چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم

4 آبان, 780 0
-روانشناسی.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

در این مطلب به پاسخ سوال «چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم» پرداخت ایم. با مطالعه این مطلب می توانید از بهترین و مناسب ترین زمان برای مراجعه به یک روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب اطلاعات به دست آورید و همه ما متوجه شویم که کی به روانپزشک مراجعه کنیم. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مجموعه کلینیک مغز و اعصاب رها مراجعه یا با کارشناسان ماهر ما تماس حاصل فرمایید.

متخصص روانپزشک کیست؟

روانپزشک، پزشکی می باشد که در ابتدا تحصیلات پزشک عمومی را گذرانده و بعد از تمام شدن این دوره، دوره تخصصی روانپزشکی را جداگانه به مدت 4 سال در دانشگاه، مراکز درمانی، بیمارستان ‌ها و یا کلینیک‌ های ویژه خواهد گذراند. البته به این نکته توجه کنید که طول مدت تحصیل برای دریافت تخصص روانپزشکی در کشور‌های دنیا فرق داردف برای مثال در ایران چهار سال و در آلمان شش سال طول می کشد.علائم بزرگسالان در بیماری بیش فعالی چیست؟
روانپزشک در زمینه مسائل جسمی و روان طبابت خواهد کرد. البته تمرکز بیشتر او بر روی مسائل روانشناختی و روانی شخص خواهد بود. در واقع، مهم ترین و اساسی ‌ترین تفاوت روانپزشک و روانشناس این می باشد که روانپزشک هم توانایی تشخیص و درمان مریضی های جسمی را داشته و هم توانایی و تشخیص و درمان بیماری های روانی را دارد و علاوه بر این ها، دارو نیز برای بیمار تجویز خواهد کرد.
در حالی که روانشناس حتی اگر دکترای بالینی را گرفته باشد حق تجویز دارو را نخواهد داشت، چون روانشناس تحصیلات پزشکی در دانشگاه پزشکی را ندارد.

روانپزشک چه بیماری‌ هایی را می تواند درمان کند؟

برای درک بهتر مهارت روانپزشک باید بدانیم این متخصص چه بیماری ‌هایی را می تواند تشخیص داده و درمان ‌کند. مهم ‌ترین و شایع ‌ترین بیماری‌ هایی که به وسیله این متخصص درمان خواهد شد عبارتند از:
۱. افسردگی
۲. اختلال های دوقطبی
۳. اختلالات اضطراب
۴. اختلال شخصیت مرزی
۵. اختلالات خوردن
۶. اختلال های وسواس اجباری
۷. توهمات
۸. اختلال استرس بعد از حادثه
۹. بی ‌خوابی و مشکلات خواب
۱۰. افکارهای خودکشی
۱۱. خود آزاری یا مازوخیسم
۱۲. اختلال های کم توجهی- بیش فعالی
۱۳. عدم توانی در تمرکز
۱۴. اختلال های طیف اوتیسم

ویژگی‌ های یک روانپزشک خوب

قبل پاسخ به سوال چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم، باید بدانیم که روانپزشک خوب چه ویژگی هایی دارد. یک روانپزشک خوب اول باید سؤالاتی از بیمار بپرسد تا علائم سلامت روان او را بررسی نماید. امکان دارد پزشک در همین مرحله بیماری فرد را تشخیص داده و از راه های درمانی مناسب استفاده کند. برخی از موارد برای تشخیص بیماری نیاز به آزمایش های بیشتری می باشد. بعد از تشخیص بیماری، روانپزشک دارو تجویز خواهد کرد. در بعضی موارد هم بیمار را به روان‌ درمانگر ارجاع خواهد داد. گاهی نیز هر دو روش درمانی با هم را تجویز می کند.سکته مغزی
هنگامی که بیمار با علائم شدید روبرو شود، انتخاب گزینه درمان دارویی در اولویت قرار خواهد گرفت. به خاطر حساسیت بیشتر درمان کودکان باید یک معاینه جامع از سلامت روان آن ها انجام گیرد. در این معاینات عوامل اصلی و مهم نظیر نگرانی‌ های مربوط به رشد عصبی و سلامت روان از جمله فاکتور عاطفی، شناختی، آموزشی، خانوادگی و ژنتیکی بررسی خواهد شد. برنامه درمانی امکان دارد ترکیبی از موردهای زیر باشد:
✓ درمان های فردی، گروهی یا خانوادگی
✓ دارو درمانی
✓ مشاوره با بقیه متخصصان

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم

از گذشته تا به امروز در هر مرحله ای از زندگی، انسان ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این مشکلات به طور طبیعی سبب می شود روان انسان درگیر شده و هر شخص برای رفع همچین مشکلاتی با متخصصین مربوطه در ارتباط باشند.
امروزه با پیشرفت علم و روشنگری در زمینه های روانی، مردم بیشتر به رواشناس ها و مشاورین روی آورده اند و این قضیه باعث می شود بسیاری از مشکلات شخصی و اجتماعی به راحتی حل شود.
مرحله اول بعد از موافقت برای انجام مشاوره، فرد به مشاور مراجعه کرده و با صحبت ها و رفتارهای شخص، تشخیص داده خواهد شد که با مشاوره و روانشناس مشکل او حل می شود یا نه در حالتی که با مشاوره مسئله حل شود تعداد جلسات نیز مشخص شده در غیر این صورت با صلاحدید مشاور و روانشناس در شرایطی که فرد برای درمان نیاز به دارو داشته باشد باید به روانپزشک مراجعه کند.
برای این امر باید به یک کلینیک روانپزشکی خوب بروید که بهترین انتخاب مجموعه کلینیک مغز و اعصاب رها است که علاوه بر متخصصان ماهر و باتجربه در زمینه روانپزشکی، جزء بزرگ ترین و معتبرترین متخصص مغز و اعصاب در تهران می باشد. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کلینیک و دکتران و همچنین سوال « چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم » می توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.

علائمی که به ما هشدار می دهند که کی باید به روانپزشک مراجعه کنیم عبارتند از:

1- اختلال در غلبه بر مشکلات یا تصمیم گیری ها
2- اضطراب یا نگرانی بیش از حد در مورد یک یا چند موضوع
3- کند فکر کردن
4- نوسانات خلقی بسیار شدید و زیاد
5- خشم و یا حساسیت به دوستان، خانواده یا شریک زندگی
6- بی تفاوت بودن نسبت به آینده: فقدان توهم و پروژه های زندگی
7- ناتوانی در لذت بردن از هر چیزی
8- ایده ها و افکار عجیب و غریب
افکار عجیب نظیر شیدایی بیش از اندازه و ترس یا توهم، علائم شایع بیماری روانی بوده اند و معروف ترین آن ها عبارتند از:
✓ تفکر پارانوئید
✓ وسواس بیش از حد
✓ توهم
✓ ترس بیش از حد
9- زمانی که با عادات جنسی مشکل دارید
اکثر مشکلات عادات جنسی به سلامت روان مربوط خواهد شد. یکی از این موارد عدم احساس محرک های جنسی تقریباً دائمی خواهد بود.
از طرفی دیگر، دوگانگی، مشکلات هویت جنسی یا عدم تعریف جنسیت می تواند موجب ایجاد اضطراب و ناراحتی زیادی بشود به خاطر آن که همجنس گرایی هنوز در بعضی از محیط های اجتماعی پذیرفته نشده و این امر سبب ترس از طرد شدن یا تبعیض خواهد شد.
احساسات یا انگیزه های پارافیلیک نظیر جذب افراد زیر سن قانونی، فتیشیسم، سادیسم، مازوخیسم و بقیه موارد می توانند رنج روانی زیادی را به همراه داشت باشد.
10- اعتیاد
 اعتیاد یکی از علائم واضح و آشکار داشتن یک مشکل روانی بوده چون به این معنی است که فرد آنقدر وابستگی شدیدی داشته که نمی تواند مصرف یک محصول را متوقف نماید. رایج ترین اعتیاد به الکل، مواد مخدر، قمار و بقیه موارد می باشد.

تفاوت روانپزشک و روانشناس

بعد از پاسخ به سوال چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم، باید تفاوت بین روانپزشک و روانشناس را بدانید. به این نکته توجه کنید که این دو در یک راستا بوده اند اما تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. همچنین این دو جایگزین یکدیگر نبوده و در بسیاری از موارد، نیاز می باشد که مراحل روانشناسی و روانپزشکی، در موازات یکدیگر برای بهبود بیمار استفاده شود. از این رو اگر در مورد تفاوت روانپزشک و روانشناس سوالی داشتید می توانید با کجکوعه کلینیک مغز و اعصاب رها تماس بگیرید.

5 تفاوت مهم و اساسی روانشناس و روانپزشک

1. جلسات روانپزشکی نسبت به جلسات روانشناسی با فاصله بیشتری صورت می گیرد.علائم تشنج
2. اثرات روانشناختی امکان دارد به خاطر مشکلات جسمی باشد که در این صورت روانپزشک آزمایش پزشکی تجویز خواهد کرد.
3. جلسات روان درمانی طولانی تر و نزدیک به هم بوده و اغلب هر جلسه نزدیک به 45 دقیقه و هفته ای یک الی دو مرتبه برگزار می شود.
4. روانشناس به هیچ عنوان صلاحیت تجویز داروی روان پزشکی را نخواهد داشت ولی در بعضی مراکز روانشناسی این اشتباه صورت می گیرد.
5. گاهی اختلال های شدید نظیر اختلال شخصیت مرزی و افسردگی حاد، باید به طور همزمان به روانشناس و روانپزشک مراجعه شود.

بهترین کلینیک و متخصص روانپزشک

بهترین کلینیک برای مراجعه در زمان نیاز به روانپزشک، به طوری که می توان گفت یکی از برترین و معتبرترین کلینیک هایی که در این زمینه حرفی برای گفتن دارد و دارای افراد و متخصصات ماهر و مجرب برای بیماری های روانشناسی و روانپزشکی است، مجموعه کلینیک مغز و اعصاب رها می باشد. در این کلینیک تشخیص نوع بیماری و درمان آن برای مراجعین عزیز و محترم به بهترین شکل انجام خواهد گرفت.
اصلی ترین و مهم ترین نقش در روان درمانی با دارو متعلق به روانپزشک خواهد بود. گرچه مراجعه کنندگان به خودی خود قطب مهم یک دوره درمان می باشد ولی شخص متخصص یا متخصص روانپزشک در صورت ماهر بودن می تواند به همه مشکلات افراد را پایان دهد. پس پاسخ سوال چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم این است که به زمان دریافت مشاوره اگر نیاز به دارو باشد خود فرد مشاور شما را به متخصص روانپزشک ارجاع مخواهد داد.

سخن پایانی

در حالت کلی بیشتر مردم از کلمه بیمار روانی وحشت داشته و به خاطر این می باشد که فرهنگ سازی صحیح در جامعه صورت نگرفته است. همانگونه که مراجعه به پزشک برای درمان سردرد مشکلی ندارد مراجعه به روانپزشک نیز برای درمان مشکلات شخصی و فردی نیز مشکلی ایجاد نمی کند. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوال چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم می توانید با کارشناسان ماهر مجموعه کلینیک مغز و اعصاب رها تماس حاصل فرمایید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما