اخبار منفی چه اثری بر سلامت جسمی و روانی دارد؟

24 اردیبهشت, 779 0
-اخبار-بر-روح-وران.jpg
3.4/5 - (5 امتیاز)

نحوه گزارش اخبار طی ده بیست سال گذشته تغییر چشمگیری داشته است. امروزه ما به سختی می توانیم از  اخبار اجتناب کنیم. بسیاری از ما به طور جدی نیاز به جستجوی اخبار را احساس می کنیم. لحن امروزی اخبار به طور فزاینده ای احساسی، بصری و تکان دهنده است و تفاسیر آن به طور منفی و ترسناک به افراد منتقل می شود.

جای تعجب نیست که شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه اخبار منفی می تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر بگذارد: به ویژه در شکل افزایش اضطراب ، افسردگی و واکنش های ناشی از استرس حاد.

نقش رسانه های دیجیتال در انتقال اخبار منفی

نقش عصر دیجیتال در تغییر ماهیت گزارش خبری بسیار مهم بوده است. هشدارها بر روی تلفن های همراه ما را در تماس مستقیم با رویدادهای جهان بدون توجه به کاری که انجام می دهیم ، نگه می دارد. دنیای مدرن به دنیایی تبدیل شده است که در آن رسانه ها در همه جا ، همه گیر هستند و نمی توان آنها را خاموش کرد ، و این در مورد اخبار نیز صادق است. اطلاعات فوری روزانه درباره رویدادهای جهان به یک واقعیت پذیرفته تبدیل شده است.

تاثیر تصاویر بصری اخبار بر سلامت روان

یکی از مصداق های از وجود روزمره اما تأثیر قابل توجه عصر دیجیتال بر گزارش اخبار ، تغییر چشمگیر تصاویر بصری در اخبار است؛ به ویژه تصاویری که توسط مخاطبان ارائه شده و توسط روزنامه نگاران رسانه های اجتماعی جمع آوری شده است. این موارد تاثیر منفی اخبار بر اعصاب و روان را صد چندان می کند.

تصاویر ایجاد شده توسط کاربران از رویدادهای مهم جهان در حال حاضر به طور مرتب در تلفن های هوشمند کسانی که نزدیک یا حتی مستقیماً درگیر این رویدادها هستند ضبط می شود و این شکل جدید “واقعیت خبری” در طول سونامی آسیا ، زیرزمین 7/7 لندن ظاهر شد. بمب گذاری ها و بمب گذاری های ماراتن بوستون ، تحولاتی که عملاً به تماشاگران اجازه می داد چنین رویدادهایی را در زمان واقعی مشاهده کنند.

تاثیر-اخبار-منفی

چرا تماشای اخبار  منفی می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد؟

بیایید با یک مثال شروع کنیم:

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، اخبار منفی مبنی بر شیوع COVID-19 برای اکثر مردم استرس زا است. در طول شیوع بیماری های عفونی، استرس می تواند شامل تغییر در الگوی خواب یا غذا خوردن ، بدتر شدن شرایط سلامت روان ، ترس و نگرانی در مورد سلامتی شما و عزیزان و مشکل در تمرکز باشد.این استرس عمدتا ناشی از جریان مداوم اخبار مربوط به COVID-19 است که روزانه ، ساعتی و حتی دقیقه به دقیقه در معرض آن هستیم.

لوگان جونز ، روانشناس دارای مجوزPsyD، می گوید:

” از آنجایی که عناوین پر سر و صدا توجه بیشتری را به خود جلب می کند؛ اغلب رسانه ها بر گزارش حوادث و اخبار منفی تمرکز می کنند و به ندرت خبر مثبتی را منتشر می کند. دریافت زیاد این نوع اخبار ، چه بصورت فعال و چه غیرفعال ، می تواند بسیار سمی باشد و آنچه می شنوید بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد.”

* با مراجعه به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، می توانید از خدمات متعدد ما از جمله روانپزشکی، فیزیوتراپی، مشاوره و روانشناسی و خدمات دیگر می توانید آسیب های روانی خود را ترمیم کنید*

تاثیر-اخبار-منفی-بر-جسم

تاثیر مخرب اخبار منفی بر سلامت جسمی و اعصاب

آنی میلر، روانشناس معروف، می گوید: “خواندن مداوم اخبار می تواند مضر باشد زیرا قرار گرفتن مداوم در معرض اطلاعات منفی می تواند بر مغز ما تأثیر بگذارد. وقتی ما تهدیدی را تجربه می کنیم. مغز ما واکنش مبارزه یا گریز را فعال می کند و سیستم های بدن ما نیز بر این اساس واکنش نشان می دهند”.

دریافت اخبار می تواند سیستم عصبی سمپاتیک را فعال کند ، که باعث می شود بدن شما هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را ترشح کند. سپس ، هنگامی که بحرانی در حال رخ دادن است و ما این واکنش استرس را بیشتر تجربه می کنیم؛ علائم جسمی ممکن است ظاهر شود. برخی از شایع ترین علائم عبارتند از خستگی ، اضطراب ، افسردگی و مشکل در خواب.

* برای رفع انواع مشکلات اعصاب و روان خود و عزیزانتان می توانید به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با انواع خدمات تخصصی فیزیوتراپی، نوار مغز، روانپزشکی، مشاوره و روانشناسی و…به بازگشتن سلامتی شما کمک می کند*

نکاتی برای مدیریت تاثیر اخبار منفی بر جسم و روان

کلید سالم ماندن از آثار مخرب اخبار منفی، اعتدال است. کلی کیسی کوک ، مشاور حرفه ای ، توضیح می دهد: “اطلاع رسانی در حد اعتدال، نه تنها بد نیست؛ بلکه برای امنیت ما نیز بسیار مهم است.”

به عنوان مثال، سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای حفظ تعادل اعتدال در هنگام اطلاع ، توصیه می کند که اخبار مربوط به COVID-19 را عمدتا درحدی جستجو کنید تا بتوانید اقدامات عملی را برای تهیه برنامه های خود و محافظت از خود و عزیزان خود انجام دهید. هنگامی که این اطلاعات را دریافت کردید؛زمان خاموش کردن اخبار فرا رسیده است.برای کمک به کاهش آسیب های روانی و جسمی اخبار منفی، توصیه می شود که گاهی از تماشای اخبار یا گوش دادن و خواندن آن صرف نظر کنید.

زمان محدودی را به اخبار اختصاص دهید.

روشن نگه داشتن پخش مستقیم اخبار زنده از طریق تلویزیون، اینترنت یا تلفن همراه در حالی که مشغول انجلم فعالیت های روزانه خود هستید؛ می تواند بر سلامت جسم و روان شما اثر بگذارد. به جای این که اخبار را یکسره روشن بگذارید و هنگام کارای روزانه خود به آن گوش فرا دهید؛ زمان خاصی را به اخبار اختصاص دهید.

توصیه می شود کمتر از 30 دقیقه در روز  را به گشتن در صفحات شبکه های اجتماعی و مشاهده اخبار اختصاص دهید.

برنامه ریزی برای نگرانی ها

برنامه ریزی برای نگرانی های هر روز یک استراتژی رایج برای مدیریت علائم مربوط به اختلالات اضطرابی است. میلر می گوید این تکنیک برای تماشا و هضم چرخه اخبار نیز مفید است. در حقیقت شما اخبار را می خوانید و برای موارد نگران کننده برنامه ریزی می کنید. تکیه کردن به یک برنامه ریزی مناسب باعث ایجاد آرامش می شود.

* در راستای حل اختلالات اضطرابی خود می توانید از مشاوره و روانشناسی حرفه ای کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها که توسط افراد متخصص و مجرب انجام می شود کمک بگیرید؛ ما شما را از اضطراب رها می کنیم.*


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما