تحریک الکتریکی مغز tDCS با جریان مستقیم

9 مرداد, 781 0
-الکتریکی-مغز-با-جریان-مستقیم-چیست؟.webp
یادت نره امتیاز بدی!

تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم یا tDCS یکی از روش های درمانی غیرتهاجمی به شمار می رود که این روزها کاربرد بسیاری دارد. تحریک مغز به صورت الکتریکی به گونه ای است که با توجه به مشکل مراجع، دو الکترود را روی بخشی از سر او قرار می دهند و جریان الکتریکی به مغز وارد می کنند.

با کمک دستگاه مخصوص تحریک الکتریکی و استفاده از این روش امروزه بسیاری از اختلالات و مشکلات مغزی درمان می شوند. همچنین باید بدانید این شیوه درمانی عوارض خاصی ندارد و معمولا برگشت پذیری دارد. این شیوه بیشتر باعث قطبی سازی می شود و برخی از پژوهشگران نیز آن را با همین عنوان می شناسند.

بنابراین اگر قصد دارید از این روش برای درمان اختلالات خود یا اطرافیان استفاده کنید، بهتر است به صورت دقیق تر با چگونگی، تفاوت ها، کاربردها و عوارض احتمالی آن آشنا شوید. در این صورت با اطلاعات بیشتر و بدون هیچ مشکلی می توانید در راستای درمان با این روش اقدام کنید.

تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم چیست؟

تحریک جدار جمجمه ای با جریان مستقیم یک روش درمانی غیرتهاجمی برای درمان برخی از اختلالات مغزی است. در این شیوه درمانی با استفاده از دستگاه مخصوص جریان مستقیم و بسیار ضعیفی در حدود یک تا سه میلی آمپر به سر مراجع وارد می شود.

این جریان به اندازه ای ضعیف است که تنها باعث کاهش یا افزایش آستانه تحریک پذیری نورون ها می شود یا به عبارت دیگر می توان گفت قطبی سازی می کند. با توجه به این موضوع برخی از پژوهشگران این شیوه درمانی را تحت عنوان «قطبی سازی جریان مستقیم جدار جمجمه ای» می شناسند.

تغییر در میزان تولید سطوح درون سلولی AMP حلقوی، پروتئین ها و کلسیم مهم ترین تاثیر این جریان الکتریکی وارد شده به مغز محسوب می شود که تا مدت زمان خاصی باقی می ماند. البته توجه داشته باشید که معمولا این درمان برگشت پذیر است.

 tDCSبا جریان مستقیم چگونه است؟

تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم روشی است که طی آن جریان الکتریکی با قرارگیری الکترودهای منفی و مثبت روی جمجمه از مغز عبور می کند. اینکه کار tDCS دقیقا چگونه است، مشخص نیست اما اینکه چه متغیرهایی می توانند بر اثرات این روش موثر واقع شوند، کامل مشخص شده است. این متغیرها که چگونگی تاثیرات این روش درمانی را تعیین می کنند، عبارت هستند از:

  • شدت جریان: هر چه میزان و شدت جریان الکتریکی که به مغز طی این شیوه وارد می شود، بیشتر باشد، اثرات آن نیز افزایش پیدا می کند و این امری کاملا طبیعی است.
  • طول جریان: طول برقراری جریان الکتریکی نیز همانند شدت آن با افزایش خود باعث بیشتر شدن تاثیرات این جریان در مغز می شود. همچنین باید بدانید از آنجا که افزایش شدت جریان موجب گسترش دامنه ناحیه های تحت تاثیر در مغز می شود، افزایش طول جریان برای دستیابی به نتایج دلخواه، گزینه بهتری است.
  • اندازه و شکل الکترود: چگالی جریانی که از مغز عبور می کند، در تحریک الکتریکی مغز نسبت به شدت جریان آن حائز اهمیت تر است. چگالی همان میزان جریان الکتریکی است که از هر سانتی متر گذر می کند و به همین دلیل اندازه و شکل الکترود بسیار تعیین کننده خواهد بود. طی این روش با توجه به اختلال مورد نظر معمولا از الکترودهایی با اندازه 25 تا 35 سانتی متر مربع استفاده می کنند.
  • محل قرارگرفتن الکترود: یکی دیگر از متغیرهای تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم، محل قرارگیری الکترود است. با توجه به عملکرد این روش می توان گفت یک ناحیه در بخش مخ تحریک و ناحیه ای دیگر مهار می شود و به همین دلیل محل قرارگرفتن الکترود متغیری حائز اهمیت است. البته در این شیوه نمی توان دقت مکانی بسیاری را انتظار داشت.

کاربردهای تحریک جدار جمجمه ای با جریان مستقیم

یکی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با  tDCSبا جریان مستقیم مطرح می شود، این است که این شیوه درمانی چه کاربردهایی دارد؟ اگر این سوال ذهن شما را نیز تحریک کرده است، باید بدانید در این روش با تحریک میزان انعطاف پذیری نورون های مغز، اختلال های نورولوژیکی و روانپزشکی بسیاری برطرف می شوند.کاربردهای تحریک جدار جمجمه ای با جریان مستقیم

از جمله کاربردهای این شیوه درمانی با اتصال مستقیم جریان الکتریکی به مغز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاثیر در کسب مهارت ها و یادگیری: طی یک پژوهش ثابت شده است کسانی که سعی در حفظ کردن برخی نمادها داشته اند، با استفاده از تی دی سی اس مهارت آن ها در این زمینه افزایش یافته است. همچنین این تاثیر تا حدود 6 ماه پس از اقدام برای این درمان باقی مانده اند. تاثیر این روش در قشر حرکتی اولیه مغز نیز مشابه است.
  • کنترل و تسکین درد در بیماری های دارای درد مزمن: طی یافته های اولیه در رابطه با ارتباط روش تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم و بیماری هایی مانند فیبرومیالژیا می توان گفت این شیوه تاثیرات امیدوارکننده ای دارد. چنان که باعث مدیریت بهتر و حتی درمان این بیماری ها می شود.
  • کمک به کاهش یا درمان افسردگی: طی برخی تحقیقات جدید ثابت کرده اند که تحریک جدار جمجمه ای با جریان مستقیم می تواند به کاهش علائم افسردگی و حتی درمان آن کمک کند اما هنوز این نتایج تایید کامل دریافت نکرده اند.
  • بهبود کیفیت خواب: طی یک پژوهش که روی 6 فرد دچار بی خوابی انجام داده اند، ثابت شده است tDCS با تاثیری که روی قشر خلفی و جانبی پیش پیشانی در مغز دارد، باعث بهبود خواب این افراد شده است.

دیگر کاربردهای تحریک جدار جمجمه ای

کاربردهای این شیوه درمانی تنها به موارد ذکر شده محدود نمی شود و می تواند در بهبود اختلالات دیگری از جمله موارد زیر نیز کاربرد داشته باشد:

  • کاهش علائم یا بهبود اختلال ADHD یا اختلال کم توجهی و بیش فعالی
  • بهبود بیماران پس از مواجهه با سکته مغزی
  • کاهش مدت زمان واکنش به صورت کلامی و افزایش سرعت در پردازش اطلاعات
  • بهبود حافظه کاری
  • بهبود میزان دقت به صورت بصری و آگاهی های حرکتی کلی افراد
  • مدیریت علائم یا درمان بعضی از اختلال های عصبی اساسی همچون پارکینسون
  • بهبود علائم اوتیسم با تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم
  • بهبود میگرن، وزوز در گوش، آلزایمر و حتی پرخوری عصبی یا بی اشتهایی.

اگر به دنبال راه حلی برای بهبود مشکلات و اختلالات ذکر شده هستید، با کلینیک رها می توانید درمان با این روش را با کمک حاذق ترین پزشکان و روانپزشکان امتحان کنید و از نتایج آن شگفت زده شوید.

عوارض Tdcs

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با tDCS با جریان مستقیم این است که روشی کاملا غیرتهاجمی محسوب می شود. چنان که هیچ گونه عوارضی خطرناکی برای افراد نخواهد داشت. زیرا در این شیوه درمانی از جریان الکتریکی بسیار خفیفی استفاده می شود.

همچنین این جریان هیچ گونه تماس مستقیمی با بافت مغز ندارد. بنابراین شما با این روش دچار هیچ عوارض جانبی قابل توجهی نخواهید شد. تنها عارضه ای که برخی از افراد tDCS با آن مواجه می شوند، خارش در محل قرارگیری الکترودها یا قرمزی پوست است.

 از دیگر عوارضی که برخی از بیماران گزارش داده اند نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه؛
  • سر درد؛
  • حالت تهوع.

البته در صورت رعایت مراقبت های تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم و مراجعه به بهترین کلینیک های متخصص در این زمینه، هرگز با چنین عوارضی مواجه نخواهید شد.

درمانی سریع با تحریک مغز به صورت الکتریکی در کلینیک رها

اگر قصد دارید با اتصال جریان الکتریکی به مغز، اختلال یا مشکل خود را برطرف کنید، در کلینیک رها از این شیوه درمانی به صورت کاملا تخصصی بهره مند شوید. کلینیک رها یکی از مراکز فوق تخصصی در زمینه درمان بیماری ها و اختلالات مغز، اعصاب و روان در تهران به شمار می رود.درمانی سریع با تحریک مغز به صورت الکتریکی در کلینیک رها

در کلینیک رها حاذق ترین و متخصص ترین روانپزشکان و پزشکان با استفاده از بهترین روش های درمانی به بهبود اختلالات مغز و اعصاب کمک می کنند. چنان که پزشکان ما در رها در زمینه استفاده از شیوه های مربوط به این درمان بسیار ماهرانه عمل می کنند و در کم ترین زمان شما می توانید با این روش ها مشکلات خود را درمان کنید.

نکته مهم تر این است که کلینیک ما با بیش از 20 نوع بیمه درمانی قرارداد دارد و درمان مشکلات شما با هزینه مناسب انجام می شود. تنها یک تماس با رها برای گرفتن نوبت و درمان با این روش کافی است.

کلام آخر

تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم یک روش درمانی است که جز شیوه های غیرتهاجمی دسته بندی می شود. در این روش جریان الکتریکی بسیار خفیفی را به مغز متصل می کنند. این جریان خفیف در کاهش یا بهبود برخی اختلالات و مشکلات مغز، اعصاب و روان تاثیرگذار است و به همین دلیل امروزه از این روش بسیار استفاده می شود.

چگونگی عملکرد این روش مشخص نیست اما اندازه و شکل الکترودها، محل قرارگیری آن ها، شدت و طول جریان الکتریکی از جمله متغیرهای تعیین کننده تاثیرات این شیوه به شمار می روند. بهبود اختلال بی خوابی، پرخوری و بی اشتهایی عصبی، کسب مهارت ها، یادگیری،  ADHD و بسیاری موارد دیگر از جمله کاربردهای اتصال مستقیم جریان الکتریکی به مغز هستند.

این روش عوارضی خاصی ندارد اما برخی از افراد دچار خارش در محل اتصال الکترودها می شوند. البته رعایت مراقبت ها و مراجعه به بهترین کلینیک مانند رها برای انجام این درمان نه تنها عوارض را به صفر می رساند بلکه هزینه ها را کاهش می دهد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما