نوار مغز چقدر طول می کشد؟

28 آذر, 781 0
-مغز-چقد-طول-می-کشد.webp
4.5/5 - (2 امتیاز)

این روزها یکی از دغدغه های افراد این است که نوار مغز چقدر طول می کشد و عوامل موثر برآن چه مواردی هستند، در صورتی که نمی دانند مدت زمان این تست به عوامل مختلفی بستگی دارد. تست نوار از مغز که با عنوان الکتروانسفالوگرافی نیز آن را می شناسند، تستی است که توسط افراد متخصص و با تجهیزات مخصوص انجام می شود.

این تست انواع مختلفی دارد که هر یک برای تشخیص مشکلات و بیماری های متفاوتی کاربرد دارند. به همین دلیل موثرترین عامل تعیین کننده مدت زمان این تست، نوع آن است. البته شرایط شما در زمان انجام آن، عملکرد پزشک وغیره نیز می تواند بر افزایش یا کاهش زمان این نوار تاثیر داشته باشد.

بنابراین اگر مدت زمان نوار برای شما اهمیت زیادی دارد، ابتدا باید عوامل موثر بر آن را بشناسید و سپس به بررسی آن ها بپردازید. البته در این راستا می توانید از پزشک متخصص خود نیز کمک بگیرید.

تست نوار مغز چقدر طول می کشد؟

از الکتروانسفالوگرافی یا نوار مغزی برای تشخیص بیماری های مختلف و مرتبط با مغز و اعصاب استفاده می شود. این تست را پزشکان متخصص طی مدت زمان به خصوصی انجام می دهند اما مدت زمان آن چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید بر اساس برخی بیانات این تست بین 20 الی 40 دقیقه یا 30 الی 60 دقیقه به طول می انجامد.تست نوار مغز چقدر طول می کشد؟

البته همیشه اینطور نیست و گاهی اوقات ممکن است این زمان به یک یا چند روز نیز افزایش پیدا کند. زیرا زمان انجام این نوار تحت تاثیر عوامل گوناگونی است. بنابراین برای اطلاع دقیق تر باید این عوامل را بشناسید.

عوامل موثر بر مدت زمان انجام تست نوار مغز

زمانی که پزشک الکتروانسفالوگرافی را برای کمک به شما انتخاب می کند، زمان آن نیز تا حدی مشخص می شود. زیرا طی این پروسه عواملی که بر زمان نوار مغز تاثیر دارند، تعیین می شود. این عوامل کم نیستند اما چهار مورد از مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

نوع الکتروانسفالوگرافی

آیا می دانید هر نوع از نوار مغز چقدر طول می کشد؟ موثرترین عامل که مدت زمان این نوار را تعیین می کند، این است که پزشک کدام نوع را برای شما تجویز کرده باشد. در این رابطه باید بدانید الکتروانسفالوگرافی بر اساس نوع کاربرد، مدت زمان و تشخیص بیماری ها به انواع مختلفی تقسیم می شود.

طریقه انجام هر یک از آن ها با دیگری کاملا متفاوت است و در مدت زمان خاصی انجام می شود. در ادامه به صورت جزئی تر به معرفی انواع الکتروانسفالوگرافی و مدت زمان آن ها می پردازیم:

EEG معمولی

این نوع به گونه ای است که باید استراحتی آرام داشته باشید. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که گاهی اوقات چشمان خود را باز و بسته کنید. تست معمولی می تواند بین 20 تا 40 دقیقه به طول انجامد.

EEG سرپایی

اگر می خواهید بدانید نوع سرپایی نوار مغز چقدر طول می کشد، توجه داشته باشید که نسبت به انواع دیگر بیشترین زمان را لازم دارد. این نوع از الکتروانسفالوگرافی به شکلی است که سیگنال های دریافتی در آن باید در روز و شب ثبت شوند.

در EEG سرپایی، الکترودها را به ضبط کننده قابل حمل و کوچک الکتروانسفالوگرافی متصل می کنند. سپس این ضبط کننده با گیره به لباس شما وصل می شود. با وجود آن نه تنها امکان ثبت سیگنال ها وجود دارد بلکه اختلالی در فعالیت های روزمره شما ایجاد نمی شود.

البته به هیچ عنوان نباید این دستگاه را خیس کنید. با توجه به نحوه انجام این تست و اهمیت ثبت نتایج در طول شبانه روز، نوار سرپایی ممکن است یک یا چند روز طول بکشد.

EEG کمبود خواب یا خواب

نوع دیگری از الکتروانسفالوگرافی وجود دارد که در خواب انجام می شود. این تست بیشتر برای تشخیص اختلال خواب کاربرد دارد و با عنوان EEG محروم از خواب نیز آن را می شناسند. برای انجام این نوع از نوار از مغز بیشتر مواقع از افراد خواسته می شود که شب قبل، بیدار بمانند.

بدین صورت پزشک از میزان توانایی شما برای به خواب رفتن با کمک این تست اطمینان حاصل می کند. در پاسخ به این سوال که مدت کمبود خواب نوار مغز چقدر طول می کشد، باید گفت برای هر فرد متفاوت است.

تله متری تصویری

به یکی از انواع بسیار خاص EEG، تله متری تصویری گفته می شود. این نوع به گونه ای است که در زمان ضبط آن، همزمان فیلم از شما گرفته می شود. این الکتروانسفالوگرافی ویدیویی چندین روز زمان می برد. زیرا آن را در مراکز بیمارستانی انجام می دهند و سیگنال های آن بدون سیم به کامپیوتر متصل می شوند.

بدین صورت ویدیو در کامپیوتر به ثبت می رسد. این نوع از نوار مغزی را افراد آموزش دیده انجام می دهند و تمامی مراحل آن را بسیار منظم نظارت می کنند.

تله متری تهاجمی

این نوع از الکتروانسفالوگرافی کاربرد کمتری نسبت به انواع دیگر دارد. زیرا زمانی از این روش استفاده می کنند که امکان تشخیص محل تشنج ها با کمک شیوه های دیگر وجود نداشته باشد. در این صورت پزشک نسبت به تهیه تله متری تهاجمی اقدام می کند.

این نوار به گونه ای است که در یک عمل جراحی، پزشک الکترودها را مستقیما روی مغز قرار می دهد. بدین شکل محل دقیق و صحیح تشنج ها را مشخص می کند. پاسخ این سوال که نوع تهاجمی نوار مغز چقدر طول می کشد، این است که به مدت زمان جراحی و تشخیص محل تشنج ها بستگی دارد.

شرایط فرد

اینکه وضعیت سلامتی جسمی و روحی شما چگونه باشد، می تواند بر مدت زمان الکتروانسفالوگرافی اثر بگذارد. همچنین عملکرد شما پیش از انجام تست و در حین آن بسیار حائز اهمیت است. چراکه در صورت هر گونه سهل انگاری ممکن است با مشکلاتی همچون موارد زیر مواجه شوید:شرایط فرد از موارد تاثیر گذار در نوار مغز

  • لغو نوبت انجام نوار و انتقال به زمانی دیگر؛
  • توقف تست و نیاز به مراجعه مجدد؛
  • طولانی شدن مدت زمان انجام نوار.

دقت داشته باشید که پیش از انجام تست تمامی نکات بهداشتی و حائز اهمیتی که توسط پزشک توصیه می شود را رعایت کنید. به عنوان مثال برای انجام نوار مغز خواب باید در شب قبل از آن کمتر بخوابید. در غیر این صورت زمان زیادی طول می کشد تا به خواب بروید و امکان انجام الکتروانسفالوگرافی فراهم شود.

در این صورت در پاسخ به این سوال که نوار مغز چقدر طول می کشد باید بگوییم تا زمانی که شما به خواب بروید و تست انجام شود. علاوه بر این عملکرد شما در حین تست بر کاهش یا افزایش مدت زمان آن تاثیرگذار است.

چنان که اگر درخواست های پزشک مانند تنفس عمیق، سریع و منظم و قرارگیری در معرض چراغ چشمک زن را سریع انجام ندهید، زمان الکتروانسفالوگرافی طولانی می شود. گاهی اوقات نیز در حین انجام نوار مغز کودکان و بزرگسالان نیاز به توقف برای استراحت است و این مورد نیز باعث افزایش زمان EEG می شود.

عملکرد پزشک

از دیگر عوامل موثر بر مدت زمان EEG می توان به طرز عملکرد پزشک اشاره کرد. منظور از عملکرد پزشک این است که تا چه اندازه در انجام این نوار، تخصص و تجربه داشته باشد. یک پزشک متخصص و مجرب طی زمان بسیار کوتاه تمامی مراحل نوار مغز را انجام می دهد.

این در حالی است که اگر به پزشکی بدون تجربه مراجعه کنید، مدت زمان نوار شما به میزان سرعت و توانایی او بستگی دارد. اگر می خواهید بدانید نوار مغز چقدر طول می کشد، باید بدانید پزشک هر چه بیشتر تعلل کند، مدت زمان EEG شما طولانی تر می شود.

مدت زمان معطلی در صف نوبت

علاوه بر آنچه تا به اینجا گفته شد، یکی از دیگر عوامل موثر بر مدت زمان این نوار، معطلی در صفوف نوبت است. این روزها کم تر کسی پیدا می شود که با چنین مشکلی مواجه نشود. معطلی آن هم در صف نوبت و ویزیت در مطب پزشکان و بیمارستان ها بیش از هر جای دیگر اتفاق می افتد.

گاهی اوقات افراد ساعت ها ممکن است منتظر نوبت خود باشند. البته برخی مواقع نیز این انتظار به یک ساعت هم نمی رسد اما به هر حال باعث افزایش مدت زمان الکتروانسفالوگرافی می شود. بنابراین اگر می خواهید زمان کمتری را در انتظار به سر ببرید و نوار شما سریع تر انجام شود، به مراکز معتبر مراجعه کنید.

مراکزی که افراد کمی به آن ها مراجعه می کنند، از نظر اعتبار گزینه مناسبی نیستند. بنابراین مرکز درمانی را برگزینید که ضمن اعتبار و رضایتمندی مراجعان، برنامه ریزی دقیق داشته باشد. چنان که دقیقا در زمانی که به شما گفته شد است یا حداقل دقایقی پس از آن، ویزیت شوید.

کاهش مدت زمان نوار مغز با کلینیک تخصصی رها

تا بدین جا به خوبی متوجه شدیدی که نوار مغز چقدر طول می کشد اما آیا می دانید چگونه مدت زمان آن را کاهش دهید؟ با توجه به آنچه درباره تاثیر عملکرد پزشک و معطلی در صفوف نوبت گفته شد، می توان گفت با انتخاب بهترین کلینیک این امکان وجود دارد.

زیرا در بهترین کلینیک های تهران مانند کلینیک تخصصی مغز و اعصاب رها، بهترین پزشکان ایران فعالیت می کنند. علاوه بر این در مرکز ما هیچ خبری از معطلی و انتظار در صفوف نوبت نیست. زیرا ما امکاناتی را فراهم کرده ایم که شما با رزرو نوبت اینترنتی از طریق سایت به راحتی نوبت ویزیت خود را دریافت کنید.کاهش مدت زمان نوار مغز با کلینیک تخصصی رها

این امکانات علاوه بر عدم نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت نوبت باعث می شود که شما دقیقا در زمان بیان شده ویزیت شوید. زیرا نظم و رضایت مراجعان در کلینیک ما در اولویت است. با وجود این خدمات دیگر جای نگرانی از بابت اینکه نوار مغز چقدر طول می کشد وجود ندارد.

البته این تنها خدمات ما برای مراجعان کلینیک رها نیست. از دیگر خدمات مهم و پرطرفدار مجموعه ما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرارداد با بیش از 20 نوع بیمه درمانی: در این صورت دیگر نگران هزینه درمان و نوار خود نباشید. زیرا با وجود هر یک از این 20 نوع بیمه بخش زیادی از هزینه ها کاهش پیدا می کند.
  • مشاوره رایگان از طریق شبکه مجازی واتساپ: طی این مشاوره شما به صورت رایگان پاسخ تمامی سوالات خود را در کم ترین زمان و توسط بهترین پزشکان و مشاوران دریافت می کنید.

نتیجه گیری

زمانی که پزشک برای افراد EEG تجویز می کند، یکی از اولین دغدغه هایی که افراد به آن می اندیشند، مدت زمان نوار است. معمولا این نوار بین 20 تا 60 دقیقه به طول می انجامد. این مدت زمان تحت تاثیر عوامل گوناگون می تواند بیشتر یا کمتر شود.

شرایط فرد، عملکرد پزشک و میزان معطلی در صفوف نوبت از جمله این عوامل موثر هستند. البته عامل مهم تر از این موارد که تعیین می کند نوار مغز چقدر طول می کشد، نوع الکتروانسفالوگرافی است. زیرا مدت زمان نوع خواب با نوع معمولی و حتی ویدیویی بسیار متفاوت است.

اما دقت داشته باشید که با مراجعه به بهترین کلینیک مغز و اعصاب مانند رها امکان کاهش این مدت زمان وجود دارد. زیرا در این کلینیک مجرب ترین و متخصص ترین پزشکان این نوار را انجام می دهند. همچنین با ثبت نوبت اینترنتی در صفوف نوبت منتظر نمی مانید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما