نوار عصب دست برای تشخیص چیست؟

2 خرداد, 782 0
تست-نوار-عصب-دست-چه-چیزی-را-تشخیص-می-دهد.jpg
3.5/5 - (2 امتیاز)

یکی از سوالات متداول در مورد نوار عصب این است که نوار عصب دست برای تشخیص چیست؟ نوار عصب برای بخش های مختلفی از بدن همچون دست قابل انجام است و هر یک از انواع نوار عصب کاربرد خاص خود را داشته و در شرایط خاصی به کار برده می شود. اما این که نوار ای ام جی دست برای تشخیص چیست؟ موضوعی است که در این مطلب با هم به آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم مایلید بدانید که نوار EMG  دست برای تشخیص چیست؟ توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید:

نوار عصب دست چیست؟

نوار عصب و عضله دست یا الکترومیوگرافی (EMG)، آزمایشی است که از طریق آن می توان میزان شدت فعالیت الکتریکی ماهیچه در پاسخ به تحریک نورون های حرکتی را اندازه گیری نمود. نوار عصب دست چیست؟به طور کلی تست نوار عصب جهت کمک به پزشک برای تشخیص ناهنجاری های عصبی عضلانی کاربرد دارد. دست انسان به طور کلی از عضلات متعددی تشکیل شده که در صورت بروز اختلال در اعصاب آن ها، فرد با علائمی نظیر گزگز، بی حسی، درد، ضعف عضلانی یا گرفتگی عضلات دست رو به رو می شود. در چنین شرایطی نیاز به انجام تست نوار عصب و عضله دست خواهد بود.

انواع نوار عصب دست

به طور کلی نوار عصب دست در دو نوع الکترومیوگرافی سطحی و درون عضلانی انجام می شود:

• الکترومیوگرافی سطحی: در این روش الکترودها به صورت سطحی روی پوست دست قرار گرفته و ضبط سیگنال های الکتریکی عصبی و عضلانی دست توسط آن ها انجام می شود. این نوع نوار عصب دست، به بررسی فعالیت عصب و عضله سطحی دست پرداخته و برخی اختلالات عضله دست توسط آن قابل تشخیص است.
  • الکترومیوگرافی درون عضلانی: در این روش از نوار عصب دست، الکترودها به صورت سوزنی یا سیم باریک وارد عضله دست شده و سیگنال های الکتریکی درون عضله را ضبط می کنند. از طریق این روش پزشک قادر است به طور دقیق و عمیق تر به بررسی فعالیت الکتریکی عضله دست بپردازد.

اهمیت نوار ای ام جی دست برای تشخیص چیست؟

در بخش قبل با این تست و دلیل انجام آن آشنا شدیم. اما چه زمانی این تست از سوی پزشک تجویز می شود؟ و چرا انجام آن اهمیت دارد؟ به طور معمول همانطور که گفته شد تست نوار عصب آزمایشی جهت ارزیابی و ثبت فعالیت الکتریکی عصب و عضله است و اغلب در صورت داشتن علائم زیر پزشک برای تشخیص و تعیین گزینه های درمانی مرتبط به اختلالات عصبی یا عضلانی این تست را تجویز می کند:

• بی حسی ناحیه
  • سوزن سوزن شدن
  • ضعف عضلانی
  • اسپاسم یا گرفتگی عضلات
  • درد اندام ناحیه

کاربرد نوار EMG دست برای تشخیص چیست؟

از تست الکترومیوگرافی برای تشخیص مشکلات و بیماری های عصبی عضلانی زیر استفاده می شود:کاربرد نوار EMG دست برای تشخیص چیست؟

• آسیب دیدگی عصب کانونی یا میانی دست، از جمله سندرم تونل کارپال
  • آسیب دیدگی عصبی مانند نوروپاتی محیطی ناشی از دیابت
  • بیماری ها و آسیب های درگیر کننده ریشه های عصبی مانند فتق دیسک
  • بیماری رادیکولوپاتی در گردن یا کمر یا گیر افتادگی و تحت فشار بودن عصب
  • بیماری التهاب عضلات یا میوزیت
  • اختلالات عضلانی اعم از دیستروفی عضلانی
  • آسیب و اختلالات عصبی
  • اختلالات و آسیب های شبکه بازویی یا قسمت لومبوساکرال ستون فقرات، سندرم خروجی قفسه سینه (TOS)
  • بیماری نورون حرکتی یا موتور نورون از جمله بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، اسکلروزیس یا فلج اطفال
  • اختلال برقراری ارتباط بین اعصاب و عضلات نظیر بیماری میاستنی گراویس

لازم به ذکر است که تجویز این تست از سوی پزشک، وابسته به علائم بیمار، سوابق پزشکی، نتایج معاینات بالینی و صلاحدید پزشک معالج است.

نحوه انجام نوار عصب دست به چه صورت است؟

در صورتی که بعد از معاینه توسط پزشک، تست نوار عصب دست برای شما تجویز شود نحوه انجام این تست به صورت زیر است:

آماده سازی

اول از همه پوست منطقه مورد بررسی که به طور معمول دست یا مچ دست است به طور دقیق تمیز شده و از هر نوع آلودگی اعم از روغن، لوسیون یا کرم پاک می شود.

قرارگیری الکترودها

بعد از آن که پوست به طور کامل آماده شد نوبت به آن می رسد که الکترودها بر روی دست قرار داده شوند که به این منظور، الکترودها با چسب روی پوست گذاشته می شوند یا این که به کمک سوزن های نازک از راه پوست وارد عضله دست خواهند شد.

ضبط سیگنال

پس از قرارگیری صحیح الکترودها، سیگنال های عصبی توسط دستگاه نوار عصبی ضبط خواهند شد. طی این فرآیند به ناحیه موردنظر استیمولاسیون الکتریکی وارد شده تا سیگنال های عصبی تولید شوند. این سیگنال های عصبی توسط الکترودها دریافت شده و به دستگاه نوار عصبی منتقل می شوند.

تحلیل نتایج

در آخر پزشک یا تکنسین متخصص سیگنال های دریافت شده را تحلیل می کنند.

مدت زمان انجام تست نوار عصب دست چقدر است؟

به طور معمول این تست بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد و از طرفی مدت زمان انجام تست هدایت عصبی نیز بین 15 دقیقه تا 60 دقیقه یا بیشتر است. به طور کلی مدت زمان انجام این آزمایش به این موضوع وابسته است که چه تعداد از عصب و عضله ها باید آزمایش شوند و همچنین بسته به شرایط بیماری و تجهیزات ممکن است زمان آزمایش کمتر یا بیشتر شود و از این رو انجام این تست در یک مرکز تخصصی می تواند به کاهش مدت زمان انجام این تست کمک بیشتری کند.

چطور جواب نوار عصب دست را تفسیر کنیم؟

خواندن و تفسیر جواب نوار عصب دست باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در خواندن جواب نوار عصب دست، مثبت یا منفی بودن نتیجه بی معنی است و در واقع به منظور ارزیابی و بررسی بیماری های موثر بر روی عضلات و عصب ها و میزان آسیب وارده به عصب دست این تست را نورولوژیست تجویز می کند. نتیجه این تست اطلاعات دقیقی در خصوص میزان و شدت آسیب وارده به عضلات دست و نیز محل دقیق آسیب دیدگی را در اختیار متخصص قرار خواهد داد.

نوار عصب دست برای تشخیص و درمان انواع مشکلات عصبی دست به کار برده شده و از ابزارهای تشخیصی در نورولوژی، روماتولوژی و جراحی دست به شمار می آید.

چطور برای نوار ای ام جی دست آماده شویم؟

برای آمادگی لازم جهت انجام تست نوار عصب عضله دست، نیاز است که به نکات زیر توجه داشته و آن ها را برای افزایش دقت تست EMG رعایت کنید:

• از زدن هر نوع کرم، لوسیون یا عطری روی پوست خودداری نمایید.
  • در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون از جمله وارفارین حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • روز قبل از انجام آزمایش، دوش گرفته و دست ها را به طور کامل تمیز کنید.
  • یک لباس راحت، باز و بدون آستین یا با آستین کوتاه را برای روز آزمایش انتخاب کنید.
  • اگر چه این تست نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی ندارد اما بهتر است برای بالا بردن دقت آزمایش، چند ساعت پیش از آزمایش از مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا دخانیات خودداری نمایید.
  • حتماً پزشک را از داروهای مصرفی خود مطلع کنید.
  • پزشک حتماً باید از حساس بودن پوست شما، استفاده از ضربان ساز مصنوعی، هموفیلی بودن یا درگیر عفونت های پوستی بودن شما اطلاع داشته باشد پس در صورت برخورداری هر یک از این شرایط حتماً آن را با پزشک در میان بگذارید.

بعد از نوار عصب دست چه مراقبت هایی لازم است؟

مراقبت های زیر کمک می کنند تا احتمال بروز عوارض جانبی را بعد از انجام تست نوار عصب دست به حداقل برسانید:بعد از نوار عصب دست چه مراقبت هایی لازم است؟

• اگر شما پوست حساس یا حتی معمولی داشته باشید این احتمال وجود داشته که بعد از تست، محل قرارگیری الکترودها تحریک شوند. برای همین نیاز است که برای جلوگیری از این مورد، محل گرفتن نوار عصب را به خوبی تمیز و خشک نگه دارید. به این منظور می توانید از آب و صابون ملایم استفاده کنید و استفاده از لوسیون ها یا کرم های جلوگیری از التهاب پوست توصیه نمی شود.
  • بعد از آزمایش نوار عصب دست هنوز احتمال حساس بودن منطقه مورد آزمایش وجود دارد. برای همین بهتر است یک روز به خود استراحت داده و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید و اجازه دهید دست و مچ دست شما در حالت ریلکس قرار گرفته و دچار درد ناگهانی نشوند.
  • تجربه هر نوع عوارض ناخواسته ای چون تورم، درد، التهاب یا خارش بعد از انجام این تست می تواند طبیعی باشد اما در صورت مشاهده عوارض شدید یا طولانی مدت نیاز است که این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • حتماً به دستورات و توصیه های پزشک به دقت گوش سپرده و عمل کنید.

آیا انجام تست نوار عصب دست عوارض دارد؟

یکی از نگرانی های افراد در انجام تست نوار ای ام جی، عوارض احتمالی این تست است. این در حالی است که خوشبختانه این تست جزو آزمایشات کم خطر و با ریسک پایین است که عوارض جانبی جدی به همراه ندارد. در برخی مواد ممکن است در فرد حساسیت هایی پوستی ایجاد شده یا در صورت استریل نبودن سوزن ها احتمال عفونت پوستی نیز وجود خواهد داشت و به همین دلیل مهم است که این تست در یک مرکز معتبر انجام شود.

به طور کلی از عوارض جانبی این آزمایش می توان به مواردی چون درد یا کبودی در محل قرار دادن الکترودها در عضلات اشاره نمود که البته کاملاً طبیعی است و در عرض چند روز خود به خود از بین می رود.

هزینه نوار عصب دست چقدر است؟

قیمت نوار عصب دست به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• میزان کیفیت تجهیزات و دستگاه تست نوار عصب
  • محل انجام تست
  • میزان تخصص پزشک
  • موقعیت جغرافیایی
  • نوع بیمه
  • و…

برخی از مراکز از جمله کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها، با پذیرش بیمه، به کاهش هزینه نوار عصب عضله دست کمک می کنند. این مرکز برای رفاه حال بیماران و برای آن که با هزینه ای معقول و مناسب قادر به انجام این تست باشند با بیمه های مختلفی قرار داد بسته و این موضوع باعث شده افراد با بیمه های مختلف امکان استفاده از خدمات این مرکز را داشته باشند.

برای انجام نوار عصب دست به کجا مراجعه کنیم؟

به طور معمول گرفتن نوار عصب دست باید به یک پزشک متخصص، نورولوژیست، فیزیوتراپیست یا متخصص توانبخشی در مراکز پزشکی، بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی مجهز به دستگاه های نوار عصب صورت می گیرد. به منظور انجام این تست نیاز است که با پزشک معالج مشورت نموده و طبق نظر آن تست نوار عصب عضله دست را انجام دهید.

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها یکی از مراکز تخصصی تست نوار عصب دست است که به این منظور از بهترین تجهیزات و دستگاه های روز دنیا بهره مند بوده و همچنین در این مرکز پزشکانی متخصص و باتجربه فعالیت دارند و شما این امکان را داشته تا زیر نظر بهترین متخصص، این تست را با بهترین دستگاه ها به صورت دقیق انجام دهید. در این مرکز همچنین با عقد قرارداد با بیمه های مختلف، این امکان برای شما عزیزان فراهم شده تا با هزینه ای بسیار مناسب نوار عصب دست را بگیرید.

در این مرکز مدت زمان تست نوار عصب دست به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته، در کمترین زمان صورت گرفته و این موضوع به همراه اخلاق حرفه ای پرسنل در این مجموعه، باعث شده که خیلی از افراد برای نوار عصب دست کودکان نیز این مرکز را انتخاب کنند.

حرف آخر

در این مطلب به طور کامل به این موضوع پرداخته شد که نوار عصب دست برای تشخیص چیست؟ و حتماً اگر ذهن شما هم با این سوال که نوار ای ام جی سدت برای تشخیص چیست؟ درگیر شده بود اکنون پاسخ آن را به خوبی گرفته اید. شما اکنون با علم به اینکه نوار EMG دست برای تشخیص چیست؟ می توانید در صورت نیاز به انجام این تست و در صورتی که در ناحیه دست خود دچار مشکل هستید می توانید به کلینیک تخصصی رها مراجعه کنید تا پزشکان متخصص این مرکز شما را معاینه نموده و در صورت صلاحدید این تست را به صورت تخصصی و با پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه ها برای شما انجام دهند. در این مرکز همچنین تست شما توسط متخصص تفسیر شده و بهترین روش درمانی متناسب با شرایط شما پس از آن اتخاذ خواهد شد.