تشخیص بیماری های عصب با نوار عصب و عضله

19 اسفند, 779 0
-عصب-عضله-برای-بیماری-های-عصب.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

نوار عصب عضله برای بیماری های عصب

نوار عصب عضله و بیماری های عصب را می توان دو مورد کاملاً مرتبط به هم دانست. این روزهای یکی از روش­های کارآمد جهت تشخیص بیماری­های عصب، استفاده از تست نوار عصب و عضله است. این روش به راحتی این امکان را فراهم خواهد نمود تا به خوبی عضلات و نوع فعالیت آن ها را موردبررسی قرار داد.

در این مطلب به طور کامل در مورد نوار عصب و عضله و نیز تشخیص بیماری­های عصب با نوار عصب و عضله صحبت خواهیم نمود. پس اگر شما نیز به دنبال بهترین روش برای تشخیص بیماری­های عصبی عضلانی هستد حتماً این مطلب را تا انتها دنبال کنید:

در متن خواهید خواند:

تست نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری های عصب چیست؟

تست نوار عصب عضله (EMG) از متداول ­ترین آزمایش هایی است که از آن برای تشخیص بیماری های عصبی عضلانی استفاده می شود. هر عضله ­ای توسط سلول های عصبی یا همان نورون ها تحت کنترل است. در روش تست نوار عصب، سلامت عضلات و نیز سلول های عصبی آن مورد بررسی قرار گرفته می شود.

نورون های حرکتی انتقال دهنده سیگنال های الکتریکی منقبض کننده عضلانی هستند. تست EMG از طریق تبدیل این سیگنال ها، به نمودارها، صداها یا دیگر مقادیر شرایط تفسیر آن ها توسط متخصص را فراهم خواهد نمود.

در این تست، دستگاه ­های کوچکی به نام الکترود جهت انتقال یا کشف سیگنال های الکتریکی به کار برده می شود. در این روش در واقع از طریق ورود مستقیم الکترود سوزنی به عضله، می توان فعالیت الکتریکی درون آن را ثبت کرد. در ادامه از الکترودهایی چسبانده شده بر روی پوست که در واقع همان الکترودهای سطحی هستند به منظور اندازه گیری سرعت و قدرت سیگنال های انتقالی در بین دو یا چند نقطه استفاده می شود.

تشخیص درد عصب با نوار عصب عضله

نتیجه تست نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری های عصب

این تست کمک می کند تا هر نوع اختلال عصبی و عضلاتی یا مشکلاتی در رابطه با انتقال سیگنال از عصب به ماهیچه را مشاهده نمود. این آزمایش را می­ توان از مهم ترین بررسی ها برای پیدا کردن مشکلاتی در اعصاب و عضلاتی چون سندروم تونل کارپال و درد یا گرفتگی عضله دانست.

اگر چه این نوع آزمایش به تنهایی در رابطه با اختلالات عصبی پاسخی کامل به همراه نخواهد داشت اما در صورتی که یک مشکل درگیری یا فشار عصب مرکزی باشند و به منظور تعیین مشکل اصلی در هر بیمار، یک دکتر مغز و اعصاب به ارزیابی گسترده تری بپردازد می توان روی آن حساب ویژه ای باز کرد.

به نوعی این آزمایش می­ تواند در این زمینه خیلی از اوقات شرایط تشخیص را آسان تر کند.

 

انواع بیماری عصب قابل تشخیص با تست نوار عصب و عضله

از بین عارضه های عصبی که پزشک قادر است آن ها را به کمک تست نوار عصب و عضله تشخیص دهد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. تشخیص بیماری ای ال اس یا تست نوار عصب و عضله

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ALS (بیماری لو گهریگ) از انواع بیماری عصبی عضلانی پیشرونده محسوب می شود. این بیماری باعث می شود بدن دچار ضعف عضلانی و ناتوانی شود و در نهایت به نارسایی تنفسی ابتلا پیدا کند.

این بیماری به کمک تست نوار عصب و عضله قابل تشخیص می­ باشد. اگر چه هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد و علت دقیق بروز این بیماری مشخص نشده است اما می توان از طریق تجویز دارو، سرعت آسیب عصبی را در این بیماری کاهش داد.

2. تشخیص سندورم تونل کارپال با تست نوار عصب و عضله

عصب عبور کرده از بین مچ در این سندروم درگیر می شود. در این بیماری با تحت فشار قرار گرفتن این عصب، علائمی چون سوزش، خارش و بی حسی دست و انگشتان احساس می شود. این بیماری ناشی از فشردگی عصب میانی و تاندون ها در مچ است. علت بروز این مشکل نیز هنوز به طور دقیق توسط متخصصین تشخیص داده نشده است.

برای تشخیص این بیماری استفاده از روش تست نوار عصب عضله کارساز است و برای تسکین آن نیز پزشک داروی ضد التهابی و ورزش را تجویز می کند. گاهی این بیماری نیاز به جراحی خواهد داشت.

3. تشخیص بیماری شارکو-ماری-توث با تست نوار عصب و عضله

این بیماری را می توان یک اختلال نورولوژیکی ارثی به شمار آورد که سبب درگیری اعصاب حرکتی و حسی در اندام ها خواهد شد. بر اثر این بیماری، پاها دچار ضعف عضلانی شده و فرد ممکن است در راه رفتن دچار مشکل شود. حتی گاهی حس در پاها از بین می رود. گاهی نیز در صورت پیشروی این بیماری، دست ها نیز درگیر خواهند شد. معمولاً سرمنشاء این بیماری جهش های ژنتیکی موروثی هستند.

این بیماری نیز درمان قطعی ندارد برای همین بعد از تشخیص آن به کمک تست نوار عصب عضله می توان از روش هایی چون فیزیوتراپی، کار درمانی، ابزارهای ارتوپدی و در نهایت جراحی اقدام به جلوگیری از پیشروی آن نمود.

4. تشخیص سندروم لامبرت- ایتون با تست نوار عصب و عضله

این اختلال مرتبط به عصب ها و عضلات است و منجر به حس خستگی و ضعف می شود. این سندروم ضمن درگیر کردن اندام ها، گاهی مشکلاتی چون تنفس، تکلم و بلع را نیز به وجود می آورد. سندروم لامبرت- ایتون یک بیماری خود ایمنی محسوب می شود که معمولاً در بیماران مبتلا به سرطان و به ویژه سرطان ریه رخ خواهد داد.

این بیماری را نیز می توان از طریق تست نوار عصب عضله تشخیص داد.

5. تشخیص تحلیل عضلانی با نوار عصب و عضله

این بیماری نیز از دیگر بیماری هایی است که با تست نوار عصب برای تشخیص بیماری های عصب قابل تشخیص است. این نوع عارضه مزمن آسیب زننده به ماهیچه های اسکلتی است و باعث می شود فرد دچار ضعف و عدم کنترل حرکتی شود.

تحلیل عضلانی در واقع از بالغ بر 30 بیماری ژنتیکی تشکیل شده است که معمولاً در کودکی و در پسرها رخ خواهد داد. این بیماری نیز توسط روش های مختلفی چون مصرف دارو قابل کنترل است.

6. تشخیص میاستنی گراویس با تست نوار عصب و عضله

این بیماری خود ایمنی منجر به ضعف ماهیچه های اسکلتی شده و در زمان فعالیت شدت بیشتری پیدا خواهد نمود و با استراحت رو به بهبود خواهد رفت. معمولاً در این نوع بیماری اول از همه فرد دچار مشکل بینایی خواهد شد و از دیگر مشکلاتی که در این بیماری خود را نشان خواهند داد مشکل در جویدن، بلع و تنفس است.

برای درمان این بیماری که اغلب در آن فرد دارای غده تیموس غیرطبیعی است، از دارو، درمان های سیستم ایمنی و جراحی غده تیموس استفاده می شود.

7. تشخیص نوروپاتی محیطی با نوار عصب و عضله

در نوروپاتی محیطی عصب هایی که از مغز و نخاع به تمام بدن کشیده شده اند دچار آسیب می شوند. این بیماری با خارش، سوزش و درد همراه است. معمولاً دیابت این بیماری را به وجود خواهد آورد. اختلالات خود ایمنی، وراثت، کمبودهای غذایی و تومور نیز از دیگر دلایل این عارضه هستند.

8. تشخیص پلی میوزیت با تست نوار عصب و عضله

این بیماری گروهی از اختلالات عضلانی پیش رونده را در بر می گیرد. از مشخصه های این بیماری می توان به التهاب عضلانی مزمن و ضعف در دو سمت بدن اشاره نمود. این بیماری در نهایت منجر به اختلال در بلع، تنفس و تکلم خواهد شد. این بیماری شبیه به بیماری خود ایمنی است.

پلی میوزیت نیز با تست نوار عصب عضله قابل تشخیص می باشد و برای درمان آن از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و کاهش دهنده التهاب استفاده می شود. در این بیماری می توان به کمک فیزیوتراپی، ماهیچه ها را استحکام بخشید.

9. تشخیص رادیکولوپاتی با تست نوار عصب و عضله

این نوع عارضه در واقع به منزله آسیب دیدگی ریشه عصبی نخاعی است. ریشه های عصبی از میان مهره های نخاعی رد خواهند شد. معمولاً رادیکولوپاتی در نواحی گردن و بخش تحتانی کمر به وجود می آید. معمولاً از علائم این بیماری، درد، ضعف، خارش و بی حسی در گردن، دست و بخش تحتانی کمر یا پا می باشد. از مهم ترین دلایل بروز این مشکل می توان به فتق دیسک و زائده های استخوانی اشاره نمود.

برای رفع این مشکل، بعد از تشخیص با نوار عصب عضله، داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی تجویز می شوند. گاهی نیز تنها راه درمان، جراحی خواهد بود.

10. تشخیص درد عصب سیاتیک با نوار عصب و عضله

درد عصب سیاتیک، منجر به آسیب دیدگی یا فشار عصب سیاتیک خواهد شد. این عصب از نخاع به سمت پشت پاها کشیده شده و درد در بخش تحتانی کمر، لگن و گاهی پشت ران ها را به همراه خواهد داشت. گاهی فرد با علائمی چون خارش، بی حسی، سوزش و ضعف در پاها نیز رو به رو می شود. از دلایل شایع این مشکل می توان به فتق دیسک اشاره نمود.

در بسیاری از افراد می توان به منظور استحکام کمر از دارو و فیزیوتراپی استفاده کرد. اما گاهی تنها راه پیش رو جراحی است.

11. تشخیص ام اس با نوار عصب عضله

ام اس نیز از دیگر بیماری های عصب است که با استفاده از نوار عصب عضله می توان آن را تشخیص داد. به دلیل هم پوشانی علائم و نشانه های بیماری ام اس با برخی از بیماری های قابل تشخیص با تست نوار عصب، می توان تست نوار عصب را راهی برای رد این علل در بیماران ام است دانست. از این رو می توان گفت تست نوار عصب عضله راهی برای تشخیص ام اس خواهد بود.

نوار عصب عضله و بیماریهای عصب

چگونه برای تست نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری های عصبی آماده شویم؟

قبل از هر چیزی باید متخصص مغز و اعصاب به منظور اجرای یک تست نوار عصب عضله ایمن، از مشکلات و بیماری های احتمالی شما آگاه شود. در صورت برخورداری از بیماری ها یا مشکلات زیر حتماً این موضوع را باید پیش از انجام آزمایش اعلام کنید:

  1. دارای دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب یا دستگاه های پزشکی الکتریکی
  2. استفاده از داروهای رقیق کننده خون
  3. دارای هموفیلی یا اختلال انعقاد خونی به وجود آورنده خونریزی های طولانی
  4. اعتیاد به الکل
  5. مصرف داروهای مخصوص مغز و اعصاب مانند شل کننده عضلات، داروهای مسکن یا داروهای روان گردان
  6. کم کاری تیروئید
  7. بیماری های سیستماتیک
  8. دیابت

این احتمال وجود داشته که الکترودهای مورداستفاده در این تست، ضربان های الکتریکی دستگاه کار شده در بدن را تحت الشعاع قرار دهند. همچنین نیاز است که نکات زیر را نیز پیش از مراجعه به مرکز نوار عصب عضله در نظر داشته باشید:

  1. از چندین روز قبل، از زدن لوسیون یا روغن های پوستی خودداری کنید. چرا که این مواد ممکن است مانع از قرارگیری درست الکترودها بر روی پوست شوند.
  2. برای انجام این آزمایش نیاز نیست ناشتا باشید بلکه تنها بهتر است پیش از انجام این تست از مصرف کافئین دوری کنید.
  3. لباس راحتی را برای این روز انتخاب کنید.

اقدامات لازم در زمان انجام تست نوار عصب عضله برای تشخیص بیماری های عصب

اگر چه بسته به نوع بیماری ممکن است مشخصات آزمایش نوار عصب و عضله متفاوت باشد اما به طور کلی، تمامی آن ها یک فرآیند کلی را دنبال می کنند:

  1. در زمان انجام آزمایش نوار عصب، هر نوع وسیله ی فلزی همچون جواهرات را باید از بدن خود دور کنید. چرا که ممکن است در انجام این تست خللی وارد کنند.
  2. برخی مواقع از شما خواسته می شوند که لباس های خود را بیرون آورده و روپوش مخصوص به تن کنید.
  3. در زمان انجام تست باید روی یک میز نشسته یا به حالت درازکش قرار بگیرید.
  4. عصب موردنظر توسط پزشک پیدا می شود.
  5. دو الکترود بر روی پوست شما قرار می گیرد که یکی تحریک کننده عصب است و دیگری وظیفه ثبت این تحریک را برعهده دارد. برخی اوقات برای چسباندن الکترود به پوست از یک ژل یا نوعی خمیر استفاده می شود.
  6. عصب به وسیله شوک الکتریکی مختصری از سوی الکترود تحریک کننده تحریک خواهد شد.

شرایط بیمار بعد از انجام نوار عصب عضله برای بیماری های عصب

خیلی از اوقات افراد از شرایطی که ممکن است بعد از انجام این تست در آن قرار گیرند واهمه دارند. اما خوشبختانه بعد از انجام این تست هیچ مشکل خاصی برای شما به وجود نمی آید و شما می توانید به راحتی مرکز تست نوار عصب عضله را ترک کنید.

اطلاعات این تست توسط پزشک به ثبت رسیده و نتیجه به متخصص مربوطه فرستاده می شود. اگر بعد از انجام تست احساس درد یا کبودی داشتید به آسانی با کمپرس درمانی می توانید این مشکل را حل کنید و جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. اما در صورت مواجهه با مشکلات زیر، حتماً آن را با پزشک در میان بگذارید:

  1. تب، بی حسی، کرختی یا ضعف در حرکت دادن عضو
  2. تورم، قرمزی و عفونت پوست
  3. داشتن نگرانی غیرطبیعی نسبت به وضعیت خود

چرا کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها؟

هزینه تشخیص بیماری عصب با نوار عصب عضله

اگر قصد داشته باشید برای تشخیص بیماری های عصبی از نوار عصب عضله استفاده کنید حتماً یکی از مواردی که در این رابطه ذهن شما را به خود مشغول می کند هزینه این روش تشخیصی است. معمولاً این تست جزو آزمایش هایی با هزینه نسبتاً بالاست. اما این تست بسته به موارد زیر ممکن است هزینه متفاوتی داشته باشد:

  1. نوع مرکز تست نوار عصب
  2. میزان تخصص متخصص مغز و اعصاب
  3. تعداد اندام های مورد آزمایش
  4. کیفیت دستگاه نوار عصب
  5. نوع بیمه

بهترین مرکز تست نوار عصب عضله برای تشخیص بیماری های عصب

انتخاب یک مرکز حرفه ای می تواند خیال ما را از بالا بودن کیفیت تست نوار عصب آسوده سازد. برای همین همه ما همواره به دنبال بهترین مرکز برای انجام این تست مهم خواهیم بود. یکی از بهترین مراکز جهت انجام تست نوار عصب برای بیماری های عصب، کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رهاست.

این مرکز از تجهیزاتی فوق العاده پیشرفته و محیطی بسیار حرفه ای برخوردار است. همچنین در این مرکز از بهترین متخصصین مغز و اعصاب دعوت به عمل آمده است. از این رو شما می توانید در بهترین شرایط تست نوار عصب عضله را انجام دهید.

در ادامه بیشتر با ویژگی های این مرکز آشنا خواهیم شد:

سه ویژگی مهم بهترین مرکز نوار عصب عضله

1. انجام نوار عصب عضله کودکان

نوار عصب عضله

در این مرکز تست نوار عصب عضله کودکان نیز به حرفه ای ترین شکل انجام خواهد شد. خیلی از ما ممکن است برای انجام این تست برای کودکان نگرانی داشته باشیم. اما در این مرکز با وجود پرسنلی با اخلاق و ماهر، تست نوار عصب عضله برای کودکان نیز به بهترین شکل انجام خواهد شد و جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

2. طرف قرارداد با اکثر بیمه های کشور

قطعاً هزینه نوار عصب عضله با بیمه بسیار مناسب تر خواهد بود. از این رو این کلینیک را برای رفاه هر چه بیشتر مراجعه کنندگان خود با اکثر بیمه های کشور طرف قرارداد است. لذا شما می توانید با هر نوع بیمه ای در این مرکز تست نوار عصب عضله انجام داده و مناسب ترین هزینه را پرداخت کنید.

3. نوبت دهی اینترنتی

یکی از مشکلاتی که افراد در زمان مراجعه به کلینیک ها خواهند داشت پرسه نوبت گیری و تحمل شلوغی های این محیط هاست. اما در کلینیک رها امکان نوبت دهی اینترنتی برای شما عزیزان فراهم است. از این رو بدون هیچ معطلی قادر به گرفتن نوبت در این مرکز خواهید بود.

در کلینیک رها شما می توانید حرفه ای ترین تست نوار عصب عضله برای بیماری عصب را تجربه کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما