سکته مغزی چیست؟ همه چیز درباره سکته مغزی

8 شهریور, 780 0
-مغزی.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

سکته مغزی چیست؟ همه چیز درباره سکته مغزی
بدون شک می توان سکته مغزی را از جمله بیماری هایی به شمار آورد که نامش هم ترسناک است. به طوری که افراد حتی جرئت شنیدن اسم این بیماری را هم ندارند. سکته مغزی به این دلیل نگران کننده است که در قالب این عارضه درست مرکز فرمان دهنده بدن یعنی همان مغز مورد حمله قرار می گیرد. شاید بسیاری از ما نام این بیماری را شنیده و حتی از علائم این بیماری شناخت داشته باشیم. اما نکته ای که وجود دارد این است که هنگام بروز این حادثه چه باید کرد؟ در این مطلب قرار است درباره صفر تا صد سکته مغزی برای شما صحبت کنیم. به علاوه اینکه درباره خدمات کلینیک مغز و اعصاب رها هم برای شما توضیحات کاملی را ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سکته مغزی

سکته مغزی

به ساده ترین بیان هرگونه اختلال در روند خون رسانی به مغز را سکته مغزی گویند. همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین وظایف خون این است که اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های مختلف برساند و نیز مواد زائد و دی اکسید کربن را از آن ها بگیرد. همانطور که می دانید عامل انتقال این گاز های تنفسی هموگلوبین گلبول های قرمز می باشد. حال خودتان تصور کنید که این ماده حیاتی اگر به هر دلیلی مانند پارگی رگ ها قطع شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
خب پاسخ واضح است. خونی که نشانه حیات فرد می باشد دراختیار اندام های مختلف قرار نگرفته و سطح مواد دفعی افزایش خواهد یافت. این اتفاق در هر بخشی از بدن بیفتد سلول های آن بخش به روش خود به آن واکنش نشان خواهند داد. سلول های مغزی نیز با فرایند به نام سکته مغزی واکنش خود را به این اتفاق نشان خواهند داد. در ادامه درباره انواع سکته مغزی برای شما صحبت خواهیم کرد.
به دنبال کلینیکی معتبر برای درمان سکته مغزی هستید؟ کلینیک مغز و اعصاب رها درخدمت شماست.

انواع سکته مغزی

در این بخش می خواهیم شما را با شکل های مختلفی از سکته مغزی آشنا کنیم. مهم ترین انواع سکته مغزی به شرح زیر می باشند:
• حمله ایسکمی گذرا
• سکته ایسکمی
• خونریزی مغزی

انواع سکته مغزی
آنچه که از آمار ها می توان دریافت این است که حدود 87 درصد از سکته های مغزی از نوع ایسکمی هستند. فرقی نمی کند سکته در کدام اندام خود را نشان می دهد. ین اتفاق در هر اندامی بروز کند نیاز به درمان فوری دارد. چرا که در این حالت سلول های اندام که در اینجا منظور ما مغز می باشد تنها چند دقیقه تاب زنده ماندن خواهند داشت. برای همین بهتر است به اقدام زودهنگام روی آورد. چرا که سلول های مغزی برخلاف سلول های پوششی قادر به تقسیم میتوز نبوده و نمی توانند خود را حتی بازسازی کنند. در ادامه برای شما انواع مختلف سکته مغزی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
خدمات فیزیوتراپی سکته مغزی را از کلینیک مغز و اعصاب رها بخواهید.

سکته مغزی ایسکمیک

این وضعیت مربوط به زمانی است که لخته خون ایجاد شده مانع از عبور جریان خون بشود. حال اینکه چه دلایلی سبب بروز لخته خون می شوند سوالی است که پاسخ به آن زمان زیادی می خواهد. به عنوان مثال همین الان که دارید این مطلب را پشت کامپیوتر خود می خوانید و یا مدت زمانی که طولانی مدت پشت میز کار خود نشسته اید را درنظر داشته باشید. بی تحرکی خود یکی از دلایل ایجاد لخته خواهد بود.
دلیل مهم دیگری که به ایجاد لخته کمک می کند را می توان غلظت بالای کلسترول نامید. چربی کم چگال که به چربی بد شهره دارد درصورتی که به جریان خون راه پیدا کند خواهید دید که ایجاد پلاک می کند. برای همین است که جریان خون آنطور که باید دیده نمی شود. به این وضعیت تصلب شرایین نیز گفته می شود. ممکن است قسمتی از این پلاک های چربی گسسته شده و سبب شود که جریان خون با ممانعت رو به رو شود.

خونریزی مغزی

اگر از ما بپرسید اصلی ترین قسمت های مغز که ممکن است دچار آسیب دیدگی از نوع خونریزی مغزی شود کدام قسمت ها هستند ما در پاسخ می گوییم که دو قسمت اصلی ممکن است در مغز دچار آسیب شوند. این آسیب هم در خارج از بافت اصلی مغز و هم درون بافت اصلی مغز ممکن است رخ دهد. هنگامی که نشتی یا پارگی در رگ های مغزی رخ دهد این وضعیت به خونریزی مغزی معروف است. در ادامه مهم ترین دلایل موثر بر خونریزی مغزی را خواهیم گفت که به شرح زیرند:
• افزایش شدید فشار خون
• استفاده بیش از اندازه از داروهایی که رقیق شدن خون را باعث می شوند.
• ایجاد برآمدگی در قسمت های ضعیف دیواره رگ ها که به این وضعیت آنوریسم گفته می شود.
• سانحه هایی مانند تصادف
• رسوب کردن مواد پروتئینی در دیواره رگ که ضعف دیواره را باعث می شود.

سکته مغزی چیست

سکته خفیف

این نوع سکته دارای شباهتی ب سکته ایسکمیک می باشد. این شباهت این است که در این نوع سکته نیز شاهد این هستیم که خونرسانی به مغز متوقف می شود. به همین دلیل از آنجایی که سلول های مغزی اکسیژن و سایر مواد حیاتی را دریافت نمی کنند دچار آسیب خواهند شد. اما نکته ای وجود دارد این است که درچنین شرایطی وسعت بخش آسیب دیده آنقدرا هم زیاد نیست. ممکن است در این آسیب دیدگی مشکل در بخشی از مغز ایجاد شده باشد که کلا هیچ عملکرد حیاتی را کنترل نمی کند. به همین دلیل است که شاید خود فرد از وقوع سکته در پیکر خود باخبر نشود.

سکته ایسکمی گذرا

بسیاری از پزشکان به این نوع سکته لقب شبه سکته نیز داده اند. این عارضه زمانی اتفاق میفتد که جریان خون به طور موقت در بخشی از مغز دچار افت شود. شاید این وضعیت تا پنج دقیقه طول بکشد. این نوع سکته به گونه ای می باشد که معمولا سبب ایجاد آسیب های دائمی در مغز که اتاق فرمان پیکر ماست نخواهد شد.

سکته مغزی دارای چه علائمی می باشد؟

در این قسمت تصمیم گرفته ایم علائم هشدار دهنده سکته مغزی را برای شما معرفی کنیم. مهم ترین این علائم به شرح زیرند:

• علام مربوط به چهره :

از فرد مشکوک به سکته بخواهید که بخندد. اگر هنگام خندیدن اهد آویزان بودن یک طرف صورت بودید این احتمال را بدهید که فرد سکته کرده باشد.

• علائم مربوط به بازو ها :

از فردی که به سکته کردنش مشکوک هستید بخواهید تا دست هایش را بالا بیاورد. اگر فرد سکته کرده باشد نمی تواند هر دو دست خود را همزمان بالا بیاورد. برای همین معمولا تنها یکی از دست های خود را بالا خواهند آورد.

• علائم مربوط به گفتار :

فرد در چنین شرایطی معمولا دارای علائمی مانند گیجی و یا لکنت و البته مشکل در فهمیدن حرف دیگران می باشد. جمله ساده را بگویید و از بیمار بخواهید آن را بازگو کند. می توانید از او بخواهید نام خود را صدا بزند یا حتی ساعت و زمان حال حاضر را بگوید. اگر می بینید که فرد نمی تواند سکته کند و یا درک درستی از موقعیت زمانی و مکانی خود ندارد می توان انتظار این را داشت که فرد سکته کرده باشد.
هریک از علائم بالا را دیدید بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرید. اما سکته دارای علائم دیگری هم می باشد که می توان به شرح زیر از آن ها یاد کرد:
• وجود مشکل یا اختلال در روند بینایی فرد به طوری که فرد دچار دوبینی یا تاری دید شود.
• فرد ممکن است سردرد شدیدی را تجربه کند و یا استفراغ و گیجی و تغییر هوشیاری را هم تجربه کند.
• اگر فرد موقع راه رفتن تلو تلو می خورد می توان احتمال سکته مغزی را قوی دانست. به خصوص اینکه موقع چنین تلوتلو خوردن هایی احتمال دارد زمین بخورد و سرش به جایی برخورد کند.
برای گرفتن تست نوار عصب و عضله بهترین گزینه کلینیک مغز و اعصاب رها می باشد.

علائم سکته مغزی

زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب

درباره علائم سکته مغزی برای شما صحبت کردیم. اما سوالی که دارای اهمیت بسیاری می باشد این است که چه زمانی باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟ به طور کلی هریک از علائم سکته را دیدید حتی اگر پس از چندی فروکش کرد بیمار را به متخصص مغز و اعصاب نشان دهید. برای شما درباره علائم و آزمایش های خانگی که می تواند وجود سکته را اثبات کند صحبت کردیم. برای نمونه اشاره کردیم که از فرد بخواهید لبخند بزند و کج شدن صورتش را بررسی کنید. اگر دیدید که نمی توان دست هایش را همزمان بالا ببرد و تنها یکی از دست هایش بالا می رود به مانند مثال قبل به وجود علائم سکته شک کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.
احتمالا از ما می پرسید که منظور شما از اقدامات لازم چیست. منظور ما این است که فورا با تلفن 911 یا همان فوریت های پزشکی تماس بگیرید. نباید صبر کنید تا علائم فروکش کنند. چرا که در این مسیر حتی دقایق و نیز ثانیه ها حکم مرگ و زندگی دارند. این را بدانید که تاخیر در اقدامات درمانی برای رسیدگی به فردی که سکته کرده است سبب افزایش وسعت آسیب به مغز و نیز شدیدتر شدن معلولیت خواهد شد.
کلینیک مغز و اعصاب رها برای انجام تست نوار مغز درخدمت شماست.

چرا سکته مغزی رخ می دهد؟

اگر از ما می پرسید که مهم ترین علت های سکته مغزی کدامند ما در جواب خدمت شما عرض می کنیم که درحقیقت بستگی دارد به اینکه چه نوع سکته ای رخ داده است. برای نمونه در نوع TIA از انواع سکته های مغزی ایجاد گرفتگی موقت در رگ های خونی مغز سبب چنین اتفاقی می شود. به بیان بهتر لخته های خون هستند که چنین سکته ای را باعث می شوند. هنگامی که لخته خون حرکت می کند جریان خون به حالت بازگشته و علائم به تبع کاهش پیدا خواهند کرد.

چرا سکته ایسکمیک رخ می دهد؟

این سکته نیز درست مانند موردی که در بخش قبل خدمت شما گفتیم به دلیل پارگی رگ های خونی رخ می دهد. دلایل متعددی را می توان علاوه بر مورد مذکور درباره این عارضه برشمرد. برای نمونه می توان سه سفت شدن دیواره رگ ها و نیز مسدود شدن این رگ ها با پلاک اشاره کرد.

سکته مغزی م علائم

کلینیک مغز و اعصاب رها بهترین گزینه درمان سکته مغزی

اگر به دنبال این هستید تا برای فردی که دچار سکته مغزی یا هر عارضه دیگری که مربوط به دستگاه عصبی می باشد بهترین درمان ها درنظر گرفته شود همین الان بهترین گزینه پیش روی شماست. کلینیک مغز و اعصاب رها با برخورداری از بهترین امکانات پزشکی و نیز بهترین متخصصان حوزه مغز و اعصاب درخدمت شماست تا بهترین درمان ها را برای فردی که چنین عارضه هایی را متحمل شده است درنظر بگیرد.
ما با بهره گیری از بهترین متخصصان به فکر تسکین شما نیستیم. بلکه به دنبال این هستیم تا مشکل به طور صددرصدی برطرف شود. به بیان بهتر اقدامات ما شکل درمانی دارد. اگر در فاصله دوری نسبت به کلینیک مغز و اعصاب رها زندگی می کنید اصلا جای نگرانی نیست. ما امکان رزرو وقت به صورت آنلاین را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم. به این صورت می توانید بدون نگرانی از مواردی مانند فوت وقت و نیز ترافیک و مانند این ها تنها برای درمان شدن و مورد معاینه قرار گرفتن به کلینیک تشریف بیاورید.

سخن آخر

در این مطلب درباره شما درباره سکته مغزی تمامی مطالب بااهمیت را شرح دادیم. بسیاری از افراد حتی با شنیدن نام سکته مغزی نیز دچار احساس بدی می شوند. به همین دلیل تلاش کردیم هرآنچه که باید بدانید تا درصورت وقوع چنین عارضه ای عزیزان خود را حفظ کنید را خدمت شما شرح دهیم. به طور کلی سکته مغزی دارای علائم مختلفی می باشد که به شما درباره هریک از علائم توضیحات کافی را دادیم.
قسمت بااهمیتی که در متن به آن به خوبی اشاره کردیم راه هایی بود که به کمک آن ها می توانستید بینید که آیا فرد دچار سکته مغزی شده است یا خیر. با کمک برخی از آزمایش های ساده امکان چنین چیزی فراهم می شود. درباره کلینیک مغز و اعصاب رها هم به عنوان ارائه کننده بهترین خدمات درمانی در حوزه درمان سکته مغزی و … اشاره کردیم.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما