متخصص مغز و اعصاب برای تشنج

5 فروردین, 780 0
-تشنج.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

متخصص مغز و اعصاب برای تشنج

یکی از تلخ ترین صحنه هایی که هر فردی می تواند با آن رو به رو شود صحنه تشنج یکی از نزدیکان است. در واقع این صحنه بسیار اضطراب آور است و بیشتر افراد قدرت تصمیم گیری خود را از دست داده و نمی دانند بهترین عکس العمل در چنین شرایطی چیست.

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که تا به حال تشنج را تجربه کرده اید حتماً به خوبی می دانید که این مسئله چه میزان می تواند باعث تحت تاثیر قرار گرفتن روابط اجتماعی و بین فردی شما شود. معمولاً افراد بعد از تشنج درگیر احساساتی همراه با شرم و خجالت می شوند.

در واقع این این حس شرم و عذاب وجدان و جنبه روحی که به بار آورده به مراتب بسیار بدتر از عوارض جسمی آن است. برای همین خیلی از افراد برای رهایی از این حس ناخوشایند نیز که شده خیلی زود به فکر درمان تشنج با متخصص مغز و اعصاب خواهند افتاد.

اگر چه خیلی از افراد تشنج و صرع را با هم یکی می دانند اما واقعیت آن است که این دو اختلال متفاوت از یکدیگر هستند. به نوعی می توان گفت که تشنج صرفاً نشانه ای از بیماری صرع است. از این رو نمی توان این دو را یکی دانست.

در این مطلب بیشتر در مورد درمان تشنج و نیز بهترین متخصص مغز و اعصاب برای تشنج صحبت خواهیم نمود:

درمان تشنج با متخصص مغز و اعصاب

تشنج چیست؟

تشنج را می توان رویدادی غیرطبیعی در مغز دانست که سبب اختلال در فعالیت سلول های عصبی شده و عضلات را درگیر انقباض و اسپاسم خواهد نمود. در طی این اختلال بدن دچار حرکات ناگهانی، خشن و نامنظم می شود.

براساس نظر بهترین متخصص مغز و اعصاب برای تشنج، تشنج را می توان در دو نوع عمومی و کانونی یافت که هر یک متفاوت از دیگری هستند.

علائم تشنج

به طور معمول وقتی فردی درگیر تشنج می شود دارای علائمی کاملاً مشخص است. گاهی افراد درگیر تشنجی کوتاه و چند ثانیه ای می شوند. اما در این بین برخی از افراد نیز دچار تشنج بلند مدت شده و مغز آن ها در اثر این تشنج آسیب می بیند. بسته به شرایطی که باعث بروز این تشنج شده، نوع تشنج نیز متفاوت است. اما در کل می توان موارد زیر را از ویژگی های احتمالی یک تشنج دانست:

 

  1. بدن فرد سفت می شود؛
  2. فرد دچار اسپاسم غیرارادی یا تکان دهنده خواهد شد؛
  3. به طور ناگهانی کل بدن دچار لرزش می شود؛
  4. فرد از شناسایی زمان و مکان عاجز می ماند؛
  5. چشم ها دچار چرخش شده یا به نقطه ای خیره می مانند؛
  6. فرد احساس گیجی خواهد داشت یا به طور موقت بیهوش می شود؛
  7. تنفس با شکاف همراه می شود؛
  8. کنترل روده یا مثاله از دست فرد خارج می شود؛
  9. فرد هوشیاری خود را از دست خواهد داد.

 

این علائم را می توان از علائم اصلی تشنج دانست و نیاز است که فرد اقدام به درمان تشنج با متخصص مغز و اعصاب نماید تا هر چه زودتر این مشکل درمان شود.

علل تشنج

هر چند که هنوز نمی توان علل ثابت شده و دقیقی را برای بروز تشنج عنوان کرد اما می توان گفت که سرخوردگی سلول های عصبی یا همان نورون ها در مغز باعث این اتفاق خواهد شد. در صورتی که به هر علتی، به صورت غیرارادی، نیروهای تحریک کننده تقویت شوند یا نیروهای مهار مانع شوند، سیگنال های عصبی فعالیت خود را به صورت بی نظمی آغاز نموده و سبب تشنج می شوند.

در صورت بروز عدم رضایت سیگنال ها در مغز، تشنج شدید یا گسترده اتفاق خواهد افتاد. اگر چه علل بسیاری سبب ایجاد تشنج می شوند اما ناهنجاری های ژنتیکی و وراثتی را می توان سرمنشاء این اختلال دانست. از دیگر علل تشنج می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  1. وارد شدن ضربه به سر
  2. تب بالا و کنترل نشده در کودکان
  3. وجود بیماری صرع یا اپی لپسی در فرد
  4. عفونت ریه ها
  5. عفونت گوش میانی
  6. عوفنت و التهاب گلو
  7. افت مواد مغذی و معدنی یا افت قند خون
  8. احتمال ضربه مغزی
  9. مننژیت یا همان عفونت در پرده های مغزی
  10. ضایعات عصبی
  11. آنسفالیت یا همان عفونت در بافت های مغزی
  12. مسمومیت دارویی
  13. مصرف برخی از داروهای مضر مغز

 

تشنج در کودکان

یکی از شایع ترین سنی که افراد ممکن است در آن دچار تشنج شوند زمان نوزادی و کودکی است. گاهی ممکن است در کودکان تشنج با یک بیمار یا آسیب دیدگی آغاز شود. اما به طور کلی نمی توان دلیل مشخصی را برای تشنج در کودکی بیان کرد. برخلاف تصور عموم مردم، تشنح در کودکان همیشه با لرزیدن و تکان خوردن کل بدن یا بیهوشی موقت همراه نیست. گاهی در برخی از انواع تشنج، کودک هیچ یک از علائم غیرعادی را نخواهد داشت.

با توجه به رشد و نمو مغز کودک، همراه با پروسه رشد، نشانه های تشنج نیز با تغییر رو به رو می شوند. در صورتی که کودک در هفته بدون هیچ دلیلی دو تا چند بار دچار تشنج شود یا بعد از یک تشنج از روی شواهد تشخیص داده شود که کودک مستعد تشنج های بعدی است احتمال ابتلای کودک به صرع داده خواهد شد.

از مهم ترین علائم و دلایل بروز تشنج در کودکان می توان به تب شدید اشاره نمود. نیاز است که تب در کودکان همیشه کنترل شده باشد. در صورت بروز تشنج در کودکان یا مشاهده علائم که معمولاً با علائم بزرگسالان یکی است نیاز خواهد بود که به موقع برای تشخیص تشنج به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.

 

نحوه تشخیص تشنج

یکی از دغدغه­های افراد در صورت بروز علائم تشنج در آن­ها این است که به چه پزشکی مراجعه کنند و چگونه این بیماری در او تشخیص داده می شود. با مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب می توان این بیماری را به راحتی تشخیص داد.

به منظور تشخیص علل تشنج، اول از همه متخصص مغز و اعصاب، به بررسی تاریخچه پزشکی فرد می پردازد و دیگر علائم بیماری از به لحاظ سلامت، را تحلیل خواهد نمود. از راه های تشخیص تشنج توسط متخصص مغز و اعصاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تشخیص تشنج با آزمایش عصبی

برای آن که وضعیت ذهنی، عملکرد حرکتی، هماهنگی، تعادل، رفلکس ها و سایر پاسخ های حسی مورد بررسی قرار گیرند از آزمایش عصبی استفاده می شود.

در این نوع آزمایش، تمرینی عصبی انجام خواهد شد که به کمک آن متخصص مغز و اعصاب قادر به تشخیص این است که آیا مشکل سیستم عصبی مرکزی باعث تشنج شده یا عامل دیگری این مشکل را به وجود آورده است.

2. تشخیص تشنج با تست الکتروانسفالوگرام

تست الکتروانسفالوگرام آزمایشی غیرتهاجمی است که در آن به کمک الکترودهای متصل به سر، امکان اندازه گیری فعالیت سر با استفاده از جریان الکتریکی مغز وجود خواهد داشت.

3. تشخیص تشنج با تست آزمایش خون

گاهی به منظور بررسی علائم عفونت، عدم تعادل الکترولیت و نشانگرهای عمومی از بیمار، آزمایش خون گرفته می شود. گاهی گزارش سم شناسی دارو نیز گرفته خواهد شد.

در صورتی که بیمار به ابتلا به صرع مشکوک باشد متخصص مغز و اعصاب برای تشنج، با تجویز آزمایش خون، اقدام به اندازه گیری میزان هورمون پرولاکتین درون خون خواهد گرفت. به کمک این عامل می توان تعیین کرد که آیا اپیزودهای تشنج به دلیل صرع رخ داده اند یا اختلال دیگری این مشکل را باعث شده است.

سایر روش های تشخیص تشنج توسط متخصص مغز و اعصاب

سایر روش های تشخیص تشنج توسط متخصص مغز و اعصاب

از دیگر روش های تشخیص تشنج توسط یک متخصص مغز و اعصاب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. MRI
  2. سی تی اسکن

3 . نوار مغز

  1. بیوپسی از مایع نخاعی مغز
  2. تصویربرداری مغزی

اقدامات لازم در زمان بروز تشنج

در صورتی که فردی دچار تشنج می شود بهتر است که افراد خانواده او و نزدیکان، در این رابطه تسلط داشته و بدون هول شدن اقدامات مناسبی را از خود نشان دهند. رفتارهایی چون گرفتن دست و پای بیمار و نیز دادن تنفس مصنوعی به او، هیچ یک رفتارهای مناسبی در مواجه با تشنج یک فرد نیست.

اول از همه باید خیلی زود محیط امنی برای فرد مهیا نمود و احتمال آسیب دیدگی فرد را به حداقل رساند.  دور و اطراف فرد نباید اشیاء تیز و سخت وجود داشته باشند. پس از آن نیز باید بلافاصله با فوریت های پزشکی تماس گرفته شود.

همچنین بیمار را خیلی آرام به طرفی چرخانده تا در صورت استفراغ، به واسطه باز بودن مجرای هوا، احتمال خفه شدن آن از بین برود. علاوه بر آن نباید درون دهان فرد چیزی گذاشته شود. همچنین بهتر است تا رسیدن تیم پزشکی و اورژانس، بیمار تنها نماند.

بعد از رسیدن تیم پزشکی نیز اطرافیان بیمار بایستی جزئیات را شرح داده و در صورتی که بیمار دارویی مصرف می کند نیز این موضوع حتماً برای کمک به بیمار و تشخیص هر چه سریع تر، بیان شود.

درمان تشنج با متخصص مغز و اعصاب

بعد از تشخیص ابتلای بیمار به تشنج، متخصص مغز و اعصاب در وهله اول دارویی را تجویز خواهد نمود که به کمک آن تعداد تشنج های فرد، کاهش پیدا کند. به طور معمول داروهای تجویز شده برای این نوع بیماری ها، داروهای با دوز پایین از خانواده صرع هستند.

 به کمک این داروها، حملات تشنجی کم شده و رفته رفته از بین می روند. بسته به نوع تشنج، هر بار میزان دوز این داروها توسط پزشک متخصص مغز افزایش پیدا خواهد نمود.

متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص تشنج کیست؟

همان طور که گفتیم برای تشخیص تشنج یا صرع نیاز است که به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب به عنوان متخصص تشنج مراجعه شود. متخصص مغز و اعصاب در زمینه بیماری های مختلفی چون تشنج، صرع، میگرن، بیماری پارکینسون، سکته مغزی، فلج چندگانه و… از تخصص لازم برای تشخیص، کنترل و درمان برخوردار است.

این پزشک بسته به شرایط بیمار، با استفاده از راه­های تشخیصی مختلف، وجود بیماری موردنظر را در فرد تشخیص خواهد داد و پس از آن اقدامات لازم برای درمان یا کنترل آغاز می شوند. طبیعی است که هر چه متخصص مغز و اعصاب از مهارت و دانش بیشتری برخوردار باشد، بیمار در معرض روش درمانی و تشخیصی بهتری قرار خواهد گرفت.

گاهی بسته به شرایط بیمار ممکن است، متخصص مغز و اعصاب به عنوان یک جراح مغز و اعصاب اقدام به جراحی فرد بیمار نماید یا این که بیمار را به جراح مغز و اعصاب دیگری ارجاع دهد.اما جراحی تشنج چیست؟

جراحی تشنج

گاهی برای درمان تشنج، درمان های دارویی جوابگو نخواهد بود. برای همین از روش جراحی تشنج برای درمان بیمار استفاده می شود. این جراحی، کورپوس کالوزوتومی نام دارد. کوپوس کالوزوم به مجموعه ای از الیاف عصبی ضخیم و پهن موجود در بین دو نیمکره مغزی گفته می شود که به نوعی رابط میان این دو نیمکره است. این بخش در مغز انسان، بزرگترین بخش سفید است و طول آن چیزی حدود 10 سانتی متر می باشد.

در این بخش 200 تا 300 میلیوم آکسون وجود دارد. این بخش همچنین از 4 بخش اصلی genu – rosirum –  bealy و splenium  تشکیل شده است. در عمل جراحی تشنج، جراح مغز و اعصاب با قطع ارتباط میان دو نیمکره مغزی، از انتقال فعالیت تشنجی میان آن ها جلوگیری می کند. البته این قطعی ارتباط سبب قطع ارتباط از طریق کمیشر قدامی و خلفی نخواهد شد.

این جراحی از ظرافت بالایی برخوردار است و نیاز خواهد بود که این کار توسط یک جراح مغز و اعصاب ماهر انجام شود. لازم به ذکر است که این جراحی، یک جراحی تسکینی می باشد  و به طور کامل از بین برنده کانون مولد صرع نخواهد بود. لذا در بیمار، تشنج کاملاً از بین نمی رود و می توان گفت از اثرات خاص آن، کاهش زمین خوردن در زمان تشنج است. بعد از این عمل نیز، بیمار باید مصرف داروهای ضد تشنج را زیر نظر پزشک ادامه دهد.

آمادگی­ های لازم جهت مراجعه به متخصص مغز و اعصاب برای تشنج

آمادگی­ های لازم جهت مراجعه به متخصص مغز و اعصاب برای تشنج

در زمان مراجعه به مرکز مغز و اعصاب و ویزیت با بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران نیاز است که از قبل موارد زیر را مهیا کرده باشید تا پزشک سریع­ تر بتواند بیماری را تشخیص داده و راهکارهای مناسبی را برای درمان عنوان کند:

  1. جزئیات تشنج را به طور کامل و دقیق همراه با زمان و نوع آن یادداشت کنید و این یادداشت را در روز مراجعه با خود به همراه داشته باشید.
  2. در صورتی که دارای استرس و اضطراب هستید، اگر از بی خوابی شدید رنج می برید و همچنین پریود هستید حتماً این موارد را به متخصص مغز و اعصاب اعلام کنید.
  3. برای داشتن اطلاعاتی دقیق تر و شرح حالی کامل در صورت نیاز از اطرافیان خود پرس و جو کنید یا از آن ها بخواهید در روز مراجعه شما را همراهی کنند.
  4. حتماً تمامی ویتامین های مصرفی، داروها و نیز مکمل های خود را دقیق یادداشت نمایید.

پرسش های متخصص مغز و اعصاب برای تشنج

به طور معمول شما در زمان مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب باید خود را آماده کنید تا به پرسش های زیر پاسخ دهید:

  1. از چه زمانی، علائم تشنج در شما خود را نشان دادند؟
  2. از چه دارویی استفاده می کنید؟
  3. تا به حال چند بار سابقه تشنج داشته و عموماً هر یک چقدر طول می کشند؟
  4. فکر می کنید چه محرک جانبی سبب بروز تشنج در شما شده است؟
  5. آیا تمامی تشنج های شما شبیه به هم بوده اند؟

همچنین شما نیز برای آن که درک بهتری از شرایط خود داشته باشید می توانید سوال های زیر را با متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص تشنج در میان بگذارید:

  1. آیا نیاز است که فعالیت خود را کاهش دهم؟
  2. آیا تشنج من ناشی از صرع است؟
  3. آیا به جای درمان دارویی می توان از روش دیگری استفاده کرد؟
  4. روش درمانی موردنظر چه عوارضی دارد؟

بهترین مرکز تخصصی تشنج در تهران

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم در زمینه تشخیص، درمان و کنترل بیماری تشنج، میزان تخصص پزشک بسیار حائز اهمیت است. برای همین بسیار مهم است که برای تشخیص این بیماری و در ادامه آن، درمان و کنترل این بیماری، به یک مرکز تخصصی تشنج در تهران مراجعه نمایید. با این کار مطمئن خواهید بود که دقت پروسه درمانی شما بسیار بالا خواهد بود.

این روزها یکی از بهترین مراکز درمان تشنج، کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها است. این کلینیک ارائه دهنده تخصصی ترین خدمات در زمینه درمان تشنج می باشد. شما در این مرکز این امکان را داشته تا زیر نظر بهترین متخصصی مغز و اعصاب برای تشنج ، بیماری خود را تشخیص داده و درمان نمایید.

این مرکز همچنین دارای تجهیزات پیشرفته نظیر نوروفیدبک ، بیوفیدبک و… است. از این رو پروسه تشخیص بیماری شما در این مرکز، فوق العاده حرفه ای و دقیق انجام می شود. شما عزیزان این امکان را داشته تا با بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب ، بیماری تشنج خود را درمان کنید.

در این مرکز امکان ثبت نوبت به صورت اینترنتی و آنلاین وجود خواهد داشت و شما بدون هیچ مشکل و معطلی قادر هستید در خانه نوبت خود را در این مرکز حرفه ای ثبت کنید. همچنین یکی دیگر از ویژگی های این مرکز پذیرش بیمه است. این کلینیک با اکثر بیمه های کشور قرارداد داشته و شما می توانید با هر بیمه ای، پروسه درمان خود را با مناسب ترین هزینه در این مرکز انجام دهید.

حرف آخر

در این مطلب سعی شد اطلاعات کاملی در خصوص درمان تشنج با متخصص مغز و اعصاب و نیز بهترین مرکز تخصصی مغز و اعصاب برای درمان تشنج در اختیار شما عزیزان قرار داده شود. شما این امکان را داشته تا در این مرکز، بهترین خدمات را برای تشخیص تشنج و نیز درمان آن در پیش بگیرید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما