نوروفیدبک و بیوفیدبک

28 تیر, 779 4
-نوروفیدبک-و-بیوفیدبک.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

تاکنون تحقیقات به خوبی نشان داده که درمان بیوفیدبک بیشتر از 10 نوع اختلالات سلامت را درمان می کند. درمان بیوفیدبک از طریق کمک به کاهش آشفتگی سمپاتیک کمک می کند تا طیف وسیعی از علائم کمتر شوند.

درمان بیوفیدبک یا بازخورد زیستی روشی درمانی از نوع بدنی_ ذهنی است. که باعث می شود افراد بتوانند از راه شناسایی و تغییر فعالیت های ذهنی خاص و واکنش های فیزیکی، به شکلی آگاهانه کنترل خود را به دست بگیرند. با این کار می توان سبب بهبود سلامت خود و پاسخ های استرسی بدن شد و با روند درمانی را سرعت بخشید. بیوفیدبک درمانی را می توان همچون یک مسکن طبیعی به شمار آورد.

در بیوفیدبک افراد قادرند پاسخ های فیزیولوژیکی بدن خود را مورد سنجش قرار داده و بهتر وضعیت بهبود آن ها را دنبال کنند. البته روشی درمانی بیوفیدبک تنها در کنترل اختلالات روانی موثر نیست بلکه به کمک آن می توان ضایعات و درد مزمن را نیز التیام بخشید. نورفیدبک را به نوعی می توان زیر مجموعه بیوفیدبک دانست.  در این مطلب بیشتر با روش درمان نورفیبدک و بیوفیدبک آشنا خواهیم شد:

بیوفیدبک چیست؟

در متن خواهید خواند:

بیوفیدبک چیست؟

درمان بیوفیدبک یا بیوفیدبک تراپی در واقع دارای ماهیتی بدنی_ذهنی است. در این روش درمانی بیمار یاد می گیرد که چگونه اقدام به تغییر احساسات جسمانی، واکنش به افکار، پاسخ استرسی و فعالیت های الکتریکی مغز نماید.

به نوعی این نوع درمان به افراد کمک می کند در رابطه با نحوه تعامل ذهن با بدن، تنظیم حالت تحریکات و بهبود توانایی پاسخی موثر به استرس و فعالیت های ذهنی، آگاهی یا هوشیاری خود را تغییر دهند.

در ادامه با هم مزایای این روش درمانی را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد:

 

مزایای روش بیوفیدبک

– درمان بیوفیدبک را می توان یک روش درمانی غیرتهاجمی دانست.

– استفاده از این روش درمانی شانس کاهش یا قطع مصرف دارو را بالا می برد.

– احتمال دارد بیوفیدبک راه درمانی موثر برای افرادی باشد که قادر به تحمل داروها نیستند.

– در صورتی که داروها تأثیر مناسبی از خود به جا نمی گذارند بیوفیدبک می تواند راهی برای درمان باشد.

– گاهی می توان به منظور درمان برخی از اختلالات دوران بارداری بیوفیدبک را جایگزین درمان نمود.

– به کمک این روش افراد خود مسئول سلامت خود هستند.

– این روش سبب تقویت ارتباط بدن و ذهن می شود.

– این روش باعث می شود که روان درمانی تأثیر بهتری داشته باشد. چرا که بیمار نسبت به مسائل روانی یا عاطفی مثل ترس، مقاومت یا انکار آگاهی بیشتری پیدا میکند.

– بعد از مدتی فرد می تواند تکنیک های خود را تمرین کند و به خوبی قادر به مدیریت علائم باشد.

انواع درمان بیوفیدبک

انواع درمان بیوفیدبک

بیوفیدبک روش های مختلفی دارد که انتخاب از بین آن ها به تشخیص پزشک برمی گردد. در واقع ابتدا باید مشکلات و اهداف بهداشتی شما مشخص شود. روش های بیوفیدبک به شرح زیر می باشند:

 

1. امواج مغزی

این روش که در واقع همان روش نوروفیدبک است امواج مغزی را هدف قرار می دهد. در واقع در این روش با استفاده از سنسورهای جمجمه به کمک الکتروانسفالورگرافی (EEG) امواج مغزی مورد بررسی قرار می گیرند. (در ادمه بیشتر با این روش آشنا خواهیم شد.)

 

2. بیوفیدبک تنفسی

در زمان انجام بیوفیدبک تنفسی اطراف شکم و قفسه سینه باندهایی قرار داده می شود تا الگوی تنفس مورد بررسی قرار داده شود. همچنین نرخ و حجم دم و بازدم در نواحی مختلف شکم و قفسه سینه اندازه گیری می شود.

 

3. ضربان قلب

در این روش بیوفیدبک، بر روی انگشتان یا لاله گوش، حسگر نصب می شود. و پس از آن ضربان قلب به کمک دستگاه فوتوپلتیسموگراف  (PPG) بررسی می شود. علاوه بر آن به کمک حسگرهای قرار داده شده روی قفسه سینه، نیم تنه پایین بدن یا مچ دست و با استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) ضربان قلب و تغییر پذیری ضربان قلب (HRV) قابل اندازه گیری است.

 

4. عضله

در روش عضله، بر روی عضلات اسکلتی با الکترومیوگرافی (EMG) سنسورهایی قرار داده می شود تا فعالیت الکتریکی بررسی شود. این کار سبب انقباض ماهیچه ای می شود.

 

5. غدد تعریق

در این روش در اطراف انگشتان، کف پا یا مچ دست حسگرهایی بسته می شوند. بعد از آن به کمک دستگاه الکترودرموگراف  (EDG)اندازه گیری فعالیت غدد عرق و میزان تعرق آن ها انجام می شود. با این کار میزان اضطراب بررسی می شود.

 

6. درجه حرارت

حسگرها در این روش به انگشتان دست یا پا نصب می شود و از این طریق جریان خون ورودی به پوست شما اندازه گیری می شود. با توجه به پایین بودن درجه حرارت در زمان استرس، کاهش درجه حرارت نشان می دهد که باید تمرینات ریلکسیشن یا تمدد اعصاب آغاز شود.

 

بیماری های قابل درمان توسط روش درمانی بیوفیدبک

به کمک روش درمانی بیوفیدبک می توان اختلالات زیر را درمان نمود:

تنش عضلانی یا اسپاسم

بی اختیاری ادرار یا تمایل مکرر به دفع ادرار

درد مزمن

فشار خون بالا

تنش یا سردرد میگرنی

کم خوابی یا بی خوابی

اختلال عملکرد مفاصل تمپوروماندیبولار

علائم گوارشی مثل یبوست، اسهال و IBS

اختلال در اشتها

اضطراب و افسردگی

صرع

درمان سرطان

بیماری قلبی

اختلالات طیف ADHD و اوتیسم

سایر اختلالات تحت تأثیر استرس

 

عملکرد بیوفیدبک

در ادامه مروری بر نحوه اجرای جلسات بیوفیدبک آورده شده است. در واقع به کمک این مطلب شما می توانید به آگاهی نسبی از جلسات درمان بیوفیدبک دست پیدا کنید:

  1. ابتدا پزشک برای بیمار چند آزمایش انجام می دهد و به کمک جواب این آزمایش ها به بررسی وضعیت بیمار می پردازد. در واقع پزشک به کمک این آزمایش ها می تواند به این نکته پی ببرد که چطور از طریق تغییر و دستکاری مهارت های رفتاری فیزیکی و ذهنی غیرارادی به کاهش علائم بیمار کمک کند.
  2. این روش درمانی نیازمند تجهیزات خاصی است. دستگاه بیوفیدبک به شکل اطلاعاتی معنی دار و قابل درک برای بیمار سیگنال های فیزیولوژیکی مثل ضربان قلب و موج مغزی را ارائه می دهد. آزمایش های انجام شده در درمان های بیوفیدبک به منظور اندازه گیری دمای پوست، ضربان قلب، تنش عضلانی و فعالیت امواج مغزی صورت می گیرند. به منظور انجام این آزمایش ها از دستگاه هایی مثل اسکن های سطح پوست، الکترومیوگرافی و اسکن مغزی استفاده می شود.
  3. جلسات بیوفیدبک را می توان شبیه به فیزیوتراپی دانست. در واقع برای گرفتن نتیجه دلخواه از این روش درمانی نیاز به صبر و حوصله است. چرا که باید جلسات درمانی را کامل طی کرد و تقریباً دو تا سه ماه طول می کشد.

 در حال حاضر نوروفیدبک یکی از محبوب ترین روش های درمانی بیوفیدبک است.

بیوفیدبک دارای چه ملزوماتی است؟

بیوفیدبک به منظور بازخورد بیولوژیکی کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. بسته به نوع وضعیت جسمی یا روحی که قرار است مورد درمان قرار گیرد ممکن است اطلاعاتی بیولوژیکی از تعدادی از ارگان ها یا نواحی بدن به عنوان اطلاعاتی پایه ای برای درمان استفاده شود. مثلا:

مغز به کمک دستگاهی به نام EEG قادر به تولید سیگنال های الکتریکی است.

قلب با استفاده از دستگاه اندازه گیری ضربان قلب قادر به تولید سیگنال هایی به نام الکتروکاردیوگرافی است.

ریه ها قادر به تولید اطلاعات خوانده شده توسط دستگاه حسگر تنفس هستند.

غدد عرق قادر به تولید اطلاعات خوانده شده توسط دستگاه الکترومیوگرافی می باشند.

عضلات اطلاعات خوانده شده توسط دستگاه الکترومیوگرافی را تولید می کنند.

در طی پروسه درمان بیوفیدبک اطلاعات دریافت شده از سوی منطقه مورد نظر به شما درکی از اطلاعات در حال اتفاق خواهد داد و در زمان بروز آن ها به خوبی به تغییرات پی می برید. رفته رفته این حلقه بازخورد به شما امکان کنترل آگاهانه و نسبی بر روی فرآیندهای بدن را خواهد داد.

از این رو شما می توانید به اصلاح حمایت از سلامتی خود بپردازید. به کمک این روش مشکلات بسیاری مثل آسم و یا بیماری های مثانه ای قابل درمان هستند.

 

نوروفیدبک و تأثیر آن بر روی ذهن

همان طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم درمان نوروفیدبک یکی از زیر مجموعه های بیوفیبدک می باشد.  نوروفیدبک در واقع عملکردی مشابه یک آینه دارد. این روش درمانی به کمک ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به انسان در مورد رخدادهای درون مغز آگاهی می دهد.

به کمک نوروفیدبک افراد قادر هستند برای داشتن عملکردی بهتر، امواج مغزی خود را به بهترین شکل تنظیم کنند. در واقع این روش درمانی با دیگر روش های حاضر تفاوت دارد. در طی جلسات درمانی نوروفیدبک افراد غلبه بر مشکل خود از طریق اصلاح امواج مغزی را یاد می گیرند. و در واقع زندگی سالم تر و بدون دارو را تجربه می کنند.

 

عملکرد دستگاه نوروفیدبک

دستگاه نوروفیدبک با انتقال امواج مغز به کامپیوتر، آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. از طریق صفحه مانیتور امکان مشاهده امواج مغزی وجود خواهد داشت. دستگاه توسط نوروتراپ یا روان درمانگر به گونه ای برنامه ریز می شود که بتوان امواج مفید مغز را به منظور حرکت دادن تصاویر بر روی صفحه مانیتور به کار گرفت.

مثلاً شکلی شبیه ساز شده از امواج مغزی بر روی مانیتور همچون یک بازی قابل مشاهده است. دستگاه ابتدا الگوهای امواج مغزی را پردازش نموده و در صورت مناسب بودن الگوها شما امکان حرکت به جلو را خواهید داشت وگرنه بازی را می بازید. این کار به خوبی به افراد در به دست آوردن آرامش در شرایط اضطراب زا کمک می کند.

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

نوروفیدبک و بیوفیدبک چه تفاوتی با هم دارند؟

خیلی از بیماران و مراجعه کنندگان به مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک دوست دارند از تفاوت نورفیدبک و بیوفیدبک بدانند. به طور کلی می توان تفاوت میان این دو را موارد زیر دانست:

  1. روش بیوفیدبک در واقع یک نظارت برقی برای بررسی بازخورد عملکردهای بدن که امکان کنترل فعال آن ها توسط بیمار وجود ندارد به شمار می رود. به کمک بیوفیدبک افراد روی عملکردها کنترل بیشتری خواهند داشت و در واقع از عملکرد بدنی بهتری برخوردار می شوند.
  2. نوروفیبدک در واقع شکل خاصی از بیوفیدبک می باشند. خیلی از موارد این روش به نام بیوفیدبک EEG شناخته می شود. از این رو این دو با هم کمی متفاوت می باشند.
  3. اسکن PET، دماسنج و دکمه فشار خون همه به نوعی یک روش بیوفیدبک هستند. اما نوروفیدبک متفاوت از آن هاست. چرا که نوروفیدبک توصیف کننده نوع خاصی از واکنش بیوفیدبک است. در این روش موج های مغزی، خوانده می شوند.
  4. بیوفیبدبک در واقع در گرو مهارت هایی است که شما باید یاد بگیرید. مثلاً ممکن است در این روش از طریق یادگیری گرم کردن دستان، کاهش فشار خون یا سردردهای میگرنی ممکن شود. حال آن که در نوروفیدبک درمان از طریق تغییر فرکانس های مغز امکان پذیر می شود.

چه بیماری هایی توسط نوروفیدبک قابل درمان است؟

برای درمان بیماری ها و مشکلات زیر می توان از درمان نوروفیدبک کمک گرفت:

افسردگی

اضطراب

مشکل حافظه و عدم تمرکز

ناتوانی های ذهنی

اختلال در خواب

مشکل بیش فعالی و کمبود توجه

سردردهای میگرنی و دردهای مزمن

وسواس های عملی و فکری

کمک به درمان اعتیاد

اختلال در یادگیری

روش نوروفیدبک چه مزایایی دارد؟

نورفیدبک کمک می کند مغز عملکرد بهتری داشته باشد. با داشتن عملکرد ذهنی بهتر، قطعاً افراد زندگی آرام تر و شادتری را تجربه می کنند. نوروفیدبک با مسائل مرتبط با مقررات مغز در ارتباط است و برای همین نمی توان گفت که روشی درمانی است و یک بیماری را درمان می کند. بلکه نوروفیدبک قابل مقایسه با تمرینات بدنی برای مغز است.

بیوفیدبک و نوروفیدبک  EEGجزو روش های درمانی موفقیت آمیز ثبت شده برای MTBI هستند. بیوفیبدبک EEG در واقع روشی مداخله گر جهت درمان مشکلات حافظه شنوایی در TBI است و EEG ابزاری تشخیصی و خیلی دقیق در شناخت سندروم بعد از ضربه مغزی است.

 

تکنیک های درمانی به کار برده شده در نوروفیدبک و بیوفیدبک

تکنیک های موفق در این زمینه را می توان موارد زیر دانست:

تصاویر بصری

تنفس و آگاهی از ماهیچه ها

آرامش اتوژنیک یا آرامش سریع

آرامش پیشرونده ماهیچه ها

آرامش عضلات

آموزش تمرکز باز

تکنیک های حمل و نقل به منظور ورود استراتژی ها به زندگی روزمره

فرم های آرامش کوتاه مثل پاسخ آرام یا اسکن استرس بدن

حساسیت زدایی سیستماتیک روشی به منظور کنترل ایجاد حسی درونی

 

نوروفیدبک دارای چه ملزوماتی است؟

نوروفیدبک درمانی در واقع نوعی از درمان بیوفیدبک می باشد. در این روش به کمک دستگاهی به نام EEG از اطلاعات مغز استفاده می شود. در کل در روش نوروفیدبک انسان اطلاعاتی در مورد فعالیت الکتریکی را از ناحیه ای از مغز به نام قشر مغز می گیرد. این اطلاعات در یک محیط درمانی قابل مشاهده است.

 برای همین فرد قادر به بازسازی مجدد الگوهای الکتریکی مغز خود و نیز بهبودسازی پروسه فکر و توانایی خود در کنترل احساسات است. این روش درمانی چیزی حدود سه دهه است که مورد استفاده قرار گرفته و تا به حال بسیار موفقیت آمیز بوده است.  این روش درمانی جهت درمان اختلالات اضطرابی، صدمات مغزی و… کارساز می باشد.

کلینیک نوروفیدبک

معایب روش های درمانی نوروفیدبک و بیوفیدبک

مانند هر روش درمانی دیگر این دو روش نیز ممکن است مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. البته این معایب به گونه ای نیستند که برای سلامت انسان مضر باشند. در ادامه این معایب را بررسی می کنیم:

  1. در روش های درمانی نورفیدبک و بیوفیدبک پروسه درمان کمی زمان بر است. در واقع نمی توان انتظار داشت که با یک جلسه، درمان کامل اتفاق بیفتد. گاهی ممکن است برای درمان از طریق روش نوروفیدبک و بیوفیدبک نیاز به پشت سر گذاشتن جلساتی متعدد باشد. برای همین گاهی نیاز است که فرد تا رسیدن به نتیجه دلخواه چند ماهی را سر کند.

2.این روش درمانی ممکن است برای برخی از افراد هزینه زیادی داشته باشد. به نوعی این روش درمانی از آن جایی که تحت پوشش بیمه های خدمات درمانی نیست کمی هزینه بالایی خواهد داشت.

هزینه نوروفیدبک و بیوفیدبک

به طور کلی نمی توان هزینه ثابتی را برای روش درمانی نوروفیدبک و بیوفیدبک در نظر گرفت. چرا که در این زمینه عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند.

در واقع بسته به تعداد جلسات درمانی، نوع مشکل فرد، میزان مقاومت او به درمان، نوع مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک و… هزینه ها متفاوت خواهد بود.

اما با این حال شما می توانید از بین مراکز مختلف به سراغ کلینیکی بروید که منصفانه ترین هزینه ها را برای درمان بیماران خود در نظر می گیرد.

بهترین کلینیک نوروفیدبک و بیوفیدبک

برای دریافت خدمات حرفه ای در زمینه روش درمانی نوروفیدبک و بیوفیدبک نیاز است که به یک کلینیک تخصصی و حرفه ای مراجعه کنید. کلینیکی که از بهترین دستگاه های روز دنیا در این زمینه برخوردار باشد.

دارای محیطی کاملاً متناسب با این روش های درمانی باشد. و از همه مهم تر پزشکان حاذقی را در زمینه نورفیدبک و بیوفیدبک داشته باشد.

یکی از بهترین کلینیک ها در این زمینه کلینیک فوق تخصصی رها می باشد. کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب رها بی شک یکی از حرفه ای ترین ها در بین کلینیک های نوروفیدبک و بیوفیدبک می باشد. در ادامه بیشتر با ویژگی های این کلینیک حرفه ای آشنا خواهیم شد:

 

کلینیک تخصصی رها بهترین مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها یکی از بهترین ها در ارائه خدمات روش درمانی نوروفیدبک و بیوفیدبک است. شما با خیالی آسوده می توانید در این مرکز روش درمانی نورفیدبک و بیوفیدبک را به منظور درمان مشکل خود در پیش بگیرید.

در ادامه به شما خواهیم گفت چرا مرکز تخصصی رها بهترین کلینیک نوروفیدبک و بیوفیدبک است:

 

1. دارای محیطی کاملاً حرفه ای

کلینیک رها یک مرکز تخصصی در زمینه درمان بیماری های مختص به مغز و اعصاب و روان است. در این کلینیک فضایی کاملاً حرفه ای و تخصصی به منظور درمان بیماری های مختلف فراهم شده است.

از این رو شما این امکان را دارید تا در محیطی کاملاً تخصصی به درمان مشکلات خود از طریق روش نوروفیدبک و بیوفیدبک بپردازید.

 

2. برخورداری از متخصصین برجسته و کادری قوی

در کلینیک حرفه ای رها، از برجسته ترین پزشکان و با اخلاق ترین کادر درمانی دعوت به همکاری شده است. از این رو شما می توانید بهترین خدمات را از این مرکز بخواهید.

 

3. بهره مندی از به روزترین دستگاه و تجهیزات

دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده در مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک رها همگی از نوع به روزترین و حرفه ای ترین ها هستند.

برای همین افراد می توانند با خیالی مطمئن از وجود امکانات لازم به منظور روش درمانی نوروفیدبک و بیوفیدبک درمان خود را در این مرکز آغاز کنند.

 

4. در نظرگیری مناسب ترین هزینه نوروفیدبک و بیوفیدبک

هزینه نوروفیدبک و بیوفیدبک در این مرکز کاملاً منصفانه و مناسب در نظر گرفته شده است. تا تمامی افراد با هر نوع بودجه مالی که داشته بتوانند از عهده هزینه های این روش درمانی برآیند.

از این رو به هیچ عنوان نیاز نیست که در زمان مراجعه به کلینیک رها نگرانی از بابت هزینه نوروفیدبک و بیوفیدبک داشته باشید.

 

5. امکان نوبت گیری تلفنی و آنلاین

شما عزیزان با توجه به شرایط کرونا و نیاز به رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور زیاد در محیط های شلوغ، این امکان را دارید تا به صورت تلفنی و آنلاین نیز نوبت خود را در این مرکز ثبت کنید. برای همین برای گرفتن نوبت در این مرکز به هیچ عنوان معطلی نخواهید داشت.

 

 حرف آخر

اگر قصد داشته به کمک روش درمانی نوروفیدبک و بیوفیدبک به درمان مشکلات خود بپردازید. قطعاً بهترین کلینیک برای شما کلینیک تخصصی رها خواهد بود.

شما می توانید حرفه ای ترین خدمات را در زمینه نوروفیدبک و بیوفیدبک از این کلینیک بخواهید. در این مرکز زیر نظر پزشکانی حاذق مشکل شما مورد بررسی قرار داده می شود و در نهایت از بین روش بیوفیدبک و نوروفیدبک بهترین روش جهت معالجه و درمان مشکل شما در پیش گرفته خواهد شد.

در این مرکز همواره سعی شده است برای رعایت حال بیمار و کاهش هزینه ها و زمان درمان حدالامکان تا جایی که پروسه درمان لطمه نخورد جلسات به صورت فشرده تر پیش بروند. در واقع در این مرکز شما می توانید خیلی زودتر و سریع تر و با هزینه کمتر از روش های درمانی نوروفیدبک و بیوفیدبک نتیجه دلخواه خود را بگیرید.

به منظور ثبت نوبت خود در مرکز تخصصی رها کافی است با شماره تلفن های این مرکز تماس بگیرید و یا از طریق سایت نوبت خود را قطعی کنید.


4 دیدگاه

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما