تفسیر نوار عصب و عضله چگونه است؟

10 آذر, 781 0
-نوار-عصب-و-عضله.webp
یادت نره امتیاز بدی!

تشخیص اختلالات عضلانی و مشکلاتی که تاثیر بسیاری بر ریشه عصبی عضلات دارند تنها با تفسیر نوار عصب و عضله امکان پذیر است. نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی نوعی آزمایش عصبی و عضلانی است که به بررسی عضلات و اعصاب حرکتی آن ها می پردازد. از این آزمایش برای تشخیص بیماری و اختلالات کسانی استفاده می شود که علائم بیماری های عضلانی و اعصاب حرکتی را دارند. تفسیر این تست با کمک یک سری اصطلاحات و توسط پزشکان متخصص مغز و اعصاب انجام می شود.

تفسیر این نوار می تواند سه نتیجه متفاوت داشته باشد که نشان دهنده نوار عصب سالم و ناسالم هستند. بنابراین اگر قصد انجام این نوار را دارید و از اهمیت تفسیر نتیجه آن مطلع هستید، بهتر است ابتدا به صورت جزئی تر با چگونگی تفسیر و بررسی نتایج تست عصب و عضله آشنا شوید.

آنچه باید در رابطه با تفسیر نوار عصب و عضله بدانید!

زمانی که افرادی که دچار مشکلات عضلانی یا اختلالاتی در سیستم اعصاب حرکتی خود هستند به پزشک مراجعه می کنند، اکثر پزشکان متخصص به تجویز نوار عصب می پردازند. نوار عصب که با عنوان الکترومیوگرافی نیز شناخته می شود، برای بررسی و ثبت اطلاعات مربوط به اعصاب حرکتی و همچنین عضلات کاربرد دارد.آنچه باید در رابطه با تفسیر نوار عصب و عضله بدانید!

طبق این نوار می توان اختلالاتی همچون موارد زیر را تشخیص داد:

  • اختلالات اعصاب محیطی یا سلول های عصبی؛
  • اختلالات عضلانی؛
  • اختلالات در حیطه انتقال پیام از عصب به عضله.

توجه داشته باشید که تفسیر صحیح این نوار است که تشخیص درست بیماری و اختلالات را رقم می زند. در غیر این صورت ممکن است نه تنها بیماری شما نادرست تشخیص داده شود بلکه با استفاده از شیوه های درمانی اشتباه با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.

البته تفسیر این نوار به صورت مستقیم باعث تشخیص بیماری نمی شود. با انجام این نوار بر اساس علائم شما برخی از احتمالات کاهش پیدا می کند. سپس پزشک با در نظر گرفتن علائم شما و تفسیر نوار عصب و عضله به تشخیص صحیح اختلال در عضله یا عصب می پردازد.

این تفسیر بر پایه یک سری اصطلاحات توسط کلیه پزشکان متخصص مغز و اعصاب انجام می شود. این اصطلاحات و چگونگی آن ها است که تفسیر صحیح نوار را ممکن می کند.

اصطلاحات مهم در تفسیر نوار عصب

پایه اصلی تفسیر درست نوار عصب، برخی اصطلاحات هستند. این اصطلاحات یک سری اطلاعات را درباره اجزای حسی و حرکتی در سیستم عصبی محیطی نشان می دهند. همچنین بر اساس این اصطلاحات مشخص می شود که آیا غلاف میلین بر اثر مشکلی همچون نوروپاتی دچار آسیب شده است یا خیر؟

این اصطلاحات کاربردی در تفسیر الکترومیوگرافی عبارت هستند از:

دامنه یا Amplitude

سیگنال های الکتریکی در نوار عصب به شکل موج قابل مشاهده هستند. حال با توجه به این موضوع به ارتفاع این موج ها دامنه گفته می شود. دامنه شدت و میزان سیگنال را مشخص می کند. بر این اساس می توان گفت مشاهده کاهش یا افزایش دامنه به معنای وجود مشکلات گوناگون در اعصاب و عضلات است.

به عنوان مثال در صورتی که ارتفاع موج یا دامنه افزایش پیدا کرده باشد، به معنای فعالیت زیاد عضلات است. در حالی که کاهش دامنه در تفسیر نوار عصب و عضله، ضعف در عضلات را نشان می دهد.

مدت زمان یا Duration

عرض یک عدد موج الکتریکی در نوار عصب به معنای مدت زمان مشاهده پتانسیل های الکتریکی از زمان شروع تا پایان سیگنال دهی در عصب یا عضله است. مدت زمان یکی از کاربردی ترین اصطلاحات برای تفسیر نوار عصب به شمار می رود.

زیرا در صورتی که مدت زمان بسیار طولانی باشد، نشان دهنده وجود ضعف در عضلات است. اما اگر نوار عصب مدت زمان کوتاهی را نشان دهد، می تواند ناشی از اسپاسم عضلانی باشد.

سرعت رسانش یا Conduction velocity

سرعت رسانش در تفسیر الکترومیوگرافی به معنای هدایت عصبی است. این اصطلاح در واقع به توصیف میزان سرعت حرکت کردن تکانه الکتریکی طول عصب می پردازد. حال باید بدانید هر نوع تغییری در سرعت رسانش و هدایت عصبی ممکن است ناشی از وجود مشکلات عصبی مختلف باشد. از جمله این مشکلات می توان به آسیب یا تحلیل عصبی اشاره کرد.

بلاک رسانش یا Conduction block

از این اصطلاح زمانی استفاده می شود که احتمال مسدودیت امکان انتقال سیگنال عصبی در عصب از نقطه ای به نقاط دیگر وجود داشته باشد. در تفسیر نوار عصب و عضله برای تشخیص برخی شرایط و سندرم ها از این اصلاح استفاده می شود. از جمله این سندرم ها می توان به تونل کارپال و گیلن باره اشاره کرد.

رفلکس F

رفلکس یا موج اف به نوعی پژواک الکتریکی گفته می شود که در آن تکانه های عصبی به سوی ستون فقرات در حال حرکت هستند. این پژواک ها پس از حرکت در تکانه های عصبی در امتداد آن فیبر به سمت پایین باز می گردند. رفلکس اف معمولا نشانه های کیفیت هدایت عصبی در طول یکی از اعصاب حرکتی را نشان می دهد.

رفلکس H

یکی دیگر از اصطلاحات کاربردی در تفسیر نوار عصب، موج یا رفلکس اچ است. این موج معادلی الکتریکی برای رفلکس در پا محسوب می شود که توسط یک عصب حسی، به شکل نوعی تکانه به نخاع می رود. این رفلکس پس از حرکت به سمت نخاع در طول عصب حرکتی برمی گردد.

از این اصطلاح بیشتر مواقع در نوار عصب پا استفاده می شود. زیرا برای بررسی تغییر در فعالیت های عصبی و عضلانی و عملکرد نخاعی کاربرد دارد.

تاخیر شروع یا Onset ency

یکی دیگر از پارامترها و اصطلاحات بسیار مهم در تفسیر نوار عصب و عضله، تاخیر شروع است. زیرا این پارامتر درباره مدت زمان حرکت پتانسیل عصبی به سوی نقطه مربوطه در عضله و شروع فعالیت عضلات، اطلاعاتی را ارائه می دهد. حال اگر تاخیر شروع زیاد باشد، تحلیل تست عصب و عضله، وجود مشکلات عصبی را نشان می دهد.

تاخیر پیک یا Peak ency

تاخیر پیک پارامتری است که مدت زمان به حداکثر رسیدن میزان پتانسیل عصبی در عضله را نشان می دهد. زمانی که تاخیر پیک زیاد باشد، نشان دهنده وجود اختلال در انتقال پتانسیل عصبی یا ضعف عصبی است.

تفاوت نوار عصب و عضله سالم و ناسالم

پزشکان مغز و اعصاب بر اساس بررسی نتایج نوار عصب، این نوارها را به دو دسته سالم و ناسالم تقسیم می می کنند. طبیعتا نوارهایی با تفسیرهای ناسالم نشان دهنده وجود مشکل و اختلال در عضلات یا اعصاب حرکتی فرد هستند.تفاوت نوار عصب و عضله سالم و ناسالم

البته به طور کلی نوارهای عصب طبق تفسیر نتایج به سه دسته تقسیم می شوند که دو نوع آن ها ناسالم هستند. در ادامه به صورت دقیق تر به تفاوت این نوارها و تفسیر نوار عصب و عضله می پردازیم:

تفسیر نوار عصب سالم

در نوار عصب نرمال و طبیعی، فعالیت الکتریکی عضلات در زمان استراحت بسیار کم است. سپس زمانی که عصب عضله تحریک و منقبض می شود، نوعی انفجار کوچک از فعالیت هایی الکتریکی اتفاق می افتد. حال هرچه عضله انقباض بیشتری پیدا کند، فعالیت الکتریکی آن نیز افزایش خواهد یافت.

این اتفاق در یک نوار عصب طبیعی کاملا قابل مشاهده است و بدین شکل تفسیر می شود که فرد هیچ گونه اختلالی در سیستم عصبی حرکتی یا عضلات خود ندارد.

تفسیر نوار عصب های ناسالم

نتیجه نوار عصب های ناسالم از نظر تفسیر و نوع بیماری های تشخیصی به دو دسته تقسیم می شوند. این نوارها عبارت هستند از:

فعالیت در حال استراحت

این نوارها به گونه ای هستند که پزشک در نتیجه آن فعالیت الکتریکی عضلات در زمانی که بدن در حال استراحت بوده است را مشاهده می کند. بدین معنا که وقتی هیچ فعالیت عضلانی وجود نداشته است، فعالیت الکتریکی در عضلات ثبت شده است.

تفسیر نوار عصب و عضله این چنینی به گونه ای است که طبق آن فرد به بیماری هایی همچون نوروپاتی محیطی یا سندروم تونل کارپال دچار است. زیرا در این بیماری ها گاهی اوقات عضله ها فعالیت خود به خودی دارند. البته گاهی اوقات نیز نوار عصب ناسالم با فعالیت در حال استراحت به معنای بیماری عضلانی یا التهاب است.

فعالیت غیرعادی در زمان انقباض

این نوار عصب به شکلی است که پزشک در آن فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در زمانی که فرد فعالیت های عضلانی خاصی انجام می داده است را مشاهده می کند. تفسیر این نوار نشان می دهد که فرد دچار بیماری های اعصاب محیطی است.

زیرا در این صورت اعصاب متصل به عضلات کم تر هستند. همچنین تفسیر چنین نواری می تواند نشان دهنده بیماری های عضلانی باشد. زیرا واحدهای انقباضی دارای شدت انقباض کم تری هستند. این اصلی ترین تفاوت نوار عصب و عضله سالم و ناسالم است. با کمک پزشکان بهترین کلینیک نوار عصب و عضله مانند رها می توانید از سالم یا ناسالم بودن نوار عصب خود مطلع شوید.

بررسی تست نوار عصب و عضله و تشخیص بیماری ها

بر اساس تحلیل جواب این نوار در صورتی که ناسالم باشد، امکان تشخیص برخی از بیماری ها فراهم می شود. البته با تفسیر نوار عصب نمی توان به طور قطعی بیماری ها را تشخیص داد بلکه تنها احتمال ابتلای فرد به برخی مشکلات نسبت به موارد دیگر افزایش پیدا می کند.بررسی تست نوار عصب و عضله و تشخیص بیماری ها

از جمله بیماری های قابل تشخیص با تفسیر نوار عصب و عضله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری های در ارتباط با عضلات و اعصاب همچون میاستنی گراویس؛
  • مشکلات ماهیچه ای همچون پلی میوزیت یا دیستروفی ماهیچه ای؛
  • بیماری های مرتبط با اعصاب محیطی مانند نوروپاتی محیطی یا سندرم تونل کارپال؛
  • مشکلات مربوط به ریشه اعصاب همچون دیسک بیرون زده نخاع؛
  • مشکلات مربوط به اعصاب حرکتی مغز و نخاع همچون اسکلروز آمیوتروفیک یا فلج اطفال.

میاستنی گراویس نوعی اختلال ایمنی یا ژنتیکی است که در محل اتصال عضله با عصب رخ می دهد. پلی میوزیت نیز نوعی مشکل عضلانی التهابی محسوب می شود که قدرت عضله را کاهش می دهد. به بیماری مزمن ژنتیکی که عضلات را به آرامی دچار مشکل می کند، دیستروفی عضلانی می گویند.

امکان تشخیص و درمان تمامی این مشکلات با بررسی تست نوار عصب و عضله وجود دارد. البته در صورتی که این نوار در بهترین کلینیک و توسط بهترین پزشک تفسیر شود.

بهترین کلینیک تهران برای تفسیر و بررسی نتایج نوار عصب

یکی از کلینیک های برتر و تخصصی مغز و اعصاب در تهران، کلینیک رها است که پزشکان آن به بهترین شکل نوار عصب را تفسیر می کنند. در کلینیک ما تمامی خدمات مرتبط با مشکلات مغز و اعصاب ارائه می شود. پزشکان کلینیک ما، بهترین پزشکان ایران هستند که تجربه و تخصصی کافی برای تفسیر نوار عصب و عضله را دارند.

با کمک پزشکان کلینیک مغز و اعصاب رها دیگر نگران مشکلات عضلانی و اعصاب حرکتی خود نباشید. آن ها در کم ترین زمان با تحلیل و بررسی نوار عصب شما به راحتی مشکل را تشخیص می دهند و سپس با بهترین روش، درمان را آغاز می کنند.بهترین کلینیک تهران برای تفسیر و بررسی نتایج نوار عصب

با مراجعه به کلینیک ما نه تنها درمان مشکلات شما آسان می شود بلکه دیگر جای نگرانی از بابت هزینه ها و معطلی در صفوف نوبت دهی وجود ندارد. زیرا در سایت کلینیک رها امکانات ثبت نوبت اینترنتی فراهم شده است. بدین شکل بدون مراجعه حضوری و در چند دقیقه می توانید نوبت خود را دریافت کنید.

برای کاهش هزینه ها نیز کافی است تحت پوشش یک نوع بیمه باشید. در این صورت بخش زیادی از هزینه درمان شما در کلینیک رها کاهش پیدا می کند. زیرا ما با بیش از 20 بیمه در ایران قرارداد داریم. بنابراین برای تجربه درمانی آسان، سریع و کم هزینه، همین الان نوبت دریافت کنید.

نتیجه گیری

زمانی که پزشک نتایج نوار عصب را به دقت تحلیل و بررسی می کند، در واقع در حال تفسیر نوار عصب و عضله است. این کار بر اساس اصطلاحات به خصوص و علمی انجام می شود که هر یک نشان دهنده مورد خاصی هستند.

دامنه، مدت زمان، رفلکس اف، رفلکس اچ، سرعت رسانش، بلاک رسانش وغیره از جمله این اصطلاحات هستند. سه نوع نتیجه برای این نوار وجود دارد که یک نوع آن سالم و دو نوع دیگر ناسالم هستند. تفسیر نوار سالم و ناسالم با یکدیگر متفاوت است.

نوارهای ناسالم، الگوهای خاصی دارند که هر یک احتمال وجود نوعی مشکل یا بیماری را نشان می دهند. البته با تفسیر این نوار تنها احتمال برخی بیماری ها کاهش و بعضی دیگر افزایش پیدا می کند. این در صورت مراجعه به بهترین پزشکان مانند متخصصان کلینیک تخصصی مغز و اعصاب رها است. نوبت خود را در کلینیک رها به صورت اینترنتی دریافت و مشکلات خود را با بهترین روش ها درمان کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما