نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

13 آبان, 779 0
-عصب-و-عضله-برای-دردهای-زانو.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

این روزها یکی از دردهای رایج در بین افراد مختلف، زانو درد است. علل مختلفی ممکن است این مشکل را به وجود آورند و بسته به نوع علت، روش درمانی به کار گرفته برای بهبود این درد نیز متفاوت خواهد بود. اما جهت تشخیص این دردها یکی از راه های موثر استفاده از تست نوار عصب و عضله است. در واقع تشخیص دردهای زانو با نوار عصب و عضله این روزها در بسیاری از مراکز درمانی انجام می شود.

 در این مطلب بیشتر با نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو آشنا خواهیم شد:

دلایل بروز دردهای زانو

در متن خواهید خواند:

دلایل بروز دردهای زانو

به طور کلی زانو درد ناشی از بیماری های زیر می باشد که در هر صورت می توان از نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو بهره گرفت:

 

1. آرتروز زانو

یکی از شایع ترین دلایل درد زانو آرتروز است. این نوع عارضه بعد از تشخیص با استفاده از نوار عصب و عضله، به روش های مختلفی قابل درمان است.

 

2. آسب دیدگی رباط

گاهی فرد بر اثر ورزش کردن دچار آسیب دیدگی رباط خواهد شد و در عضلات زانوی خود احساس درد و ناپایداری دارد. آسیب دیدگی های رباط در انواع آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی (ACL)، آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی (PCL)، آسیب دیدگی رباط طرفی داخلی (MCL)و آسیب دیدگی رباط طرفی خارجی (LCL) رخ می دهند.

 

3. آسیب دیدگی غضروف یا پارگی مینیسک

این نوع آسیب دیدگی اغلب بین جوانان و افراد مسن شایع است و می توان آن را از دلایل اصلی در ایجاد دردهای زانو دانست.

 

4. تاندنیت کشکک

به طور معمول در زرد پی کشکک زانو، مشکل تاندنیت اطراف مفصل رخ خواهد داد که در واقع بزرگ ترین تاندون جلوی زانو می باشد.

 

5. کندرومالاسی کشکک

به دلیل مشکل کندرومالاسی در زیر ناحیه کشکک درد زانو رخ خواهد داد که این موضوع ناشی از نرمی غضروف است. این مشکل را می توان یک عارضه شایع در میان افراد 15 تا 35 ساله دانست.

 

6. در رفتگی کشکک

بر اثر در رفتن کشکک نیز ممکن است فرد در ناحیه زانوی خود احساس درد بسیاری داشته باشد. در این حالت ضمن داشتن علائم حاد در زمان در رفتگی، پس از آن نیز گاهی این درد به صورت مزمن ادامه خواهد داشت.

 

7. کیست بیکر

این نوع کیست در واقع ورمی در پشت مفصل زانو ایجاد می کند که به طور معمول نشان دهنده مشکلاتی چون پارگی مینیسک زانو است.

 

8. بورسیت

این مشکل به طور معمول برای افرادی به وجود خواهد آمد که در زمان کار کردن به حالت زانو زده می نشینند. که در این بین می توان به افراد باغبان یا قالی باف اشاره کرد. این مشکل بالای کشک زانو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

9. سندروم پلیکا

از دیگر دلایل غیرعادی زانو درد، سندروم پلیکا می باشد که چندان تشخیص آن راحت نخواهد بود. از این رو نیاز است که در چنین حالتی روش هایی چون آرتروسکوپی یا نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو به کار برده شود.

 

10. اسگود شلاتر

این بیماری به طور معمول افراد نوجوان را درگیر خواهد کرد و در واقع علت بروز آن رشد استخوان در اطراف مفصل می باشد.

 

11. نقرس

نقرس نیز می تواند یکی از دلایل ایجاد زانو درد باشد. در بسیاری از افراد مبتلا به نقرس، درد زانو مشاهده می شود.

علائم دردهای زانو

در هر فردی ممکن است میزان زانو درد و موقعیت محل درد متفاوت باشد و در این ببین همه چیز وابسته به علت ایجاد این مشکل است. اما به طور کلی دردهای زانو با علائم زیر همراه هستند:

  1. سفتی و ورم زانو
  2. قرمزی پوست و گرم شدن آن
  3. احساس ضعف یا ناپایداری
  4. ایجاد صدا در محل مفصل زانو
  5. عدم توانایی صاف کردن زانو به طور کامل

استفاده از نوار عصب و عضله در تشخیص دردهای زانو

در تشخیص آسیب دیدگی عصب یا دردهای اندام های تحتانی و ناحیه زانو روش های مختلفی به کار برده می شود که یکی از آن ها نوار عصب و عضله است. با استفاده از تست نوار عصب و عضله، پزشک این امکان را خواهد داشت تا به خوبی به بررسی عملکرد نخاع، عضلات کنترل کننده اندام های تحتانی و ریشه های عصبی و اعصاب بپردازد. در این بررسی میزان عصب تحت تاثیر قرار گرفته به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

استفاده از نوار عصب و عضله در تشخیص دردهای زانو

در بسیاری از موارد دیده می شود که با وجود طبیعی بودن نتیجه آزمایش هایی چون ام آر آی و سونوگرافی، از طریق تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو می توان به مشکلاتی نظیر درگیری دیسک فقرات کمری، فشار ثانویه بر روی عصب و مشکلات به وجود آورنده دردهای زانو پی برد.

با استفاده از نوار عصب و عضله می توان در رابطه با فعالیت الکتریکی، عضلات و اعصاب اطلاعاتی مفید و کاربردی به دست آورد و به همین دلیل بیماری ها و اختلالات عصبی و عضلانی بسیاری از این طریق قابل تشخیص است.

مشکلات قابل تشخیص در تست نوار عصب و عضله

  1. اختلالات عصبی مثل ALS
  2. مشکلات حرکتی نظیر کشیدن عضلات به طور غیرارادی، اسپاسم و سفت شدن یا حرکاتی سریع و ناگهانی و غیر قابل کنترل از سوی عضلات
  3. آسیب های ریشه عصب یا ریسمان نخاعی مثل دیسک فتق و سیاتیک
  4. سندروم خروجی ترواکیک
  5. نوروپاتی محیطی مثل آسیب عصبی در دست ها، پاها یا زانو، نوروپاتی دیابتی محیطی و نوروپاتی عصب فمورال
  6. تشخیص آسیب عصب در اندام های آسیب دیده
  7. فشردگی عصبی نظیر سندروم تونل کارپ
  8. تحلیل رفتگی عضلات مثل دیستروفی عضلانی
  9. پلی میوزیت (بیماری عضلانی التهابی کاهش دهنده قدرت عضله)

به طور معمول علائمی چون احساس گزگز در پا، ورم کف پا، داغی کف پا یا حتی سردی و یخی کف پا نیز نشان دهنده درگیری عصب در بخش های پایینی ستون فقرات هستند و به راحتی از طریق نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو این مشکلات قابل تشخیص می باشند. 

علاوه بر آن در برخی از بیماران، درد استخوان های پا یا استخوان های دست نشان دهنده درگیری عصب در کمر و گردن آن هاست. همچنین بیمارانی که جراحی زانو داشته اند نیز گاهی بر اثر درگیری عصب ها با مشکلاتی همراه هستند که این موضوع نیز با تشخیص دردهای زانو با نوار عصب و عضله امکان پذیر است.

نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو چیست؟ 

نوار عصب و عضله را می توان روشی غیرتهاجمی و بی خطر برای تشخیص مشکلات مختلف به شمار آورد. این تست برای تشخیص بیماری های عصبی و عضلانی و اختلالات محل اتصال عصب و عضله به کار برده می شود. تست نوار عصب و عضله که با نام های دیگری چون الکترومیوگرافی، ای ام جی یا تست عصب نیز شناخته می شود تستی به منظور بررسی سلامت اعصاب و عضلات است. که یکی از کاربردهای آن نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو می باشد.

 به طور کلی دستگاه عصبی متشکل از دو بخش مرکزی شامل مغز و نخاع و محیطی شامل اعصاب حسی، خود مختار و حرکتی می باشد. وظیفه تست نوار عصب و عضله، بررسی بخش محیطی است.

 

نوار عصب و عضله نیز از دو بخش زیر تشکیل شده است:

 

1. نوار عصب

بررسی عصب های حسی و حرکتی به صورت جداگانه در نوار عصب انجام خواهد شد. برای آن که در این مرحله عصب حسی بررسی شود، تنه عصب با تحریکات الکتریکی ضعیفی تحریک خواهد شد و نتیجه حاصله از طریق الکترود برداشت کننده از سطح پوست، دریافت شده و با اطلاعات طبیعی و نرمال مقایسه می شود.

این نتایج همچنین در صورت سالم بودن سمت مقابل، با آن سمت نیز مقایسه خواهد شد. جهت بررسی اعصاب حرکتی، تنه عصب مشابه عصب حسی دوباره تحریک می شود و پاسخ از سطح عضله مورد نظر دریافت شده و دوباره با داده های نرمال و داده های سمت مقابل مقایسه می شود.

 

2. نوار عضله

در نوار عضله یا الکترومیوگرافی به کمک الکترود سوزنی ظریفی، در حالت های مختلف نظیر استراحت و فعالیت، به بررسی فعالیت های الکتریکی ماهیچه پرداخته می شود. در این قسمت از تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو نیاز است که بیمار به موقع عضلات را منقبض و آزاد نماید. با توجه به میزان همکاری بیمار، سرعت تست نوار عضله نیز بالاتر می رود و زودتر می توان آن را به پایان رساند.

هدف از انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

به کمک تست نوار عصب و عضله می توان نحوه ارسال سیگنال های الکتریکی توسط عصب ها را بررسی نمود و نیز میزان سرعت آن ها را اندازه گیری کرد. با بررسی هدایت عصب می توان به خوبی به مشکلات سیستم عصبی محیطی پی برد که تمامی اعصاب متصل به مغز و نخاع و نیز اعصاب کوچکتر منشعب شده از این اعصاب را شامل می شوند.

در صورت وجود هر نوع آسیبی در بخش زانو به خوبی می توان متوجه اختلال فعالیت اعصاب این بخش شد.

 

میزان درد تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

میزان درد تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

خیلی از افراد ممکن است به دلیل ترس از درد، از انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو واهمه داشته باشند. اگر چه میزان درد در هر فردی متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت انجام این تست برای اکثر افراد چندان دردناک نخواهد بود. البته این درد صرفاً ناشی از وارد کردن سوزن است و با استفاده از کمپرس یخ می توان آن را آرام نمود.

 

موارد قابل توجه پیش از انجام نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

برای انجام تست نوار عصب و عضله نیاز است که نکاتی را با پزشک مربوطه در میان گذاشت. که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. در صورتی که دارای سابقه بیماری عفونی نظیر ایدز یا هپاتیت هستید؛
  2. اگر قرص آسپرین یا وارفارین مصرف می کنید؛
  3. چنانچه به بیماری اختلال سیستم انعقاد خونی مبتلا می باشید؛
  4. اگر داروی خاصی مصرف می کنید یا بیماری خاصی دارید؛
  5. در صورت که در قلب شما باتری کاشته شده است.

شرایط فرد بعد از انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

انجام تست نوار عصب و عضله هیچ مشکلی را برای شما به وجود نمی آورد و بعد از آن به راحتی می توانید خود کلینیک را ترک کرده و به کارهای روتین خود برسید. کلیه اطلاعات مورد نیاز از سوی پزشک مورد ثبت و تحلیل قرار می گیرد و شما می توانید از پزشک خود یا پزشک حاضر در مرکز تست نوار عصب و عضله بخواهید آن را برای شما تفسیر کند. 

پس از تست نوار عصب و عضله ممکن است کمی درد یا کبودی داشته باشید که با کمپرس درمانی رفع می شود و جای هیچ نگرانی نیست. اما در صورت مواجهه با عارضه های زیر توصیه می شود حتماً به پزشک خود اطلاع دهید:

  1. در صورتی که دچار تب، بی حسی، کرختی یا ضعف در حرکت عضو شدید؛
  2. اگر با تورم و قرمزی پوست مواجه شدید و پوست دچار عفونت شد؛
  3. اگر بابت وضعیت خود احساس نگرانی غیرطبیعی دارید.

مدت زمان انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

به طور معمول برای انجام این تست زمانی 45 دقیقه ای تا 2 ساعتی نیاز است. گاهی نیز ممکن است بسته به شرایط این تست طولانی تر شود. اما برخی اوقات برای آن که شرایط برای بیمار آسان تر شود و تست نوار عصب و عضله خسته کننده نباشد این تست در طی چند جلسه گرفته خواهد شد.

البته در برخی مواقع نیز احتیاج است که برای مشاهده تغییرات بیماری فرد در مراحل مختلف، این تست چندین بار و در جلسات مختلف تکرار شود. برای همین به طور کلی زمان ثابتی برای این تست وجود ندارد و همه چیز به شرایط بیمار بستگی خواهد داشت.

آمادگی برای انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

در تشخیص دردهای زانو با نوار عصب و عضله نیاز است که فرد در زمان مراجعه به مرکز تست نوار عصب، آمادگی لازم را داشته باشد. با این کار می توان نتایج دقیق تری را از این تست به دست آورد. برای همین توصیه می شود پیش از مراجعه به مرکز نوار عصب و عضله به موارد زیر توجه داشته و آن ها را رعایت کنید:

  1. برای رفع چربی پوست حتماً قبل از انجام تست استحمام کنید؛
  2. از زدن لوسیون و مواد چرب کننده در محل انجام تست خودداری نمایید؛
  3. نیازی نیست برای انجام تست ناشتا باشید و بهتر است برای جلوگیری از ضعف قبل از مراجعه به مرکز نوار عصب، حتماً چیزی میل کنید؛
  4. لباسی آزاد و راحت به تن کنید؛
  5. چند ساعت قبل از انجام تست از استعمال سیگار پرهیز نمایید.

هزینه نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

به طور کلی هزینه نوار عصب و عضله تحت تاثیر موارد مختلفی است. هر یک از موارد زیر سبب تغییر هزینه نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو خواهند شد.

 

1. ناحیه درگیر و هدف

بسته به ناحیه هدف هزینه این تست متفاوت می باشد. از این رو بسته به گستردگی ناحیه مورد نظر هزینه نیز بالاتر است.

 

2. هزینه متخصص

بسته به تجربه و سطح تخصص پزشکی که داده های دریافتی از سوی دستگاه را می خواند دریافتی ها متفاوت خواهد شود. برای همین این موضوع نیز در افزایش هزینه تست نوار عصب تأثیرگذار است.

 

3. امکانات ارائه شده

بسته به امکانات ارائه شده از سوی پزشک، هزینه های تست نوار عصب دستخوش تغییر خواهند شد. لذا اگر به دنبال مرکزی با هزینه ای مناسب هستید حتماً به این مورد توجه داشته باشید.

 

4. پیگیری

برخی از پزشکان عمومی قادر به انجام تست نوار عصب و عضله نیستند و احتمال داشته برای بررسی هر چه بهتر وضعیت شما، متخصص عصب یا فیزیوتراپی حرفه ای را به شما معرفی کنند. این در حالی است که با انحام تست توسط متخصص، به محض دریافت نتیجه امکان اطلاع از نتایج برای شما امکان پذیر می باشد. و البته ممکن است برای این پیگیری ها هزینه های بیشتری را از شما طلب کنند.  

در صورت عدم امکان بررسی نتایج در همان جلسه، احتمال داشته دوباره از شما درخواست شود به پزشک یا متخصص مراجعه کنید و این موضوع نیز طبیعتاً هزینه ها را برای شما بیشتر می کند.

بهترین مرکز نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

این روزها در مراکز مختلف و نیز بیمارستان ها امکان انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو برای شما فراهم می باشد. اما طبیعی است که هر فردی دوست دارد این تست را در یک مرکز مطمئن و کاملاً حرفه ای و بهداشتی انجام دهد. مرکزی که بهترین امکانات را برای انجام تست نوار عصب داشته باشد و از نظر بهداشت و تمیزی با توجه به فراگیری کرونا در همه جای دنیا و به ویژه در محیط های درمانی، مورد اطمینان باشد.

بهترین مرکز تست نوار عصب عضله

با این تفاسیر ممکن است برای خیلی از افراد انتخاب یک مرکز باکیفیت به یک چالش تبدیل شود. در این زمینه به جرات می توان کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها را بهترین مرکز جهت انجام تست نوار عصب و عضله جهت تشخیص انواع دردهای زانو به شمار آورد. این مرکز از بروزترین امکانات و حرفه ای ترین دستگاه ها در این زمینه برخوردار است و همچنین از حضور بهترین کادر درمانی در تیم خود مفتخر می باشد.

در ادامه بیشتر با ویژگی های کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها آشنا خواهیم شد:

 

ویژگی های بهترین مرکز نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو

1. طرف قرارداد با اکثر بیمه های کشور

یکی از ویژگی های مهم مرکز نوار عصب و عضله رها، قرارداد با بیش از 20 بیمه فعال در کشور است. از این رو شما تقریباً با هر بیمه ای امکان بهره مندی از خدمات این کلینیک را با احتساب بیمه دارید. این موضوع با توجه به هزینه های درمانی بالا می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو به شمار آید.

 

2. دارای متخصص ترین و با اخلاق ترین کادر درمان

در هر مرکز درمانی، پرسنل و پزشکان بیشترین اهمیت را برای هر مراجعه کننده ای دارند. کلینیک رها نیز برای ارائه بهترین خدمات به بیماران خود، از بهترین و متخصص ترین پزشکان و کادر درمان دعوت به عمل آورده است. شما با خیالی آسوده از اخلاق حرفه ای این تیم می توانید برای تست نوار عصب کودکان خود نیز به این مرکز مراجعه کنید.

چرا که بهترین رفتار را با تمامی بیماران داشته و برای همکاری کودکان بیشترین وقت را برای آن ها خواهند گذاشت. از این رو هر کودکی به راحتی در این مرکز بهترین تست نوار عصب و عضله را انجام خواهد داد.

3. بهره مندی از بروزترین امکانات و دستگاه

در کلینیک رها از بروزترین و پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه ها استفاده می شود. لذا نتایج حاصله دقت و کیفیت بالایی را خواهند داشت. برای همین از بابت کیفیت دستگاه ها و امکانات نیز در این مرکز جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 

4. ارائه خدمات تخصصی

در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها شما می توانید برای هر مشکل مربوط به مغز و اعصاب و روان، خدمات مناسبی را دریافت کنید. از خدمات این مرکز می توان به نوار عصب عضله پا، نوار عصب عضله دست، نوار مغز، خدمات روانشناسی، خدمات روانپزشکی و… اشاره نمود.

از این رو شما در کنار تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو این امکان را داشته تا از دیگر خدمات این مرکز نیز بهره مند گردید.

 

5. نوبت دهی سریع

یکی دیگر از ویژگی های این مرکز نوبت دهی سریع می باشد. به طور معمول شما با نوبت گیری تلفنی این امکان را داشته تا بدون معطلی خدمات این مرکز را دریافت کرده و با توجه به شیوع بیماری کرونا کمترین زمان را در بیرون از منزل و در محیط های درمانی حضور داشته باشید.

 

6. برخورداری از مناسب ترین هزینه نوار عصب و عضله

در بهترین مرکز نوار عصب عضله، ضمن ارائه بهترین خدمات و انجام تست نوار عصب و عضله با استفاده از بهترین دستگاه ها، تشخیص دردهای زانو با نوار عصب و عضله با بهترین هزینه انجام خواهد شد. از این رو شما می توانید بهترین خدمات را با هزینه ای مناسب دریافت کنید.

حرف آخر

در این مطلب سعی شد اطلاعات کاملی در خصوص تشخیص دردهای زانو با نوار عصب و عضله به شما عزیزان ارائه شده و بهترین مرکز نوار عصب خدمات شما معرفی شود.

قطعاً در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها شما می توانید بهترین تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای زانو، نوار عصب پا، نوار عصب دست، نوار عصب کودکان و… تجربه کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما