درمان بی خوابی و کم خوابی در کلینیک تخصصی رها

28 مهر, 780 0
-بی-خوابی.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

آیا به تازگی با مشکلاتی همچون مکرر از خواب پریدن، خستگی پس از بیداری یا اصلان نخوابیدن مواجه شده اید؟ خواب یکی از موثرترین موارد در سلامت روان و جسم است. به همین دلیل درمان بی خوابی برای کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، اهمیت بسیاری دارد.
زیرا بی خوابی باعث بروز مشکلات دیگری در زندگی همچون عدم تمرکز و آرامش در طول روز، خستگی مفرط، خواب آلودگی وغیره می شود. بنابراین برای جلوگیری یا حل این مشکلات باید نسبت به درمان اقدام شود. روش های مختلفی برای درمانی بیخوابی وجود دارد.
اینکه کدام یک از روش ها را انتخاب کنید، به شما، سبک زندگی، بودجه، شرایط و دیگر موارد بستگی دارد. نکته مهم این است که هر یک از این روش را که امتحان می کنید، روند بادوامی داشته باشد. همچنین در بسیاری موارد باید حتما با پزشک متخصص در ارتباط باشید و اقدام خودسرانه ای انجام ندهید.آشنایی با روش های مختلف درمان بی خوابی

آشنایی با روش های مختلف درمان بی خوابی

بی خوابی امروزه به یکی از شایع ترین مشکلات در جوامع مختلف تبدیل شده است. این مشکل اگرچه بیشتر در سنین بالا ظاهر می شود اما برخی افراد در سنین کمتر نیز با آن مواجه می شوند. چنان که درمان اختلالات خواب در کودکان نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
عوامل مختلفی ممکن است موجب بروز بی خوابی شود که برخی از آن ها جسمی و بسیاری از آن ها روانی هستند. به طوری که بسیاری از افراد به دلایلی همچون استرس، فشار کاری زیاد، تجربه یک حادثه ناگوار و عواملی از این دست دچار بی خوابی یا کم خوابی می شوند.
گاهی اوقات نیز نوع خوراک و رژیم غذایی افراد می تواند باعث افزایش یا کاهش میزان خواب آن ها شود. به طور مثال همیشه حتی از مادربزرگ ها و پدربزرگ ها شنیده ایم که شب ها غذای سنگین نخوریم. زیرا خوردن غذاهای چرب و سنگین به عنوان شام موجب افزایش فعالیت بدن برای هضم و بروز اختلال در خواب می شود.
بی خوابی به هر دلیلی که ظاهر شود، تداوم آن آسیب زا است و باید نسبت به درمان بی خوابی اقدام شود. زیرا جوانب مختلف زندگی فرد از جمله موقعیت شغلی، تفریحات، آرامش و تمرکز او را تحت الشعاع قرار می دهد.
در این رابطه باید بدانید شیوه های مختلفی برای درمان وجود دارد. بنابراین ما در ادامه به معرفی پرکاربردترین آن ها می پردازیم.

درمان بی خوابی با تغییر سبک زندگی

یکی از اولین و پرکاربردترین روش ها برای درمان کم خوابی، ایجاد تغییرات مهم در سبک زندگی است. زیرا گاهی اوقات سبک زندگی نادرست افراد موجب بروز این مشکل می شود. منظور از تغییر در سبک زندگی این است که شما رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
به طوری که باید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. همچنین به شام و خوراکی هایی که شب ها پیش از خواب می خورید، باید توجه کنید و خوراکی هایی که باعث کاهش خواب می شوند را مصرف نکنید.
دیگر نکته این است کارهایی که به بهتر شدن سبک زندگی و خواب شما کمک می کنند را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. از جمله این کارها برای درمان بی خوابی می توان به ورزش، پیاده روی، یوگا، مدیتیشن، عبادت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
بنابراین در ابتدا می توانید این راهکارها را امتحان کنید و در صورتی که نتیجه نگرفتید، به سمت روش های دیگر بروید.رفتار درمانی و درمان کم خوابی و بی خوابی

رفتار درمانی و درمان کم خوابی و بی خوابی

یکی دیگر از شیوه های پرکاربرد برای درمان بیخوابی، رفتار درمانی است. برای استفاده از این روش باید به مشاوران و روانشناسان فعال در این حوزه مراجعه کنید. طی این فرآیند درمانی موارد مختلفی به شما آموزش داده می شود که در بسیاری موارد افراد دیگر با رعایت آن ها خواب خوبی را تجربه کرده اند.

این آموزش ها شامل موارد زیر می شود:

بهداشت خواب

بهداشت خواب شامل آموزش هایی مفید برای تغییر عادات بد خوابیدن به عاداتی خوب و کاربردی همچون موارد زیر است:
• هرگز به اجبار نخواهید خود را بخوابانید،
• برنامه خواب منظمی را در ساعت های مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن تنظیم کنید،
• تنها برای برطرف کردن خستگی خود بخوابید و سپس بلافاصله از رختخواب بیرون بیایید،
• برای درمان بی خوابی بعداز ظهر از خوردن نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید،
• بدون دغدغه ها، استرس ها و نگرانی ها وارد رختخواب شوید،
• پیش از خواب از استفاده طولانی مدت از گوشی تلفن همراه و وسایل دیجیتالی اجتناب کنید،
• و بسیاری موارد دیگر.
جالب است بدانید بسیاری از افراد تنها بخاطر عدم بهداشت مناسب برای خواب خود دچار بی خوابی می شوند و تنها با رعایت این نکات، مشکل آن ها برطرف خواهد شد.

آرام سازی یا ریلکسیشن

از دیگر شیوه های رفتار درمانی برای بهبود خواب می توان به ریلکسیشن یا آرام سازی اشاره کرد. این روش به مجموعه رفتارهایی گفته می شود که با انجام آن ها پیش از خواب، بدن و مغز آرام می شوند و به راحتی به خواب خواهید رفت.
آرام سازی به طور کلی دو روش دارد که شامل آرام سازی پیش رونده عضلانی و پاسخ آرام سازی می شود. روش اول به شکلی است که شما از صورت خود شروع می کنید و کل بدن خود را آرام خواهید کرد. به طوری که باید روی یکایک عضلات تمرکز و بسیار آرام آن ها را شل کنید.
اما در پاسخ آرام سازی باید خوابیده یا نشسته باشید و چشم های خود را ببندید. این روش درمان بی خوابی تمرینات مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تمرین تنفس: این روش به شکلی است که باید تمرکز و تمام توجه خود را به تنفس در بدن معطوف کنید.
• تمرین تصورات هدایت شده: در این شیوه باید روی یک داستان، صحنه، خاطره، تصویر وغیره تمرکز کنید. برای دریافت نتیجه مطلوب از این تمرین باید خاطره یا صحنه ای را انتخاب کنید که شما را از افکار مزاحم دور کند.
برای آشنایی و استفاده دقیق تر از این روش ها بهتر است با بهترین متخصص مغز و اعصاب برای بی خوابی در مراکز معتبر مانند کلینیک مغز و اعصاب رها ارتباط برقرار کنید.

محدودسازی میزان خواب

یکی دیگر از شیوه های کاربردی در رفتاردرمانی، محدودسازی میزان و ساعت خوابیدن است. در این روش به شما توصیه می شود که میزان زمان خواب خود را به مدت زمانی که واقعا خواب هستید، کاهش دهید. یعنی فقط به همان اندازه در رختخواب بمانید و پس از اتمام آن مدت زمان از رختخواب خارج شوید.
همچنین از شما خواسته می شود که ساعتی مخصوص برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید و طبق آن عمل کنید. از دیگر نکات مربوط به این روش برای درمان بی خوابی می توان به نخوابیدن در طول روز اشاره کرد. پس از طی این مراحل در صورتی که خواب شما تنظیم شد، مجدد زمان آن را افزایش می دهید تا به حالت عادی برگردید.
بدین شکل بسیاری از مشکلات بی خوابی برطرف می شود. این شیوه برای کسانی که شب ها نمی خوابند و آن را در طول روز جبران می کنند، بسیار کارساز است. البته توجه داشته باشید که این روش را باید تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید. زیرا کاهش بیش از حد زمان خواب آسیب های بسیاری به شما وارد می کند.

کنترل محرک

در رفتار درمانی علاوه بر موارد ذکر شده از روش های دیگری همچون کنترل محرک نیز استفاده می شود. این شیوه برای کسانی کاربرد دارد که در اتاق خواب خود بیش‌ترین زمان را بیدار هستند و خواب ندارند. در این روش برای درمان کم خوابی نکات مهمی به افراد آموزش داده می شود.کنترل محرک درمان بی خوابی
یکی از اصلی ترین نکات این است که شما باید طی 20 دقیقه به خواب بروید و در غیر این صورت بهتر است بلافاصله از رختخواب و محیط خواب دور شوید. به اتاق و فضای دیگری بروید و به کارهای دیگر مانند کتاب خواندن و امورات آرامش بخش بپردازید.
توجه داشته باشید استفاده از گوشی موبایل، تماشای تلویزیون، غذا خوردن وغیره در این زمان باعث بی خوابی بیشتر می شود. بنابراین برای درمان بی خوابی بهترین کارهای آرامش بخش را انتخاب کنید. سپس در صورتی که احساس خواب آلودگی داشتید، مجدد به رختخواب برگردید و اگر باز هم سر 20 دقیقه به خواب نرفتید؛ این روند را تکرار کنید.
علاوه بر این ها در رفتار درمانی روش های بسیاری وجود دارد که امروزه برای درمان مشکلات افراد مختلف از آن ها نیز استفاده می شود. زمان درمانی، نور درمانی، شناخت درمانی و رفتار درمانی شناختی شیوه های دیگر در این زمینه هستند که همه آن ها باید تحت نظر متخصص انجام شوند.

دارو درمانی و درمان تخصصی بی خوابی

برای درمان اختلالات خواب در صورتی که روش های ذکر شده نتیجه مطلوبی نداشته باشد، پزشکان و متخصصان به استفاده از شیوه تخصصی دارودرمانی روی می آورند. دارودرمانی به شکلی است که شرایط جسمی و روانی فرد توسط پزشکان متخصص بررسی می شود و سپس متناسب با آن به تجویز داروی خواب آور یا آرامبخش می پردازند.
البته در مواردی نیز بی خوابی ممکن است ناشی از مشکلات دیگر باشد که در این صورت داروی مخصوص آن مشکلات تجویز می شود. دو نکته بسیار مهم در رابطه با این روش برای درمان بی خوابی وجود دارد که عبارت هستند از:
• برای درمان مشکلات کم خوابی و بی خوابی با استفاده از دارو حتما به پزشکان متخصص و حاذق در این زمینه مراجعه کنید.
• هرگز به صورت خودسرانه نسبت به مصرف داروهای خواب آور، افزایش یا کاهش میزان مصرف آن ها اقدام نکنید. زیرا مصرف خودسرانه و سهل انگارانه هر یک از این داروها همانند داروهای دیگر ممکن است نه تنها موجب بهبود خواب نشود بلکه مشکلات و آسیب های جدی را به همراه داشته باشد.

درمان بیخوابی با کمک کلینیک مغز و اعصاب رها

مجموعه کلینیک تخصصی اعصاب و روان رها یکی از مراکز حرفه ای در درمان مشکلات خواب در تهران است. در این مرکز پزشکانی متخصص و مجرب با استفاده از انواع روش های کاربردی و به روز دنیا به درمان مشکلات کم خوابی و بی خوابی می پردازند.
یکی از مهم ترین نکات در رابطه با کلینیک رها این است که پزشکان و روانشناسان متخصص بلافاصله به سراغ روش هایی همچون دارودرمانی نمی روند.آن ها تلاش می کنند به بررسی مشکلات مختلف فرد بپردازند و ابتدا با روش های تغییر سبک زندگی و رفتاردرمانی، بی خوابی های او را رفع کنند.درمان بیخوابی با کمک کلینیک مغز و اعصاب رها
در صورتی که از روش های دیگر نتیجه مثبتی دریافت نکنند، آن زمان برای درمان بی خوابی به دارودرمانی می پردازند که کاملا تخصصی و حرفه ای در این زمینه عمل می کنند. در این کلینیک اگر فرد به دلیل مشکلات دیگر مانند اختلالات اضطراب، استرس، تجربه سوانح دشوار وغیره دچار بی خوابی شده باشد، از آن طریق درمان شروع می شود.
چنان که پزشکان با درمان مشکلات دیگر، بی خوابی را نیز درمان می کنند. زیرا در این کلینیک انواع خدمات مربوط به روان، مغز و اعصاب مانند درمان اضطراب، درمان پرخوابی و بی خوابی وغیره به مراجعان ارائه می شود.
نکته جالب درباره این مجموعه ارائه خدمات به صورت تلفنی و آنلاین از طریق واتساپ، اینستاگرام وغیره است. بنابراین افراد در مناطق دوردست، شهرستان ها و غیره نیز می توانند از خدمات کلینیک رها بهره مند شوند و نیازی به مراجعه حضوری به این مرکز نیست.

در نتیجه

امروزه یکی از شایع ترین مشکلاتی که افراد در جوامع مختلف و در سنین گوناگون با آن دست و پنجه نرم می کنند، بی خوابی است. به همین دلیل روز به روز روش های جدیدتری برای درمان بی خوابی کشف و استفاده می شود.
این روش ها شامل تغییر سبک زندگی، رفتاردرمانی، دارودرمانی وغیره هستند که هر یک خود نیز راهکارهای مختلفی دارند. به عنوان مثال رفتاردرمانی خود شیوه های گوناگونی مانند کنترل محرک، بهداشت خواب، شناخت درمانی، نور درمانی، زمان درمانی وغیره دارد.
برای استفاده از هر یک از این روش ها بهتر است حتما به روانشناسان و پزشکان متخصص در این حیطه مانند پزشکان کلینیک رها مراجعه کنید. زیرا آن ها با بررسی شرایط و مشکلات شما و با استفاده از بهترین روش متناسب با شما به درمان این مشکل می پردازند. بدین شکل به راحتی بی خوابی شما برطرف می شود. برای تجربه خواب خوب با رها می توانید علاوه بر مراجعه حضوری از روش های مشاوره تلفنی و آنلاین نیز اقدام کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما