تشخیص افسردگی با نوار مغز

3 آذر, 781 0
-افسردگی-با-نوار-مغز.webp
یادت نره امتیاز بدی!

این روزها یکی از روش های تشخیص افسردگی با نوار مغز است که البته چندان تخصصی نیست. نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام نوعی تست است که به اندازه گیری و بررسی فعالیت الکتریکی مغز می پردازد. از آنجاکه در برخی از موارد افسردگی موجب تغییراتی در الگوهای این تست می شود، می توان از آن برای تشخیص این اختلال استفاده کرد. پزشکان با روش ها و به شکل های مختلفی از این تست برای تشخیص اختلالی مانند افسردگی استفاده می کنند. البته دقت داشته باشید در صورت درخواست پزشک برای انجام نوار مغزی، به خوبی آمادگی داشته باشید. همچنین نگران عوارض نباشید، زیرا تعداد کمی از افراد با عوارض بی خطر این تست مواجه می شوند که پزشک در لحظه آن را مدیریت می کند.

آنچه باید درباره تشخیص افسردگی با نوار مغز بدانید!

نوار مغزی که با عنوان الکتروانسفالوگرام نیز آن را می شناسند، یک نوع آزمایش یا تست پزشکی است. طی این تست کلیه فعالیت های الکتریکی مغز ثبت و بررسی می شوند. این آزمایش را با استفاده از الکترود انجام می دهند. چنان که این الکترودها روی پوست سر قرار می گیرند و به ثبت الگوهای فعالیت های مغزی می پردازند.آنچه باید درباره تشخیص افسردگی با نوار مغز بدانید!

این تست هیچ گونه درد و نیازی به تراشیدن موها ندارد. از نتایج الکتروانسفالوگرام برای تشخیص اختلالات مختلف مغزی و روانشناختی استفاده می شود. یکی از این اختلال ها، افسردگی است. افسردگی نوعی اختلال روانشناختی به شمار می رود که گاهی اوقات بر فعالیت الکتریکی مغز تاثیر دارد. به طوری که می تواند موجب تغییراتی در الگوهای نوار مغزی شود.

به همین دلیل یکی از روش های تشخیص این اختلال، الکتروانسفالوگرام است. البته همه پزشکان از این شیوه استفاده نمی کنند. زیرا این شیوه تخصصی نیست و پزشکان همراه با آن از روش های دیگر نیز برای تشخیص اختلال افسردگی استفاده می کنند.

کاربرد نوار مغز برای تشخیص افسردگی

معمولا برای تشخیص افسردگی با نوار مغز از این تست به صورت مستقیم استفاده نمی شود. در بعضی موارد پزشکان از این آزمایش به عنوان یک روش تکمیلی برای بررسی علائم اختلال افسردگی استفاده می کنند. نوار مغز به شکل های مختلفی برای تشخیص افسردگی کاربرد دارد که عبارت هستند از:

آشکارسازی بیماری ها و مشکلات مغزی

یکی از کاربردهای نوار مغز برای تشخیص مشکلات افسردگی این است که پزشک به بررسی آسیب های وارد شده به ساختار مغزی بپردازد. نوار مغز به خوبی اطلاعات مرتبط با فعالیت الکتریکی مغز را به پزشک ارائه می دهد. بدین شکل امکان تشخیص و بررسی مشکلات مغزی همراه با افسردگی همچون آسیب به ساختار مغزی فراهم می شود. در این صورت پزشک با مشاهده آسیب ها یا چگونگی فعالیت الکتریکی مغز می تواند به بررسی دلایل فیزیولوژیکی مربوط به افسردگی بپردازد و تشخیص این اختلال ممکن می شود.

بررسی و ارزیابی نشانه های روانشناختی و نوروپسیکی

گاهی اوقات پزشکان برای بررسی الگوهای فعالیت الکتریکی مغز افراد دچار افسردگی به انجام تست نوار مغز  برای تشخیص افسردگی می پردازند. در این صورت برای تشخیص افسردگی با نوار مغز، الگوهای EEG را تحلیل می کنند. پس از این تحلیل ها ممکن است پزشک اطلاعاتی مربوط به نشانه های روانشناختی و نوروپسیکی که همراه با افسردگی هستند، به دست آورد.

استثناها یا الگوهای خاص نوار مغزی

برخی مواقع پزشک به انجام تست نوار مغزی می پردازد تا از الگوها خاص EEG برای تشخیص افسردگی استفاده کند. زیرا در موارد نادر بعض از این الگوها به تشخیص این اختلال کمک می کنند. این الگوها در بیشتر موارد مربوط به زمانبندی خاصی از فعالیت مغز می شوند.

چگونگی تشخیص اختلال افسردگی با نوار مغزی

بدن انسان به گونه ای فعالیت می کند که دائما در حال انتشار سیگنال هایی به مغز است. این سیگنال ها بر ارتباطات عصبی تاثیر دارند. تغییرات در جریان یونی نورون های مغز می تواند موجب بروز تغییر در ولتاژ سیگنال ها شود. این تغییرات با کمک تست نوار مغزی قابل اندازه گیری و تشخیص است.چگونگی تشخیص اختلال افسردگی با نوار مغزی

حال باید بدانید که مرکز آگاهی، قسمت مشخصی از مغز انسان است. در صورتی که کنترل در این بخش بهتر عمل کند، کنترل عاطفی فرد نیز بهتر خواهد بود. اما اگر فرد دچار افسردگی شدید باشد، فعالیت این بخش از مغز بسیار کاهش پیدا می کند. امکان تشخیص افسردگی با نوار مغزی از این طریق فراهم می شود.

همچنین مبتلایان به این اختلال نسبت به افراد دیگر نسبت به محرک های بیرونی دارای واکنش های بسیار ضعیفی هستند. این موارد در نتایج نوار مغز به چشم می آید. زیرا ثبت و آنالیز سیگنال های مغز از طریق نوار مغزی به تشخیص این اختلال کمک زیادی می کند.

آمادگی برای نوار مغزی برای تشخیص افسردگی

اگر می خواهید بدانید چگونه برای انجام این تست آماده شوید، بهتر است از پرستار یا پزشک خود کمک بگیرید. با دریافت مشاوره از آن ها انجام این تست آسان تر می شود. اما ما نیز برای کمک به شما برخی از نکات مهم برای آمادگی انجام تست نوار مغز را در ادامه ذکر می کنیم:

  • پیش از انجام این تست شما باید فرم رضایت نامه پر کنید. ابتدا فرم را با دقت مطالعه کنید. در صورتی که موردی را متوجه نمی شوید، از پرستار یا پزشک بپرسید.
  • اگر برای مشکلات دیگر خود هر گونه داروی شیمیایی یا گیاهی مصرف می کنید، حتما برای تشخیص افسردگی با نوار مغز به اطلاع پزشک برسانید.
  • اگر پزشک برای انجام این تست از شما درخواست کرد که داروهای خود را قطع کنید، ابتدا با پزشک که داروها را تجویز کرده است مشورت داشته باشید.
  • برای انجام این تست باید موهای خود را با شامپو شستشو دهید اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از محصولات مراقبتی استفاده نکنید. منظور از محصولات مراقبتی انواع اسپری، ژل و نرم کننده مو است.
  • مصرف هر نوع نوشیدنی کافئین دار یا غذا حدود هشت تا 12 ساعت پیش از انجام نوار مغز ممنوعیت دارد.
  • به هیچ عنوان روز تست نوار مغزی یا شب قبل از آن روزه نگیرید. زیرا ممکن است قند خون پایین باعث ایجاد تغییر در نتیجه شود.
  • اگر پرستار یا پزشک از شما خواستند که شب قبل نخوابید، از دستور آن ها پیروی کنید. زیرا برای انجام برخی از تست های نوار مغزی باید در زمان انجام آن خواب باشید. بزرگسالان برای انجام این دسته از تست ها باید تنها چهار تا پنج ساعت در شب قبل بخواهند. کودکان نیز برای تشخیص افسردگی با نوار مغز به مدت پنج تا هفت ساعت مجاز به خواب در شب قبل هستند.

عوارض نوار مغز برای تشخیص و بررسی افسردگی

اگرچه الکتروانسفالوگرافی عوارض جدی ندارد اما برخی از افراد پس از انجام این تست با عوارض به خصوصی مواجه می شوند. اینکه شما برای تشخیص چه مشکلی نوار مغزی انجام دهید، در عوارض آن تغییری ایجاد نمی کند. بنابراین ممکن است پس از الکتروانسفالوگرافی برای تشخیص افسردگی همانند دیگر مشکلات با عوارضی همچون موارد زیر مواجه شوید:

  • احتمال قرمزی یا تحریک در محل قرارگیری الکترودها که پس از چند ساعت از بین می روند؛
  • بروز حملات تشنج یا صرع در صورت داشتن زمینه تشنج؛
  • سرگیجه.

هیچ جای نگرانی از بابت عوارض این تست وجود ندارد. زیرا پرستار یا پزشکی که تست نوار مغز شما را انجام می دهند، توانایی مدیریت کلیه این عوارض را دارند.

هزینه نوار مغزی برای تشخیص احتمال افسردگی

اگر برای تشخیص افسردگی با نوار مغزی به فکر هزینه آن هستید، باید بدانید قیمت این تست در سراسر کشور ثابت است. زیرا سالانه تعرفه ثابتی برای این آزمایش های پزشکی تعیین می شود. البته با استفاده از بیمه می توان تا حدی این هزینه را کاهش داد.

این اتفاق نیز در صورتی امکان پذیر است که شما برای انجام این تست به کلینیکی مراجعه کنید که طرف قرارداد بیمه باشد. در غیر این صورت باید تعرفه سالانه ای که تعیین شده است را پرداخت کنید.

تشخیص افسردگی از روی نوار مغز با کلینیک تخصصی رها

آیا شما نیز به دنبال کلینیک مغز و اعصاب در تهران هستید که نوار مغزی خود را با قیمت مناسب در آن انجام دهید؟ کلینیک تخصصی مغز، اعصاب و روان رها یکی از مراکز فعال و معتبر در تهران است که با بیمه های مختلف قرارداد دارد.تشخیص افسردگی از روی نوار مغز با کلینیک تخصصی رها

با مراجعه به مرکز ما در صورتی که تحت پوشش بیمه باشید، می توانید با پرداخت قیمت مناسب یک تست نوار مغزی برای تشخیص افسردگی انجام دهید. البته کلینیک ما تنها از نظر هزینه مناسب بر دیگر مراکز برتری ندارد. زیرا پزشکان فعال در کلینیک رها بسیار حرفه ای هستند و با نوار مغزی یا بدون آن به راحتی می توانند به تشخیص و درمان اختلالات مختلف مانند تشخیص افسردگی با نوار مغز بپردازند.

از دیگر برتری های کلینیک رها بر دیگر مراکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان دریافت نوبت اینترنتی: ما در کلینیک تخصصی رها امکاناتی را برای شما فراهم کرده ایم که بدون دردسر و در کوتاه ترین زمان از طریق سایت کلینیک نوبت اینترنتی دریافت کنید.
  • مشاوره رایگان: در کلینیک رها کلیه مراجعان می توانند از طریق واتساپ مشاوره رایگان و پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

بنابراین در کلینیک رها در کم ترین زمان و توسط بهترین پزشکان ایران امکان تشخیص افسردگی از روی نوار مغز وجود دارد. تنها کافی است نسبت به دریافت نوبت اقدام کنید.

نتیجه گیری

امروزه برای تشخیص اختلالات مغزی، روانشناختی وغیره از شیوه های مختلفی استفاده می شود. چنان که یکی از روش های تشخیص اختلال افسردگی، استفاده از نوار مغز است. زیرا نوار مغزی به ثبت الگوهای فعالیت الکتریکی مغز می پردازد. افسردگی نیز تا حدی بر این الگوها تاثیر دارد و به همین دلیل نتیجه این تست می تواند به پزشک برای تشخیص این اختلال کمک کند. البته تشخیص افسردگی با نوار مغزی کاملا تخصصی نیست و از آن به صورت مستقیم استفاده نمی شود. کاربرد این تست به سه شکل از جمله آشکارسازی بیماری های مغزی، بررسی و ارزیابی نشانه های روانشناختی و بررسی استثناها است.

آمادگی برای این تست طبق دستورالعمل های پزشک اهمیت بسیاری دارد. همچنین جای هیچ نگرانی از بابت عوارض و قیمت نوار مغز نیست. زیرا عوارض آن بی خطر و قابل کنترل توسط پزشک هستند. علاوه بر این با مراجعه به بهترین کلینیک های تهران مانند کلینیک تخصصی رها که طرف قرارداد بیمه ها است، می توانید این تست را با هزینه مناسب انجام دهید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما