مرکز نوار عصب و عضله در تهران

30 آذر, 779 1
-عصب-عضله-چگونه-کار-میکند.jpg
4.3/5 - (3 امتیاز)

آیا پزشک برای تشخیص بیماری، نوار عصب و عضله را به شما توصیه کرده است؟ آیا می دانید بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران چه ویژگی هایی دارد و چه خدماتی ارائه می دهد و روند انجام این تست در این مراکز به چه صورت است؟ پزشکان مراکز نوار عصب و عضله در تهران دارای گواهی هیئت مدیره و نیز متخصص در تشخیص و آزمایش بیماری های سیستم عصبی هستند. همچنین از آخرین تکنولوژی، بهترین تجهیزات و تکنیک های مختلف برای تشخیص بیماری ها استفاده می کنند. این مراکز عصب شناسی در مطالعه و درمان انواع اختلالات شایع مغز و اعصاب تخصص دارند. در ادامه در رابطه با تست EMG که در کلینیک نوار عصب و عضله انجام می شود و نیز روند و نتایج آن در این مراکز توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم.

در متن خواهید خواند:

در مرکز نوار عصب و عضله در تهران تست EMG برای تشخیص چه بیماریی هایی انجام می شود؟

در مراکز نوار عصب و عضله در تهران، متخصصان بخش بیماری‌ های عصبی از آزمایش‌ های EMG برای تشخیص بیماری ‌های عصبی و عضلانی، مشکلات حرکتی، آسیب‌ های عصبی یا شرایط دژنراتیو استفاده می‌کنند. این بیماری ها عبارتند از:

تست نوار عصب عضله دست
تشخیص بیماری ‌های عصبی و عضلانی، مشکلات حرکتی، آسیب‌ های عصبی از جمله مواردی است که در آن از تست نوار عصب استفاده می شود.
  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS): تخریب پیشرونده اعصاب در نخاع و مغز که در نهایت منجر به مشکل در تنفس، مشکل در بلع و فلجی می شود.
  • سندرم تونل کارپال: فشردگی عصب در مچ دست که منجر به درد، ضعف و بی حسی در دست می شود.
  • اسپوندیلوز گردنی (آرتریت گردن): تخریب ستون فقرات گردنی که باعث فشرده شدن نخاع و ریشه های عصبی می شود.
  • سندرم گیلن باره: یک اختلال بالقوه تهدید کننده زندگی که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله کند.
  • سندرم لامبرت ایتون: باعث می شود سیستم ایمنی به اتصالات عصبی عضلانی (اتصالات بین ماهیچه ها و اعصاب) حمله کند که منجر به اختلال در کنترل عضلات می شود.
  • دیستروفی عضلانی: با ضعف و تجزیه بافت عضلانی، با یا بدون زوال بافت عصبی مشخص می شود.
  • میاستنی گراویس: اختلال خودایمنی که در مرکز نوار عصب و عضله در تهران تشخیص داده می شود و بر عضلات ارادی بدن به ویژه چشم ها، دهان، گلو و اندام ها تاثیر دارد.
  • نوروپاتی محیطی: آسیب به سیستم عصبی محیطی که منجر به علائمی مثل گزگز یا بی حسی در قسمت خاصی از بدن تا عوارض جدی تر مانند درد، سوزش یا فلجی می شود.
  • پلی میوزیت: باعث تحریک و التهاب عضلات اسکلتی می شود.
  • اختلال عملکرد عصب رادیال: آسیب به یک یا چند عصب در بازو که باعث درد، بی حسی و مشکلات حرکتی در ساعد، مچ دست و دست می شود.
  • اختلال عملکرد عصب سیاتیک: دردی که در امتداد عصب سیاتیک ایجاد می شود و از پشت لگن به پایین تا پشت ران گسترش می یابد.

کیفیت ارائه خدمات در مرکز نوار عصب و عضله تهران

امروزه مرکز نوار عصب و عضله در شمال تهران و دیگر مناطق مجهز به فناوری پیشرفته است. این مراکز با پزشکان و تکنسین هایی که به طور ویژه در زمینه آزمایش و تشخیص بیماری های عصبی آموزش دیده اند، کار می کنند.

کلینیک های نوار عصب و عضله در تهران متعهد هستند که ایمن ‌ترین، باکیفیت ‌ترین و رضایت ‌بخش ‌ترین مطالعات عصب شناسی را به همه بیماران ارائه دهند. یکی از این خدمات تست EMG است که در ادامه این مطلب به این می پردازیم که هدف از این تست چیست؟ مرکز نوار عصب و عضله در تهران چگونه این تست را انجام می دهد و هزینه و تفسیر تست EMG به چه صورت است؟

نوار عصب و عضله پا
تست نوار عصب پا = در کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب رها

آشنایی با الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله در مراکز مربوطه

الکترومیوگرافی یا EMG که نوار عصب و عضله نیز نامیده می شود، آزمایشی است که پزشک برای تشخیص مشکلات سلامت مربوط به عضلات و سلول های عصبی کنترل کننده آن ها تجویز می کند.

در این رابطه باید بدانید نورون هایی که عضلات حرکتی را کنترل می کنند، به عنوان نورون های حرکتی شناخته می شوند. آن ها وظیفه انتقال تکانه های عصبی به عضلات را بر عهده دارند که منجر به انقباض و شل شدن عضلات می شود.

در مرکز نوار عصب و عضله در تهران کار دستگاه EMG ترجمه تکانه های عصبی منتقل شده به ماهیچه ها به اعداد و نمودارها است. به طوری که در تشخیص بیماری ها و اختلالات مربوط به عضلات، اعصاب حرکتی کنترل کننده آن ها یا هر دو به پزشک کمک می کند.

چرا تست EMG در مرکز نوار عصب و عضله انجام می شود؟

اگر بیمار علائمی داشته باشد که وجود مشکلات و اختلالات عضلانی یا عصبی را نشان دهد، پزشک الکترومیوگرافی انجام می دهد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • احساس سوزن سوزن شدن؛
  • احساس بی حسی؛
  • ضعف عضلانی؛
  • درد عضلانی؛
  • گرفتگی عضلات؛
  • فلج شدن؛
  • انقباض غیر ارادی عضلات.

نتایج EMG در مرکز نوار عصب و عضله در تهران به پزشک کمک می کند تا علل زمینه ای علائم بیمار را تعیین کند.

چگونه برای تست EMG در مرکز نوار عصب و عضله تهران آماده شویم؟

بیمار باید در مورد همه داروهایی که مصرف می‌کند، با پزشک مشورت کند. همچنین هر گونه اختلال مرتبط با خون مانند هموفیلی (A) یا هموفیلی (B) را باید با او در میان بگذارد. اگر هر یک از این شرایط وجود داشته باشد، ممکن است پزشک شما EMG انجام ندهد.

اگر پزشک پس از تایید توانایی بیمار تصمیم به انجام این تست بگیرد، بیمار باید موارد زیر را از قبل مراجعه به مرکز نوار عصب عضله تهران انجام دهد:

  • اگر بیمار سیگاری است، باید سه ساعت قبل از مراجعه به مرکز نوار عصب و عضله تهراناز سیگار کشیدن خودداری کند.
  • بهتر است بیمار حمام کند تا روغن های چسبیده به پوست پاک شود. استفاده از مواد موضعی بعد از استحمام مانند کرم جایز نیست.
  • فرد باید لباس های راحت بپوشد و از استفاده از لباس های تنگ که مانع معاینه می شود، خودداری کند. تکنسین یا پزشک مرکز نوار عصب و عضله تهران ممکن است از بیمار بخواهد قبل از انجام معاینه لباس بیمارستان بپوشد.
  • گاهی اوقات بهتر است سه ساعت قبل از انجام EMGاز نوشیدن قهوه، چای و هرگونه نوشیدنی کافئین دار خودداری کنید.

آنچه هنگام مراجعه به مرکز نوار عصب و عضله در تهران انتظار می رود!

ابتدا بیمار در حالت درازکش روی تخت یا صندلی مخصوص می نشیند. سپس پزشک یا تکنسین ممکن است از بیمار بخواهد که موقعیت خود را در طول معاینه تغییر دهد. تست نوار عصب و عضله به دو بخش تقسیم می شود.

در بخش اول توانایی اعصاب حرکتی در انتقال تکانه های عصبی بررسی می شود. در طول این بخش حسگرها (الکترودهای سطحی) روی سطح پوست قرار می ‌گیرند. این حسگرها نواحی را که بیمار از علائم شکایت می‌ کند، می ‌پوشاند تا وضعیت هدایت عصبی را ارزیابی کند.

زیرا این الکترودها توانایی اعصاب حرکتی را برای هدایت تکانه ‌های عصبی اندازه‌گیری می ‌کنند. پس از اتمام معاینه در مرکز نوار عصب و عضله در تهران، الکترودها از سطح پوست خارج می شوند.

در بخش دوم فعالیت عضلانی  در طول سیستول و دیاستول بررسی می شود. جایی که سنسورها نیز قرار می گیرند اما به صورت سوزنی (الکترود سوزنی) هستند. ناحیه آسیب دیده ابتدا با یک ماده ضد عفونی کننده استریل می شود و سپس از یک سوزن برای وارد کردن الکترود به عضله استفاده می کنند.

این الکترودها فعالیت عضلانی را در حین انقباض و در هنگام استراحت اندازه گیری می کنند. بنابراین الکترودها پس از تکمیل برداشته می شوند. در این تست الکترودهای روی سطح پوست یا داخل عضله سیگنال‌های الکتریکی را به اعصاب می‌رسانند.

این سیگنال ‌ها توسط کامپیوتر به مقادیر عددی و نمودارها ترجمه می ‌شوند که پزشک نتایج را از طریق این داده‌ها تفسیر می کند. در این رابطه باید بدانید که در مرکز نوار عصب و عضله در تهران کل فرآیند برنامه ریزی عضلانی و بخش های آن از سی تا شصت دقیقه طول می کشد.

خطرات انجام EMG  در مرکز نوار عصب و عضله چیست؟

در این تست احتمال درد یا زخم در ناحیه ای که معاینه انجام شده است، وجود دارد. درد ممکن است چند روز طول بکشد که می توان آن را با مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن تسکین داد.

در موارد بسیار نادر بیمار ممکن است از تورم یا سوزن سوزن شدن و گاهی اوقات کبودی در ناحیه ای که سوزن در طول الکترومیوگرام وارد شده است، رنج ببرد. در صورت بروز چنین علائمی بیمار باید به پزشک اطلاع دهد تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از عوارض انجام دهد.

اگر عضلات اطراف دیواره قفسه سینه بررسی و با الکترود سوزنی نقشه برداری شوند، احتمال بسیار کمی وجود دارد که هوا به فضای بین ریه ها و دیواره قفسه سینه نشت کند و به اصطلاح منجر به پنوموتوراکس شود.

چگونه نتایج نوار عصب و عضله در مراکز آزمایشی خوانده می شود؟

اگر EMG در مرکز نوار عصب و عضله در تهران فعالیت الکتریکی عضله را در طول دوره استراحت (دیاستول) نشان دهد، تفسیر جواب نوار عصب و عضله یک یا چند مورد از موارد زیر است:

نوار عصب دست
کلینیک رها به راحتی می تواند نوار مغز را برایتان تفسیر کند.
  • داشتن اختلال عضلانی؛
  • وجود اختلال در اعصاب متصل به عضله ای که برای آن الکتروکاردیوگرام انجام شده است؛
  • وجود التهاب ناشی از آسیب در ناحیه.

اگر الکترومیوگرام در طول دوره انقباض عضلانی فعالیت الکتریکی غیرطبیعی را نشان دهد، به معنای احتمال فتق دیسک یا یک اختلال عصبی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و سندرم تونل کارپ است.

بر اساس نتایج ارائه شده مراکز نوار عصب و عضله در تهران پزشک ممکن است درمان مناسب را برای بیمار تجویز کند. همچنین ممکن است نیاز باشد کخ بیمار آزمایش ‌های دیگری را انجام دهد که برای رسیدن به تشخیص صحیح بیماری لازم باشد.

هزینه نوار عصب و عضله در مراکز مربوطه چقدر است؟

هزینه آزمایش به موقعیت جغرافیایی مرکز نوار عصب و عضله در تهران، کلینیک پزشکی که این روش را انجام می دهد و نوع آزمایش های انجام شده بستگی دارد.

اگر پزشک مشکلی در بدن پیدا کند، ممکن است به دارو و درمان نیاز باشد و این را به هزینه کلی اضافه می کند. همچنین در صورتی که اولین آزمایش نتایج دلخواه را ندهد، ممکن است نیاز به آزمایش های اضافی باشد و آن ها نیز هزینه هایی را به همراه دارند.

اگر از نظر پزشکی ضروری است، با ارائه دهنده بیمه سلامت خود مشورت کنید تا ببینید آیا آن ها این آزمایش را پوشش می دهند یا خیر. اگر بیمه ندارید، از مرکز نوار عصب و عضله تهران درخواست تخفیف نقدی کنید. بسیاری مراکز از ارائه تخفیف در صورت پرداخت قبلی خوشحال هستند.

نوار عصب عضله کودکان در مرکز نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله کودکان به پزشک فرزند شما کمک می کند تا با اندازه گیری نحوه واکنش آن ها به تحریک الکتریکی ارزیابی کند که آیا عضلات و اعصاب کودک شما به درستی عمل می کنند یا خیر؟ جالب است بدانید که این آزمایش نیز در مراکز عصب و عضله تهران انجام می شود.

متخصص اطفال کودک شما برخی از مشکلات عصبی عضلانی را از طریق معاینه فیزیکی یا آزمایش خون شناسایی می کند اما تشخیص مشکلات پیچیده تر ممکن است دشوارتر باشد. در این مرحله نوار عصب و عضله کودکان در تشخیص مشکل به پزشک کمک می کند.

تست EMG در مرکز نوار عصب و عضله در تهران به تشخیص سه نوع بیماری که با انقباض طبیعی ماهیچه ها تداخل دارند، کمک می کند که عبارتند از:

  • بیماری های  خود عضله (شایع ترین دیستروفی عضلانی در کودکان)
  • بیماری های  اتصال عصبی عضلانی که ارتباط بین یک رشته عصبی و ماهیچه ای است.
  • بیماری ‌های  اعصاب و ریشه ‌های عصبی که در اثر آسیب عصبی یا آسیب مداوم عصبی ایجاد می شوند.

در آزمایش نوار عصب و عضله کودکان چه اتفاقی می افتد؟

در مرکز نوار عصب و عضله تیم مراقبت از کودک مطمئن خواهد شد که کودک شما در طول این آزمایش تا حد امکان راحت است. فرزند شما ممکن است احساس ایستایی کند و در نقاط خاصی تکان بخورد.

متخصصان کودک در مرکز نوار عصب و عضله در تهران در کمک به کودکان برای مقابله با چالش ‌های سلامتی و آزمایش ‌های پزشکی تخصص دارند. آن ها به کودک شما کمک می کنند تا برای این آزمایش ها آماده شود و در طول تست آرام بماند.

آیا همان روز جواب آزمایش عصب و عضله فرزندم را می گیرم؟

پزشکی که این آزمایش را انجام می دهد در پایان آزمایش به شما هر گونه نتایج غیرعادی را می گوید. مطالعه کامل در زمان بعدی انجام می شود و گزارش کامل برای پزشکی که کودک را معرفی کرده است، ارسال خواهد شد.

پزشک ارجاع دهنده بهترین فردی است که می تواند نتایج را با شما در میان بگذارد. آن ها نتایج EMG را در کنار نتایج دیگر آزمایش های انجام شده بررسی می کنند.

سوالات متداول

چرا من برای آزمایش به مرکز نوار عصب و عضله در تهران فرستاده می شوم؟

شما ممکن است به دلیل بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد، ضعف یا گرفتگی عضلات به مرکز نوار عصب و عضله تهران فرستاده شوید. برخی از آزمایش هایی که پزشک ممکن است برای تشخیص علائم شما استفاده کند، مطالعات هدایت عصبی NCS و EMG سوزنی هستند. پزشک EMG شما را معاینه می کند تا تصمیم بگیرد کدام آزمایش را انجام دهید.

نحوه انجام نوار عصب عضله پا
مرکز نوار عصب در تهران = یکی از بهترین مراکز انجام تست نوار عصب بزرگسالان و کودکان

این آزمایش ها چقدر طول می کشد؟

در مرکز نوار عصب و عضله تهران این تست ها معمولا 20 تا 90 دقیقه طول می کشد. شما می توانید هر یک از فعالیت های عادی خود مانند خوردن، رانندگی و ورزش را قبل از آزمون انجام دهید. هیچ عوارض جانبی پایداری وجود ندارد. شما همچنین اجازه دارید که فعالیت های عادی خود را پس از انجام آزمایش ها انجام دهید.

آیا آزمایش نوار عصب و عضله دردناک است؟ 

در این تست زمانی که الکترود یا سوزن محرک وارد می شود، بیمار ممکن است کمی احساس ناراحتی کند. سوزن ها با سیم به دستگاه EEG متصل خواهند شد اما معمولا بدون درد است و نیازی به مسکن نیست. اگر آزمایش دردناک باشد، باید فورا به معاینه‌ کننده اطلاع داده شود؛ زیرا ممکن است در نتایج اختلال ایجاد کند.

معمولا درد حین EMG با مداخلات دارویی مانند اسپری های پوستی یا مسکن های خوراکی تسکین داده می شود. همچنین برای آرامش بیمار از مداخلات غیردارویی مانند موسیقی آرامبخش یا ارائه اطلاعات قبل از عمل در مورد آزمایش استفاده می شود.

سخن آخر

مرکز نوار عصب و عضله در تهران با بررسی خدمات خود، از استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و دستگاه‌های EMG برای آزمایش بهره می‌برد. پزشکان و تکنسین‌های این مجموعه‌ها در این زمینه دارای تخصص لازم و آموزش دیده‌اند. خدمات این مراکز شامل ارائه تست EMG برای کودکان نیز می‌شود که توسط پزشکان متخصص در این زمینه انجام می‌شود. تعهد این مراکز باعث ارائه بالاترین کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و فضای امن برای بیماران می‌شود. یکی از مراکز معتبر نوار عصب و عضله در استان تهران، کلینیک تخصصی رها است که بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می‌دهد.


1 دیدگاه

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما