علل تشنج در خواب | در صورت تشنج در خواب چه باید کرد

30 آبان, 780 0
-بروز-تشنج.jpg
2.7/5 - (3 امتیاز)

تشنج در خواب زمانی رخ می ‌دهد که سیگنال ‌های الکتریکی که سلول‌ های مغز با عضلات، اعصاب و بقیه بخش های مغز ارتباط برقرار می ‌کنند، نابود شود و پیام‌ های کم و جزئی به بقیه قسمت ‌های مغز ارسال نمایند. خواب عمیق در طول شبانه روز سبب بهتر عمل کردن مغز، در روز آینده خواهد شد. در واقع خواب مناسب و آرام، مغز را از حوادث روز ریکاوری خواهد کرد. از این رو در این مطلب درباره علل تشنج در خواب و سوال « در صورت تشنج در خواب چه باید کرد» صحبت کرده ایم.
اشخاص مبتلا به صرع یا تشنج در خواب، در طول شبانه ‌روز خواب آرامی نخواهند داشت. این افراد در روز آینده، دائما احساس خستگی کرده و مغزشان کارایی و عملکرد مثبت و مناسبی ندارد و عدم تمرکز در این افراد بیمار بسیار شایع و رایج می باشد.
تشنج در خواب یک بیماری و مشکل نادر می باشد که خود را به ‌صورت حمله، انقباض عضلانی و بعضی حرکات غیر ارادی در زمانی ‌که فرد خواب است نشان خواهد داد. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل آن می توانید با مجموعه کلینیک مغز و اعصاب رها تماس بگیرید یا مراجعه فرمایید. این کلینیک دارای دکتران و متخصصان حرفه ای و باسابقه ای نظیر متخصص مغز و اعصاب، جراح ستون فقرات و … می باشد.

تشنج در خواب

انواع گونه های تشنج در خواب

بسیاری از افراد بزرگسال در طول روز دچار تشنج خواهند شد. اگرچه بیش از ۹۰% این تشنج‌ ها در خواب رخ دهد، فرد مبتلا به اختلال تشنج در خواب دچار شده است. علل و عامل تشنج، تخلیه شدید بار الکتریکی مغز می باشد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، فعالیت مغز به طور اتفاقی و ناگهانی تغییر پیدا خواهد کرد.

تشنج انواع گوناگونی دارد که عبارتند از:

✓ تشنج عمومی: زمانی که فرد به تشنج عمومی دچار شود، همه قسمت ‌های مغز او درگیر خواهد شد.
✓ تشنج فوکال یا کانونی: برخلاف تشنج عمومی یا جنرال، تشنج فوکال فقط بخشی از مغز را درگیر می کند.
طبق دسته ‌بندی بالا، تشنج می ‌تواند در طی شبانه ‌روز رخ دهد. به ‌عنوان مثال بعضی از افراد در روز دچار تشنج شده و برخی دیگر در شب. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع تشنج، علل آن و تفاوت روانپرشک و روانشناس می توانید با کارشناسان ماهر ما تماس حاصل فرمایید.

آیا تشنج در خواب همان صرع می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که صرع فقط یکی از دلایلی می باشد که می ‌تواند علت تشنج در خواب بشود و عوامل دیگری نیز بر روی تشنج مغز تاثیر خواهد گذاشت. عواملی مانند عفونت ‌های مغزی، قند خون پایین، ترک الکل، ضربه به مغز می تواند بر این مشکل تاثیر کند.
از این رو می ‌توان گفت صرع یک علل مهم و اساسی در تشنج خواهد بود. صرع می‌ تواند فرد را به مشکلات دیگر پزشکی، شناختی و اجتماعی مبتلا کرده، ولی تشنج این موارد را نخواهد داشت. پس اولین تفاوت صرع و تشنج، مشکلات پس از آن می باشد.

علائم تشنج در خواب

قبل از پرداختن به علت تشنج در خواب و لرزش بدن در خواب باید با علائم آن آشنا شویم که عبارتند از:
✓ فریاد زدن و یا ایجاد صداهای غیر عادی (این علائم درست پیش از انقباض غیر ارادی عضلات دیده خواهد شد.)
✓ سفت و منقبض شدن بدن به‌ طور اتفاقی و ناگهانی
✓ از دست ‌دادن کنترل ادرار، امکان دارد ناگهان متوجه خیس شدن تشک خود ‎شوید
✓ تکان ‎های شدید و ایجاد پیچش در عضلات خود
✓ گاز گرفتن شدید زبان
✓ سقوط از تخت
✓ سختی در بیدار کردن بیمار بلافاصله بعد از حمله
✓ سردرگمی بعد از حمله
✓ بیدار شدن ناگهانی بدون هیچ دلیلی.عوامل بروز تشنج
فردی که دارای رفتار غیر عادی شبانه، سر درد در اول صبح یا تغییر خلق ‌و خوی غیر قابل توضیح می باشد باید به پزشک و کتخصصان مراجعه کند. از این رو مناسب ترین انتخاب کلینیک مغز و اعصاب رها بوده که از معتبرترین و بهترین افراد متخصص مغز و اعصاب در تهران استفاده می کند و سریع بیماری شما را تشخیص داده و به درمان آن خواهند پرداخت.

علل و علائم تشنج در خواب

حال به علل تشنج در خواب و ارزش بدن در خواب خواهیم پرداخت. همان‌طور که قبل تر هم گفتیم، صرع یکی از اصلی ترین علت‌ تشنج در خواب می باشد. ولی با وجود اینکه صرع انواع گوناگونی دارد، برخی از انواع آن در تشدید یا ایجاد تشنج در خواب تاثیر خواهد گذاشت که عبارتند از:
✓ تشنج تونیک – کلونیک
✓ سندرم لانداو – کلفنر
✓ صرع لوب فرونتال
✓ صرع میوکلونیک در نوجوانان و جوانان
✓ صرع خوش خیم رولاندیک در دوران کودکی و نوزادی

بعضی عوامل عمومی‌ دیگر علل تشنج در خواب هستند عبارتند از:

تشنج در خواب کودکان علل
✓ ضربه مغزی
✓ عفونت های مغزی
✓ دلایل و علت های ژنتیکی
✓ تومورهای مغزی
✓ سکته های مغزی و ناهنجاری‌های عروق خونی

چگونگی تشخیص تشنج ‌های شبانه

اگر فکر می ‌کنید که خود شما، فرزندتان یا یکی از اعضای خانواده عزیزتان امکان دارد دچار تشنج در خواب شده باشند، بهتر می باشد که با یک متخصص صرع یا متخصص مغز و اعصاب حرفه ای صحبت نمائید. تشخیص تشنج در خواب در مقایسه با بقیه اختلالات خواب همانند راه رفتن در خواب و کابوس ‌های شبانه و … کمی فرق داشته و دشوارتر خواهد بود. که کلینیک مغز و اعثاب رها به خاطر داشتن متخصصان ماهر و با سابقه بهترین انتخاب برای شما می باشد که تمام علل تشنج در خواب و روش های درمان آن را می دانند.
اغلب در تشخیص تشنج در خواب و ارزش بدن در خواب، پزشک از همراه بیمار که شاهد تشنج ‌های او است می خواهد تا حرکت و حال فرد را توصیف نماید؛ ولی کسانی که تنها زندگی می ‌کنند، امکان دارد همیشه صبح از خواب خسته بیدار بشوند، ولی ندانند که شب گذشته دچار تشنج در خواب شده ‌اند.
از این رو فردی که تنها می باشد تا دچار تشنج‌ های روزانه نشود، ممکن است متوجه این بیماری خطرناک نشود. اگر فرد در طی شبانه ‌روز دارای یک رفتار غیر عادی است یا صبح روز بعد خود را با سردرد یا اخلاق بد آغاز می ‌کند، باید به یک پزشک متخصص مراجعه فرماید.
یک پزشک متخصص و ماهر، تشنج در خواب را با استفاده از دستگاهی به نام الکتروانسفالوگرام (EEG) تشخیص خواهد داد.

نشانه ‌های تشنج در خواب

تشخیص تشنج در خواب باید به وسیله پزشک انجام بشود ولی بعضی از نشانه‌ های عمومی‌ در زمان خواب نیز می‌ تواند نشان دهد که دچار تشنج در خواب هستید . بعضی از این نشانه و علامت ها عبارتند از:
✓ افتادن از تختخواب
✓ بیدار شدن و داشتن کبودی روی پوست
✓ احساس گیجی یا سردرد در صبح روز بعد
✓ خیس کردن رختخواب
✓ خراب ‌شدن اقلام و وسایل کنار تختخواب شما
✓ سفت و خشک شدن بدنتان
✓ داد و فریاد زدن در خواب
✓ سخت بیدار شدن در صبح روز بعد
✓ انجام کارهای خطرناک و غیر ارادی
✓ گاز گرفتن های شبانهتشنج چیست

در صورت تشنج در خواب چه باید کرد؟

برای جلوگیری از صدمه و آسیب احتمالی، اطراف فردی را که دچار تشنج شده باید خالی شود. در صورت امکان او را در کنار خود گذاشته و زیر سر او بالشتک قرار دهید.
در کنار فرد بمانید و در صورت ایجاد هر یک از موارد زیر در سریع ترین وقت با اورژانس تماس بگیرید:
✓ تشنج بیش تر از سه دقیقه به طول بیانجامد
✓ فرد بعد از تشنج از خواب بیدار نشود
✓ فرد تشنج ‌های پی در پی را تجربه می کند
✓ تشنج در فرد بارداری رخ بدهد
✓ تشنج در فردی رخ می ‌دهد که هرگز سابقه تشنج نداشته است.
بسیار مهم است که آرامش خود را حفظ نمائید. در حالی که هیچ راه و روشی برای جلوگیری از تشنج وجود نداشت، باز هم می ‌توانید کمک رسان باشید. آکادمی عصب‌ شناسی آمریکا موارد زیر را توصیه کرده است:
✓ به محض اینکه متوجه علائم و نشانه های تشنج شدید، به مدت زمان آن بسیار توجه کنید. بیشتر تشنج ‌ها بین یک تا دو دقیقه طول خواهند کشید. اگر فرد، مبتلا به صرع باشد و تشنج بیش از سه دقیقه طول بکشد، سریعا با اورژانس تماس حاصل فرمایید.
✓ اگر فردی که دچار تشنج شده است، ایستاده باشد، می‌ توانید با در آغوش گرفتن او یا هدایت آرام او بر روی زمین، از افتادن و سقوط وی یا صدمه زدن به خود جلوگیری نمائید.
✓ اطمینان حاصل نمائید که شخص از مبلمان یا اشیا دیگری که امکان دارد روی آن ها بیفتد یا صدمه ببیند به دور باشد.
✓ اگر شخصی که تشنج کرده بر روی زمین باشد، سعی کنید او را به پهلو خوابانده تا بزاق یا استفراغ از دهانش به بیرون بیاید به جای آن که از لوله های هوا پایین برود.
✓ وسیله یا چیزی در دهان شخصی که تشنج کرده نگذارید.
✓ سعی نکنید فردی که تشنج کرده است را پایین نگه دارید.
از این رو برای آگاهی بیشتر از علل تشنج در خواب و نشانه های این تشنج می توانید با کارشناسان ماهر مجموعه کلینیک رها تماس گرفته یا اگر دچار علائمی هستید به این کلینیک معتبر و بزرگ مراجعه کنید تا سریع بیماری شما عزیزان را تشخیص دهند و آن ها را درمان کنند.

اقدامات کمکی و مناسب بعد از تشنج

بعد از پایان تشنج، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:
✓ شخص را از نظر جراحات بررسی نمائید.
✓ اگر در زمان تشنج نتوانستید او را به پهلو بخوابانید، هنگامی که تشنج تمام شد این کار را انجام بدهید.
✓ اگر مشکلی در تنفس داشت باشد، با استفاده از انگشت خود دهانش را از بزاق پاک کرده یا با تحریک ته حلق سبب استفراغ وی شوید و هر نوع لباس تنگ اطراف گردن و مچ آن شخص را شل نمائید.
✓ در کنار فرد مانده تا کاملاً بیدار و هوشیار بشود.
✓ منطقه ‎و مکانی امن و راحت برای استراحت در اختیار او قرار بدهید.
✓ تا زمانی که آگاهی کامل از محیط اطراف خود ندارد، به او چیزی برای خوردن و نوشیدن ندهید.
✓ از فرد سوالاتی بپرسید تا مقدار هوشیاری او را بسنجید.
اگر شما عزیزان یا نردیکانتان دچار انواع تشنج و بیماری های عصبی شدین می توانید با مراجعه به بزرگ ترین و معتبرترین کلینیک مغز و اعصاب تهران یعنی کلینیک رها از شر این بیماری ها خلاص شوید. به خاطر آن که این مرکز دارای متخصصان ماهر و حرفه ای می باشد که سریعا بیماری شما را تشخیص داده و روش های مناسبی را پیشنهاد می کنند.

درمان و پیشگیری برای تشنج در خواب

تشنج در خواب می‌ تواند به جان فرد صدمه وارد کند. به همین خاطر در صورت تشخیص باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب معتبر نظیر کلینیک رها مراجعه و برای درمان آن نیز اقدام نمائید. نوع درمان و پیشگیری تشنج‌ های شبانه و در خواب، بسته به نوع تشنج شخص، متفاوت خواهد بود، ولی به طور کلی موارد درمان عبارتند از:
1- داروهای ضد صرع
اولین راه درمان، داروهای ضد صرع می باشد. فنی توئین یک نوع از داروهای ضد صرع است.
2- جلوگیری از فاکتورهای تشدید کننده تشنج
یکی از عوامل موثر و مهم در کم شدن یا جلوگیری از تشنج ‌های شبانه، خواب مفید می باشد.
3- داشتن رژیم غذایی مناسب ( پرچرب و کم کربوهیدرات)
یکی از رژیم ‌هایی که اغلب به درمان تشنج در خواب کمک زیادی می کند، رژیم غذایی کتوژنیک می باشد.
یکی دیگر از رژیم ‌های کمک ‌کننده به این تشنج، رژیم ‌های کم کربوهیدرات خواهد بود.
4- جراحی
در مواقعی که راه های بالا به کنترل تشنج خواب کمک نکند، با استفاده از جراحی و عمل، می ‌توان تشنج را کنترل نمود. یکی از جراحی ‌های موثر و اساسی که سبب کنترل تشنج ‌های شبانه خواهد شد، تحریک عصب واگ خواهد بود.
از این رو شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل تشنج در خواب و تفاوت متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید.

سخن آخر

تشنج در خواب می ‌تواند به شدت خطرناک باشد. فرد امکان دارد در طی حرکات غیر ارادی به خودش صدمه بزند. همچنین انقباضات به خاطر تشنج در خواب ممکن خواهد بود در کارایی و عملکرد اندام‌ های حیاتی بدن نظیر ریه ‌ها و قلب تداخل ایجاد نماید و سبب آسیب‌ های شدید یا مرگ شود. از این رو برای کسب آگاهی درباره علل تشنج در خواب و در صورت تشنج در خواب چه باید کرد با کارشناسان ماهر کلینیک مغز و اعصاب رها تماس گرفته با به متخصصان ماهر و حرفه ای این مجموعه مراجعه کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما