کلینیک سردرد و سرگیجه

کلینیک سردرد:

سردرد میگرن بر اساس شرح حال و معاینه فیزیکی نورولوژیک دقیق (کرایتریای تشخیص میگرن ارائه شده توسط IHS)  گذاشته می شود، ولی متخصص مغز و اعصاب ممکن است برای رد کردن سایر عوامل ایجاد کننده سردرد مثل تومور مغزی یا خونریزی مغزی و یا کلافه های عروق مغز (AVM) برای بیمار، اقدامات پاراکلینیک مثل ام آر آی مغز و سونوگرافی داپلر عروق مغز (ترانس کرانیال) و کاروتید (TCD & ECD) درخواست کند.

کرایتریای تشخیص میگرن ارائه شده توسط انجمن بین المللی سردرد (IHS) بدون اورا (Migraine without Aura)

• حداقل پنج حمله سردرد که 4 تا 72 ساعت (بدون درمان) طول بکشد و حداقل 2 مورد از 4 مورد زیر را داشته باشد:
  1. سردرد یکطرفه
  2. سردرد ضرباندار
  3. سردرد متوسط یا شدید (به طوریکه شخص را از فعالیت های روزانه باز دارد)
  4. با فعالیت و بالا رفتن از پله ها شدیدتر شود
  • در حین سردرد حداقل یکی از 2 مورد زیر وجود داشته باشد:
  1. فتوفوبی (حساسیت به نور) یا فنوفوبی (حساسیت به صدا)
  2. تهوع یا استفراغ

کرایتریای تشخیص میگرن با اورا (Migrain with Aura)

• حداقل دو حمله سردرد که حداقل 3 تا از 4 مورد زیر را داشته باشد:
  1. یک یا تعداد بیشتر علامت اورا (پیش درآمد میگرن) که به طور کامل برگشت پذیر است و ناشی از اختلال عملکرد قشر مغز یا ساقه مغز در اثر تنگ شدن موقت رگهای مغز است.
  2. حداقل یک علامت اورا که به آهستگی در عرض بیشتر از 4 دقیقه ایجاد می شود یا 2 اورا که به ترتیب و متوالی ایجاد شوند.

محاسبه شدت سردرد میگرن

قبل از شروع درمان، پزشک متخصص سردرد باید شدت و درجه سردرد شما را ارزیابی کند. بهترین راه برای این کار این است که با یک پرسشنامه ساده از بیمار بپرسیم که چند روز در هفته یا ماه را به خاطر سردرد از کار یا مدرسه غیبت داشته است و یا نتوانسته به فعالیتهای روزانه خود برسد، تهیه این پرسشنامه هم در تعیین نوع درمان میگرن (دارویی و غیر دارویی) به پزشک کمک می کند و هم معیاری است برای سنجش بهبودی سردرد پس از درمان ، به این ترتیب که بیمار تعداد روزهای سردرد خود را در هفته قبل از شروع درمان و پس از شروع درمان مقایسه می کند و به میزان بهبودی سردرد پی می برد.

روشهای درمان میگرن

1. درمان دارویی میگرن

داروهای مسکن میگرن که بدون نسخه در دسترس هستند:

داروهای مسکن و ضد التهاب مثل استامینوفن ، آسپرین، بروفن و ناپروکسن می تواند باعث کاهش سردرد شوند. بعضی از اینها در ترکیب با هم و کافئین، مسکنهای مخصوص مرحله حاد میگرن را می سازند (مثل نوافن). در هر صورت استفاده بیش از حد مسکنها (بیشتر از 15 روز در ماه) ممکن است خود به سردردهای وابسته به مسکن و علائم گوارشی در فرد منجر شود.

1. تریپتانها

انواع دسته دارویی تریپتانها شایعترین داروهایی هستند که برای درمان مرحله حاد حمله میگرن استفاده می شوند. وقتی کاملا می توانند موثر باشند و باعث قطع سردرد شوند که در همان ابتدای شروع سردرد میگرن خورده شوند. سوماتریپتان، ریزاتریپتان، آلموتریپتان و ... از این دسته اند. ترکیب سوماتریپتان و ناپروکس (Treximet)  هم بسیار در فروکش کردن حمله سردرد میگرن موثر است.

افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی باید از مصرف تریپتانها پرهیز کنند. به علت تداخل دارویی زیاد تریپتانها با داروهای دیگر حتما باید هنگام استفاده از آنها با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید و از مصرف همزمان تریپتانها مثل سوماتریپتان با ضد افسردگی ها یا داروهای  ضد تشنج به طور خود سرانه اجتناب کنید.

عوارض جانبی تریپتانها شامل تهوع، سرگیجه، سوزن سوزن شدن یا بیحسی اندامها، گر گرفتگی و یا درد قفسه سینه است.

در صورت بروز عوارض شدید و یا طولانی مدت حتما به پزشک مراجعه کنید.

وبگذر