29 اردیبهشت, 779 5
-1.jpg

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی نوعی مراقبت بهداشتی است که شامل روش های مختلف درمانی مانند ماساژ ، گرما درمانی ، تمرینات ، الکتروتراپی ، آموزش بیمار و مشاوره برای درمان آسیب ، بیماری یا بدشکلی است.فیزیوتراپی بیشتر بر حرکت و علمی که حول آن می چرخد متمرکز است تا بتواند به هر موضوعی که می تواند باعث ناتوانی یا آسیب شود ، بپردازد. پس از مرتب شدن مسائل ، فیزیوتراپی می تواند به بیماران کمک کند حداکثر قدرت خود را (قبل از هرگونه آسیب بیشتر) بازیابی کنند.

انواع فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در قالب تخصصهای فرعی مختلف تکامل یافته است که به آن امکان می دهد با شرایط مختلف به شیوه ای موثرتر و مناسب تر برخورد کند. در زیر لیستی از تخصصهای فرعی مختلف و کاربردهای آنها آمده است:

فیزیوتراپی عصبی

شرایط عصبی منجر به ضعف شدید عضلات ، از دست دادن تعادل و هماهنگی ، اسپاسم عضلات ، لرزش ، از دست دادن عملکرد و کاهش حس می شود. فیزیوتراپی عصبی با هدف ایجاد تحرک و درمان اختلالات عملکردی ناشی از سیستم عصبی و عصبی عضلانی مانند سکته مغزی ، ضایعات نخاعی ، آسیب های مغزی مغزی ، مولتیپل اسکلروزیس ، سیاتیک ، آنوریسم و بیماری پارکینسون انجام می شود.

فیزیوتراپی ارتوپدی اسکلتی عضلانی

این فوق تخصص با ترمیم ناهنجاری ها و درمان بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی انسان ، که شامل اصلاح ماهیچه ها ، رباط ها ، استخوان ها ، مفاصل و تاندون ها است ، سروکار دارد. هدف اصلی کاهش درد ، افزایش تحرک و اصلاح آسیب اسکلتی است.

فیزیوتراپی قلبی ریوی

این فوق تخصص بیمارانی را که از اختلالات قلبی ریوی مانند ایست قلبی و بیماری انسدادی مزمن ریوی رنج می برند ، درمان می کند. فیزیوتراپیست ها مراکز توانبخشی قلبی را اداره می کنند و بیماران را در مورد انواع خاصی از تمرینات و تکنیک های تمرین مقاومتی آموزش می دهند که می تواند به بهبود کیفیت کلی زندگی آنها کمک کند.
* با مراجعه به کلینیک مغز و اعصاب و روان رها می توانید از خدمات حرفه ای فیزیوتراپی با کیفیت بالا و قیمت مناسب بهره مند شوید*

انواع روش های درمانی مورد استفاده در فیزیوتراپی

درمان دستی

درمان دستی تکنیکی است که توسط فیزیوتراپیست ها برای دستکاری و تحرک مفاصل آسیب دیده با ماساژ آنها با استفاده از دست استفاده می شود.

شاک ویو

این یک تکنیک است که در آن از یک دستگاه کوچک باتری برای ارسال جریان کم درجه از طریق الکترودهای روی سطح پوست استفاده می شود. دستگاه TENS به طور موقت درد ناحیه آسیب دیده را تسکین می دهد.

مگنت تراپی

آهنرباهای الکترومغناطیسی در انواع و اندازه های مختلف در دسترس هستند و می توانند تحت هدایت یک متخصص آموزش دیده از خود استفاده کنند. این می تواند به کاهش درد کمک کند.

سوزن خشک و طب سوزنی

سوزن های نازک در نقاط خاصی از بدن وارد می شوند که باعث کاهش درد برای مدت کوتاهی می شود.

ضربه ای

این تکنیک روند بهبود طبیعی بدن را ارتقا می بخشد. از نواری استفاده می شود که پوست را از بافت همبند دور می کند ، در نتیجه فضا را افزایش می دهد و به مایع لنفاوی اجازه می دهد تا به طور موثرتری حرکت کند.

بسیج مفصل

این نوع تکنیک درمان دستی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن یک فیزیوتراپیست مفاصل را با سرعت ، عمق و دامنه های مختلف بسیج می کند تا حرکت طبیعی مفصل را بازیابی کند.

حرکات کششی و تمرینات

فیزیوتراپیست تمرینات مختلف و تکنیک های کشش بدن را آموزش می دهد که به بازگرداندن حرکات مفصل کمک می کند.

توانبخشی

طیف گسترده ای از تمرینات تقویتی ، پیشگیرانه و اصلاحی برای تسکین شرایط بیماری استفاده می شود.

برنامه های تقویت کننده

فیزیوتراپیست ها برنامه های تخصصی را اجرا می کنند و بیماران خود را در مورد مسئولیت شخصی در مورد سلامت و شرایط جسمانی آموزش می دهند. چنین برنامه هایی به بیماران در بهبود قدرت کلی ، تعادل ، هماهنگی و انعطاف پذیری آنها کمک می کند.

هیدروتراپی

هیدروتراپی یا آب درمانی

آب درمانی برای درمان آرتروز از آب استفاده می کند. تمرینات تخصصی در آب و استخر با محدوده دمای 33-36 درجه سانتیگراد زیر نظر فیزیوتراپیست انجام می شود. این شامل تمرینات مختلف کششی ، ایروبیک و تقویتی است.

سونوگرافی و فونوفورز

سونوگرافی درمانی از محدوده فرکانس 0.5 تا 3 مگاهرتز استفاده می کند. این تکنیک با القای التهاب در ناحیه موضعی برای درمان اسپاسم ماهیچه ها ، بهبود در سطح سلولی ، افزایش متابولیسم و بهبود جریان خون به بافت آسیب دیده ، به کاهش التهاب کمک می کند. فونوفورز تکنیکی است که از امواج مافوق صوت برای جذب موثر داروهای مورد استفاده موضعی استفاده می کند. این تکنیک در تسکین درد موثر است زیرا اجازه می دهد حداکثر داروها مانند ضد التهاب و مسکن ها جذب شوند.

تمرینات دامنه حرکتی (ROM)

تمرینات دامنه حرکتی جهت به حرکت درآمدن مفاصل و کم شدن سفتی عضلات استفاده می شود. انواع مختلفی از تمرینات ROM شامل تمرینات محدوده حرکت منفعل (PROM) ، تمرینات دامنه حرکتی فعال (AAROM) و تمرینات دامنه حرکت فعال (AROM) است.

فیزیوتراپی سرد و گرم

استفاده از یخ ، بسته های سرد ، اسپری نیتروژن و تکنیک هایی مانند کرایوتراپی می تواند بیماران را از شرایط حاد رهایی بخشد. در موارد بیماری مزمن ، فیزیوتراپیست ها از بسته های داغ ، حرارت مادون قرمز ، دیاترمی و امواج اولتراسونیک استفاده می کنند.

دیاترمی

این تکنیک از گرمای الکتریکی یا جریانهای الکترومغناطیسی با فرکانس بالا برای درمان شرایط مختلف استفاده می کند.
* در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها می توانید از انواع مختلف خدمات فیزیوتراپی متناسب با شرایط خود بهره مند شوید*

چرا شما به فیزیوتراپی نیاز دارید؟

افراد معمولاً هنگام بهبودی از یک آسیب یا جراحی بزرگ نیازمند فیزیوتراپی هستند و جلسات درمانی را برای تسکین دردی که تحرک و قدرت آنها را محدود می کند ، طی می کنند. عوامل متعددی می توانند باعث شوند فرد به فیزیوتراپیست مراجعه کند: مانند اسپاسم عضلات ، وضعیت نادرست ، کشیدگی عضلات یا یک عامل خارجی که می تواند باعث آسیب شدید شود.
فیزیوتراپی به بیمار در مدیریت درد و حرکت بهتر کمک می کند. فیزیوتراپیست همچنین آنها را از علائم محرکی که باید در آینده به دنبال آنها باشد مطلع می کند تا بتواند از بروز مجدد آسیب جلوگیری کند. این همچنین شما را از هرگونه درد اضافی و خرابی مربوطه نجات می دهد.

رایج ترین دلایل نیاز به فیزیوتراپی

در اینجا رایج ترین دلیل مراجعه افراد به جلسات فیزیوتراپی آمده است:
جلوگیری از صدمات اساسی
برای داشتن وضعیت بدنی مناسب (به ویژه اگر بیمار مشغول کار دفتری است)
تسکین اسپاسم عضلات
کمک به کشش و انعطاف پذیری ماهیچه ها
تسریع روند بهبودی پس از جراحی
کمک به بهبود جراحی زانو یا لگن
کمک به بهبود تعادل بدن
* در صورت نیاز به خدمات فیزیوتراپی، با مراجعه به کلینیک مغز و اعصاب و روان رها، می توانید خدمات فیزیوتراپی تخصصی با قیمت مناسب دریافت کنید*

مزایای فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند درد بیماران را در هر سنی ، صرف نظر از انواع آسیب ها یا بیماری ها ، کاهش دهد. هنگامی که با یک فیزیوتراپ مجاز مشورت کرده و از او کمک می گیرید و یک برنامه درمانی که با تشخیص شما کار می کند دریافت می کنید ، در آینده از یک زندگی سالم و فعال مطمئن خواهید شد.

تسکین درد:

یکی از بزرگترین مزایای فیزیوتراپی ، تسکین دائمی درد است. دردهایی که در بدن خود تجربه می کنید ممکن است به دلایل زیادی باشد، مانند آسیب ناشی از ورزش یا کمردرد مزمن ناشی از سن یا وضعیت بد بدن. اگر درد مانع از کار روزانه شما می شود ، آن را به عنوان نشانه ای برای تعیین وقت ملاقات با فیزیوتراپیست در نظر بگیرید. فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد کمک کند و وابستگی شما به مسکن ها کاهش دهد

تعادل و تحرک بهتر:

افرادی که در حال بهبودی از جراحت یا جراحی هستند معمولاً برای مدت طولانی در رختخواب هستند ، بنابراین مدتی طول می کشد تا به راه رفتن عادی خود بازگردند. در این حالت ، تحرک می تواند یک چالش باشد و انجام کارهای روزانه ممکن است به دلیل درد تقریباً غیرممکن به نظر برسد. اینجاست که فیزیوتراپی می تواند کمک بزرگی باشد. با کمک یک فیزیوتراپیست خوب ، بدن شما قدرت را بازیابی می کند ، تحرک یا انعطاف پذیری را به دست می آورد و هماهنگی را نیز افزایش می دهد.

پیشگیری از یک جراحی سخت:

گاهی اوقات جراحی اجتناب ناپذیر است ، به خصوص اگر ناشی از آسیب شدید باشد. دوره نقاهت پس از جراحی شامل مقدار مشخصی از فیزیوتراپی است زیرا به تنوع و انعطاف پذیری کمک می کند. به علاوه، در مواردی می تواند از یک جراحی سخت پیشگیری کند و شرایط شما را پیش از حاد شدن بهبود بخشد.

مدیریت مشکلات مربوط به افزایش سن:

با افزایش سن ، مفاصل و ماهیچه های آنها ضعیف می شود. این بدان معناست که آنها بیشتر مستعد صدمات و عوارض دیگری مانند آرتریت و پوکی استخوان هستند. برای مقابله با این مشکلات ، قبل از تشدید آنها ، باید با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. فعالیت هایی که در طول جلسه فیزیوتراپی پیشنهاد می شود ، حرکت ، هماهنگی را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند با خیال راحت راه بروید (بدون اینکه به خود آسیب بیشتری وارد کنید)

خودداری از هرگونه وابستگی به داروهای مسکن:

داروهای مسکن ممکن است تسکین فوری داشته باشند ، اما در صورت مصرف طولانی مدت ، ممکن است تأثیرات منفی بر اندام های اصلی مانند کلیه ها و کبد داشته باشند. همچنین استفاده از داروهای تجویزی در دراز مدت ممکن است منجر به سوء مصرف مواد شود که می تواند برای سلامت روحی و جسمی فرد مضر باشد. بنابراین ، شما باید داروهای مسکن را برای مدت کوتاهی مصرف کنید و پس از یافتن جایگزین موثر برای آنها ، آن را متوقف کنید. اینجاست که فیزیوتراپی مطرح می شود زیرا به عنوان یک جایگزین مطمئن برای مواد مسکن در نظر گرفته می شود.
* پرسنل متخصص و با تجربه فعال در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها انواع خدمات فیزیوتراپی حرفه ای را در راستای بهبود وضعیت جسمی و شرایط شما ارائه می دهند.*

مشکلاتی که نیاز به درمان فیزیوتراپی دارند

مشکلاتی-که-نیاز-به-فیزیوتراپی-دارند

همانطور که قبلاً ذکر شد ، نیاز به فیزیوتراپی غیرقابل پیش بینی است و در هر سنی ممکن است ایجاد شود ، به خصوص اگر هرگونه آسیب جسمی مانند رگ به رگ شدن ، شکستگی ، جراحی تهاجمی یا اختلالات عضلانی را تجربه کرده اید. در زیر برخی از شرایط جسمانی که نیاز به توجه فوری فیزیوتراپیست دارند ذکر شده است:

مشکلات وضعیت فیزیکی بدن:

سکته

درد ناشی از بارداری در ماهیچه ها و مفاصل

فلج مغزی

* در صورتی که به هردلیلی نیاز به فیزیوتراپی دارید؛ کافیست به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها مراجعه کنید تا خدمات با کیفیت متناسب با شرایط خود را دریافت نمایید*

نقش کلیدی فیزیوتراپیست چیست؟

خوب ، فیزیوتراپیست درمانها و تمریناتی را تنظیم می کند که به شما کمک می کند حرکت کنید و به بهترین شکل عمل کنید. آنها به شما در تشخیص وضعیت و دلیل اصلی درد کمک می کنند. این منجر به مجموعه ای از درمان ها و برنامه ها می شود که به منظور از بین بردن مشکل از سیستم شما کار می کند تا بتوانید بدون هیچ دردی به زندگی طولانی و سالم بازگردید.

یک جلسه فیزیوتراپی

یک جلسه فیزیوتراپی معمولی شامل موارد زیر است:

نواحی مشکل دار بدن توسط روش ها ارزیابی و درمان می شوند

کشش ماهیچه ها

دستکاری مفاصل با کمک تجهیزات یا به صورت دستی

مجموعه ای از تمرینات بدنی که به گردش خون و تحرک کمک می کند

* با مراجعه به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، فیزیوتراپیست های مجرب ما با ارائه انواع خدمات فیزیوتراپی به بهترین نحو، شما را به بهبودی هرچه بیشتر نزدیک می کنند*