متخصص نورولوژی در تهران

4 آذر, 780 0
-تشنج.jpg

به نظر شما متخصص نورولوژی در تهران همان پزشک مغز و اعصاب است یا تفاوت دارد؟ سیستم اعصاب بدن یکی از حساس ترین سیستم ها است که درمان بیماری های هر بخش از آن، متخصص جداگانه ای دارد.
اگرچه بیماری های مغز و اعصاب با اعصاب و روان نزدیک به یکدیگر هستند اما پزشکانی با تخصص های متفاوت می توانند این بیماری ها را از یکدیگر تشخیص دهند و درمان کنند. متخصص نورولوژی در حیطه درمان بیماری های مربوط به مغز و اعصاب فعالیت می کند اما در درمان بیماری های اعصاب و روان دستی ندارد.
این متخصصان از نظر نوع تحصیلات، تخصص، بیماری های مورد درمان، روش های تشخیص و درمان وغیره با دیگر پزشکان متخصص در زمینه اعصاب بدن متفاوت هستند. بنابراین اگر می خواهید بدانید برای رفع مشکل شما متخصص نورولوژی مناسب است یا خیر، ابتدا باید با تخصص و حیطه کاری پزشکان مغز و اعصاب آشنا شوید.علائم سکته مغزی

متخصص نورولوژی در تهران کیست؟

متخصص نورولوژی همان متخصص مغز و اعصاب است که به تخصص آن ها نورولوژیست گفته می شود. متخصصان نورولوژی کسانی هستند که با علم و تخصص کافی در حیطه مغز و اعصاب به بهبود عملکرد این سیستم حساس بدن می پردازند.
زیرا چگونگی عملکرد قسمت های مختلف بدن و سلامتی شما کاملا به اعصاب بستگی دارد. این متخصصان همانند دیگر پزشکان دوره پزشکی عمومی که 7 سال است را پشت سر گذاشته اند و سپس در ادامه دوره دستیاری تخصص را در طول 4 سال گذرانده اند.
آن ها پس از اتمام این دوره در آزمون سراسر شرکت و بورد تخصصی یا مدرک دانشنامه دریافت کرده اند. سپس برخی از متخصصان مغز و اعصاب تلاش می کنند طی یک دوره تکمیلی 1 تا 2 ساله در یکی از بخش های وسیع اعصاب بدن فوق تخصص خود را دریافت کنند.
بدین شکل آن ها به صورت کاملا تخصصی در یک حیطه اعصاب فعالیت و تنها بیماری ها و مشکلات مربوط به همان بخش را درمان می کنند. زیرشاخه های فوق تخصص که ممکن است یک متخصص نورولوژی در تهران آن ها را پشت سر گذاشته باشد، عبارت هستند از:
• خواب
• اعصاب کودکان
• سکته های مغزی
• ام اس یا مولتیپل اسکلروز
• بیماری های عصب عضله یا نوروماسکولار
• اختلالات و مشکلات حرکتی
• دمانس
• اقدامات مداخله ای عروق.
بنابراین می توان گفت این متخصصان در درمان مشکلات مربوط به دو بخش اصلی سیستم عصبی از جمله اعصاب مرکزی و محیطی فعالیت دارند. چنان که نه تنها بیماری های مغز و نخاع بلکه مشکلات رشته های عصبی خارج از مغز و نخاع را هم می توانند درمان کنند.

متخصص نورولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

یکی از سوالات متداول درباره متخصص نورولوژی در تهران این است که پزشک متخصص در این حیطه دقیقا چه بیماری هایی را درمان می کند؟ در پاسخ باید بدانید که این پزشکان به صورت جزئی تر به درمان بیماری ها و مشکلات نخاع، مغز، اعصاب عضلات و اعصاب محیطی می پردازند.درمان پرخوابی
چنان که اگر با مشکلاتی همچون موارد زیر مواجه شده اید، برای درمان باید به متخصص نورولوژی خوب در تهران مراجعه کنید:
• انواع سکته های مغزی
• انواع سردرد و میگرن
• انواع تشنج ها
• تومورهای مغزی
• انواع دمانس همچون آلزایمر
• اختلالات مربوط به خواب
• ضربه های مغز و نخاع
• بیماری های مربوط به التهاب مغز همچون ام اس
• بیماری ها و مشکلات حرکتی همچون پارکینسون
• بیماری های مربوط به اعصاب محیطی همچون نوروپاتی ها
• بیماری های مربوط به عضلات همچون میوپاتی ها و میاستنی گراو
• اختلالات و دردهای ستون فقرات
• عفونت مغز و نخاع همچون انسفالیت و مننژیت.
بنابراین می توان گفت الان متوجه تفاوت مغز و اعصاب و اعصاب و روان شده اید و می دانید ممکن است برخی از بیماری ها بین این دو مشترک باشند اما متخصص نورولوژی در تهران در حیطه اعصاب و روان هیچ تخصص و فعالیتی ندارد. پس ابتدا باید منشا یک مشکل به درستی تشخیص داده شود و برای این کار می توانید از کمک متخصصان کلینیک مغز و اعصاب رها بهره مند شوید.

با کدام علائم به متخصص نورولوژی یا مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

همه بیماری ها پیش از اینکه تبدیل به یک بیماری حاد شوند، علائم و نشانه های به خصوصی دارند که اگر در این مرحله برای درمان اقدام کنید؛ مشکل در مرحله اول و زودتر درمان می شود. با توجه به این موضوع باید بدانید اگر علائمی همچون موارد زیر را دارید، بهتر است هرچه زودتر به یک پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید:
• سردردهای مکرر و شدید
• احساس گیجی، فراموشی و عدم تمرکز
• عدم تعادل
• گزگز در دست و پا
• تغییرات خلق و خویی
• بروز احساس لرزش در اندام ها
• مشکلات بینایی مانند دوبینی یا تاری دید
• ضعف یا غش به صورت ناگهانی
• مشکل بویایی یا مشکلات مربوط به سیستم لمسی
• نگاه های بدون واکنش و خیره
• کاهش میزان هوشیاری.

روش های تشخیص و درمان متخصصان نورولوژی چیست؟

ابتدایی ترین گام متخصص نورولوژی در تهران برای درمان مشکلات و بیماری های مغز و اعصاب، استفاده از روش های مختلف برای تشخیص است. این پزشکان معمولا راهکارهای گوناگونی برای تشخیص بیماری و درمان آن دارند. اینکه از چه روشی برای تشخیص مشکل شما استفاده شود، کاملا به علائم بستگی دارد.
پرطرفدارترین روش های تشخیصی بین متخصصان مغز و اعصاب عبارت هستند از:

معاینه بالینی

ابتدایی ترین روش متخصص مغز و اعصاب در تهران برای تشخیص بیماری ها است که رفلکس های اعصاب و رفتارها و تظاهرات فیزیکی بیمار را بررسی کند. پس از این کار پزشک در ادامه برای تشخیص دقیق تر بیماری و پیشرفت و نوع آن می تواند بهترین راهکارهای تشخیصی را انتخاب کند.

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرانی یکی از روش های تشخیصی متخصصان نورولوژی است که در آن عضلات بیمار بررسی می شوند. پزشکان مغز و اعصاب EMG یا نوار عصب و عضله را انجام می دهند تا متوجه شوند که پاسخ عضلات شخص به تحریک الکتریکی از طرف نورون های حرکتی چگونه است؟
زیرا چگونگی این پاسخ، سلامت یا مشکل در عضلات و اعصاب محیطی بیمار را نشان می دهد. در الکترومیوگرافی، متخصص نورولوژی در تهران به تحریک اعصاب محیطی بیمار با جریان های الکتریکی خفیف می پردازد.
پس از این سوزن هایی ظریفی را در برخی از عضلات شخص قرار می دهد تا فعالیت الکتریکی آن ها در زمان انقباض و استراحت ثبت و مشخص شود. سپس الکترودها این فعالیت ها را به کامپیوتر انتقال می دهند و بعد از پردازش این فعالیت ها شبیه امواج به خصوصی روی مانیتور قابل مشاهده و چاپ هستند.
این روش برای تشخیص و درمان بیماری های عصب و عضله مانند آسیب به اعصاب محیطی یا نوروپاتی، آسیب به ریشه های عصبی ستون فقرات، ماستنی گراو، انواع میوپاتی ها و بیماری های نورون حرکتی کاربرد دارد.

نوار بینایی

VEP یا نوار بینایی راهکار دیگر متخصصان نورولوژی برای تشخیص بیماری های مغز و اعصاب است با استفاده از دستگاه مخصوص نوار عصب و عضله انجام می شود. در این نوار رفلکس های اعصاب چشم را بررس می کنند و نوار بینایی اعصاب هر چشم به صورت جداگانه گرفته می شود.
نوار تنها با چند عدد پین به دستگاه و مغز وصل می شود و بیمار هیچ دردی را احساس نخواهد کرد. این نوار برای افراد باردار نیز مشکلی ایجاد نمی کند. زیرا دستگاه آن فقط در چشم یک تحریک عصبی ایجاد می کند و هیچ اشعه ای هم ندارد.سایر روش های تشخیص تشنج توسط متخصص مغز و اعصاب
متخصص نورولوژی در تهران از این نوار برای تشخیص و درمان مشکلات و اختلالات بینایی و حتی بیماری ام اس استفاده می کند.

نوار مغز یا الکترونسفالوگرافی

میلیاردها سلول در مغز انسان ها وجود دارد که ارتباط آن ها از طریق ایمپالس های الکتریکی است. نوار مغز یا الکترونسفالوگرافی که با عنوان نقشه برداری مغزی نیز شناخته می شود، روشی برای دریافت و ثبت سیگنال های ارتباط سلول های مغزی است.
چنان که نوار مغزی سیر امواج مغز اشخاص را ردیابی می کند و به نمایش می گذارد. برای گرفتن نوار مغز، تکنسین ها نسبت به چسباندن الکترودها بر پوست سر فرد اقدام می کنند. الکترودها در حالی که به کامپیوتر وصل هستند، امواج مغزی را پردازش می کنند و روی مانیتور نمایش می دهند.
این شیوه برای تشخیص بیماری های مربوط به سیستم اعصاب مرکزی که بر امواج مغزی تاثیر دارند، بسیار کاربردی است و متخصص نورولوژی در تهران از این روش برای درمان این بیماری ها استفاده می کند. از جمله بیماری های سیستم اعصاب مرکزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• اختلال خواب
• کاهش هوشیاری بدون علت مشخص.
بنابراین درمان این بیماری ها با کمک نوار مغزی و متخصص نورولوژی خوب در تهران مانند متخصصان کلینیک رها نه تنها غیرممکن نیست بلکه بسیار آسان شده است.

ام آر آی

شیوه کاربردی دیگر برای تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب، ام آر آی است. در ام آر آی، اشعه ای با نفوذ به زیرین ترین لایه های بدن بیمار، دقیق ترین عکس برداری را از آنجا انجام و اطلاعات بسیاری را در اختیار پزشک قرار می دهد.

سونوگرافی عروق مغزی

معمولا متخصص نورولوژی در تهران برای ارزیابی ریسک بروز سکته مغزی و تعیین آن یا تشخیص تنگی عروق در افرادی که دچار خونریزی در مغز هستند، از سونوگرافی عروق مغزی استفاده می کند. طی این راهکار سرعت جریان خون فرد در عروق موجود داخل جمجمه او به روش سونوگرافی اندازه گیری می شود.
در سونوگرافی عروق مغزی یا داپلر رنگی ترانس کرانیال، پروب های دستگاه را روی جمجمه و گردن بیمار قرار می دهند و هیچ درد و خطری ندارد.

آنالیز مایع مغزی نخاعی

LP یا آنالیز مایع مغزی نخاعی دیگر شیوه متخصصان نورولوژی برای تشخیص بیماری های مغزی است که در آن یک سوزن را در انتهایی ترین بخش ستون فقرات وارد می کنند تا به اطراف ریشه ها عصبی برسد. سپس مقداری مایع مغزی نخاعیی فرد را خارج می کنند.
آنالیز این مایع در آزمایشگاه انجام می شود و به تشخیص و درمان بیماری هایی مانند آنسفالیت، مننژیت، دمانس، بیماری های التهابی نخاع و مغز همچون ام اس و خونریزی مغزی کمک می کند.
علاوه بر این ها متخصص نورولوژی در تهران برای تشخیص ممکن است از روش های دیگری همچون آزمون های اتونومیک، نمونه برداری عصب و عضله، سی تی اسکن، آنژیوگرافی عروق، آزمایش خون وغیره کمک بگیرد.

تفاوت متخصصان نورولوژی با جراح مغز و اعصاب

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که تفاوت جراح مغز و اعصاب با متخصص نورولوژی چیست؟ متخصصان نورولوژی، پزشکانی هستند که همه افراد دچار مشکلات جدی در مغز و اعصاب در ابتدا به آن ها مراجعه می کنند. این متخصصان تنها تشخیص و درمان بیماری را برعهده دارند اما اگر روند درمان یک مشکل نیازمند جراحی مغز یا اعصاب باشد، از عهده متخصص نورولوژی خارج است.
چنان که در این مرحله بیمار باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کند. دقت داشته باشید که جراح مغز و اعصاب تنها در حیطه درمان بیماری های نیازمند جراحی مانند تومور مغزی، خونریزی مغزی، جراحی ستون فقرات وغیره فعالیت می کند.

متخصص نورولوژی خوب در تهران

با توجه به آنچه تا بدین جا گفته شد، باید بدانید مهم ترین نکته این است که شما بهترین متخصص نورولوژی در تهران را برای درمان مشکلات خود انتخاب کنید. کلینیک مغز و اعصاب رها یکی از مراکز درمانی تخصصی در زمینه بیماری های مغز و اعصاب است که پزشکانی حاذق، متخصص و مجرب در آن به تشخیص و درمان بیماری های افراد بسیار مشغول هستند.
کلینیک رها طرف قرارداد بیش از 20 نوع بیمه است و شما می توانید با هزینه ای مناسب و مراجعه به بهترین متخصصان مشکلات خود را در زمانی کوتاه رفع کنید.

درنتیجه

برای مراجعه به متخصص نورولوژی پیش از هر چیز باید بدانید تخصص، روش تشخیص و بیماری های تحت درمان پزشک نورولوژی چیست. سپس در صورتی که بیماری شما در حیطه کاری این متخصصان است، به بهترین آن ها مراجعه کنید.
متخصص نورولوژی کسی است که در رشته های تخصصی مغز و اعصاب تحصیل کرده است و در تشخیص و درمان بیماری های سیستم عصبی مرکزی و محیطی بدن دستی پرتوان دارد. بیماری های مغزی و عصبی مانند تشنج، صرع، سکته مغزی، خونریزی مغزی، ام اس، اختلال خواب، سردرد وغیره در حیطه کاری این متخصصان هستند.
بنابراین اگر شما علائمی مانند گیجی، اختلال در خواب، سردردهای مکرر، دوبینی، گزگز در دست و پا وغیره را دارید، باید به متخصص نورولوژی در تهران مانند متخصصان کلینیک رها مراجعه کنید. این پزشکان با روش های مختلف مانند نوار مغز، نوار عصب و عضله، ام آر آی وغیره به تشخیص و درمان بیماری می پردازند. شما اگر تحت پوشش یکی از 20 بیمه طرف قرارداد رها باشید، با هزینه مناسب درمان می شوید.