نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

28 مهر, 779 1
-سکته-مغزی-با-نوار-مغز.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

بر اثر پارگی یا انسداد یکی از عروق مغزی فرد دچار سکته مغزی خواهد شد و در پی آن به یک ناحیه خون رسانی به خوبی صورت نخواهد گرفت. با توجه به آن که در مورد سکته مغزی باید روش درمانی متناسب با نوع سکته در پیش گرفته شود نیاز است که از روش هایی نظیر نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی بهره گرفت.

به غیر از نوار مغزی در این رابطه سی تی اسکن، ام آر آی، آزمایش خون، سونوگرافی از سر و آنژیوگرافی مغزی نیز قابل استفاده هستند. اما در این مطلب قصد داشته به توضیح در مورد نوار مغزی برای تشخیص سکته مغزی بپردازیم، پس با ما همراه باشید:

در متن خواهید خواند:

تعریف سکته مغزی

چنانچه یکی از عروق خونی پاره شده یا دچار انسداد گردد به یکی از نواحی مغز خون رسانی به خوبی انجام نخواهد شد و از این رو فرد دچار سکته مغزی می شود. بر اثر عدم دریافت خون سرشار از اکسیژن توسط بافت های مغز، آسیب دیدگی دائمی رخ خواهد داد. به طور کلی سکته مغزی به دو دسته اصلی زیر تقسیم خواهد شد:

تعریف سکته مغزی

  1. سکته هموراژیک: این سکته بر اثر پارگی رگ و نشت خون در فضای مغز اتفاق می افتد.
  2. سکته ایسکمیک : این نوع سکته ناشی از انسداد رگ ارسال کننده خون می باشد. از علل ایجاد این نوع سکته ایجاد تشکیل لخته خون در شریان های مغز و نیز تنگی شدید این شریان هاست.

در سکته ایسکمیک از طریق بهبود خونرسانی به مغز و در سکته هموراژیک با کاهش فشار داخل مغز می توان به بهبود و درمان سکته کمک کرد. برای همین نیاز است که به موقع از نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی استفاده شود.

البته لازم به ذکر است که سکته مغزی خفیف و گذرا نیز یکی دیگر از انواع سکته مغزی است که بر اثر عدم دریافت خون توسط بخشی از مغز اتفاق خواهد افتاد. اما بعد از مدتی کوتاه دوباره فرد رو به بهبود خواهد رفت.

 دلایل بروز سکته مغزی

تجمع چربی، کلسترول و دیگر ترکیبات در دیواره عروق خونی رفته رفته به حالت توده ای سفت درآمده و منجر به ایجاد پلاک خواهند شد. هنگامی که درون شریان، چربی و پلاک تجمع می کند رگ دچار تنگی می شود. با ایجاد لخته خونی در یکی از عروق مغز، فرد دچار سکته ترومبوتیک خواهد شد.

زمانی که لخته خون در بدن ایجاد می شود از جای خود حرکت کرده و به طرف مغز می آید و سبب بروز آمبولی مغزی یا سکته آمبولیک می گردد. گاهی سکته آمبولیک بر اثر حباب هوا یا دیگر ذرات خارجی درون مغز که رگ ها را مسدود می کنند اتفاق خواهد افتاد.

سکته ایسکمیک گذرا یا مینی سکته نیز نشانه ها و علائم خفیفی از سکته را با خود به همراه دارد. در بیشتر مواقع این نوع سکته آسیب چندانی به همراه نخواهد داشت اما باید آن را هشداری برای سکته شدید دانست. از این رو نیاز است که اقدام به تشخیص سکته مغزی با نوار مغز شود و پس از تشخیص دقیق، اقدامات مورد نیاز جهت درمان در پیش گرفته شود.

 به طور معمول سکته ایسکمیک گذرا تنها بین چند دقیقه تا 24 ساعت قابل مشاهده است. اما علائم سکته مغزی بسته به محل آسیب مغز، متفاوت می باشد. گاهی در برخی از بیماران حتی ابتلا به سکته مغزی  دارای علائم مشخصی نخواهد بود. برای همین در بسیاری از موارد بسته به نظر پزشک، نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی در چنین شرایطی می تواند بسیار کارساز باشد.

 علائم سکته مغزی

  1. سردردهای شدید و بی علت
  2. احساس ضعف صورت، بازو یا پا مخصوصاً در یک طرف از بدن یا بی حس شدن
  3. گیجی و اختلال در صحبت کردن و درک کلام
  4. مشکل بینایی در یک یا هر دو چشم
  5. سرگیجه و عدم تعادل و هماهنگی بدن

روش های تشخیص سکته مغزی

سکته مغزی با علائم تند و سریعی همراه است و به طور معمول هنگامی این علائم بروز پیدا خواهند کرد که هنوز پزشک به خوبی قادر به تشخیص صحیح این بیماری در فرد نشده است. فردی که در معرض وقوع سکته مغزی است حتماً باید تا 3 ساعت در بیمارستان و زیر نظر پزشک بماند تا مشکل او به خوبی تشخیص داده شده و روش مناسبی برای درمان او انتخاب شود.

این روزها روش های مختلفی برای تشخیص نوع سکته مغزی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

روش های تشخیص سکته مغزی

1. معاینه فیزیکی

در این روش، علائم و سابقه پزشکی فرد توسط پزشک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از اقدامات پزشک در این زمینه تشخیصی می توان به بررسی فشار خون، بررسی عروق خونی گردن و نیز عروق خونی در پشت چشم ها اشاره نمود.

 

2. آزمایش خون

گاهی پزشک برای بررسی روند لخته شدن خون و سرعت آن از تست آزمایش خون بهره می گیرد. در این روش به راحتی امکان بررسی سطوح خاصی از مواد در خون نظیر عوامل لخته شدن و بررسی عفونت امکان پذیر است.

 

3. سی تی اسکن

با استفاده از تصاویر اشعه ایکس به دست آمده از سی تی اسکن نیز می توان مواردی چون سکته مغزی، خونریزی، تومور و دیگر عارضه های مرتبط به مغز را تشخیص داد.

 

4. نوار مغزی

یکی دیگر از روش هایی که به واسطه آن امکان تشخیص سکته مغزی وجود خواهد داشت روش تشخیصی نوار مغزی است. با استفاده از نوار مغز نیز به راحتی می توان سکته مغزی را در فرد تشخیص داد.

 

5. ام آر آی

تصاویری از مغز به واسطه امواج رادیویی و مغناطیسی به وجود خواهند آمد که به منظور تشخیص بافت های آسیب دیده مغزی به کار برده می شوند.

 

6. سونوگرافی داپلر

با استفاده از سونوگرافی می توان جریان خون در عروق خونی را بررسی کرده و وجود پلاک را تشخیص داد.

 

7. آنژیوگرافی مغزی

در این روش تشخیصی، به عروق خونی مغز ماده ای حاجب تزریق می شود و در نتیجه از آن ها توسط پرتو ایکس تصویربرداری خواهد شد. با این کار می توان تصاویر دقیقی از مغز و عروق خونی گردن تهیه کرد.

 

8. اکوکاردیوگرافی

در این روش از قلب تصویربرداری می شود و به این شکل لخته خون قابل حرکت به سمت مغز و ایجاد سکته مغزی قابل تشخیص خواهد بود.

*به منظور تائید نوع سکته مغزی صرفاً باید از روش اسکن مغز بهره گرفت.

افراد در معرض سکته مغزی

این روزها سکته مغزی در دنیا بسیار شایع شده است و می توان آن را بعد از ناراحتی قلبی و سرطان، یکی از شایع ترین دلایل مرگ افراد دانست. اگر چه سکته مغزی بیشتر در افراد مسن اتفاق خواهد افتاد اما در هر سنی این عارضه ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی حتی برخی از کودکان نیز قربانی این عارضه خواهند بود.

برای همین با استفاده از نوار مغز کودکان می توان این عارضه را در کودکان به موقع تشخیص داد.

به طور معمول در افراد بزرگسال موارد زیر احتمال بروز سکته های مغزی را بسیار بالا خواهند برد:

  1. فشار خون بالا
  2. تنگی عروق
  3. کلسترول بالا
  4. استعمال سیگار
  5. دیابت
  6. بیماری های قلبی
  7. مصرف بی رویه نوشیدنی های الکلی
  8. عدم تحرک کافی
  9. چاقی
  10. مصرف قرص های بارداری

در این بین فشار خون بالا می تواند از همه خطرناک تر باشد. طی تحقیقات صورت گرفته با کنترل فشار خون می توان بین 30 تا 40 درصد احتمال بروز به سکته های مغزی را کاهش داد.

افراد سیگاری نیز تقریباً دو برابر دیگر افراد در معرض سکته هستند. در افراد دیابتی وابسته به انسولین نیز این احتمال 2 تا 6 برابر می باشد.

 

نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی چیست؟

نوار مغزی را می توان یکی از روش های کارآمد جهت تشخیص مشکلات و اختلالات مغزی به شمار آورد که در این زمینه سکته مغزی نیز یکی از آن هاست. نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام یکی از آزمایش های کاربردی جهت بررسی فعالیت الکتریکی مغز می باشد.

به طور کلی سلول های مغزی به واسطه تکانه های عصبی با هم در ارتباط هستند. برای همین تمامی مشکلات مربوط به این فعالیت به واسطه نوار مغز قابل تشخیص است. با استفاده از نوار مغز امکان پیگیری و ثبت نوار مغز الگوهای امواج مغز وجود دارد.

در این آزمایش صفحات فلزی کوچکی به نام الکترود به واسطه سیم هایی به پوست سر اتصال داده خواهند شد. تکانه های الکتریکی مغز از طریق الکترودها بررسی شده و پیامی هایی به دستگاه ثبت نتایج فرستاده می شود. این تکانه ها به شکل خطوط موج مانندی به ثبت می رسند و از طریق بررسی این الگوها امکان تشخیص سکته مغزی با نوار مغز وجود خواهد داشت.

بیماری ها و اختلالات قابل تشخیص با نوار مغز

بیماری ها و اختلالات قابل تشخیص با نوار مغز

نوار مغز امکان تشخیص کلیه مشکلات به وجود آمده در فعالیت الکتریکی مغز و مرتبط با برخی از اختلالات مغزی فراهم خواهد نمود. به واسطه اطلاعات حاصله از نوار مغز به راحتی می توان ابتلا یا عدم ابتلا به انواع مشکلات مغزی را تشخیص داد. از بین این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اختلالات تشنجی نظیر صرع
  2. التهاب مغز یا آنسفالیت
  3. آسیب سر
  4. آنسفالوپاتی
  5. مشکلات حافظه
  6. تومور مغزی
  7. دمانس یا زوال عقل
  8. اختلالات خواب
  9. سکته مغزی

گاهی حتی نوار مغز در زمان انجام جراحی جهت بررسی و کنترل فعالیت مغز به کار برده می شود.

این روزها یکی از کاربردی ترین موارد استفاده از نوار مغز، نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی است.

عوارض سکته مغزی

گاهی بسته به مدت زمان عدم خون رسانی و محل تحت تاثیر سکته مغزی سبب ناتوانی موقت یا دائمی خواهد شد. از بین عوارض سکته مغزی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

1. فلج یا عدم توانایی حرکت عضلات

گاهی بعد از سکته مغزی یک طرف بدن فرد فلج خواهد شد یا این که فرد قادر به کنترل عضلات خاصی چون عضلات یک طرف صورت یا یک بازوی خود نیست.

 

2. اختلال در توانایی حرف زدن یا بلع

در برخی از افراد بسته به نوع سکته مغزی، کنترل عضلات در دهان و گلو از دست فرد خارج خواهد شد و برای همین فرد برای صحبت کردن، بلعیدن و یا خوردن غذا به مشکل برمی خورد.

 

3. از دست دادن حافظه یا مشکل در تفکر

 به طور معمول بیشتر افراد پس از سکته مغزی حافظه خود را از دست می دهند. عده ای نیز درگیر مشکلاتی در استدلال، تفکر، قضاوت و درک مفاهیم خواهند شد.

 

4. مشکلات عاطفی

برخی از افراد پس از سکته مغزی در زمینه کنترل احساسات خود به مشکل برخواهند خورد یا دچار افسردگی می شوند.

 یکی از ساده ترین راه های تشخیص سکته مغزی، استفاده از نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی است. با تشخیص به موقع می توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری نمود.

آیا نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی ضرری دارد؟

خیلی از افراد به دلیل ترسی که از روش نوار مغزی داشته از به کارگیری نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی واهمه دارند. اما خوشبختانه نوار مغزی یکی از بی خطرترین روش های تشخیصی است. به طور معمول در برخی از انواع نوار مغز از نورها و محرک های مختلف استفاده نمی شود. صرفاً گاهی در صورت عدم مشاهده هر نوع ناهنجاری، مواردی مثل نورهای چشمک زن یا تنفس سریع برای تحریک بروز ناهنجاری های احتمالی به کار برده می شوند.

چراغ های چشمک زن گاهی ممکن است در افراد با سابقه تشنج و بیماری صرع منجر به تشنج شود اما جای هیچ نگرانی نخواهد بود چرا که به راحتی توسط تکنسین ها تحت کنترل قرار خواهد گرفت.

نحوه انجام نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

به طور کلی در نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی و دیگر اختلالات مغزی ابتدا دور سر بیمار توسط تکنسین اندازه گیری خواهد شد و با ماژیکی مخصوص محل اتصال الکترودها روی پوست سر علامت گذاری می شود. پس از آن با زدن پمادی مخصوص بر روی نواحی علامت گذاری شده، کیفیت ثبت امواج مغز افزایش داده خواهد شد.

پس از آن الکترودها به کمک چسبی مخصوص به پوست سر وصل می شوند. برخی اوقات هم به جای این کار کلاه پلاستیکی الکترودداری روی سر بیمار قرار داده خواهد شد. سر دیگر الکترودها از طریق سیمی به ابزار مخصوص و تقویت کننده امواج مغزی اتصال داده خواهند شد و در نهایت این امواج روی کامپیوتر به ثبت می رسند.

بعد از فیکس شدن الکترودها، تا 60 دقیقه نوار مغزی ثبت می شود. گاهی نیز به صلاحدید پزشک، بیمار باید در زمان انجام این تست خواب باشد.

تفسیر تست نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

بعد از انجام تست نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی، بلافاصله امکان دریافت نتیجه آزمایش برای بیمار وجود خواهد داشت. از این رو فرد این امکان را داشته تا نتیجه را به پزشک تحویل داده تا آن را تفسیر کند.

پزشک پس از بررسی نوار مغزی، به طور کامل آن را برای بیمار تفسیر خواهد نمود و از طریق اطلاعات حاصله دست به تشخیص بروز یا عدم بروز سکته مغزی در فرد می زند. شما همچنین می توانید در مرکز نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی نیز از پزشک حاضر در محیط درمانی مورد نظر کمک بگیرید.

عوامل موثر بر نتیجه تست نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

گاهی ممکن است عواملی باعث شوند آزمایش آن طور که باید دقیق و صحیح نباشند. لذا نیاز است با شناخت آن ها پیش از انجام تست نوار مغز نسبت به رعایت آن ها اقدام نمایید:

  1. داشتن حرکت زیاد در زمان انجام تست نوار مغز
  2. استفاده از برخی داروها نظیر داروهای تشنج، آرام بخش و باربیتورات ها
  3. مصرف نوشیدنی های کافئین دار پیش از آزمایش
  4. عدم هوشیاری ناشی از مسمومیت دارویی یا کاهش دمای بدن
  5. آلودگی موها به اسپری یا محصولات مخصوص مو

مرکز نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

برای انجام تست نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی نیاز است که به یک مرکز معتبر و تخصصی مراجعه کرد. با این کار می توان از دقت و کیفیت تست نوار مغز اطمینان داشت. به منظور انجام تست نوار مغز این روزها کلینک های متعددی در تهران وجود دارند. این موضوع ممکن است انتخاب یک کلینیک معتبر و حرفه ای را دشوار نماید.

مرکز نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

در این زمینه می توان کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها را یکی از معتبرترین کلینیک ها جهت انجام تست نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی دانست. این کلینیک یک مرکز مجهز و فوق پیشرفته جهت انجام تست نوار مغز به شمار می رود. در ادامه بیشتر با کلینیک تخصصی رها به عنوان بهترین مرکز نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی آشنا خواهیم شد:

 

کلینیک رها بهترین مرکز نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها دارای مجوز قانونی است و تحت نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به فعالیت مشغول می باشد. شما می توانید در زمینه مغز و اعصاب حرفه ای ترین خدمات را از این مرکز بخواهید.

این کلینیک مفتخر است که در کادر درمان خود از بهترین متخصصین دعوت به عمل آورده است و از این رو درمان و پروسه تشخیص بیماری های مختلف زیر نظر حرفه ای ترین پزشکان انجام خواهد شد.

در این کلینیک همچنین تست نوار مغز کودکان نیز انجام خواهد شد از این رو شما می توانید به راحتی در محیطی حرفه ای تست نوار مغز را برای تشخیص بیماری های مختلف مغزی در کودکان خود انجام دهید.

تست نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی یا به منظور تشخیص بیماری های دیگر با استفاده از بروزترین امکانات و حرفه ای ترین دستگاه ها در این مرکز قابل انجام است.

بهترین زمان مراجعه به مرکز نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

توصیه می شود در صورت داشتن هر یک از علائم زیر هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک بسته به شرایط اقدام به تشخیص سکته مغزی با نوار مغزی کند.

  1. در صورتی که زمان لبخند زدن صورت شما دارای افتادگی است.
  2. اگر هر دو بازوی خود را نمی توانید بالا ببرید یا یک بازو به طرف پایین می چرخد.
  3. چنانچه به درستی قادر به صحبت کردن نیستید.

در صورت داشتن هر یک از این علائم توصیه می شود با اورژانس تماس بگیرید. در این زمینه تعلل جایز نیست و می تواند آسیب های بیشتری را برای مغز به همراه داشته باشد.

4 نکته برای پیشگیری از سکته مغزی

همان طور که در این مطلب به آن اشاره شده می توان جهت تشخیص این عارضه از نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی بهره برد. اما در صورتی که هنوز به این مشکل دچار نشده اید یا سکته مغزی گذرا را تجربه کرده اید فرصت باقی است تا با رعایت مواردی از بروز سکته های مغزی دیگر جلوگیری کنید:

 

1. فشار خون خود را تحت کنترل بگیرید

یکی از مهم ترین موارد در ابتلای افراد به سکته مغزی فشار خون بالاست. از این رو با کنترل فشار خون می توان خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

2. رژیم غذایی سالم داشته باشید

بهتر است برنامه غذایی سالم تری را برای خود در نظر بگیرید. چربی های اشباع شده و کلسترول می توانند بسیار خطرآفرین باشند. در صورت بالا بودن کلسترول همچنین می توانید زیر نظر پزشک داروی کاهش کلسترول مصرف کنید.

 قند خون خود را با رژیم غذایی سالم تحت کنترل بگیرید. و سعی کنید میوه و سبزیجات بیشتری را به وعده های روزانه خود اضافه نمایید. رژیم غذایی سالم همچنین سبب شده شما در وزن مناسب قرار گرفته و به دلیل اضافه وزن در معرض سکته مغزی قرار نگیرید.

 

3. دور دخانیات، مواد مخدر و الکل را خط بکشید

مصرف مواد مخدر مختلف و مصرف دخانیات یا قرارگیری در معرض دود دخانیات می تواند احتمال سکته مغزی را بالا ببرد. نوشیدنی های الکلی نیز فشار خون را بالا برده و خطر ابتلا به سکته مغزی را بسیار افزایش می دهد.

 

4. ورزش را در برنامه هفتگی خود جای دهید

داشتن برنامه ورزشی روتین و منظم به شما کمک می کند تا بدن سالم تری داشته باشید. ورزش منجر به کاهش فشار خون، افزایش سطح کلسترول خوب و سلامت کلی رگ های خونی و قلبی خواهد شد. کنترل دیابت، کاهش وزن، کاهش استرس و کاهش ابتلا به سکته مغزی نیز از دیگر مزایای ورزش منظم هستند.

حرف آخر

در این مطلب سعی شد به طور کامل در مورد تشخیص سکته مغزی با نوار مغز صحبت شود. شما عزیزان می توانید در کلینیک تخصصی رها بهترین خدمات را در زمینه تست نوار مغز دریافت کنید. این کلینیک همچنین بهترین گزینه برای نوار مغز کودکان به شمار می رود. شما با خیالی آسوده می توانید برای هر فردی و با هر سنی به این مرکز مراجعه نموده و تست نوار مغز انجام دهید.

تعلل در تشخیص و درمان سکته مغزی می تواند مشکلات جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد.  


1 دیدگاه

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما