جدیدترین روش های درمان دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک

22 شهریور, 780 0
-بیرون-زدگی-مهر-کمر.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

درمان دیسک کمر به شدت درد و میزان جابجایی و لغزش دیسک از موقعیت خود بستگی دارد. در بسیاری از موردها می ‌توان دیسک کمر را به کمک راه های کنترل درد به شکل غیر جراحی درمان نمود. دیسک کمر بیشتر در قسمت تحتانی کمر اتفاق می ‌افتد ولی با این حال امکان دارد در هر بخشی از ستون فقرات رخ دهد.
دیسک‌ های فتق ‌دار کمر به خاطر جابجا کانال نخاعی از جای خود هستند. این جابجایی سبب فشار دیسک بر روی اعصاب نخاعی بوده و باعث درد در ناحیه ای از بدن خواهد شد. این وضعیت نشان دهنده پارگی است و اغلب در مرحله اولیه دژنراسیون اتفاق خواهد افتاد. اکثر موارد دیسک کمر در مراحل ابتدایی به صورت دیسک‌ های برآمده و بیرون ‌زده خود را نشان خواهند داد که با گذشت زمان تشدید می‌ شوند.
در کلینیک مغز و اعصاب رها با داشتن دستگاه های پیشرفته و مدرن به شما در درمان این بیماری کمک شایانی خواهد کرد و از بهترین روش درمان دیسک کمر استفاده کرده تا شما عزیران هم در وقت و هم در هزینه دچار مشکلات نشوید.

آشنایی با دیسک کمر

کلمه “دیسک” مخفف “دیسک بین مهره ای” می باشد. دیسک ها ضربه گیرهای اسفنجی بوده که مهره ها را از هم جدا می کند. دیسک ها باعث جذب نیروهای وارد شده می شوند، ستون فقرات را ثابت نگه می دارد و به مهره ها چرخش و حرکت محوری می دهد تا بتوانند حرکت کنند. دیسک ها دارای دو قسمت لایه خارجی قابل ارتجاع و ماده ژله مانند مرکزی هستند.
لایه های خارجی “ژله مرکزی هسته” را احاطه می کند و آن را درون هسته دیسک نگه خواهد داشت. دیسک هایی که مشکلی ندارند، فشار یا بار تحمل می کنند، ولی انواع خاصی از فشارها می توانند سبب تحریک آن شوند. در بعضی موارد، این کار می تواند محتویات آن را به بیرون هدایت کند. به این رخداد، بیرون زدگی دیسک گفته می شود.
تغییرات در دیسک در طول زندگی رخ خواهد داد، به خاطر آن که بافت های پیوندی با بالا رفتن سن تغییر می کنند و ساختارهای مهره ها برای مقابله با بارهای فیزیکی سازگار می شوند. این تغییرات فرسایش دیسک در رادیوگرافی یا اسکن کمر، حتی در افراد سالم بدون هیچ دردی نیز نشان داده می شود. برآمدگی دیسک، باریک شدن فضای دیسک و دهیدراته شدن دیسک از تغییرات طبیعی وابسته به افزایش سن می باشد.

علائم مربوط دیسک کمر

علائم دیسک کمر بسته به محل و شدت آن متفاوت می باشد. برای اینکه بدانیم کمر درد به خاطر مشکل دیسک است یا نه، اسکن کمر معمولا کاری بیهوده خواهد بود، چون دیسک ها با افزایش سن تغییر خواهند کرد. با این حال، علائم آن شامل موارد زیر خواهد بود:علائم مربوط دیسک کمر

1. کمردرد.

2. هنگام خم شدن مداوم یا نشستن طولانی مدت، کمردرد افزایش پیدا می کند.
3. به هنگام سرفه، عطسه، خنده یا وارد آمدن فشار به کمر باعث افزایش کمردرد شود.
4. درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازو یا پا در حالتی که دیسک باعث تحریک عصب مجاور شود.
برای راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان کلینیک مغز و اعصاب رها تماس گرفته و در مورد علائم دیسک کمر بیشتر بدانید.

عوامل موثر بر دیسک کمر

برخی افراد بیشتر از دیگران آماده مشکلات مربوط به دیسک می باشند. عوامل خطرساز آن عبارتند از:
1. چاقی
2. نداشتن تناسب اندام
3. عدم ورزش منظم
4. کشیدن سیگار زیاد
5. سن بالا
6. قرار دادن بدن در وضعیت بد هنگام ایستادن یا نشستن
7. بلند کردن بارهای خیلی سنگین.

علائم برای بیرون‌ زدگی دیسک

دیسک کمر در موقع بروز، علائمی را از خود نشان می ‌دهد و سبب ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره انسان ها می‌گردد. رایج ترین علائم بیرون‌ زدگی دیسک کمر عبارتند از:
درد در قسمت پایین کمر: درد یکی از علائم دیسک می باشد که در ناحیه تحتانی کمر ایجاد می ‌شود. هرچه دیسک فشار زیادی را بر روی اعصاب و عضله وارد کند، میزان درد بیشتر خواهد شد و در بعضی مواقع، همانند زمان عطسه و سرفه یا کارهایی مانند خم شدن یا نشستن طولانی ‌مدت، افزایش پیدا می کند.
ضعف یا درد در قسمت پا: درد پا یکی از رایج ترین علائم بیرون ‌زدگی دیسک می باشد که در قسمت درد سیاتیک طبقه ‌بندی می‌شود. درد سیاتیک یکی از مهم ‌ترین موردهای تشخیص بیرون‌ زدگی دیسک است
احساس گزگز و بی‌حسی: در حالتی که دیسک بر روی اعصاب فشار وارد کند سبب بروز علائمی چون بی‌حسی، گزگز یا سوزن سوزن شدن خواهد شد. در این مواقع شخص با مواردی همچون بی‌حسی در یک پا، بی‌حسی در یک طرف باسن یا پشت زانو مواجه می ‌شود که در بعضی موارد به سمت ران پا و مچ کشیده خواهد شد و تا انگشتان نیز ادامه پیدا می کند.

علائم بروز پارگی دیسک کمر

فتق دیسک می ‌تواند به طور اتفاقی باعث درد شدید شود. در حالت افتادگی در ناحیه ستون فقرات گردنی، درد می‌ تواند به بازوها نیز اثر بگذارد. فتق دیسک در ستون فقرات کمری از عوامل اصلی سیاتیک است. سیاتیک دردی می باشد که از یک پا به سمت کمر می رود. علاوه بر درد معمولی، فتق دیسک نیز می ‌تواند سبب درد در ناحیه کمر بشود.. اگر عملکرد مثانه یا روده نیز دچار اختلال شود، باید سریعا درمان شود.
از این رو می توانید در کلینیک رها که بهترین مرکز برای درمان دیسک کمر در تهران می باشد بروید تا بیماریه شما هر چه سریعتر بهبود پیدا کند. به خاطر آنکه در این کلینیک بهترین روش درمان دیسک کمر استفاده می شود تا شما عزیزان هر چه سریعتر از این بیماری رهایی پیدا کنید.

درمان دیسک کمری مهره 4 و 5درمان دیسک کمری مهره 4 و 5

راه کارهای درمانی زیر در کاهش درد دیسک کمر و درمان بیرون ‌زدگی مهره 4 و 5 بسیار مؤثر می ‌باشد:
1. استراحت برا درمان دیسک کمر بسیار مفید می باشد. زمان زیادی را به استراحت اختصاص دهید و در طول روز بیشتر در حالت افقی قرار بگیرید. در هنگام بروز خستگی دراز کشیده و یا در حالت ایستاده به دیوار تکیه بدهید.
2. از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و از انجام هر کاری که باعث تشدید درد می ‌شود اجتناب نمائید.
3. در هنگام بروز درد مقاومت نکنید. پس بهتر است بدن خود را حرکت داده و عضلات را شل کنید. در صورت امکان، برخاسته و به طور منظم در منزل راه بروید اما در صورت تشدید درد، دوباره دراز بکشید.
4. انجام حرکات ورزشی آرام در منزل به حفظ دامنه حرکتی و فعال ‌سازی عضلات محافظ مهره ها کمک زیادی می ‌کند. در این جهت می ‌توانید از متخصص فیزیوتراپی با تجربه که در کلینیک مغز و اعصاب رها هستند، کمک بگیرید. به خاطر آن که فیزیوتراپی برای دیسک کمر بسیار مفید است و اغلب باعث برطرف شدن درد و بیماری می شود
5. به منظور مصرف دارو برای کنترل درد باید به پزشک مراجعه کنید. استفاده از داروهای مُسکن می ‌تواند باعث بروز اسپاسم عضلانی شود. استفاده بیش از حد از داروی ضد درد می‌تواند به صورت ناخواسته باعث تشدید درد شود.
6. برای تسکین درد باید از روش‌هایی همانند پد گرمایی، پک سرد و یا از دستگاه تحریک الکتریکی عصب از راه پوست استفاده کنید.
7. در بعضی موارد ماساژ، درمان دستی نیز انتخاب های مناسبی برای درمان دیسک کمری مهره 4 و 5 می ‌باشند.
8. در حالتی که تمایل به نشستن دارید باید از ابزار طبی محافظ کمر برای بهبود وضعیت بدنی و حفظ ثبات ستون فقرات استفاده کنید.
9. آگاهی از وضعیت صحیح بدنی خود
10. تزریقات استروئیدی، پی آر پی و اوزون تراپی
11. در صورت رعایت کردن اقدامات مراقبتی، بهبود دیسک کمر با شدت متوسط به شش هفته زمان نیاز دارد اما در صورت عدم مراقبت کافی از کمر، ممکن است دیسک کمر هیچگاه بهبود پیدا نکند.
برای اطلاع بیشتر از روش های درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 می توانید به کلینیک مغز و اعصاب رها رفته و با روش های مدرن و پیشرفته آشنا شوید.

درمان دیسک کمر مهره ۳ و ۴

خوشبختانه ۸۰ درصد از بیماران که دچار دیسک کمر مهره ۳ و ۴ شده ‌اند از درمان ‌های غیر جراحی جواب مثبت می گیرند که وابسته به همکاری بیمار می باشد.
مهم ترین درمان به خصوص در روزهای ابتدایی استراحت هست و دوری از انجام هر نوع فعالیت فیزیکی که سبب افزایش فشار روی ستون فقرات و دیسک ‌ها شود. در زمان استراحت، بیمار بهتر است که از داروهای ضد التهابی و شل کننده‌ های عضلات استفاده کرده و بعد به تدریج باید وارد فعالیت‌ های ساده شده و زیر نظر فیزیوتراپیست یه سری تمرینات ویژه و خاص را شروع کند تا باعث کم شدن فشار روی ستون فقرات شود.
از این رو بهترین انتخاب برای درمان دیسک کمر در تهران، کلینیک مغز و اعصاب رها می باشد که از بهترین متخصص ها و فیزیوتراپ ها استفاده می کند تا بهترین روش درمان دیسک کمر را به شما پیشنهاد دهند.

آب‌‌ درمانی برای دیسک کمر و مزایای آن

آب‌ درمانی یکی از راه های درمانی پارگی دیسک کمر می باشد که مورد توجه بسیاری از بیماران قرار گرفته و توسط پزشکان نیز تجویز می شود. آب‌ درمانی باید زیر نظر یک شخص متخصص انجام شود تا نتیجه قابل‌ قبولی را به فرد ارائه دهد. در این قسمت در مورد آب درمانی برای درمان دیسک کمر صحبت کرده ایم و اطلاعاتی در مورد این روش درمانی برای کاهش درد کمر در اختیارتان قرار داده ایم.آب‌‌ درمانی برای دیسک کمر و مزایای آن
آب‌‌ درمانی از خاصیت مکانیکی آب و قابلیت شناور بودن بدن، بهره می برد و سبب کاهش فشار بر روی مهره ‌های ستون فقرات خواهد شد و از این راه شرایط بیمار را بهبود می ‌بخشد. خواصی که در این قسمت مورد توجه قرار می ‌گیرد، عبارتند از:
شناور بودن شخص بر روی آب: آب نیروی جاذبه را خنثی کرده و سبب شناور شدن انسان خواهد شد. در این حالت وزن وارد شده بر روی اندام ‌ها کاهش پیدا می کند و مهره ها فشار کمتری را تحمل خواهند کرد که در نتیجه سبب تعادل اندام ‌ها و بالار فتن قدرت آن ‌ها می ‎شود.
گران ‌روی و چسبندگی آب: میزان مقاومت یک مایع در مقابل جاری شدن را چسبندگی می‌گویند. این مقاومت به میزان بسیار کم در آب وجود دارد که سبب ایجاد پایداری و استقامت در اندام ‌های صدمه دیده می‌ گردد.
فشار هیدرواستاتیک آب: هیدرواستاتیک به فشاری گفته می‌ شود که به وسیله مایعات در حالت تعادل ایجاد خواهد شد. این فشار بر روی عملکرد قلب و ریه تاثیر مثبتی خواهد داشت و سبب بهبود جریان خون در عضلات می ‌شود.

روش‌ های گوناگون آب‌ درمانی

آب ‌درمانی با توجه به حجم آب، دمای آب و … به انواع گوناگونی تقسیم می‌ شوند. انواع آب‌ درمانی با توجه به حجم آب عبارت هستند از:
1. آب ‌درمانی عمومی: در این حالت تمامیه قسمت‌ های بدن انسان در آب قرار خواهد گرفت. آب‌ درمانی عمومی در استخر یا وان ها انجام می ‌شود.
2. آب‌ درمانی موضعی: در این نوع آب‌ درمانی فقط بخش صدمه دیده وارد آب می ‎شود. وان های کوچک برای این نوع آب ‌درمانی بسیار مناسب هستند.

کار نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله همان گونه که از اسمش مشخص است نوعی بررسی تشخیصی برای پی ‌بردن به عملکرد عصب ‌های بدن می باشد. انتقال پیام های بین مغز و دیگر اندام ‌های بدن به وسیله نوعی مولد الکتریسیته که در بدن به صورت طبیعی وجود دارد، انجام می گیرد.

کاربردهای نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله در درمان بیماری ‌هایی مانند:
1. سندروم تونل های کارپ
2. سندروم خروجی های قفسه سینه
3. به دام افتادن عصب اولنار
4. دردهای ناشی از مشکلات دیسک کمر و مهره ها
5. احساس مور مور، گز گز و بی‌حسی اندام‌ ها
6. در تشخیص فشار روی ریشه ‌های عصبی کمک می کند.

حرکات اصلاحی دیسک کمر

حرکات اصلاحی زیر برای درمان دیسک کمر بسیار مفید می باشند:حرکات اصلاحی دیسک کمر
1. حرکت زیر شکم
2. تقویت عضله های شکم
3. برد داگ
4. پل
5. تیلت لگن حرکتی مناسب برای تقویت عضلات کمر
6. حرکات کششی کمر
7. کشش عضلات پا
8. کشش عضلات پیریفورمیس
9. کشش عضلات باسن
10. حرکات کششی ستون فقرات

سخن پایانی

حفظ وزن سالم، به صورت منظم ورزش کردن و یاد گرفتن طرز صحیح ایستادن و نشستن می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیسک کمر را کاهش دهد. اگر متاسفانه دچار دیسک کمر شدید بهترین انتخاب برای دیسک کمر در تهران، کلینیک مغز و اعصاب رها می باشد که بهترین روش درمان دیسک کمر را به شما عزیزان پیشنهاد می دهد. در این مجموعه از متخصصان و کارشناسان ماهر و باتجربه استفاده می شود تا به شما در درمان بیماریتان کمک کند


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما