نوار مغز برای تشخیص تومور

8 اسفند, 779 0
-تومور-با-نوار-مغز.jpg
یادت نره امتیاز بدی!

نوار مغز برای تشخیص تومور

این روزها از روش های مختلفی به منظور تشخیص تومور بهره گرفته می شود. در واقع با بررسی نتیجه آزمایش های مختلفی، جراح مغز و اعصاب قادر است نوع تومور را در فرد تشخیص دهد. به طور کلی برای تشخیص تومور از روش هایی چون نوار مغز، ام آر آی و آزمایش خون بهره گرفته می شود.

خیلی از مواقع افراد در مراجعه به متخصص مغز و اعصاب وقتی که از دردهای موجود در مغز خود حرف می زنند از سوی متخصص تست نوار مغز برای آن ها در نظر گرفته می شود. چرا که به کمک نتیجه تست نوار مغز، متخصص مغز و اعصاب این امکان را خواهد داشت تا انواع ضایعه ها و بیماری های مغزی را تشخیص دهد. در این مطلب بیشتر در مورد نوار مغز برای تشخیص تومور صحبت خواهیم نمود:

نوار مغز برای تشخیص تومور

تومور مغزی چیست؟

توده ای که به صورت غیرطبیعی در مغز رشد کرده باشد تومور مغزی نامیده می شود. این تومورها را می توان به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم کرد. در ادامه بیشتر با هر یک از انواع تومور آشنا خواهیم شد:

1. تومور خوش خیم

 رشد تومورهای خوش خیم کاملاً آرام است و فشار وارده از سوی این تومورها، متوجه بافت های مجاور می شود. به طور معمول این تومورها بعد از عمل جراحی، مجدد عود نخواهند کرد و منجر به کوتاهی عمر بیمار نمی شوند. هر چند که گفتنی است برخی از تومورها در صورت ایجاد در محلی خاص، احتمال داشته منجر به مرگ شوند. چرا که ممکن است باعث تداخل عملکرد یک اندام حیاتی شوند.

گاهی در صورتی که تومور خوش خیمی در مغز به وجود آید امکان بیرون آوردن آن به طور معمول وجود نخواهد داشت و فشار وارد شده از سوی آن موجب مرگ بیمار خواهد شد.

2. تومور بدخیم

رشد تومورهای بدخیم تصاعدی است و در صورتی که رشد آن ها متوقف نشود می توانند بیمار را به کام مرگ بکشانند. رشد این تومورها بسیار سریع است و به طور معمول به دیگر بافت ها نیز منتقل می شوند. این انتقال از طریق تهاجم مستقیم به بافت های مجاور یا از راه خون امکان پذیر است.

 

علائم تومور مغزی

تومور مغزی نیز مانند هر عارضه و بیماری دیگری با علائمی همراه است. علائم زیر را می توان از شایع ترین علائم تومور مغزی برشمرد:

  1. سردردهای شدید اول صبح
  2. بروز تغییراتی در صحبت کردن، شنوایی و بینایی
  3. تشنج
  4. اختلال در تعادل و راه رفتن
  5. خواب رفتگی اندام ها و حس سوزن سوزن شدن آن ها
  6. تغییر در رفتار، شخصیت، تمرکز و توانایی های فردی
  7. مشکل در حافظه
  8. حالت تهوع
  9. سرفه های شدید
  10. و…
  11. تست تومور مغزی

راه های مورد استفاده جهت تشخیص تومور مغزی

بیماری تومور مغزی جزو آن دسته از بیماری هایی است که به شکل های مختلفی امکان تشخیص آن وجود خواهد داشت. این روزها متخصصین مغز و اعصاب با استفاده  از روش های زیر به تشخیص تومور می پردازند:

1. تشخیص تومور از طریق معاینه عصبی بیمار

در این روش بینایی، شنوایی، هوشیاری و قدرت عضلانی بیمار مورد بررسی و معاینه عصبی قرار خواهد گرفت. چرا که تومور مغزی می تواند کلیه اجزای بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

2. تشخیص تومور از طریق بررسی نوار مغزی

اگر چه نوار مغزی راهی برای تشخیص دقیق تومور نمی باشد. اما اختلالاتی که به وسلیه تومور در مغز ایجاد شده است را می توان با نوار مغزی مشاهده کرد. این موضوع باعث شده در بسیاری از موارد پزشک پیش از انجام روش هایی چون ام آر آی، تست نوار مغز را پیشنهاد دهد.

3. تشخیص تومور از طریق تصویربرداری ام آر آی

با استفاده از ام آر آی می توان ضایعه یا تومور مغزی را به طور دقیق مشاهده نمود. این نوع تصویربرداری به کمک یک دستگاه بزرگ مجهز به آهنربای قوی انجام می شود. این آهنربا در واقع از طریق اتصال به کامپیوتری، امکان ثبت تصویر را فراهم خواهد نمود.

این روش را می توان روشی آسان و بی خطر دانست اما گاهی برای آن که بتوان به محل دقیق تومور پی برد نیاز به استفاده از ماده حاجب خواهد بود که این ماده از راه بازو و دست ها به بدن انتقال داده خواهند شد. در چنین حالتی این روش ممکن است کمی خطرآفرین باشد.

4. تشخیص تومور از طریق تصویربرداری سی تی اسکن

برای این نوع تصویربرداری از اشعه ایکس استفاده می شود. در این روش نیز گاهی از ماده حاجب کمک گرفته خواهد شد. این روش به دلیل وجود اشعه ایکس ممکن است برای کودکان و افراد حساس خطراتی را به همراه داشته باشد.

5. تشخیص تومور از طریق نمونه برداری از مایع مغزی و نخاعی

بعد از آن که در تصویر ام آر آی یا سی تی اسکن تومور مشاهده شد پیش از انجام جراحی مغز، از ناحیه پایینی ستون فقرات، به واسطه سوزنی بلند، مایع برداشته خواهد شد. به کمک این نمونه برداری می توان نوع دقیق تومور را تعیین نمود.

استفاده از نوار مغز برای تشخیص تومور

به کمک نوار مغزی می توان بیماری هایی چون تومور مغزی، اختلالات تشنجی و صرع، التهاب مغز و مشکلات حافظه را تشخیص داد. البته این مورد لازم به ذکر است که برای تشخیص دقیق ضایعه های مغزی نیاز به استفاده از روش هایی چون بیوپسی از مغز و ام آر آی است و نمی توان گفت تشخیص تومور با نوار مغز کالاً دقیق است.

اما به کمک نوار مغز، پزشکان این امکان را داشته تا به کمک اختلالات به وجود آمده در تکانه های مغزی موجود تومور را حدس بزنند. به نوعی می توان گفت نوار مغزی یکی از اولین روش هایی است که به منظور تشخیص بیماری های مغزی به کار برده می شود. در واقع اکثر متخصصین مغز و اعصاب در وهله اول برای تشخیص بیماری هایی چون تومور از تست نوار مغز استفاده می کنند.

تست نوار مغز

نوار مغزی چیست؟

نوار مغزی در وقع روشی برای ثبت الکتریکی فعالیت ها و تحرکات مغز است. در این روش فعالیت های الکتریکی مغز توسط متخصص مغز و اعصاب مورد بررسی قرار خواهند گرفت و به این شکل امکان تشخیص بیماری های مغزی فراهم خواهد بود. هر چند که این روش برای تشخیص دقیق تومور یا ضایعه قابل استفاده نیست اما می توان احتمال وجود اختلالی در مغز را تایید یا رد نمود.

سلول های مغز به منظور داشتن عملکردی صحیح و تحت کنترل داشتن کلیه فعالیت های بدن به طور مداوم با هم در ارتباط هستند. برای ایجاد این رابطه، پالس هایی الکتریکی فرستاده می شوند. در صورت بروز اختلالی چون تومور در مغز، ارتباط اجزای مغز  به مشکل برخواهد خورد. لذا با نوار مغز می توان تشخیص داد که در مغز مشکلی رخ داده است.

موارد استفاده از نوار مغز

نوار مغز در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. اما از متداول ترین موارد استفاده از این روش تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بیماری صرع و اختلالات تشنجی
  2. تومور مغزی
  3. التهاب و عفونت مغز
  4. آسیب های مغزی
  5. مشکلات مرتبط به حافظه
  6. مشکلات مرتبط به خواب
  7. سکته مغزی

نوار مغزی جهت کنترل فعالیت های الکتریکی مغز در حین جراحی و حالت کما نیز کاربرد دارد.

انواع نوار مغز برای تشخیص تومور

نوار مغز دارای انواع مختلفی است که نیاز است پیش از انحام این تست با انواع آن آشنایی داشته باشید. انتخاب نوع نوار مغز کاملاً به نظر پزشک متخصص بستگی خواهد داشت. در ادامه انواع تست نوار مغز معرفی شده اند:

1. نوار مغز معمولی

این نوار مغز به طور معمول بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. در این نوع تست فرد باید در حالت آرام قرار گرفته و طبق خواسته پزشک گاهی چشم های خود را باز و بسته کرده یا نفس هایی عمیق بکشد. در انتهای تست نیز گاهی از بیمار خواسته خواهد شد تا به نور چشمک زن نزدیک نگاه کند. این کار کمک می کند تا امکان بررسی تأثیر این محرک بر روی فعالیت مغز وجود داشته باشد.

این تست به نسبت دیگر انواع تست نوار مغز کاربردی تر می باشد.

2. نوار مغز خواب آلودگی

این نوار مغز همان طور که از نام آن پیداست در شرایطی از بیمار گرفته می شود که خواب باشد. این تست زمانی به کار برده می شود که از تست نوار مغز عادی نتیجه دلخواه کسب نشده باشد. همچین برای بررسی ناهنجاری های خواب نیز این روش بسیار کاربردی است.

برای آن که تست نوار مغز خواب آلودگی دقیق تر باشد از بیمار خواسته خواهد شد تا شب قبل را نخوابد.

3. نوار مغز پایشی

از دیگر انواع نوار مغزی، نمونه پایشی است. در این روش، فعالیت مغز برای یک یا چند روز به صورت شبانه روزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این تست به کمک دستگاهی کوچک، الکترودها به سر و لباس اتصال داده می شوند. با این کار شما می توانید روتین زندگی خود را داشته باشید و الکترودها نیز کار خود را انجام می دهند. اما باید مراقب بود که خیس یا مرطوب نشوند.

4. نوار مغزی به روش ویدئو تله متری

در این روش در زمان انجام آزمایش، از بیمار فیلم گرفته خواهد شد. این کار کمک می کند تا پزشک به اطلاعات دقیق تری از فعالیت مغز دست پیدا کند. به طور معمول این آزمایش نیز در طی چند روز انجام خواهد شد و برای همین نیاز است که در مرکز نوار مغز چند روز بمانید.

در این نوع تست، سیگنال های نوار مغز به طور بیسیم به کامپیوتر انتقال داده می شوند. گرفتن ویدئو نیز توسط همین کامپیوتر انجام خواهد شد و تهیه فیلم و آماده سازی آن برعهده کارمندان آموزش دیده است.

نحوه انجام نوار مغزی برای تشخیص تومور

برای آن که بتوان به واسطه این روش به پالس ها و فعالیت های الکتریکی مغز دست پیدا نمود در ناحیه جمجمه الکترودهایی قرار داده می شوند. از طریق این الکترودها امکان ثبت و اندازه گیری اطلاعات و پیام های مغز وجود دارد. الکترود در واقع وسیله ای جهت انتقال و هدایت جریان الکتریکی است که به هیچ عنوان خطر، درد و عارضه ای با خود به همراه نخواهد داشت.

برای انجام این تست مراحل زیر اجرا خواهند شد:

  1. ابتدا فرد روی تخت دراز می کشد و سر خود را بالا نگه خواهد داشت؛
  2. سر اندازه گیری خواهد شد و محل الکترودها با مدادی مشخص می شود؛
  3. محل اتصال الکترودها تمیز خواهند شد و الکترودها با ژل های مخصوص روی جمجمه وصل می شوند؛
  4. تست آغاز خواهد شد و پالس ها از طریق الکترودها به دستگاه نوار مغزی ارسال می شوند؛
  5. پالس های الکتریکی توسط دستگاه ثبت نوار مغزی، به الگوی بصری تبدیل خواهند شد و به ثبت می رسند؛
  6. بسته به نیاز ممکن است پزشک از بیمار درخواست کند که کارهایی چون نفس کشیدن، نگاه کردن به یک محرک و… را انجام دهد؛
  7. بعد از تمام شدن تست، الکترودها برداشته می شوند و می توان بلافاصله بعد از آن از روی تخت بلند شد.

این تست بین نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد و کاملاً ایمن به شمار می رود.

نوار مغز برای تشخیص تومور تهران

موارد قابل توجه پیش از انجام تست نوار مغز

برای آن که تست، باکیفیت هر چه بیشتر انجام شود نیاز است که پیش از مراجعه به مرکز نوار مغز به نکات زیر توجه کنید:

  1. موها را حتماً خوب بشویید و مطمئن شوید که روی آن ها ژل، روغن یا ماده اضافه ای نیست.
  2. بهتر است از یک روز قبل از تست، از مصرف هر نوع کافئین خودداری کنید.
  3. گاهی بسته به صلاحدید پزشک باید شب قبل را خواب کمتری داشت تا بهتر بتوان در زمان انجام تست نوار مغز، به میزان فعالیت های الکتریکی پی برد.
  4. حتماً در صورت استفاده از دارویی خاص، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

تفاوت نوار مغز و MRI در تشخیص تومور

همان طور که پیش از آن نیز اشاره شد نوار مغز و ام آر ای جزو روش های به کار برده شده در تشخیص تومور هستند. این دو روش اگر چه ممکن است هر دو با یک هدف انجام شوند اما در نهایت هر یک متفاوت از دیگری می باشند. یکی از تفاوت های این دو روش استفاده از ابزارهای تشخیصی متفاوت در آن هاست.

نوار مغزی را می توان یک آزمایش تشخیصی به شمار آورد که در آن به وسیله دستگاه EEG ثبت عملکرد و فعالیت امواج مغزی انجام خواهد شد. در این روش برای ثبت تکانه های الکتریکی مغز الکترودهایی به سر متصل می شوند. محرک های الکتریکی تولید شده به وسیله نورون ها مورد تشخیص و ثبت قرار خواهند گرفت.

پس از انجام تست، نتیجه توسط متخصص مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا ناهنجاری های الکتریکی موجود در مغز تشخیص داده شود. در این روش پزشک به دنبال فعالیت هایی غیرعادی در مغز می گردد که نشان از وجود تومور در مغز داشته باشند.

اما روش ام آر آی یک آزمایش تشخیصی پیشرفته محسوب می شود که در آن به منظور تصویربرداری از بدن از آهنرباها و امواج رادیویی بهره گرفته می شود. این روش غیرتهاجمی این امکان را فراهم خواهد نمود تا از اندام های داخلی بدن تصویری دقیق در دست داشت. در ام آر آی، از بدن میدانی مغناطیسی عبور داده خواهد شد تا تصویری دقیق از آن به ثبت برسد. به کمک ام آر آی پزشک قادر است ناهنجاری و موارد غیرعادی را تشخیص دهد.

به طور معمول در تشخیص تومور از نوار مغزی و در صورت مشاهده اختلال در مغز، در نهایت از ام آر آی استفاده خواهد شد.

مرکز نوار مغز تهران

یکی از دغدغه های افراد در رابطه با تست نوار مغز، پیدا کردن یک مرکز حرفه ای و تخصصی است. با پیدا کردن یک مرکز حرفه ای و خوب می توان مطمئن بود که نتیجه تست دقیق تر و کامل تر می باشد. یکی از بهترین مراکز نوار مغز تهران، کلینیک مغز و اعصاب و روان رها است. این مرکز یکی از مجهزترین و کامل ترین مراکز فعال در زمینه انجام تست نوار مغز به شمار می رود.

در ادامه بیشتر با این مرکز آشنا خواهیم شد:

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان رها بهترین مرکز نوار مغز تهران

کلینیک رها دارای مجوزهای قانونی است و تحت نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مشغول به فعالیت می باشد. این درمانگاه چند تخصصی و خصوصی است و از این رو شما ضمن دریافت خدمات نوار مغز این امکان را داشته تا دیگر خدمات حرفه ای در زمینه مغز، اعصاب و روان را از این مرکز دریافت کنید.

این مرکز همچنین یکی از بهترین گزینه ها برای انجام نوار مغز کودکان است. کیفیت خدمات این مرکز برای باعث شده که مراجعه کنندگان این مرکز در رده هایی سنی چون کودک، نوجوان و بزرگسال باشد.

در کلینیک تخصصی رها، هزینه نوار مغز برای تشخیص تومور متناسب با نرخ تعیین شده از سوی وزارت بهداشت می باشد. از این رو شما می توانید با مناسب ترین هزینه، در این مرکز تست نوار مغز را انجام دهید.

از دیگر ویژگی هایی که باعث شده این مرکز همواره مراجعه کنندگان بسیاری داشته باشد، قرارداد با بیمه های مختلف است. این کلینیک با بیمه های مختلف کشور قرارداد داشته و شما می توانید در این مرکز از بیمه خود استفاده کنید.

حرف آخر

در این مطلب سعی اطلاعات کاملی در رابطه با تشخیص تومور با نوار مغز و بهترین مرکز نوار مغز تهران آورده شود. شما می توانید با انجام تست نوار مغز در کلینیک رها به راحتی مطمئن شوید که آیا علائم موجود در بدن شما نشان از وجود تومور دارند یا خیر؟


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما