اگر نوار مغز نرمال نباشد چه باید کرد؟ | بررسی نوار مغز غیر طبیعی

26 اردیبهشت, 782 0
بهترین-مرکز-برای-تشخیص-درمان-مناسب-برای-نوار-مغز-غیر-عادی-کدام-است؟.webp
4/5 - (2 امتیاز)

یکی از نگرانی های افراد در زمان انجام نوار مغز خود یا یکی از عزیزان آن ها، نوار مغز غیر طبیعی است. نوار مغز غیر نرمال به معنای مشاهده تغییرات یا نمونه های غیرطبیعی در فعالیت الکتریکی مغز است. اما اگر نوار مغز نرمال نباشد چه باید کرد؟ در این مطلب به طور کامل به تمامی سوالات شما در خصوص یک نوار مغز ناسالم پاسخ داده خواهد شد:

چه زمانی نوار مغز گرفته می شود؟

این که یک فرد چه زمانی به انجام تست نوار مغز نیاز دارد موضوعی است که کاملاً باید از سوی یک دکتر مغز و اعصاب تعیین شود. این تست به طور معمول برای تشخیص و درمان برخی از بیماری ها ضروری است. در واقع گاهی اوقات به کمک این تست، پزشک به صورت دقیق تر قادر به بررسی بیماری یک فرد خواهد بود. در کل نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام (EEG) به منظور بررسی انواع اختلالات مغزی به کار برده می شود.چه زمانی نوار مغز گرفته می شود؟

این اختلالات به صورت امواجی نامنظم نمایش داده می شوند و پزشک با بررسی آن ها قادر به تشخیص اختلالات مغزی بیمار است. بیشترین استفاده از این تست جهت درمان و کنترل عارضه تشنج است. به طور کلی حتی اگر فرد در سال های قبل دچار تشنج شده باشد باز هم به کمک تست نوار مغز می توان وجود و محل وقوع آن در مغز را تشخیص داد. از دیگر بیماری هایی که ممکن است به این تست نیاز داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تومور
  • سکته
  • آلزایمر
  • اختلال خواب
  • تروما
  • مسمویت دارویی
  • کما
  • روان پریشی

همچنین در زمان جراحی برای نظارت بر جریان خون مغز نیز ممکن است از این تست استفاده شود.

نوار مغز غیر نرمال چه چیزی را نشان می دهد؟

به طور معمول در موارد زیر نوار مغزی یک فرد نرمال و طبیعی نخواهد بود:

  • تومور مغزی: در صورتی که فرد درگیر تومور مغزی است، به دلیل فشار وارده بر روی مغز، فعالیت الکتریکی مغز دچار تغییر می شود.
  • اختلالات خواب: وقتی فرد دچار اختلالات خواب است احتمال داشته فعالیت مغز او نسبت به حالت خواب با الگوهای طبیعی خواب متفاوت باشد.
  • مرگ بافت ناشی از انسداد جریان خون: چنانچه راه جریان خون به مغز بسته شود فعالیت الکتریکی مغز کاهش پیدا نموده و یا به طور کامل قطع می شود.
  • میگرن: وجود میگرن باعث ایجاد تغییراتی در فعالیت الکتریکی مغز می شود.
  • التهاب مغز: در صورتی که فرد دچار التهاب مغز شده باشد در فعالیت الکتریکی مغز او نیز اختلال رخ خواهد داد.
  • صرع و تشنج: فعالیت های تشنجی در نوار مغز به صورت موج های تپشی سریع نشان داده می شوند.
  • مصرف بیش از حد الکل یا دارو: مصرف بیش از حد الکل یا دارو باعث ایجاد اختلال در فعالیت الکتریکی می شود.
  • خونریزی های غیرطبیعی: خونریزی غیرطبیعی در مغز باعث کاهش یا افزایش فعالیت های الکتریکی در نواحی مختلف مغز می شود.

علائم نوار مغزی ناسالم چیست؟

در صورتی که در نوار مغزی، موج های غیریکنواخت و نامنظم مشاهده شوند به طور معمول علائم زیر بروز پیدا می کنند:علائم نوار مغزی ناسالم چیست؟

  • چنانچه مشکل در یک طرف یا یک ناحیه از مغز وجود داشته باشد دو طرف مغز نشان دهنده الگوی فعالیت الکتریکی متفاوتی خواهند بود.
  • این احتمال وجود داشته که فعالیت مغز در حالت هوشیاری متفاوت از حالت طبیعی باشد و این موضوع ناشی از وجود برخی از اختلالات شناختی مانند زوال عقل، مشکلات حافظه و… است.
  • در صورتی که به صورت ناگهانی فعالیت مغز کاهش یا افزایش داشته باشد این موضوع می تواند نشان دهنده مواردی چون تشنج، ضربه مغزی، سکته مغزی یا مرگ بافت مغزی باشد.
  • وجود برخی اختلالات خواب همچون خواب آلودگی، خواب حمله ای، خواب گردی و… با الگوهای غیرطبیعی نسبت به حالت طبیعی خواب قابل تشخیص هستند.

اگر نوار مغز نرمال نباشد چه باید کرد؟

به منظور تشخیص علت نوار مغز غیر نرمال نیاز است که حتماً این نوار مغز توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب بررسی شود. این پزشکان به طور معمول به صورت دقیق نوار مغزی را بررسی نموده و به تشخیص تفاوت های آن با یک نوار مغز سالم می پردازند. گاهی ممکن است که پزشک برای بررسی هر چه دقیق تر علت این نوار مغزی، انجام برخی دیگر از آزمایشات را نیز لازم بداند.

همچنین برخی اوقات احتمال داشته پزشک لازم بداند که این تست بار دیگر تکرار شده و در واقع عواملی باعث متغیر شدن نتیجه تست شده و در سری بعد کاملاً نتیجه این آزمایش طبیعی و عادی باشد. برای همین بدون هیچ نگرانی در وهله اول سعی کنید از یک متخصص باتجربه و کاربلد کمک بگیرید و باقی موارد را به او و دانش او بسپارید. شما می توانید با مراجعه به یک کلینیک نوارمغز از خدمات تخصصی انجام تست نوار مغز و نیز تفسیر و تشخیص علت آن در صورتی که تست غیر طبیعی باشد بهره مند شوید.

تست نوار مغز چطور تفسیر می شود؟

تفسیر نوار مغز فرآیندی است که در آن پزشک متخصص مغز و اعصاب، به بررسی الگوهای فعالیت الکتریکی مغز که توسط آزمایش الکتروانسفالوگرافی به ثبت رسیده می پردازد و آن ها را تحلیل خواهد نمود. این فرآیند به پزشک کمک نموده تا علت و نوع اختلالات مغزی همچون ضربه مغزی، خواب آلودگی، تشنج، سکته مغزی و… را تشخیص دهد. به منظور تفسیر نوار مغز و بررسی طبیعی یا غیر طبیعی بودن آن نیاز به شناخت برخی از اصطلاحات و نمادهای مربوط به نوار مغز است و به همین دلیل بایستی برای تفسیر به سراغ یک پزشک متخصص رفت که به طور کامل با این موارد آشنایی داشته و دقیق ترین تشخیص را برای بیماری فرد انجام دهد. این اصطلاحات و نمادها عبارتند از:

امواج مغزی

این امواج با فرکانس، دامنه و شکل های مختلفی در نوار مغز به نمایش در خواهند آمد. به عنوان نمونه امواج بتا با فرکانس بالا و دامنه کم، امواج تتا با فرکانس پایین و دامنه بالا، امواج دلتا با فرکانس بسیار پایین و دامنه بسیار بالا و نیز امواج آلفا با فرکانس متوسط و دامنه متوسط هستند.

مناطق یا لوب های مغز

این مناطق بر روی نوار مغز با حروف الفبای انگلیسی ظاهر می شوند. برای نمونه، لوب های آهیانه با حرف P، لوب های پس سری با حرف O، لوب های پیشانی با حرف F و نیز لوب های گیجگاهی با T نشان داده خواهند شد.

الگوهای غیرطبیعی

این الگوها ناهنجاری های الکتریکی در مغز را نشان می دهند. برای نمونه امواج تشنجی با شکل نامنظم و تپشی، امواج خواب آلودگی با شکل کند و کشیده، امواج صرعی با شکل نوکدار و تیز و امواج سکته مغزی با شکل ضعیف و کاهش یافته دیده می شوند.

نحوه خواندن نوار مغزی غیر طبیعی به چه صورت است؟

قطع ناگهانی عملکرد طبیعی مغز یکی از حالت های غیرطبیعی است که در زمان خواندن نوار مغز مشاهده می شود. در واقع افرادی که درگیر تشنج های صرع هستند ممکن است در لحظه، در قسمتی از مغز آن ها، توقفی ناگهانی و کوتاه رخ دهد.نحوه خواندن نوار مغزی غیر طبیعی به چه صورت است؟ این تغییر وضعیت عملکرد مغز، به راحتی از روی سیگنال های موجود در نتیجه تست نوار مغز قابل مشاهده است که البته این موضوع نیازمند علم مخصوص به خود است و از این رو باید پزشک متخصص این موضوع را تشخیص دهد. حتی در زمانی که فرد به تشنج عمومی مبتلا می شود نیز عملکرد قسمت های مغز آن تغییر می کند.

چگونگی امواج مغزی در نوار مغز غیر عادی

از دیگر مواردی که در حین خواندن نوار مغزی لازم به توجه است طبیعی بودن امواج مغزی است. امواج مغزی همانطور که گفته شد دارای مشخصه هایی هستند که طبق آن ها، قابل تشخیص خواهند بود. چنانچه فرکانس، دامنه یا شکل این امواج غیر عادی باشند، نتیجه غیر طبیعی دانسته می شود. همچنین لازم به ذکر است که گاهی یکی از امواج مغزی در نتایج تست نوار مغز دیده شده که وجود آن ها در آن لحظه و با توجه به شرایط فرد و سوابق پزشکی او یک اختلال محسوب می شود.

برای نمونه در یک فرد بزرگسال که در حالت بیداری است نباید در نتیجه نوار مغز، موج دلتا دیده شود بلکه این موج تنها در صورتی نرمال است که فرد به خوابی عمیق رفته باشد. از این رو با توجه به تمامی این نکات بسیار مهم است که نه تنها تشخیص نتیجه تست نوار مغز توسط یک پزشک متخصص انجام شده بلکه بهترین روش های درمانی بعد از تشخیص نیز باید توسط متخصص انتخاب شوند.

چه عواملی باعث اختلال در تفسیر نوار مغزی می شوند؟

برخی از موارد به طور بالقوه باعث ایجاد اختلال در نوار مغز شده و خیلی از اوقات منجر به تغییر نتیجه تفسیر و غیر طبیعی به نظر رسیدن نوار مغز می شوند. این موارد عبارتند از:

  • نبض و ضربان قلب فرد
  • تنفس
  • حرکات دهان
  • حرکات ماهیچه ای
  • تعریق
  • مصرف کافئین
  • قند خون پایین
  • مصرف برخی از داروها از جمله آرامش بخش ها
  • چربی موها یا استفاده از اسپری مو

چطور تست نوار مغز دقیق تری داشته باشیم؟

در کنار مراجعه به یک مرکز حرفه ای و تخصصی در زمینه انجام تست نوار مغز، نکات زیر نیز از مواردی هستند که با رعایت آن ها می توان تست دقیق تری انجام داد و از نیاز به تکرار دوباره آن جلوگیری نموده و  نیز به تشخیص هر چه دقیق تر بیماری کمک نمود:

  • 8 تا 12 ساعت قبل از انجام تست از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.
  • سعی کنید شب قبل از تست، کمتر بخوابید تا به راحتی در حین گرفتن نوار مغز، به خوابی عمیق و باکیفیت تر بروید.
  • پیش از انجام تست به حمام رفته و مطمئن شوید که موهای شما عاری از هر نوع ژل، کرم و مواد حالت دهنده مو هستند.
  • چنانچه هر نوع داروی اختلال تشنجی مصرف می کنید حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • حتماً قبل از انجام تست صبحانه خود را به طور کامل میل کنید چرا که ناشتا بودن باعث افت قند خون شده و این موضوع بر روی نتیجه تست موثر است.

بهترین مرکز برای تشخیص درمان مناسب برای نوار مغز غیر عادی کدام است؟

در صورتی که نتیجه تست نوار مغز شما نشان دهنده تغییراتی غیرطبیعی در عملکرد مغز شماست نیاز است که برای گرفتن بهترین تصمیم و انتخاب روش درمانی مناسب به یک مرکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید. کلینیک تخصصی رها یکی از بهترین مراکزی است که می توانید به این منظور انتخاب کنید.بهترین مرکز برای تشخیص درمان مناسب برای نوار مغز غیر عادی کدام است؟

این کلینیک یک مرکز تخصصی مغز و اعصاب و روان است که جزو بهترین مراکز در تهران به منظور انجام تست نوار مغزی و نیز بررسی و تفسیر آن به شمار می آید و همچنین در صورت غیرطبیعی بودن این تست، بهترین و حرفه ای ترین متخصصین براساس نتیجه تست و شرایط شما مناسب ترین روش درمانی را تجویز خواهند نمود. همچنین از آن جایی که این مرکز دارای پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه های تست نوار مغز است در صورت نیاز به تکرار انجام این تست شما به راحتی می توانید از خدمات این مرکز بهره برده و در همین مجموعه، تست مجدد را انجام دهید.

نوبت دهی آسان، طرف قرارداد با بیمه های مختلف، محیط درمانی تخصصی و حرفه ای، همه و همه دست به دست هم داده تا این مرکز یک کلینیک بسیار عالی برای انجام تست نوار مغزی و نیز اقدام درمانی لازم پس از آن به شمار آید. بی شک تفسیر و نیز تشخیص بهترین روش درمان برای بیماران از تخصص های پزشکان حاذق و باتجربه کلینیک تخصصی رهاست و شما می توانید با خیال راحت این مجموعه را انتخاب کنید.

حرف آخر

نوار مغز غیر طبیعی خبر از تغییراتی غیرطبیعی در فعالیت الکتریکی مغز دارد و از روی آن می توان پی به وجود مشکلاتی در سیستم عصبی شد. در صورتی که نتیجه تست نوار مغز شما، نوار مغز غیر نرمال را نشان می دهد و نمی دانید اگر نوار مغز نرمال نباشد چه باید کرد؟ نگران نباشید. کافی است تفسیر تست نوار مغز خود را به متخصصین کلینیک رها سپرده تا با دقت نوع تغییرات را بررسی نموده و طبق آن ها بهترین روش درمان را برای شما تعیین کنند. بهترین متخصصین مغز و اعصاب در این مرکز علت نوار مغزی غیرعادی شما را بررسی و طبق آن بهترین روش درمانی را برای شما در نظر می گیرند.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما