عوارض نوار مغز چیست؟

16 شهریور, 781 0
-نوار-مغز.webp
یادت نره امتیاز بدی!

عوارض نوار مغز برخلاف تصور مردم آنچنان نیست و حتی خطری ندارد! چراکه نوار مغزی یکی از اعمال پزشکی به شمار می رود که کم ترین خطر و عوارض را به همراه دارد. نوار مغز که الکتروانسفالوگرافی نیز نام دارد، نوعی تست برای بررسی فعالیت الکتریکی مغز است.

در این تست صفحه های فلزی به نام الکترود با کمک سیم به سر وصل می شوند. سپس این الکترودها به ارزیابی و ثبت امواج مغزی می پردازند. اطلاعات دریافتی آن ها به صورت سیگنال به کامپیوتر منتقل می شود. اتصال این الکترودها اگرچه مستقیما به سطح سر انجام می شود اما هیچ عوارض و خطری ندارد.

با این حال اگر قصد انجام نوار مغز را دارید و نگران بروز عوارض هستید، بهتر است با عوارضی گزارش شده از آن آشنا شوید. همچنین توصیه می کنیم راه های کاهش عوارض را پیش گیرید و برای گرفتن نوار مغزی به بهترین کلینیک مراجعه کنید تا با خیال راحت آن را انجام دهید.

آشنایی با عوارض نوار مغز در بزرگسالان و کودکان

آشنایی با عوارض نوار مغز در بزرگسالان و کودکان
سرگیجه یکی از عوارض شایع بعد از نوار مغز می باشد.

امروزه برای تشخیص اختلالات و بیماری های مغزی از تست های مختلفی استفاده می شود که نوار مغز یکی از آن ها است. نوار مغزی تحت عنوان الکتروانسفالوگرافی یا علائم اختصاری EEG نیز شناخته می شود. در نوار مغز چندین صفحه فلزی را به همراه سیم به قسمت سطحی سر متصل می کنند.

وظیفه این صفحات که الکترود نام دارند، این است که به خوبی به ارزیابی و ثبت انواع امواج مغزی بپردازند. سپس تحلیل هایی که از تکانه هایی الکتریکی مغز شما دارند و اطلاعات دیگر را به شکل سیگنال به سیستم کامپیوتر منتقل می کنند.

پزشکان با بررسی این اطلاعات به راحتی مشکلات و اختلالات را تشخیص می دهند و به درمان آن ها می پردازند. حال اگر شما می خواهید نواز مغز بگیرید، باید بدانید این تست برخلاف بسیاری از آزمایش های دیگر عوارض خطرناکی ندارد.

در واقع نوار مغزی یکی تست های بسیار کم خطر به شمار می رود که به راحتی و بدون مشکل خاصی می توانید آن را انجام دهید. با این وجود اگر نگران بروز عوارض هستید، ما در ادامه به دو مورد از عوارضی که تا به حال از آن گزارش شده است، می پردازیم.

دقت داشته باشید که این عوارض نوار مغز کودکان و بزرگسالان تنها در درصد کمی از افراد بروز پیدا می کند. ضمن اینکه به هیچ عنوان خطرناک نیستند و حتی ممکن است مفید واقع شوند. نکته دیگر در رابطه با این عوارض این است که در سنین مختلف بروز پیدا می کنند و تنها بزرگسالان یا کودکان نیست.

سرگیجه

سرگیجه یکی از معایب نوار مغز به شمار می رود که تعداد کمی از افراد هنگام انجام این تست دچار آن می شوند. برای انجام این آزمایش از مراجعان خواسته می شود که نفس های عمیق بکشند. زیرا تنفس عمیق به ثبت اطلاعات بهتر از مغز بسیار کمک می کند.

به همین دلیل پزشکان برای بررسی بیشتر و تشخیص دقیق تر تنفس عمیق را در زمان تست به مراجعان توصیه می کنند. در این راستا ممکن است برخی از افرادی نتوانند به خوبی این کار را انجام دهند و یکی از موارد زیر دلیل آن است:

  • سابقه سکته مغزی؛
  • کم خونی سلول داسی؛
  • آسم.

این افراد و همچنین بعضی دیگر از مراجعان شاید در طول تنفس عمیق در نوار مغزی دچار سرگیجه شوند. البته این مشکل بلندمدت نیست و پزشکان مانند متخصصان کلینیک رها بلافاصله در رفع آن به شما کمک می کنند. بنابراین از بابت این عوارض جای هیچ نگرانی نیست.

تشنج یا صرع

در پاسخ این سوال که عوارض نوار مغزی چیست، باید بدانید یکی دیگر از عوارض آن تشنج و صرع است. این عارضه ممکن است تحت تاثیر بر اثر کوچک ترین محرک در طول این تست ایجاد شود. البته بیشتر افرادی که دچار بیماری های تشنجی یا صرع هستند با این عارضه مواجه می شوند.

محرک هایی که ممکن است زمینه بروز تشنج را در طول نوار مغز فراهم کنند، عبارت هستند از:

  • صدای تیک تیک دستگاه؛
  • نور چشمک زن در زمان دریافت نوار مغزی.

جالب است بدانید بروز این عارضه هیچ خطری ندارد. گاهی اوقات حتی تشنج به ثبت اطلاعات بهتر از مغز کمک می کند. موضوع دیگر این است که پزشکان و پرستاران بلافاصله نسبت به کنترل تشنج اقدام می کنند و جای نگرانی وجود ندارد.

راه های کاهش عوارض و معایب نوار مغز چیست؟

اگر می خواهید در طول انجام این تست با هیچ عارضه ای مواجه نشوید، راهکارهای زیر می توانید در پیش گیرید:

راه های کاهش عوارض و معایب نوار مغز چیست؟
راه های مختلفی برای کاهش عوارض سرگیجه وجود دارد.
  • در رابطه با نگرانی های خود با پزشک صحبت کنید؛
  • قبل از انجام تست کلیه داروهای مصرفی خود را به اطلاع پزشک یا تکنسین برسانید؛
  • چند ساعت پیش از اقدام برای نوار مغز، به خوبی موهای خود را شستشو دهید؛
  • برای کاهش عوارض نوار مغز در زمان شستشو از هیچ ژل، کرم یا اسپری مو استفاده نکنید؛
  • از مصرف کافئین حداقل هشت ساعت قبل از تست خودداری کنید؛
  • به بهترین کلینیک مراجعه کنید؛
  • و بسیاری موارد دیگر.

بهترین کلینیک تهران برای نوار مغز کجاست؟

برای تجربه یک تست نوار مغزی خوب و بدون عوارض بهترین راه انتخاب یک کلینیک نوار مغز معتبر است. کلینیک رها یکی از مراکز فوق تخصصی مغز، اعصاب و حتی روان در تهران است که این تست را انجام می دهد.

در کلینیک ما پزشکانی متخصص و حاذق با استفاده از تجهیزات بی نظیر نسبت به انجام این آزمایش اقدام می کنند. تشخیص و درمان بیماری ها با نوار مغز در رها در کم ترین زمان و به بهترین شکل انجام می شود. کافی است نوبت خود را به صورت تلفنی یا با چند کلیک در سایت رها رزرو کنید.

کلام آخر

در پاسخ به این سوال که نوار مغزی چیست، باید بدانید این تست هیچ خطر یا عوارض خاصی دارد. چرا که در آن تنها الکترودها روی سطح مغز با سیم متصل می شوند و به ثبت اطلاعات مغز می پردازند. این اتصال هیچ خطری برای شما ایجاد نمی کند.

با این وجود برخی از عوارض بی خطر در این تست از سوی افراد کمی گزارش شده است. تشنج، صرع و سرگیجه از جمله این عوارض است که در کودکان و بزرگسالان کمی بروز پیدا کرده اند. البته با برخی از راهکارها از جمله مراجعه به بهترین کلینیک مانند رها این عوارض کاهش پیدا می کند.

ضمن اینکه در صورت بروز هر یک از آن ها، پزشکان متخصص در کم ترین زمان عوارض را مدیریت می کنند و جای هیچ نگرانی باقی نمی ماند. برای انجام این تست بدون دردسر کافی است همین الان به بخش نوبت دهی آنلاین مراجعه یا تماس تلفنی برقرار و نوبت خود را رزرو کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

نوشته های اخیر

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما