نوار عصب و عضله ونک

11 شهریور, 779 0
-مغز-کودکان-در-تهران.jpg

برای تشخیص آسیب دیدگی عضله و اعصاب بدن یکی از ساده ترین راه ها استفاده از نوار عصب و عضله می باشد. اگر به دنبال یک مرکز حرفه ای برای انجام نوار عصب و عضله در ونک هستید بهترین انتخاب برای شما کلینیک تخصصی مغز، اعصاب و روان رها است.

در کلینیک رها به عنوان بهترین کلینیک نوار عصب و عضله در ونک شما می توانید حرفه ای ترین خدمات را در زمینه انجام نوار عصب و عضله دریافت کنید. در ادامه بیشتر با کلینیک تخصصی رها، تست نوار عصب و عضله، موارد استفاده از نوار عصب و عضله و… آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید:

نوار عصب و عضله کودکان

کلینیک رها بهترین کلینیک نوار عصب و عضله ونک

همان طور که گفتیم کلینیک رها تمامی آن چه که شما از یک مرکز نوار عصب و عضله در ونک انتظار دارید را داراست. این کلینیک حرفه ای یک مرکز کاملاً معتبر و نام آشنا در زمینه اعصاب، روان و مغز می باشد. در ادامه بیشتر با ویژگی های این کلینیک حرفه ای آشنا خواهیم شد:

1. دارای محیطی مجهز و پیشرفته

کلینیک رها از حرفه ای ترین و پیشرفته ترین مراکز نوار عصب و عضله در ونک به شمار می رود. در این کلینیک همه چیز برای ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به مراجعه کنندگان فراهم شده است. لذا شما می توانید با خیال آسوده به این مرکز رفته و تست نوار عصب و عضله انجام دهید.

2. دارای پزشکانی متخصصی و مجرب

در بهترین مرکز نوار عصب و عضله ونک از بهترین پزشکان و متخصصین دعوت به عمل آمده است. از این رو نوار عصب و عضله شما توسط این پزشکان قابل بررسی خواهد بود. شما می توانید از این پزشکان در مورد تست نوار عصب و عضله خود سوالاتی که در ذهن دارید را بپرسید.

حضور این پزشکان مجرب باعث می شود در زمان مراجعه به این کلینیک قوت قلب بیشتری داشته و با خیال آسوده تری به این مرکز بروید.

3. انجام نوار عصب و عضله کودکان

شما هم چنین با خیال آسوده می توانید به منظور انجام تست نوار عصب و عضله کودکان به این مرکز مراجعه کنید. در این مرکز برای کودکان نیز به صورت حرفه ای تست نوار عصب و عضله کودکان انجام می شود.

4. در نظرگیری مناسب ترین تعرفه

برخلاف بسیاری از مراکز که تست نوار عصب و عضله را با هزینه های بسیار بالایی انجام خواهند داد. در کلینیک تخصصی رها این خدمات با مناسب ترین هزینه ها ارائه خواهد شد. در این مرکز کاملاً براساس تعرفه تعیین شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی هزینه ها در نظر گرفته می شوند.

از این رو شما عزیزان این امکان را داشته تا در این مرکز با مناسب ترین هزینه تست نوار عصب و عضله در ونک انجام دهید.

مرکز نوار عصب عضله

تست نوار عصب و عضله چیست؟

در صورتی که پزشکان از روش های مختلف و آزمایش های گوناگون نتیجه مورد نظر را کسب نکنند به سراغ آن خواهند رفت. به کمک تست نوار عصب و عضله در ونک شما به راحتی می توانید بیماری های ناشی از عضله و اعصاب عضلات را در خود تشخیص دهید. برای همین می توان گفت نوار عصب مطمئن ترین راه جهت اطلاع از بیماری های عصبی و عضلانی است.

با انجام تست نوار عصب و عضله ونک می توان عملکرد عصب های بدن را تشخیص داد. در واقع بدن انسان مولد الکتریسیته می باشد و با این الکتریسیته ها پیام ها مابین مغز و سایر اندام ها تبادل پیدا خواهند کرد. این انتقال پیام به شکل حس درد، لمس، گرما، فشار و حس های دیگری نظیر  شنوایی، دیداری و… می باشد.

برای حرکت دادن اعضای بدن نیز باید اندام ها از مغز دستور مربوطه را به واسطه عصب ها دریافت کنند. این پیام ها از طریق امواج الکتریکی و همچون سیم تلفن انتقال داده می شوند.

در صورت بروز مشکل در عملکرد عصب، پیام ها و امواج الکتریکی در انتقال با اختلال رو به رو خواهند شد. در چنین شرایطی نوار عصب و عضله می تواند بسیار کاربردی باشد. چرا که با استفاده از تست نوار عصب و عضله امکان ثبت میزان شدت، سرعت و سایر ویژگی های امواج الکتریکی جاری در طول عصب وجود خواهد داشت.

دلایل اهمیت استفاده از تست نوار عصب و عضله در ونک

در موارد متعددی نیاز به استفاده از تست نوار عصب و عضله است. شما عزیزان می توانید برای دلایل زیر اقدام به مراجعه به مرکز نوار عصب و عضله در ونک نمایید:

1. بیماران دیابتی با مشکل التهاب عصبی رو به رو می شوند و در واقع علائمی مثل دیسک در آن ها به وجود می آید. در چنین شرایطی جراحی دیسک تنها موجب وخیم تر شدن حال بیمار خواهد شد. حال آن که به کمک نوار عصب و عضله می توان به بهبود وضعیت بیمار کمک کرد.
  2. به کمک تست نوار عصب و عضله در ونک می توان ضمن تشخیص محل درگیری عصب، میزان شدت آسیب دیدگی را نیز تشخیص داد. از این رو از طریق نوار عصب و عضله پزشک راحت تر می تواند در مورد جراحی یا درمان های غیرجراحی تصمیم بگیرد.
  3. ضایعات مرتبط با دیسک گردن و کمر از دیگر دلایلی است که افراد را روانه مرکز نوار عصب و عضله در ونک می کند. چرا که جهت تشخیص و درمان مشکلات دیسک گردن و کمر نوار عصب و عضله می تواند بسیار موثر باشد. در ادامه بیشتر با کاربرد نوار عصب و عضله در بهبود کمردرد آشنا خواهیم شد.
  4. نوار عصب عضله

کاربرد تست نوار عصب و عضله در ونک

تست نوار عصب و عضله دارای کاربردهای بسیاری است. اما از بین کاربردهای تست نوار عصب و عضله در زمینه درمان کمردرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. برخی مواقع با وجود مشاهده بیرون زدگی یا پارگی دیسک در عکس MRI این بیرون زدگی برای بیمار مشکلی را به همراه ندارد. حتی در بیماران دارای مشکل دیسک کمر نیز احتمال بیرون زدگی چند دیسک وجود دارد اما نمی توان تشخیص داد که علائم به وجود آمده ناشی از کدام دیسک هستند. در چنین شرایطی با انجام تست نوار عصب و عضله می توان به خوبی عصب درگیر را مشخص کرد.
  2. گاهی دیسک سبب کمردرد می شود اما بعد از مدتی بیمار بهبودی کامل پیدا کرده و چند وقت بعد دوباره درگیر درد می شود. به منظور تشخیص آن که این درگیری ناشی از مشکلی جدید است یا همان مشکل قدیمی دوباره عود نموده می توان تست نوار عصب و عضله انجام داد.
  3. برخی مواقع ممکن است با وجود عمل جراحی، بیمار باز هم درد داشته باشد. به کمک انجام تست نوار عصب و عضله در ونک می توان به راحتی تشخیص داد که این مشکل به دلیل دیسک جدید است یا ناشی از چسبندگی می باشد. یا شاید هم اعصاب در حین جراحی دچار آسیب شده اند. در چنین شرایطی به همراه ام آر آی با تزریق، تست نوار عصب و عضله انجام خواهد شد.
  4. افراد دیابتی ممکن است دچار التهاب عصبی شوند، این علائم شباهت زیادی به دیسک دارند. از این رو در چنین شرایطی جراحی دیسک تنها باعث بدتر شدن بیماری خواهد شد. حال آن که به کمک تست نوار عصب و عضله می توان علائم را کاهش داد.

انواع نوار عصب و عضله

در بهترین مرکز نوار عصب و عضله ونک شما عزیزان این امکان را داشته تا بسته به شرایط خود از نوع مناسبی از تست نوار عصب و عضله بهره مند شوید. به طور معمول تست نوار عصب و عضله در ونک به دو صورت زیر قابل انجام است:

1. الکترومیوگرفی یا نوار عضله
  2. مطالعه هدایت عصبی یا نوار عصبی

در ادامه بیشتر با هر یک از انواع نوار عصب و عضله آشنا خواهیم شد:

الكتروميوگرافي ( EMG, Electromyography )

از الکترومیوگرافی به منظور بررسی عارضه های مختلفی که اغلب به دلیل فشار بر روی عصب و علی الخصوص در بازو، آرنج یا مچ دست رخ می دهند استفاده می شود. به منظور انجام این نوع تست نوار عصب و عضله، الکترودی سوزنی به عضله زده می شود تا از راه آن بتوان اقدام به ثبت فعالیت الکتریکی عضله نمود.

به منظور تشخیص، نوع موج به نمایش در آمده بر روی صفحه نمایش و صدای موج مورد بررسی قرار داده می شود. بعد از آن که الکترود گذاشته شد از بیمار درخواست خواهد شد که به تدریج انقباض عضله را بیشتر کند. در هر درجه از انقباض، امواج متفاوتی تولید می شوند.

هدایت عصبی conducting Nerve studies) NCS)

به منظور تست هدایت عصبی باید به متخصص اعصاب یا فیزیوتراپ مراجعه شود. در این نوع تست از طریق تولید الکتریسیته توسط عضلات، امکان بررسی روش فعالیت الکتریکی عضله وجود خواهد داشت.

در واقع در این روش سوزن های بسیار ریزی به درون عضله فرستاده شده و از این طریق به عضله در تولید امواج الکتریکی کمک می شود. این امواج توسط عضله به دستگاهی مخصوص ارسال خواهند شد. سرانجام این امواج توسط دستگاه تقویت شده و به ثبت می رسند.

در این روش نوار عصب و عضله ونک ممکن است در نقاطی از پوست از چسب مخصوصی استفاده شود. این نقاط در واقع هم مسیر با عصب مورد نظر می باشند. در زیر این چسب ها تکه ای فلزی وجود دارد که به واسطه سیمی به دستگاه وصل است. به نوعی این چسب یا الکترودها اطلاعات الکتریکی را از سطح پوست جمع آوری می کنند.

از طریق یکی از این الکترودها جریان الکتریکی ضعیفی به واسطه دستگاه نوار عصب و عضله وارد پوست شما می شود. این جریان الکتریسیته از راه پوست وارد عصب شده و در آن به حرکت می پردازد. پس از کمی حرکت، در نهایت در مسیر، این جریان الکتریکی به الکترود بعدی رسیده و توسط آن دریافت و ثبت خواهد شد.

پس از آن نیز توسط دستگاه، مدت زمان رسیدن موج الکتریکی میان این دو نقطه بررسی خواهد شد. به نوعی مشخص خواهد شد که در داخل عصب سرعت هدایت امواج الکتریکی چقدر است. به طور معمول این سرعت معادل 200 کیلومتر در ساعت می باشد. در صورت جود اختلال در عملکرد عصب این هدایت با سرعت پایین تری صورت می گیرد.

مسئول تست از طریق تغییر محل الکترودها به تشخیص محل آسیب دیدگی عصب می پردازد.

نکاتی در زمینه انجام تست نوار عصب و عضله ونک

1. در رابطه با درد این کار باید بگوییم تنها در زمان زدن سوزن ها کمی ممکن است درد را احساس کنید و بعد از تست نوار عصب و عضله نیز احتمالاً تا چند روز در محل سوزن ها احساس سوزش خواهید داشت. اما در کل این درد و سوزش کاملاً قابل تحمل است.
  2. در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون یا داشتن بیماری ریوی یا وجود خطر عفونت در بدن شما به دلیل بیماری زمینه ای خاص، حتماً این موضوع را به مسئول تست اطلاع دهید.
  3. توصیه می شود در روز مراجعه به کلینیک تست نوار عصب و عضله در ونک از زدن لوسیون و کرم به پوست خودداری کنید.
  4. در روز تست از استفاده از جواهرات خودداری کنید.
  5. به طور معمول شما بلافاصله بعد از تست می توانید نتیجه را تحویل بگیرید.

مدت زمان تست نوار عصب و عضله در ونک

با توجه به نوع تست نوار عصب و عضله، انجام آن به زمانی 45 دقیقه ای تا 2 ساعته نیاز دارد. البته گاهی نیاز است در مواقع خاص زمان بیشتری برای این تست صرف شود. برای همین گاهی برای سهولت کار این تست در چندین جلسه انجام می شود.

برخی مواقع نیز احتیاج است تست چندین بار تکرار شود. این موضوع ناشی از تفاوت تغییرات مشاهده شده در مراحل مختلف بیماری های عصب و عضله در این تست است.

عوارض تست نوار عصب و عضله

خیلی از افراد به دلیل خطرناک دانستن این تست از انجام آن خودداری می کنند. حال آن که این تست در صورتی که توسط یک پزشک حاذق انجام شود هیچ عوارضی به همراه نخواهد داشت.

تنها عارضه احتمالی این تست دردی است که بر اثر وارد کردن سوزن به بدن رخ می دهد که البته موقتی است و نهایتاً تا چند ساعت ادامه خواهد داشت. بعد از انجام تست نیز ممکن است خونریزی مختصری مشاهده شود که با یک تکه پنبه می توان جلوی آن را گرفت.

اما در افرادی که دارای بیماری خاصی هستند یا دارویی هایی خونریزی دهنده مصرف می کنند احتمال داشته بعد از چند ساعت خونریزی ببینند. در این شرایط نیز راحت ترین راه قرار دادن یک تکه یخ روی محل خونریزی است. در این افراد ممکن است تا چند روز خونمردگی وجود داشته باشد که طبیعی است.

شما عزیزان می توانید حرفه ای ترین خدمات را از مرکز تست نوار عصب و عضله در ونک (کلینیک تخصصی مغز، اعصاب و روان رها) بخواهید.