طب فیزیکی و توانبخشی

کاربردهای طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟

همه روزه بسیاری از مبتلایان دردهای مفاصلی و استخوانی با شکایت درد به پزشک معالج مراجعه نموده و گاهی بیمار پس از ماههای متمادی از مصرف دارو و یا تکرار دوره درمان خسته شده و به خود درمانی متوسل می‌شود.

رشته طب فیزیکی و توان بخشی یکی از تخصص های بالینی پزشکی می باشد که به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات و بیماریهای سیستم عضلانی اسکلتی (musculoskeletal)و عصبی عضلانی(neuromuscular)پرداخته و همچنین اقدام به ارایه روشهای مختلف طب توان¬بخشی به بیماران و نیز افراد دارای ناتوانی و معلولیت فیزیکی و شناختی در تمام سنین بصورت سرپایی یا بستری جهت ارتقاء کیفیت زندگی می نماید.
متخصصان این رشته با استفاده از روشهای مختلف تشخیصی شامل انجام الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله)، تصویر برداری (سونوگرافی عصبی اسکلتی عضلانی)، تزریق های تشخیصی و درمانی، روشهای دارویی، اعمال روشهای طب فیزیکی ، ( تمرین درمانی ، درمانهای دستی، تجویز ارتوز و پروتزهای مناسب ) به ارزیابی، تشخیص و درمان بیماران پرداخته و اقدامات لازم جهت توانبخشی بیماران طرح ریزی می نمایند.
همچنین متخصصین این رشته میتواند رهبری و هدایت تیم های توان بخشی چندرشته ای را برای ایجاد حداکثر بهبودی و ارتقا عملکرد فیزیکی، روانی، اجتماعی و شغلی وکیفیت زندگی در افرادی که توانایی آنها در اثر بیماری، حادثه، نقص های مادرزادی یا درد محدود شده را بر عهده بگیرد.

خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی

◊درمان کلیه بیماران مبتلا به دردهای عضلانی و اسکلتی و ستون فقرات و مفاصل محیطی

◊ توانبخشی کلیه بیماران مبتلا به اختلالات عصبی مانند سکته مغزی ، ضایعات نخاعی ، ام اس ، فلج مغزی، ضربه مغزی، پارکینسون و پس از جراحیهای مغز و اعصاب ، بیماریهای روماتولوژیک ، توانبخشی مشکلات ادراری و مدفوعی و ….

◊ویزیت  بیماران فوق الذکر هم بصورت سرپایی در درمانگاه و هم در هنگام بستری در بخش بصورت مشاوره بر بالین