گمان می کنند به بیماری صرع مبتلا شده اند. این در حالی است که تنها دلیل بروز تشنج، ابتلا به صرع نمی باشد. برای اطمینان از این موضوع می توان از روش هایی نظیر نوار مغز برای تشخیص صرع بهره گرفت.

نشانه های بیماری صرع

همان طور که گفتیم بیماری صرع به دلیل اختلال در فعالیت سلول های مغزی است. در این بیماری که به راحتی از طریق نوار مغزی برای تشخیص صرع قابل تشخیص می باشد فرد دچار تشنج می شود. برای همین تشنج می تواند کلیه فرآیندهای هماهنگی مغز را تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی بیماری صرع ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  1. علائم روانی
  2. گیجی موقت
  3. عدم هوشیاری و قرارگیری در وضعیت بی خبری
  4. صحبت های بریده بریده و نامفهوم
  5. حرکات تند و پیچیشی دست و پاها به صورت غیرقابل کنترل

در هر نوع تشنج ممکن است علائم نیز متفاوت باشند. ولی به طور کلی هر فرد در هر دوره ابتلا به تشنج، دارای علائم مشابه سری قبل است.

انواع بیماری صرع

در واقع همان طور که گفتیم در هر فردی ممکن است علائم صرع متفاوت باشد. این موضوع در واقع به دلیل آن می باشد که بیماری صرع دارای انواع مختلفی است و در هر فردی به شکلی خود را نشان می دهد. در ادامه با چند مورد از انواع صرع آشنا خواهیم شد:

انواع بیماری صرع

 1. صرع جنرالیزه

این صرع که از آن با نام های صرع جنرال یا عمومی نیز یاد می شود سبب درگیری هر دو نیمکره مغزی خواهد شد. صرع جنرالیزه نیز خود به انواع مختلف دسته بندی می شود که در ادامه دو مورد از مهم ترین آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

 

– صرع ابسانس

صرع پتی مال، صرع غیابی یا صرع غایب همگی از نام های صرع ابسانس می باشند. این صرع یکی از انواع صرع جنرالیزه است. از علائم اصلی این نوع صرع می توان به پلک زدن های سریع یا خیره شدن به نقطه ای در هوا اشاره نمود.

 

 – حمله صرع تونیک، کلونیک یا تشنج

این صرع که با نام صرع گراندمال نیز شناخته می شود یکی از رایج ترین انواع صرع است. از علائم این صرع می توان به فریاد بلند علی الخصوص در زمان شروع حمله، عدم هوشیاری، افتادن و گرفتگی عضلات اشاره نمود. به طور معمول فرد بعد از این تشنج دچار احساس خستگی شدید می شود.

 

2. صرع کانونی

این صرع همچنین دارای نام های صرع فوکال یا صرع پارشیال است. در این نوع صرع تمامی مغز درگیر نخواهد شد و تنها ناحیه یا کانون خاصی از مغز سبب بروز علائم صرع می گردد. این نوع صرع نیز خود دارای انواع مختلف است که در ادامه سه نوع از مهم ترین آن ها را با هم بررسی می کنیم:

– صرع کانونی ساده

در صرع کانونی ساده صرفاً بخش کوچکی از مغز تحت تأثیر فعالیت الکتریکی شدید سلول های عصبی قرار خواهد گرفت. در این صرع ممکن است در بدن یک حرکتی ناگهانی و کوتاه اتفاق افتد یا این که یکی از حواس بدن دچار تغییراتی گردد. مثلاً فرد یک بو یا طعمی عجیب را به صورت ناگهانی احساس کند.

 

– صرع کانونی مرکب

این صرع نیز با نام صرع فوکال مرکب نیز شناخته می شود. صرع کانونی مرکب سبب گیجی و منگی فرد می شود. فرد زمان حمله این نوع صرع دقایقی قادر به پاسخ دهی نیست و در درک موقعیت خود عاجز می ماند.

 

3. صرع جنرالیزه ثانویه

صرع جنرالیزه ثانویه در ناحیه خاصی از مغز آغاز شده و پس از آن به دو طرف مغز می رسد. در واقع در ابتدا علائم صرع کانونی در فرد ظهور پیدا کرده و در ادامه آن فرد در تمامی بخش های بدن خود دچار تشنج می شود که به نوعی دارای علائم صرع جنرالیزه است.

تمامی انواع بیماری صرع به راحتی با استفاده از نوار مغز قابل تشخیص می باشند. از این رو شما این امکان را داشته تا از طریق تشخیص صرع با نوار مغز به راحتی اقدام به پیگیری یک روش درمانی موثر نمایید.

 

کاربرد نوار مغز برای تشخیص صرع

تست EEG یا نوار مغز صرع یکی از روش های موثر برای تشخیص بیماری صرع یا اپیلیسی است. برای همین در بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک ها این روش جهت تشخیص بیماری صرع به کار برده می شود. در بسیاری از مواقع برای تشخیص بیماری صرع در فرد، پزشک از او درخواست تست نوار مغز خواهد نمود. از مواردی که احتمال داشته پزشک برای درمان بیمار نیاز به تست نوار مغز داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. در صورتی که پزشک علائمی از بیماری صرع را در فرد مشاهده نماید اقدام به تشخیص صرع با نوار مغز خواهد نمود؛
  2. اگر بیماری صرع در فرد کاملاً مشهود باشد اما برای درمان آن به اطلاعات بیشتری نیاز باشد یا با وجود درگیری فرد با حملات، در ابتلای فرد به بیماری صرع شک و تردید وجود داشته باشد؛
  3. چنانچه دلایل محکمی برای تأیید این وجود نداشته باشد که حملات فرد ناش از صرع است؛
  4. برای افرادی که باید به منظور بیماری صرع تحت عمل جراحی قرار گیرند نیاز به بررسی نوار مغزی جهت تشخیص صرع خواهد بود؛
  5. برای قطع داروهای بیماری صرع نیاز به تست نوار مغز می باشد.

برخی مواقع نیز ممکن است برای تشخیص ابتلای فرد به صرع پایدار غیرتشنجی تست نوار مغز انجام شود. صرع پایدار غیرتشنجی نیز سبب تغییر سطح هوشیاری فرد یا گیجی او خواهد شد اما بدون تست نوار مغز امکان تشخیص این حمله وجود نخواهد داشت. با استفاده از تست نوار مغز برای تشخیص صرع، پزشک می تواند تشخیص صحیح تر و دقیق تری داشته باشد.

البته در نوار مغزی برای تشخیص صرع نیز احتیاج است که نتیجه توسط فردی با دانش کافی تفسیر شود چرا که در بسیاری از مواقع تفسیر نادرست منجر به تشخیص اشتباه خواهد شد.

تأثیر تست نوار مغز در تشخیص بیماری صرع

به طور پیوسته در مغز سیگنال های الکتریکی کوچکی در حال ایجاد هستند. در زمان گرفتن تست نوار مغزی برای تشخیص صرع، بر روی جمجمه سنسورهای کوچکی تحت عنوان الکترود قرار داده می شود. که برای اتصال آن ها از یک نوع چسب مخصوص استفاده خواهد شد.

تأثیر تست نوار مغز در تشخیص بیماری صرع

این دستگاه ها به واسطه سیم هایی به دستگاه ثبت تست نوار مغزی متصل می شوند. از این رو به راحتی سیگنال های الکتریکی از مغز توسط این الکترودها گرفته شده و در سیستم به ثبت خواهند رسید. این الکترودها تنها سبب دریافت سیگنال ها شده و تأثیری منفی بر روی مغز نخواهند داشت و درد خاصی را نیز به همراه ندارند.

سیگنال های الکتریکی در واقع خطوطی موجی شکل هستند و این خطوط موجی نشان دهنده الگویی امواج مغزی می باشند. الگوی امواج مغزی تنها در زمان اجرای تست نوار مغز قابل مشاهده است. از طریق الگوی امواج مغز گاهی می توان به تفاوت الگوی امواج مغزی یک فرد با دیگر افراد پی برد. این موضوع در واقع به دلیل آن است که در مغز آن ها فعالیت الکتریکی به صورت غیرطبیعی می باشد.

گاهی این تفاوت ناشی از وجود بیماری صرع در فرد است. برای همین این روزها نوار مغزی برای تشخیص صرع بسیار کارآمد می باشد.

اطلاعات به دست آمده از طریق نوار مغزی برای تشخیص صرع

به کمک تست نوار مغز می توان دریافت که در لحظه انجام تست درون مغز چه فعالیت الکتریکی رخ می دهد. البته در نمونه های مختلف صرع صرفاً در زمان حمله می توان فعالیت الکتریکی غیرطبیعی مغز را مشاهده نمود. به نوعی در دیگر اوقات مغز دارای فعالیت طبیعی است. البته در چنین حالتی نیز به طور قطعی نمی توان گفت فرد دارای صرع نیست. بلکه ممکن است صرفاً در زمان حمله، فعالیت الکتریکی مغز غیرطبیعی گردد.

اما در نمونه های دیگری از صرع، در تمامی حالات، غیر طبیعی بودن فعالیت الکتریکی مغز از طریق نوار مغزی برای تشخیص صرع قابل مشاهده است. بر روی این افراد انجام تست نوار مغز کمک می کند تا پزشک بتواند از روی نتیجه به الگوهای امواج مغزی خاصی دست پیدا کند. به کمک این اطلاعات تشخیص برای پزشک بسیار آسان تر خواهد بود.

البته گاهی نیز افراد بدون داشتن هر نوع حمله ای و نیز بدون داشتن صرع دارای تست نوار مغز غیرطبیعی هستند. این اتفاق به طور معمول به دلیل مشکلات پزشکی مختلف، آسیب مغزی یا مشکلات بینایی خود را نشان می دهد. لذا نمی توان با قاطعیت گفت که هر الگوی امواج غیرطبیعی نشان دهنده صرع است.

 

امکان تشخیص نوع حمله از طریق نوار مغزی برای تشخیص صرع

در زمان دریافت فعالیت الکتریکی غیرطبیعی توسط تست نوار مغز، ناحیه مغزی مبدأ قابل مشاهده است و گاهی برخی از حملات نیز به راحتی نشان داده می شوند. اما در این بین برخی از حملات جزئی که در آن فرد هوشیاری خود را از دست نخواهد داد، قابل تشخیص نیست. 

 

امکان تشخیص آسیب دیدگی مغز از طریق تست نوار مغزی

نمی توان از تست نوار مغز انتظار داشت که آسیب یا ناهنجاری فیزیکی را در مغز تشخیص دهد. بلکه با استفاده از یک نوار مغز صرفاً امکان دستیابی به اطلاعاتی در رابطه با فعالیت الکتریکی درون مغز وجود خواهد داشت.

 

میزان احتمال حمله در زمان انجام تست نوار مغزی برای تشخیص صرع

به ندرت اتفاق خواهد افتاد که فرد در زمان انجام تست نوار مغز، درگیر حملات صرع گردد. این اتفاق گاهی به دلیل وجود چراغ چشمک زن یا کشیدن تنفس های عمیق پیش خواهد آمد. البته گاهی نیز ممکن است پزشک از فرد درخواست کند پیش از انجام تست، مصرف داروی صرع را کمتر کند یا این که به نسبت روزهای دیگر، مدت کمتری را بخوابد. که با این کار نیز ریسک احتمال بروز حمله صرع بالاتر خواهد رفت.

رضایت فرد برای انجام تست نوار مغز برای تشخیص صرع

با توجه به احتمال بروز حمله در زمان انجام تست نوار مغز، اغلب نیاز است که این تست با رضایت خود فرد انجام شود. به طور معمول در طی تست نوار مغزی نیز ویدئویی ضبط خواهد شد که برای آن نیز رضایت فرد شرط می باشد. در بسیاری از مراکز از فرد خواسته شده تا به یکی از روش های زیر رضایت خود را اعلام کند:

  1. از طریق مشاور خود در زمان مراجعه به مرکز جهت انجام تست نوار مغزی برای تشخیص صرع
  2. از طریق پست در صورت ارسال فرم رضایت به همراه نامه قرار ملاقات
  3. در مرکز یا کلینیک مورد نظر و پیش از انجام تست

اما با این حال فرد در هر زمانی امکان آن را خواهد داشت که رضایت خود را پس بگیرد.

 

تعداد دفعات انجام تست نوار مغزی برای تشخیص صرع

به منظور انجام تست نوار مغز روش های مختلفی قابل انجام است. در برخی مواقع در صورت عدم مشاهده فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز، امکان آن وجود خواهد داشت که پزشک صلاح را بر انجام دوباره تست نوار مغز بداند.

به طور کلی بهتر است که هنگامی این تست گرفته شود که احتمال بروز حمله بیشتر است. به عنوان نمونه در فردی ممکن است بیشتر در اوایل صبح حمله رخ دهد. از این رو بهتر است این فرد برای تشخیص صرع با نوار مغز، صبح ها به کلینیک مورد نظر مراجعه کند.

رانندگی پس از انجام تست نوار مغزی

به طور کلی و فارغ از تست نوار مغزی، این که فرد در معرض ابتلا به حملات صرع است یعنی این که باید دست کم تا 12 ماه رانندگی را کنار بگذارد. پس از این مدت، در صورتی که در این یک سال حمله ای صورت نگرفت می تواند رانندگی را از نو آغاز کند.

نحوه انجام تست نوار مغزی استاندارد برای تشخیص صرع

تست نوار مغز به راحتی و به صورت سرپایی در بیمارستان ها و کلینیک های مختلف قابل انجام است. در طی تست فرد به صورت نشسته یا دراز کشیده و با حداقل تکان و حرکت می ماند. گاهی نیز در طی تست از فرد درخواست کشیدن چندین نفس عمیق و نگاه کردن به یک چراغ چشمک زن خواهد شد.

به کمک این فعالیت ها تغییراتی در فعالیت الکتریکی مغز اتفاق افتاده و می توان این تغییرات را بر روی نمایشگر مشاهده نمود. از این رو تشخیص بیماری برای پزشک بسیار آسان تر خواهد شد. در زمان انجام تست هر نوع حرکت اضافه ای از سوی فرد سبب تغییر فعالیت الکتریکی درون مغز و نیز تغییراتی در نتایج خواهد شد.

این تست اغلب زمانی 20 تا 40 دقیقه ای را از شما طلب می کند و با زمان آماده شده برای تست و… چیزی حدود یک ساعت از شما وقت خواهد گرفت. با تمام شدن تست نیازی به استراحت خاصی نیست و می توان زندگی عادی و روتین خود را از سر گرفت.

تست خواب نوار مغزی برای تشخیص صرع

گاهی ممکن است نیاز باشد تست زمانی از فرد گرفته شود که در حالت خواب قرار گرفته باشد. این کار به طور معمول به دلیل بروز حملات در زمان خواب فرد است. یا گاهی به دلیل عدم مشاهده فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در زمان انجام تست استاندارد پزشک ترجیح داده این بار تست را در حالت خواب بررسی کند.تأثیر تست نوار مغز در تشخیص بیماری صرع

در زمان خواب به دلیل تغییر الگوی امواج مغزی احتمال غیرطبیعی نشان دادن فعالیت الکتریکی بالاتر می رود. برخی از حملات صرع نیز به طور معمول در زمان خواب اتفاق خواهند افتاد. برای انجام تست خواب نوار مغزی ممکن است پیش از انجام تست به فرد داروی خواب آور داده شود. این نوع تست یک تا دو ساعت زمان نیاز دارد و پس از آن فرد می تواند به خانه بازگردد.

این تست می تواند یک روش آسان برای انجام نوار مغزی برای تشخیص صرع در کودکان زیر 5 سال به شمار آید. چرا که به طور معمول در کودکان حمله صرع در خواب رخ خواهد داد. از طرفی کودکان نمی توانند برای مدتی طولانی بی حرکت بمانند. از این رو تست خوابیده می تواند برای آن ها بسیار راحت تر باشد.

در افراد مسن نیز به طور معمول در خواب راحت تر می توان الگوهای امواج مغزی را مشاهده کرد.

 

تست بی خوابی نوار مغزی برای تشخیص صرع

یکی دیگر از انواع تست های نوار مغز انجام شده تستی است که در حالتی که فرد به نسبت حالت عادی خواب کمتری داشته از او گرفته می شود. چرا که به طور معمول در زمان خستگی بیشتر امکان خواهد داشت که فعالیت الکتریکی مغز غیرطبیعی باشد. برای همین گاهی پزشک برای تشخیص دقیق تر این روش را به کار خواهد گرفت.

در این تست امکان مشاهده و تشخیص حملات ظریفی نظیر حملات غیابی، موضعی یا انقباضی ماهیچه ای بیشتر است. برای این تست ممکن است پزشک از فرد بخواهد که شب قبل را کاملاً بیدار بماند. یا این که صبح خیلی زودتر بیدار شود.

این تست همچون تست نوار مغزی استاندارد آغاز شده و در طی آن احتمال به خواب رفتن فرد وجود خواهد داشت. پس از این تست نیز فرد می تواند فعالیت های روتین و عادی خود را داشته باشد.

تست نوار مغز سیار

از دیگر انواع تست های نوار مغز می توان به تست سیار یا تست در زمان راه رفتن اشاره نمود. این تست در واقع ممکن است زمانی چند ساعته تا یک هفته ای را از فرد طلب کند. در این تست احتمال مشاهده فعالیت الکتریکی غیرطبیعی مغز بسیار بالاتر خواهد بود. در این روش از الکترودهایی شبیه به تست نوار مغز استاندارد بهره گرفته می شود.

البته در این روش دستگاه مورد نظر کوچک است و به راحتی می توان آن را به کمربند وصل کرد و به فعالیت های روزانه خود رسیدگی نمود. در بسیاری از اوقات در زمان انجام این تست از فرد خواسته می شود که به خانه رفته و زندگی عادی خود را داشته باشد و تنها کارهایی که انجام می دهد نظیر خوابیدن و غذا خوردن را یادداشت کند.

علاوه بر آن ممکن است از فرد همراه بیمار خواسته شود که جزئیات حمله را کامل شرح دهد. این گفته ها در نهایت با تست نوار عصب تطبیق داده خواهند شد.

مرکز رها

بهترین مرکز تست نوار مغزی برای تشخیص صرع

بی شک برای انجام تست نوار مغزی جهت تشخیص بیماری صرع نیاز به مراجعه به یک مرکز حرفه ای خواهید داشت. در این زمینه از بین گزینه های موجود می توان کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها را یکی از حرفه ای ترین ها به شمار آورد. این کلینیک تمامی آن چه که شما از یک مرکز انجام تست نوار مغز انتظار دارید را داراست. از این رو با خیالی آسوده می توانید به این مرکز و تیم حرفه ای فعال در آن اعتماد کنید.

کلینیک تخصصی رها به عنوان بهترین مرکز جهت تشخیص صرع با نوار مغز دارای محیطی کاملاً تخصصی و با کادری فوق العاده بااخلاق و درجه یک است. در این مرکز همچنین از به روزترین و پیشرفته ترین دستگاه ها به منظور انجام تست نوار مغزی بهره گرفته می شود.

شما عزیزان این امکان را داشته تا پس از انجام تست نوار مغز زیر نظر بهترین متخصصین نتیجه تست خود را تفسیر نمایید. همان طور که در این مطلب به آن اشاره شد تفسیر صحیح نیز می تواند به اندازه تست نوار مغزی در تشخیص بیماری موثر باشد. از این رو با یک تشخیص صحیح و دقیق خیال شما قطعاً راحت تر خواهد بود.

در درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها شما شاهد حرفه ای ترین خدمات خواهید بود.

 


2 دیدگاه

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما