نوار عصب عضله (EMG)

4 خرداد, 779 16
-عصب-عضله.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

نوار عصب عضله

نوار عصب عضله راهی برای تشخیص عملکرد عصب های بدن می باشد. به کمک این تست به وسیله مولد الکتریسیته موجود در بدن، بین مغز و دیگر اندام ها پیام ها انتقال می یابند.
اگر قصد انجام تست نوار عصب عضله را داشته و به دنبال بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران هستید بی شک بهترین گزینه مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها می باشد.
در این مطلب به طور کامل با تست نوار عصب و عضله آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید.

تست نوار عصب عضله چیست؟

مرکز نوار عصب عضله

تست نوار عصب عضله را می توان راهی برای تشخیص عملکرد عصب های بدن دانست.
بدن انسان یک مولد الکتریسیته است و در واقع از طریق تولید الکتریسیته در بدن، بین مغز و سایر اندام ها، پیام ها رد و بدل می شوند.
منظور از انتقال پیام در بدن در واقع همان حس لمس، درد، فشار، گرما و… است که از اندام ها به مغز به وسیله عصب ها ارسال می گردند. علاوه بر آن مغز نیز به اندام ها دستوراتی چون حرکت دادن عضوها را می دهد که وظیفه انتقال این نوع پیام ها نیز برعهده عصب ها می باشد.
این پیام ها به شکل امواج الکتریکی از طریق اعصاب و درست مانند سیم تلفن انتقال داده می شوند.
در صورت اختلال در انتقال این پیام ها و وجود خللی در انتقال امواج الکتریکی نیاز به بررسی شدت و سرعت و سایر مشخصه های امواج الکتریکی جاری در طول عصب مورد نظر می باشد. و این کار دقیقاً توسط دستگاه نوار عصب عضله امکان پذیر است.
با استفاده از نوار عصب و عضله می توان به خوبی روند سلامت اعصاب و عضلات را مورد بررسی قرار داد و کنترل بهتری بر روی واکنش های آن ها به تحریک های عصبی داشت.
به کمک این تست می توان فعالیت عصب ها در مناطق مختلف بدن را ارزیابی نموده و در مورد انتقال و یا عدم انتقال کامل پیام های عصبی مطمئن شد.

عملکرد نوار عصب عضله به چه صورت است؟

نوار عصب عضله راهی برای تشخیص عملکرد عصب های بدن می باشد. به کمک این تست به وسیله یک مولد الکتریسیته موجود در بدن، بین مغز و دیگر اندام ها پیام ها انتقال می یابند.
در بدن پیام ها به شکل مختلفی انتقال داده می شوند. بعضی از انتقال ها به کمک عصب ها به شکل حس لمس، درد، گرما، فشار و نیز حس هایی چون دیدن و شنیدن در بدن از اندام ها به مغز منتقل می شوند.
علاوه بر آن فعالیت های روتین بدن نظیر حرکت دست و پاها و سایر اندام ها به وسیله فرمان صادر شده از مغز و به وسیله اعصاب به اندام ها انجام می شود.
این فرمان ها توسط اعصاب ها به شکل موج الکتریکی انتقال داده می شوند. این پروسه در واقع دارای عملکردی مشابه سیم تلفن است.
در صورت عدم ارسال پیام از طریق عصب ها، به نوعی می توان دریافت که فرآیند انتقال پیام امواج الکتریکی مختل شده است.
در نوار عصب عضله به منظور ثبت میزان شدت و سرعت و سایر جزئیات امواج الکتریکی جاری در طول عصب روشی به نام الکترودیاگنوستیک استفاده می شود.

نوار عصب عضله چه کاربردی دارد؟

دلایلی باعث شده که در درمان بیماری هایی که نوار عصب عضله به بهبود بیمار کمک می کنند استفاده از این روش بسیار مهم باشد. از بین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1. در افرادی که درگیر بیماری چون دیابت هستند و بدن آن ها به واسطه بیماری دچار التهاب عصبی شده و دارای علائمی شبیه به دیسک می باشند.
جراحی دیسک کمکی به رفع مشکل بیمار نکرده و حتی بیماری را بدتر می کند. لذا در این شرایط بررسی نوار عصب و عضله به کمک افتراق این حالات خواهد آمد.
2. با استفاده از تست نوار عصب عضله در کنار تشخیص شدت آسیب می توان درگیری عصب را نشان داد. در واقع نوار عصب عضله اطلاعاتی در اختیار پزشک قرار داده تا به کمک آن در مور،د نیاز و یا عدم نیاز بیماری به عمل جراحی تصمیم گیری کند.
3. ضایعات مربوط به دیسک و کمر یکی دیگر از علل شایع میان بیماران می باشد. این دسته از مشکلات به کمک نوار عصب و عضله دیسک کمر قابل تشخیص هستند.

تست نوار عصب عضله چه فوایدی به همراه دارد؟

نوار عصب عضله را می توان در تشخیص موارد زیر مفید دانست:
1. خارش، بی حسی و ضعف عضلانی
2. فلج
3. اختلالات عضلانی
4. درد یا گرفتگی عضلانی
5. رایکولوپانی
6. انقباض غیر ارادی عضلانی
7. اختلالات مرتبط به ناتوانی نورون های عصبی در ارسال سیگنال های الکتریکی به اندام مورد نظر

نحوه انجام نوار عصب عضله

تست نوار عصب و عضله را به طور کلی می توان متشکل از دو بخش اصلی بررسی هدایت عصبی و بررسی عضله دانست. در بخش بررسی هدایت عصبی، اعصاب فرد توسط پزشک تحریک الکتریکی می شود.

نحوه تست نوار عصب عضله

این در حالی است که در بخش بررسی عضله در بخش های متفاوت عضلات شما سوزنی وارد خواهد شد. در این بخش هیچ دارویی به بدن تزریق نمی شود.
با استفاده از الکترومایوگرافی عارضه هایی چون فشار روی عصب مخصوصاً بازو، آرنج و یا مچ دست بررسی می شود. به منظور انجام این تست الکترودی سوزنی به عضله وارد شده و از این راه فعالیت الکتریکی عضله ثبت خواهد شد.

نوع موج ایجاد شده بر روی صفحه مانیتور به نمایش در آمده و به منظور تشخیص مشکل صدای موجود مورد بررسی قرار داده می شود.
پس از گذاشتن الکترود از بیمار خواسته می شود که عضله را ابتدا مقداری اندک و بعد کمی شدیدتر انقباض دهد، از این رو می توان به امواج متفاوتی دست پیدا کرد.
با وارد شدن سوزن در پوست احتمال داشته کمی درد احساس شود که این درد قابل تحمل و موقتی می باشد. پس از خروج سوزن ها از پوست نیز احتمال داشته کمی سوزش را احساس نمایید.

در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون یا داشتن مشکلات ریوی با توجه به احتمال وجود عفونت در زمان بیماری این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
هدایت عصبی به منظور بررسی عملکرد عضله که سبب تولید الکتریسیته در بدن شده مورداستفاده قرار می گیرد. این تست ها زیر نظر متخصص اعصاب و یا فیزیوتراپ انجام می شود.

در این تست نوار عصب عضله، سوزن هایی خیلی ظریف و نازک از راه پوست به درون عضله فرستاده شده و بعد به واسطه این سوزن ها امواج الکتریکی که به وسیله عضله ساخته شده به دستگاه مخصوصی ارسال خواهد شد. پس از آن امواج الکتریکی توسط این دستگاه جمع آوری و تقویت شده و در نهایت به ثبت می رسند.
در این روش چسب های مخصوصی توسط تست کننده در نقاط مختلفی از بدن قرار داده شده و در واقع این نقاط تعیین کننده مسیرهای مورد مطالعه می باشند.
در زیر این چسب ها تکه ای فلزی قرار داده شده که با یک سیم به دستگاه وصل است. این تکه فلزی جمع آوری الکترودها و ثبت اطلاعات الکتریکی از سطح پوست را برعهده دارد.

دستگاه نوار عصب عضله از طریق یکی از الکترودها جریان الکتریکی ضعیفی را به پوست وارد می کند. این جریان بعد عبور از پوست، خود را به عصب رسانده و در طی آن به حرکت ادامه می دهد. با رسیدن به الکترود بعدی اقدام به دریافت و ثبت جریان الکتریکی خواهد نمود.

در نهایت مدت زمان امواج الکتریکی سپری شده از نقطه اول تا نقطه بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به نوعی می توان گفت به کمک تست نوار عصب عضله می توان به بررسی سرعت هدایت امواج الکتریکی درون عصب پرداخت.

در زمان انجام تست نوار عصب عضله چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

1. انجام تست نوار عصب عضله وابسته به نوع تست درخواستی پزشک معالج زمانی 45 دقیقه تا 2 ساعتی به خود اختصاص خواهد داد؛
2. پس از انجام تست توصیه می شود انتهای اندام نظیر دست ها و پاها را گرم کنید؛
3. هیچ شی فلزی مانند دستبند یا انگشتر به همراه نداشته و نسبت به خاموش کردن وسایل الکترونیک خود اقدام کنید؛
4. در صورت ابتلا به بیماری های عفونی چون ایدز، هپاتیت، بیماری های خونی، نارسایی کلیه و کبد و بیماری های قلبی، بهتر است حتماً قبل از انجام تست این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
5. در صورت مصرف داروهایی مانند هپارین، وارفارین و یا پلاویکس نیز حتماً با پزشک مشورتی داشته باشید؛
6. در صورتی که انجام تست نوار عصب عضله توسط پزشکی متخصص و به وسیله سوزن هایی باکیفیت انجام شود این تست درد خاصی نداشته و تنها ممکن است کمی جای سوزن ها سوزش یا دردی جزئی به همراه داشته باشد؛
7. این تست عضله فاقد عارضه می باشد و هر فردی اعم از بیمار قلبی، خانم های باردار و افراد که در بدن دارای فلزی هستند به راحتی قادر به انجام این تست می باشند. در واقع این تست هیچ منع و محدودیتی از این بابت نخواهد داشت.

انواع تست نوار عصب عضله

به طور کلی می توان تست های نوار عصب عضله را به انواع زیر تقسیم بندی نمود:

1. الكترو ميو گرافي ( EMG, Electromyography )

از این تست به منظور بررسی عارضه های مختلفی که احتمالاً سرمنشاء آن ها فشار روی عصب، علی الخصوص در بازو، آرنج یا مچ دست می باشد استفاده می شود. جهت انجام این نوع تست، الکترودی سوزنی وارد عضله شده و از این راه ثبت فعالیت الکتریکی عصله انجام خواهد شد.
در نهایت بر روی صفحه مانیتور دستگاه، نوع موج ایجاد شده به نمایش در آمده و تشخیص به کمک صدای موج انجام می شود.
پس از گذاشتن الکترود، بیمار بایستی کمی عضله خود را انقباض داده و بعد میزان انقباض را افزایش دهد.
امواج تولید شده در هر حالت متفاوت با دیگری است. به طور معمول جواب این تست در همان لحظه به شما تحویل داده خواهد شد.

2. هدایت عصبی conducting Nervestudies NCS

یکی دیگر از تست های نوار عصب عضله را می توان هدایت عصبی دانست. این کار بایستی توسط یک متخصص اعصاب و یا فیزیوتراپ متخصص انجام شود. در این روش در واقع فعالیت الکتریکی عضله مورد بررسی قرار داده می شود.
علت نامگذاری این روش در واقع به این دلیل است که در این روش پس از تحریک دو نقطه از عصب، فاصله میان این دو نقطه بررسی شده و عدد به دست آمده بر زمان طی شده تقسیم می شود و در نهایت عدد حاصله نشان دهنده سرعت هدایت عصبی است.
این سرعت به طور معمول چیزی حدود 200 کیلومتر بر ساعت می باشد. در صورت عدم کارکرد مطوب عصب، سرعت هدایت با کاهش همراه خواهد بود. در این روش پزشک سعی نموده با تعییر محل الکترودها به محل آسیب عصب دست پیدا کند.

تاثیر تست نوار عصب عضله

تأثیر تست نوار عصب عضله در درمان کمردرد و گردن درد

این روزها علم در زمینه سلامت انسان ها بسیار موثر واقع شده است. البته در این بین برخی مواقع اطلاعات علمی کمی سبب سردرگمی خواهد شد.
به عنوان نمونه ممکن است در عکس ام آر آی بسیاری از افراد طبیعی یک بیرون زدگی و یا پارگی دیسک دیده شود ولی این بیرون زدگی مشکلی را برای فرد بیمار به وجود نمی آورد.
در بیمارانی که به دیسک کمر مبتلا هستند نیز احتمال داشته چند بیرون زدگی دیسک رخ داده شده باشد اما این که مدام دیسک سبب بروز علائم شده به راحتی قابل تشخیص نباشد. در چنین شرایطی می توان با تست نوار عصب و عضله دیسک کمر اقدام به تشخیص عصب درگیر و تعیین محل ضایعه نمود.
برخی مواقع ممکن است مدتی بعد از بهبود کمردرد بیمار درگیر دیسک کمر، مجدد درد شروع شود. به کمک نوار عصب و عضله می توان قدیمی یا جدید بودن این درگیری عصبی را تشخیص داد.
برخی مواقع بیمار برای درمان دیسک کمر اقدام به عمل می کند اما بعد از مدتی به جای بهبود، درد بیشتری را تجربه می کند. در چنین شرایطی با استفاده از تست نوار عصب عضله می توان دلیل بروز این مشکل را تشخیص داد.
در واقع می توان دریافت که آیا این مشکل ناشی از یک دیسک جدید می باشد یا این که به دلیل چسبندگی این مشکل به وجود آمده است. شاید هم طی عمل جراحی اعصاب دچار آسیب شده باشند.
گاهی افراد درگیر بیماری هایی چون دیابت با التهاب عصبی رو به رو شده و در فرد علائمی مشابه دیسک بروز پیدا می کند. در این حالت جراحی دیسک تنها سبب بدتر شدن بیماری خواهد شد. حال آن که به کمک  این تست می توان به بهبود این حالات کمک نمود.
برخی مواقع در محلی به غیر از کمر عصب دچار گیر افتادگی شده و برای مثال عصب سیاتیک در لگن گیر می افتد. اما بیمار در کمر نیز احساس تیرکشیدگی دارد. با استفاده از تست نوار عصب و عضله می توان محل گیر افتادن عصب را تعیین نمود.
برخی مواقع درگیری عصب به شکل دردی مبهم در نقطه ای دیگر ظاهر می شود. برای نمونه فشار روی دیسک به شکل درد پشت ران، درد پاشنه و یا زانو خود را نشان می دهد. در چنین حالتی نیز تست نوار عصب عضله به تشخیص کمک خواهد نمود.

نوار عصب دست

در صورت داشتن مشکلاتی چون گردن درد و یا حس گز گز و یا سوزن سوزن شدن دست ها و یا عدم توانایی کافی دست ها برای بلند کردن اشیاء ممکن است عصب دست در ناحیه ای گیر کرده و یا اصطلاحاً له شده باشد.
در چنین شرایطی نیاز به بررسی اعصاب دست وجود خواهد داشت تا در صورت وجود مشکلی در مسیر عصب دست بتوان نسبت به رفع آن اقدام نمود. برای این کار می توان از تست نوار عصب دست کمک گرفت.

میزان درد این تست

خیلی از افراد از دردناک بودن این تست واهمه دارند. این در حالی است که درد این تست از نظر بسیاری از بیماران بسیار خفیفی و جزئی می باشد. اما به طور کلی میزان درد در هر فرد به آستانه درد او بستگی داشته و حتی ممکن است برخی از افراد هیچ دردی را احساس نکنند.
اما در صورت زیاد بودن درد شما توانسته در حین انجام تست این موضوع را به پزشک مربوطه اطلاع داده تا نحوه تست را بسته به مورد، تغییر دهید.
در صورتی که از درد این تست واهمه داشته می توانید پیش از مراجعه به مرکز نوار عصب و عضله در تهران از داروهای آرام بخش و یا داروهایی چون دیازپام برای کاهش درد استفاده کنید. البته این موضوع بیشتر برای انجام تست نوار عصب عضله برای کودکان بی قرار صدق می کند.

نحوه تفسیر نتیجه تست نوار عصب عضله

به طور معمول تست نوار عصب و عضله پیچیدگی های خاص خود را داشته و نیاز است که تفسیر آن توسط پزشکی متخصص انجام شود.
اما در صورت نرمال نبودن تست، پزشک انجام دهنده نوار عصب عضله در بخش impression نتایجی را قید می کند. و در واقع فشار یا صدمه به عصبی در یک ناحیه را ذکر خواهد نمود.
از این رو شما با نگاه به این بخش تا حدودی این امکان را داشته تا از نتیجه تست نوار عصب و عضله اطلاع پیدا نمایید. اما به طور کلی نیاز است که تفسیر این تست را بر عهده پزشک بگذارید.

نوار عصب عضله و تشخیص بیماری ام اس

اگر چه نوار عصب عضله برای بیماری ام اس مورد استفاده قرار می گیرد اما با این تست امکان تشخیص قطعی بیماری ام اس وجود نخواهد داشت. در واقع به کمک نوار عصب می توان عللی چون بی حسی و خواب رفتگی ستون فقرات را تشخیص داد.
از آن جایی که در بیماری ام اس نیز فرد دچار ضعف عضلات و صدمات ثانویه به اعصاب و درگیری عضلات شده می توان از طریق این علائم و نمایش آن ها در در این تست به این بیماری پی برد.

بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران

در این مطلب سعی شده که اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با نوار عصب عضله در اختیار شما عزیزان قرار داده شود. اما همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها می باشد.
این مرکز در واقع یک کلینیک کاملاً مجهز و تخصصی برای انجام تست های مختلف از جمله نوار عصب عضله است. این کلینیک به دلیل برخورداری از ویژگی هایی خاص و فوق العاده توانسته نظر افراد بسیاری را به خود جلب نماید.

در ادامه برخی از ویژگی های این مرکز تخصصی را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1. این مرکز از برجسته ترین و حاذق ترین پزشکان و متخصصین دعوت به عمل آورده است؛
2. مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به فعالیت مشغول است و دارای مجوزهای قانونی می باشد؛
3. این کلینیک همچنین بهترین مرکز نوار عصب عضله کودکان به شمار می آید. از این رو شما می توانید با خیالی آسوده برای انجام تست نوار عصب عضله آن مرکز تخصصی رها را انتخاب کنید؛
4. هزینه نوار عصب و عضله در این مرکز کاملاً طبق تعرفه در نظر گرفته شده برای کل کشور می باشد و از این رو به نوعی می توان گفت که شما توانسته در این مرکز با مناسب ترین هزینه این تست را انجام دهید؛
5. این مرکز دارای ویژگی نوبت دهی اینترنتی است. لذا شما توانسته بدون مراجعه حضوری به کلینیک نوبت خود را ثبت کنید. این ویژگی برای این روزها و در ایام کرونا می تواند بسیار مفید باشد چرا که تعداد دفعات مراجعه به مرکز و نیز میزان خروج شما از خانه را کاهش خواهد داد؛
6. مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با اکثر بیمه های کشور قرار داد داشته و این موضوع به کاهش هزینه تست نوار عضله توسط شما کمک خواهد نمود؛
7. این مرکز به غیر از سایت و تلفن ثابت برای دسترسی هر چه راحت تر مراجعه کنندگان از طریق شبکه های اجتماعی نیز امکان برقراری ارتباط و اطلاع رسانی به آن ها را فراهم نموده است. از این رو شما توانسته از طریق این راه ها نیز با این کلینیک در ارتباط باشید؛
8. این مرکز ارائه دهنده خدماتی دیگری در زمینه مغز و اعصاب و روان نیز می باشد. به همین دلیل شما توانسته در کنار انجام تست نوار عصب عضله در صورت لزوم از دیگر خدمات این مرکز نیز بهره مند گردید.


16 دیدگاه

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما