متخصص مغز و اعصاب کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

8 مهر, 780 1
-کمری.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

آیا می خواهید بدانید متخصص مغز و اعصاب کیست و چه وظایفی دارد؟ متخصص مغز و اعصاب، متخصص ستون فقرات یا نورولوژیست یکی از شاخه های تخصصی در علم پزشکی است که امروزه پیشرفت های بسیار زیادی داشته است.
عصب شناسی شاخه ای از پزشکی به شمار می رود که بر تشخیص و درمان وضعیت هایی که در آن مغز و سیستم عصبی و همین طور نخاع، عروق، عضلات و اعصاب دچار مشکل و اختلال شده اند، تمرکز می کند.
ظرافت بالای شغلی در زمینه خدمات متخصص مغز و اعصاب موجب شده است که معمولا افراد نتوانند به خوبی با این شغل و خدمات آن آشنا شوند. به همین جهت ما در ادامه مطالب به معرفی این تخصص ویژه خواهیم پرداخت و شما نیز برای آگاهی بیشتر در این باره می توانید با ما همراه باشید.نوار مغز

متخصص مغز و اعصاب کیست و چه خدماتی دارد؟

با توجه به تعریفی که آکادمی عصب شناسی آمریکایی ارائه کرده است می توان گفت: متخصص اعصاب پزشکی است که در زمینه تشخیص، درمان و کنترل بیماری های مغز و سیستم عصبی تخصص دارد.
آزمایش هایی نظیر نوار مغز ( EEG )، ام آر آی، سی تی اسکن و غیره از جمله راهکارهایی به شمار می روند که پزشک مغز و اعصاب برای تشخیص بهتر و درست تری از آن ها استفاده می کند.
متخصص مغز و اعصاب در تهران می تواند در زمینه اختلالات رشدی-عصبی، اختلالات یادگیری، کنترل درد و بیماری های حاد مغزی تخصص ویژه داشته باشد و به درمان بپردازد.
سر درد، اختلال خواب، رعشه، صرع، آسیب مغز و نخاعی، تومور مغزی، سکته و فلج چندگانه که با نام اختصاری ((MS نیز شناخته می شود؛ از جمله بیماری هایی هستند که این پزشک آن ها را درمان می کند. علاوه بر این ها بیماری پارکینسون، اختلالات عصبی محیطی و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) دیگر بیماری های تحت کنترل و در تخصص پزشکان مغز و اعصاب به شمار می روند.

شیوه درمان متخصص مغز و اعصاب

اگر می خواهید بدانید که متخصص مغز و اعصاب کیست و چه شیوه درمانی دارد، می توان گفت که شیوه درمان و ویزیت هر متخصص با پزشک دیگر متفاوت است. یک پزشک نورولوژیست باتجربه معمولا پس از اینکه یک معاینه فیزیکی سرپایی را انجام داد، به معاینه عصبی اولیه فرد نیز توجه می کند.
معاینه عصبی اولیه با سنجیدن وضعیت ذهنی فرد و انعکاس های عصبی او انجام می شود که ابزارهایی مانند چکش رفلکس و نور می توانند در این زمینه کمک کننده و تاثیرگذار باشند. البته لازم باید بدانید که در کلینیک مغز و اعصاب رها معاینه های تکمیلی دیگری نیز برای افزایش دقت انجام می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• توانایی تکلم و صحبت کردن و سخن گفتن
• مهارت های حرکتی ارادی
• توانایی بینایی فرد و بررسی سلامت عضلات خارجی و داخلی چشم
• هماهنگی و تعادل بین حرکات بدن
• استحکام و قدرت عضله های بدنی
• متناسب بودن رفلکس های غیر ارادی در بدن.

راه های تشخیص متخصص مغز و اعصاب

تاکنون متوجه این موضوع شدیم که متخصص مغز و اعصاب کیست و چه فعالیت شغلی دارد. حال در ادامه به این موضوع می پردازیم که این پزشک از چه ابزار و روش هایی برای تشخیص گذاری بیماری ها و اختلال های مختلف استفاده می کند و متخصص مغز و اعصاب چه خدماتی ارائه می دهد.
در این رابطه باید بدانید بر اساس نتیجه ای که از معاینه فیزیکی و انعکاسی فرد برای پزشک به دست می آید، گاهی ممکن است که متخصص نیازمند اطلاعات تکمیلی دیگری نیز باشد که برای رسیدن به این اطلاعات آزمایش های دیگری را مورد نظر قرار می دهد. 
از جمله این آزمایش های تکمیلی که در زمینه تشخیص گذاری به پزشک کمک بسیاری می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پونکسیون کمریپونکسیون کمری

منظور از پونکسیون در اصطلاح پزشکی استفاده از نمونه نخاع کمری است. اگر متخصص اعصاب و روان تشخیص بدهد که مشکلات، علائم و اختلال های عصبی موجود در بدن شما ناشی از ناکارآمدی بخشی از نخاع است، از مایع نخاعی نمونه گیری می شود.
در هنگام نمونه برداری از مایع نخاعی بهتر است که یک جراح ستون فقرات نیز برای تسلط و انجام بهتر فعالیت پزشکی حضور داشته باشد.
معمولا برای تشخیص صد درصدی بیماری هایی چون مننژیت، آنسفالیت، میلیت، سرطان خون، بیماری های خود ایمنی مانند MS، زوال عقل و خون ریزی مغزی از پونکسیون کمری استفاده می شود.

تست تانسیلون

اگر می خواهید بدانید متخصص مغز و اعصاب کیست، باید بدانید او برای تشخیص بیماری ها از تست تانسیلون استفاده می کند. تست تانسیلون یا تست کشش یک راهکار تشخیص گذاری برای بیماری میاستنی گراویس به شمار می رود.
این بیماری که در دسته بیماری ها و اختلال های نادر عصبی و عضلانی قرار می گیرد، موجب ضعیف شدن بازوها و پاها می شود. این تست به این صورت است که پزشک دارویی به نام تنسیلون را به بیمار تزریق می کند و پس از آن از فرد مشکوک خواسته می شود تا حرکات خاصی را انجام دهد.
این حرکات معمولا شامل ایستادن، نشستن، باز و بسته کردن پاها، بالا بردن دست ها و بازوها و غیره می شود. پس از انجام چنین آزمایشی پزشک مغز و اعصاب به تحلیل نتایج و تشخیص خواهد پرداخت.

الکترومیوگرافی

در الکترومیوگرافی به بررسی فعالیت الکتریکی بین مغز و نخاع و اعصاب محیطی حرکتی پرداخته می شود. شیوه انجام این آزمایش چنین است که یک فرد متخصص و آموزش دیده سوزن های ریز و کوچکی که با نام الکترود شناخته می شوند را در عضله فرو می برد.الکترومیوگرافی
این الکترودهای کوچک می توانند فعالیت الکتریکی مختلفی که در بدن شما و در بافت ماهیچه ای رخ می دهد را در طول دوره های حرکت و استراحت عضلات ثبت کنند. در نتیجه به تشخیص گذاری پزشک برای مشکلات عصبی و غضلانی کمک می کنند.
بنابراین در پاسخ به این سوال که متخصص مغز و اعصاب کیست، باید بدانید او پزشکی است که از طریق این آزمایش به درمان بیماری های مختلف می پردازد.

الکتروانسفالوگرام

الکتروانسفالوگرام برای اندازه گیری و ثبت فعالیت الکتریکی مغز بسیار کاربردی است. در این شیوه آزمایشی الکترودهایی که دارای پوسته نرم و پلاستیکی هستند، در اطراف سر قرار می گیرند و به ثبت سیگنال های مغزی می پردازند.
سیگنال های مغزی در اثر تغییراتی که در نور و صدا و دمای محیط است، رخ می دهد. استفاده از این روش آزمایشی برای تشخیص بیماری ها و اختلال های مغزی همچون التهاب، تومورها، جراحت های متفاوت، تشنج های بدنی، اختلال ها و مشکلات روانپزشکی و غیره بسیار مناسب است.

ام آر آیام آر آی

در این روش آزمایشی که کاربردهای متفاوتی در دنیای علم پزشکی دارد، معمولا از تصویر برداری مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز استفاده می شود. در این بررسی پزشکی تا درصد بسیار بالایی می توان از آسیب ها و تورم های مغزی آگاه شد.

سی تی اسکن

سی تی اسکن به این صورت است که از ترکیب اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از مغز و نخاع و اعصاب محیطی، استفاده می‌کند. سی تی اسکن به نسبت سایر شیوه های آزمایشی از قدمت و تاریخچه بسیار طولانی تری برخوردار است.
با اینکه بسیاری ممکن است گمان کنند که راهکارهای قدیمی دیگر از کار افتاده و دست و پا گیر هستند اما سی تی اسکن هم چنان با قدرت روز اول خود در درمان بیماری های مربوط به مغز و اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد.
بیماری های مربوط به متخصص مغز و اعصاب
همه ما می دانیم که متخصص مغز و اعصاب کیست اما تا چه اندازه درباره طیف فعالیت های شغلی آن اطلاع داریم؟ در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به صورت خلاصه به طیف گسترده فعالیت های پزشک مغز و اعصاب و اینکه متخصص مغز و اعصاب چه خدماتی را ارائه می دهد، خواهیم پرداخت.

جراحت سر

هر نوع جراحتی که در قسمت سر اتفاق می افتد، مربوط به متخصص مغز و اعصاب نیست. چرا که تعدادی از این جراحت ها سطحی و مربوط به پزشکان و متخصصان دیگری هستند. اما اگر این جراحت ها موجب ایجاد اختلال هایی عمیق تر مانند حواس پرتی یا اختلال در حافظه شوند، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب امری اجباری است.

سردرد مزمن

بسیاری از افراد ممکن است سردردهای مزمن را با اختلال میگرن یکی بدانند؛ در حالی که این دو اختلال در یک دسته قرار نمی گیرد. سردردهای مزمن معمولا طولانی و دارای یک سیر خط درد شدید هستند که گاهی اوقات تحمل آن ها امکان ناپذیر می شود. در چنین شرایطی مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می تواند بسیار کمک کننده باشد.

میگرن

دردهای میگرنی به این صورت هستند که به طور ناگهانی و با درد بسیار زیادی آغاز می شوند. این بیماری علاوه بردردناک بودن، در بیشتر مواقع باعث ایجاد حساسیت های مختلف به نور و صدا، حالت تهوع شدید و سرگیجه های آزار دهنده نیز می شود.دکتر میگرن
حال اگر به دنبال پاسخ سوال متخصص مغز و اعصاب کیست هستید، باید بدانید او پس از انجام معاینه های لازم می تواند داروها و شیوه های درمانی مناسبی را برای کاهش چنین حالت های میگرنی برای افراد تجویز کند.

MS

این بیماری که طی سال های گذشته متاسفانه بیشتر از قبل نام آن را می شنویم، یک اختلال عصبی حرکتی است که بر مغز و نخاع اثر می گذارد. ام اس موجب ایجاد حالت هایی مانند بی حسی، ضعف و تحلیل رفتن اندام های حسی در بدن می شود.
این بیماری که یک بیماری پیشرونده به شمار می رود، از جمله اختلال هایی است که تشخیص به موقع و سریع آن توسط متخصص مغز و اعصاب بسیار اهمیت دارد و باعث سهولت در درمان و پیشگیری از پیشرفتن آن می شود.ام اس
بنابراین می توانید برای دریافت کمک در این زمینه و برای رفع مشکلات دیگر مانند بی خوابی یا پرخوابی به متخصص مغز و اعصاب برای بی خوابی، ام اس وغیره در کلینیک رها مراجعه کنید.

صرع

صرع یا تشنج حالتی است که در آن فرد دچار مشکلاتی همچون حرکات کنترل نشده و شدید در بدن، احساسات عجیب و غریب و حتی در مواردی حالت هایی از بیهوشی می شود. در پاسخ به سوال متخصص مغز و اعصاب کیست باید بدانید او معمولا آزمایش های مختلف و متفاوتی را انجام می دهد که در آن به طور دقیق نوع و علت ایجاد چنین اختلال هایی مشخص می شود. به این طریق این پزشک به درمان صرع می پردازد و این یکی از خدمات متخصص مغز و اعصاب است.

پارکینسون

پارکینسون یکی از اختلال هایی است که معمولا به دلیل کاهش بیش از حد انتقال دهنده عصبی دوپامین در مغز ایجاد می شود. به طوری که به سبب آن مشکلاتی مانند لرزش، سفتی و عدم هماهنگی در بدن رخ می دهد.

سکته مغزی

کاهش بسیار شدید یا قطع شدن سیستم خون رسانی به مغز می تواند باعث ایجاد سکته مغزی در افراد شود. در موارد شدید سکته مغزی آسیب های جبران ناپذیری را به جای می گذارد اما سکته های مغزی در حالت های خفیف خود تا حدودی قابل درمان هستند.سکته مغزی
در موارد خفیف معمولا مشکلاتی در گفتار، فلج برخی از اندام ها، عدم کنترل احساسات و غیره رخ می دهد که می تواند توسط متخصص درمان یا کنترل و از میزان آسیب های آن کاسته شود.
علاوه بر آنچه تا به اینجا گفته شد، اگر به دنبال پاسخی کامل برای سوال متخصص مغز و اعصاب کیست هستید؛ باید بدانید این پزشک به درمان پرخوابی یا بی خوابی نیز می پردازد. این دسته از مشکلات در دنیای امروز به علت نداشتن زندگی سالم بسیار شایع شده اند و ممکن است گاهی آسیب های بسیار زیادی را در طولانی مدت به افراد وارد کنند.

ارتباط با بهترین متخصصان در کلینیک مغز و اعصاب رها

حال در صورتی که به خدمات متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید، باید بدانید در کلینیک مغز و اعصاب رها پزشکانی متخصص، مجرب و حرفه ای در این زمینه فعالیت می کنند. به طوری که برای درمان انواع مشکلات از جمله درمان بی خوابی، صرح، ام اس و دیگر بیماری های ذکر شده می توانید از آن ها کمک بخواهید.
این پزشکان با استفاده از به روزترین و بهترین روش ها نسبت به درمان شما در اولین فرصت اقدام می کنند. خدمات ما در کلینیک رها نه تنها به صورت حضوری بلکه به شکل آنلاین نیز ارائه می شود.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به این موضوع بپردازیم که متخصص مغز و اعصاب کیست، چه ویژگی هایی دارد و در درمان چه نوع از اختلال هایی می تواند به ما کمک کند. دانستید که پزشک مغز و اعصاب با استفاده از شیوه های درمانی مختلف مانند سی تی اسکن، ام آر آی و غیره به افراد کمک می کند تا دسته مختلفی از اختلال ها مانند صرع، آسیب های مغزی، پارکینسون و غیره را درمان کنند.
همچنین با روش های تشخیص و درمان این بیماری ها تاحدودی آشنا شدید. در نهایت نیز گفته شد که در صورت نیاز به کمک این پزشکان و اطلاع از اینکه متخصص مغز و اعصاب چه خدماتی ارائه می دهد، می توانید به صورت حضوری یا آنلاین از خدمات کلینیک مغز و اعصاب رها بهره مند شوید.


1 دیدگاه

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما