نوار عصب دست چگونه انجام می شود؟

5 آبان, 779 6
-نوار-عصب-دست.jpg
2/5 - (1 امتیاز)

نوار عصب دست چگونه انجام می شود؟

یکی از کاربردهای تست نوار عصب عضله، تست نوار عصب و عضله برای تشخیص مشکلات مربوط به دست است. در واقع این روزها یکی از تست های رایج در مراکز درمانی مختلف، تست نوار عصب دست می باشد. اگر شما نیز درگیر درد دست هستید یا به هر دلیلی دست شما آسیب دیده است و قصد داشته با تست نوار عصب دست مشکل آن را به طور دقیق تشخیص دهید توصیه می شود این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در این مطلب همه چیز در مورد تست نوار عصب دست آورده خواهد شد:

نوار عصب و عضله چیست؟

پیش از هر چیزی نیاز است که به طور کامل با نوار عصب عضله آشنا شویم. تست نوار عصب و عضله تستی است که به نام های دیگری چون الکترومیوگرافی، نوار عصب، ای ام جی، ای ام جی و ان سی وی، نوار عصب عضله دست، نوار عصب عضله پا و… نیز شناخته می شود. این تست یک تست تشخیصی تخصصی است که وضعیت سلامت و عملکرد عصب های محیطی بدن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نوار عصب دست

عصب های بدن در واقع همچون سیم های نازکی هستند که از مغز و نخاع به تمام بدن انشعاب یافته اند. با استفاده از نوار عصب و عضله می توان به خوبی فعالیت این رشته ها را مورد بررسی قرار داد. برخلاف تصور بسیاری از افراد نوار عصب، یک تست ویژه برای بررسی مشکلات روحی و عصبی بر مشکل جسمی نیست و این روزها برای تشخیص مشکلات بسیاری از نوار عصب بهره گرفته می شود که از بین آن ها می توان به نوار عصب دست و نوار عصب پا اشاره کرد.

 

عصب های قابل بررسی از طریق تست نوار عصب و عضله

با استفاده از تست نوار عصب و عضله امکان بررسی کلیه عصب های بدن وجود نخواهد داشت. برخی از عصب های بدن به اندازه ای ظریف، نازک و عمقی هستند که بررسی آن ها به هیچ عنوان آسان نیست و نتایج حاصله چندان قطعی و قابل اطمینان نخواهد بود.

از بین عصب های ناحیه سر که 12 جفت هستند و اعصاب کرانیال نامیده می شوند نیز صرفاً می توان دو جفت از آن ها را با استفاده از تست نوار عصب و عضله بررسی کرد و مابقی قابل ارزیابی نیستند. این عضلات قابل بررسی، عصب هایی چون عصب زوج هفت یا عصب صورتی و عصب زوج پنج یا عصب تریژمینال می باشند.

عصب های دست نیز جزو عصب های قابل بررسی از طریق تست نوار عصب دست می باشند.

 

موارد نیاز به تست نوار عصب عضله دست

گاهی در صورت مشکلات مختلف و احساس درد در ناحیه دست پزشک برای اطلاع از سیستم عصبی، به تست نوار عصب دست نیاز خواهد داشت. با استفاده از تست نوار عصب عضله دست پزشک این امکان را خواهد داد تا به اندازه گیری فعالیت عصبی پرداخته و به طور دقیق نقاط مستعد آسیب دیدگی را تشخیص دهد.

از این رو با استفاده از تست نوار عصب دست می توان بهترین و دقیق ترین تشخیص و در پی آن بهترین روش درمانی را داشت. تست نوار عصب و عضله برخلاف ام آر آی که تصاویری از استخوان و مفاصل را ارائه خواهد داد در مورد عملکرد اعصاب و عضلات دقیق ترین اطلاعات را به پزشک در مورد مشکل دست شما می دهد.

 

آزمایش های رایج در نوار عصب عضله دست

به طور کلی در آزمایش نوار عصب دست دو آزمایش رایج انجام خواهند شد:

آزمایش های رایج در نوار عصب عضله دست

1. الکترومیوگرافی

در آزمایش الکترومیوگرافی یا ای ام جی، اندازه فعالیت الکتریکی یک عضله بررسی خواهد شد. با استفاده از این تست هر نوع علائم ناشی از انسداد یا کاهش سرعت در واکنش به تحریک عصبی قابل تشخیص است. با این آزمایش همچنین می توان درمورد ماهیچه نیز اطلاعاتی را به دست آورد و نحوه دریافت تحریک عصبی توسط ماهیچه از این طریق قابل مشاهده است.

به طور معمول هدف از انجام آزمایش الکترومیوگرافی بررسی ضعف غیرقابل توضیح عضلات، بررسی دلایل بی حسی و سوزن سوزن شدن، درد، پیچ خوردگی یا فلج می باشد. به کمک این آزمایش تفاوت بین ضعف واقعی و کاهش استفاده به دلیل درد یا عدم انگیزه مشخص خواهد شد. از طریق انجام این آزمایش همپنین می توان به این نکته پی برد که آیا در خود عضله، اختلال عضلانی شروع می شود یا این که از یک اختلال عصبی نشأت می گیرد.

 

نحوه انجام آزمایش الکترومیوگرافی

در این آزمایش توسط پزشک یا تکنسین مربوطه، سوزن بسیار ظریفی به عنوان الکترود وارد پوست شده و به عضله ورود پیدا می کند. در حینی که الکترود درون عضله است بیمار باید به آرامی شروع به انقباض عضله نماید و رفته رفته شدت آن را بیشتر کند. با این کار می توان به خوبی این فعالیت الکتریکی را از طریق الکترود دریافت و ثبت نمود. این فعالیت روی یک اسیلوسکوپ یا نمایشگر قابل نمایش می باشد یا می توان بر روی یک بلندگو آن را با صدایی بلند پخش کرد.

براساس این آزمایش می توان به اطلاعاتی در رابطه با توانایی ماهیچه جهت واکنش به تحریک عصبی دست پیدا کرد. در این آزمایش ممکن است بر اثر وارد شدن سوزن کمی احساس درد داشته باشید. بعد از انجام تست نیز تا چند روز ناحیه مورد نظر دچار حساسیت یا تورم خواهد بود و ممکن است کمی کبود شود. اما با گذشت زمان دوباره به حالت طبیعی برمی گردد و جای نگرانی نیست.

 

2. آزمایش سرعت هدایت عصبی

تست سرعت هدایت عصبی یا مطالعه انتقال عصبی به اندازه گیری میزان سرعت تکانه های الکتریکی در امتداد عصب می پردازد. به طور معمول این تست به همراه یک تست الکترومیوگرافی جهت تشخیص اختلالات عضلانی یا رد احتمال وجود آن ها صورت می گیرد.

در حالت کلی یک عصب سالم به نسبت عصبی آسیب دیده قادر به انتقال سریع تر و پرقدرت تر سیگنال های الکتریکی است. هدایت عصبی بر اثر غلاف میلین (روکش عایقی احاطه کننده عصب) دچار تغییر سرعت خواهد شد. به طور معمول اکثر نوروپاتی ها از آسیب دیدگی اکسون عصب نشأت می گیرند و آسیب دیدگی علاف میلین آن ها را به وجود نمی آورد.

با استفاده از آزمایش سرعت هدایت عصبی می توان تفاوت میان اختلالات عصبی واقعی و مشکلاتی درگیرکننده ماهیچه به دلیل آسیب دیدگی عصب را تشخیص داد. به کمک این آزمایش می توان آسیب عصبی یا اختلال عصبی را تشخیص داد یا این که یک تشخیص خاص را تایید نمود. به طور معمول با بهره گیری از این آزمایش می توان آسیب دیدگی فیبر عصبی اکسون و آسیب دیدگی غلاف میلین احاطه کننده عصب را از هم تمایز داد. برای همین می توان گفت این تست در نوار عصب دست کمک می کند تا بهترین تشخیص ها و استراتژی های درمانی را به کار گرفت.

 

نحوه انجام تست سرعت هدایت عصبی

در این آزمایش، بر روی عصب تحت آزمایش، الکترودهایی صاف و با فواصل زمانی قرار داده می شوند. به منظور تحریک اعصاب جریانی الکتریکی با شدت کم وارد خواهد شد. با نمایش تصاویر تکانه های الکتریکی بر روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه کامپیوتر، می توان سرعت انتقال تکانه های الکتریکی از طریق اعصاب را تشخیص داد.

در صورت کندتر بودن واکنش از سرعت طبیعی، می توان به آسیب دیدگی غلاف میلین پی برد. اما در صورت کاهش واکنش عصبی به تحریک توسط جریان و داشتن سرعت نسبتاً طبیعی در هدایت می توان متوجه آسیب دیدگی اکسون عصب شد. با توجه به سایز کوچک محرک الکتریکی به طور معمول درد ناشی از این تست بسیار ناچیز است.

مدت زمان انجام تست نوار عصب عضله دست

زمان انجام تست نوار عصب دست متغیر است و به طور معمول چیزی حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد. به طور کلی این تست چندان زمان بر نیست و بعد از اتمام آن نیز می توانید کارهای روزمره خود را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. برای همین می توان گفت یک تست سریع و بی دردسر است.

 

دریافت نتیجه تست نوار عصب دست

بلافاصله بعد از انجام تست نوار عصب عضله دست، نتیجه آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما می توانید از پزشک حاضر در مرکز نوار عصب بخواهید که نتیجه را برای شما تفسیر کند. همچنین نتیجه تست نوار عصب عضله دست برای پزشک ارجاع دهنده نیز فرستاده می شود. از این رو شما می توانید به پزشک خود نیز مراجعه نموده و از روند تشخیص بیماری خود و نیز پروسه درمانی مورد نظر برای درمان آن اطلاع یابید.

 

آمادگی لازم جهت تست نوار عصب عضله دست

به منظور انجام تست نوار عصب دست بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

آمادگی لازم جهت تست نوار عصب عضله دست

  1. بهتر است در زمان انجام تست نوار عصب دست به حالت ناشتا نباشید.
  2. لباس راحت و آزادی به تن کنید تا در زمان انجام تست احساس راحتی بیشتری داشته و به راحتی در صورت نیاز بتوان لباس را کنار زد و محل تست نوار عصب را آماده نمود. با این کار به راحتی امکان دسترسی به سطح اندام های فوقانی و تحتانی وجود دارد.
  3. سطحی از بدن که باید تست نوار عصب بر روی آن انجام شود بایستی کاملاً تمیز و بدون چربی و آلودگی باشد. برای همین توصیه می شود قبل از انجام تست به حمام بروید.
  4. چندین ساعت قبل از انجام تست نوار عصب دست، از مصرف سیگار خودداری کنید.
  5. اگر چه نیازی به استفاده از مسکن پیش از انجام تست نیست اما در صورتی که نسبت به درد بسیار کم تحمل هستید می توانید زیر نظر پزشک دو ساعت قبل از تست، اقدام به استفاده از بروفن نمایید.

عوارض تست نوار عصب دست

هر نوع اقدام پزشکی ممکن است عارضه ای داشته باشد و تست نوار عصب عضله نیز از این موضوع مستثنی نیست. ولی به طور کلی می توان گفت تست نوار عصب دست جزو تست هایی که کمتر عارضه ای را به وجود می آورد. در صورتی که این تست در یک مرکز حرفه ای و زیر نظر پزشکی مجرب انجام شود هیچ مشکلی بر اثر این تست به وجود نخواهد آمد و نیازی به نگرانی نیست.

در این بین می توان درد، سوزی و کبودی محل ورود سوزن الکترومیوگرافی را از عوارض شایع این تست به شمار آورد که با استفاده از کمپرس یخ و مصرف استامینوفن قابل کنترل است.

نوع برند دستگاه نوار عصب عضله دست

خیلی از افراد برای انجام تست نوار عصب بر این باورند که نتایج حاصله با دستگاه های مختلف متفاوت از یکدیگر خواهند بود. این در حالی است که نوع دستگاه در این زمینه چندان دخیل نخواهد بود. و صرفاً در این زمینه می توان به دانش و مهارت پزشک انجام دهنده تست نوار عصب دست تکیه نمود.

هزینه نوار عصب عضله دست

به طور کلی هزینه تست نوار عصب هر فرد ممکن است با دیگری متفاوت باشد. چرا که عوامل مختلفی این هزینه را بالا و پایین خواهند نمود. به عنوان نمونه گاهی بسته به شرایط بیمار ممکن است نیاز به گرفتن تست از دو اندام باشد و در برخی از افراد از چهار اندام، نوار عصب و عضله گرفته خواهد شد. از این رو همه چیز به دستور پزشک معالج برمی گردد.

ریسک انتقال بیماری از طریق تست نوار عصب و عضله دست

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با تست نوار عصب ذهن افراد را به خود مشغول خواهد کرد احتمال انتقال بیماری های مختلف از طریق انجام این تست است. اما خوشبختانه این احتمال در صورت مراجعه به یک مرکز حرفه ای صفر است. چرا که در محیط های حرفه ای سوزن های یک بار مصرف برای انجام الکترومیوگرافی به کار برده می شود و از این رو بیماری از افراد دیگر به شما انتقال داده نمی شود.

در مورد الکترودهای سطحی نیز در محیط های تخصصی حتماً بعد از انجام هر تست نوار عصب دست، الکترودها با الکل هفتاد درصد یا مایع ضد عفونی کننده تمیز خواهند شد.

 

انتخاب بهترین مرکز تست نوار عصب دست

خیلی از افراد ممکن است در انتخاب یک مرکز حرفه ای تست نوار عصب در تهران دچار تردید شوند. این روزها تعداد بالای مراکز نوار عصب در تهران باعث شده انتخاب بهترین مرکز به کاری دشوار تبدیل شود. در این بین در نظرگیری برخی از نکات باعث می شود این انتخاب راحت تر شود. به طور کلی می توان گفت یک مرکز حرفه ای تست نوار عصب دست باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

 

1. دارای محیطی مجهز و حرفه ای

طبیعی است که بهترین مرکز نوار عصب عضله دارای محیطی مجهز، بزرگ و حرفه ای باشد. چرا که باید در این مرکز کلیه تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز جهت انجام تست نوار عصب فراهم باشد. برای همین مطمئن گردید که مرکز مورد نظر دارای بروزترین دستگاه و کامل ترین تجهیزات است و شما می توانید در یک محیط حرفه ای اقدام به انجام تست نوار عصب عضله دست نمایید.

در کنار تجهیزات، از نظر بهداشت نیز باید مرکز مورد نظر بررسی شود. با توجه به این که این انتخاب با سلامت شما ارتباط دارد توصیه می شود با دقت بیشتری دست به انتخاب بزنید و مرکزی را انتخاب کنید که از نظر تمیزی و بهداشت نیز بهترین نمره را می گیرد. این فاکتور با توجه به شیوع کرونا بیشتر از هر زمان دیگری مهم و قابل توجه است.

 

2. برخورداری از بهترین پزشکان

هیچ چیز به اندازه حضور پزشکانی متخصص و باتجربه دقت تست نوار عصب عضله دست را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. از این رو توصیه می شود حتماً به سراغ مرکزی بروید که از بهترین و حاذق ترین پزشکان برخوردار باشد. با این کار مطمئن خواهید بود که تمامی امور زیر نظر یک فرد متخصص و حرفه ای به بهترین شکل انجام خواهد شد.

 

3. انجام تست نوار عصب کودکان

کمتر مرکزی را می توان یافت که در زمینه نوار عصب کودکان نیز به صورت حرفه ای فعالیت داشته باشد. همه ما می دانیم که کودکان اغلب از محیط های درمانی و مراجعه به پزشک واهمه دارند. برای همین ممکن است که در زمان انجام تست همکاری لازم را نداشته باشند و این موضوع مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت که یکی از آن ها کاهش دقت تست نوار عصب می باشد. برای همین بهترین کار انتخاب یک مرکز حرفه ای در زمینه انجام تست نوار عصب کودکان است.

 

4. طرف قرارداد با بیمه های مختلف

هزینه های بالای درمان و پیگیری روند تشخیص و درمان بیماری ها بر هیچ کس پوشیده نیست. برای همین انتخاب یک مرکز تست نوار عصب عضله که با بیمه های مختلف قرارداد داشته باشد می تواند بهترین انتخاب برای کاهش هزینه های درمان به شمار آید. قطعاً با داشتن بیمه می توان راحت تر از پس هزینه های مختلف نظیر انجام تست نوار عصب عضله برآمد.

 

5. دارای مناسب ترین هزینه نوار عصب دست

به طور کلی هزینه نوار عصب دست در هر مرکزی بسته به شرایط و امکانات، متفاوت از دیگری خواهد بود. اما توصیه می شود در این مورد مرکزی را انتخاب کنید که منصفانه ترین هزینه ها را برای انجام تست نوار عصب دست در نظر گرفته باشد. مرکزی را انتخاب کنید که به دلایلی نظیر کیفیت دستگاه ها یا داشتن مرکزی بزرگ و پیشرفته هزینه های سرسام آوری را برای تست نوار عصب در نظر نگیرد.

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها بهترین مرکز نوار عصب عضله دست

با توجه به تفاسیر بالا اگر به دنبال یک مرکز حرفه ای برای انجام تست نوار عصب عضله دست، تست نوار عصب عضله پا و نوار عصب کودکان هستید قطعاً کلینیک تخصصی رها انتظارات شما را به بهترین شکل پاسخ خواهد داد. کلینیک مغز و اعصاب و روان رها یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین مراکز تست نوار عصب عضله به شمار می آید. در ادامه به شما خواهیم گفت چرا کلینیک تخصصی رها بهترین گزینه است.

 

چرا کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها؟

چرا کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها؟

  1. کلینیک تخصصی رها دارای بهترین و خوش اخلاق ترین کارکنان است. از این رو شما در این مرکز کاملاً به واسطه حس مثبت جاری در محیط حس بهتری به پروسه تشخیص و درمان خود خواهید داشت. و به دلایلی چون بی حوصلگی و بدخلقی پرسنل استرس شما بیشتر نخواهد شد.
  2. در کلینیک رها سعی شده است از بهترین و حاذق ترین پزشکان دعوت به عمل آید. از این رو دقت نوار عصب عضله دست در این مرکز در بالاترین سطح خود قرار خواهد داشت و شما همچنین می توانید تفسیر نتیجه تست خود را از زبان حرفه ای ترین پزشکان بشنوید.
  3. این کلینیک با بالغ بر 20 شرکت بیمه در کشور قرارداد دارد. از این رو شما با هر بیمه ای می توانید از خدمات این مرکز بهره مند شوید.
  4. کلینیک رها دارای پیشرفته ترین دستگاه ها و بروزترین امکانات است. لذا شما می توانید با استفاده از تجهیزاتی پیشرفته تست نوار عصب دست را انجام دهید.
  5. در کلینیک رها حرفه ای ترین خدمات تخصصی در زمینه مغز و اعصاب و روان ارائه خواهد شد. برای همین شما می توانید در کنار تست نوار عصب عضله، از دیگر خدمات این مرکز نیز بهره مند شوید.
  6. شما عزیزان از طریق واتساپ امکان دریافت مشاوره از کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها خواهید داشت.
  7. به صورت تلفنی امکان دریافت نوبت برای شما فراهم است و بدون معطلی می توانید در این مرکز، تست نوار عصب عضله انجام دهید.
  8. کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها همچنین مرکزی با مجوزهای قانونی است و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به فعالیت مشغول می باشد. از این رو شما می توانید کاملاً از خدمات قانونی و اصولی این مرکز اطمینان داشته باشید.

 

حرف آخر

در این مطلب سعی شد به تمامی پرسش هایی که ممکن است در ذهن شما عزیزان در مورد تست نوار عصب عضله دست وجود داشته باشد پاسخی روشن و کامل ارائه داده شود. همان طور که در این مطلب به آن اشاره شد تست نوار عصب دست یکی از ساده ترین و کاربردی ترین تست های قابل انجام جهت تشخیص مشکلات مختلف دست می باشد.

شما این امکان را داشته تا بهترین و باکیفیت ترین تست نوار عصب عضله را در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها انجام دهید.

در صورتی که هنوز هم سوالی در مورد تست نوار عصب دست دارید و در این مطلب به آن پرداخته نشد کافی است با مرکز نوار عصب رها تماس گرفته و جواب پرسش خود را از کارشناسان تیم رها بگیرید.

همچنین از طریق شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، واتساپ و اینستاگرام نیز می توانید خدمات این مرکز را دنبال نمایید.


6 دیدگاه

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما