کاربرد نقشه مغزی (qEEG) چیست؟

6 مهر, 781 0
-با-کاربرد-نقشه-مغزی.webp
یادت نره امتیاز بدی!

با نقشه های مغزی می توان به بهبود شرایط مغز و درمان اختلالات کمک کرد و کاربرد نقشه مغزی در جراحی مغز نیز بسیار قابل توجه است. نقشه های مغزی نوعی تست یا ابزار برای تشخیص میزان و چگونگی فعالیت الکتریکی در بخش های مختلف مغز هستند. در واقع با این تست امکان بررسی عملکرد مغز فراهم می شود و می توان افزایش یا کاهش فعالیت الکتریکی آن در بخش های مختلف را مشاهده کرد. به طوری که نتیجه آن طی یک سری تصاویر ارائه می شود و به همین دلیل آن را نقشه مغزی می نامند. با توجه به چگونگی انجام این تست می توان گفت کاربردهای بسیاری دارد. چنان که ضمن بررسی امواج مغزی به کمک آن می توان بسیاری از اختلالات و تغییرات را تشخیص داد. همچنین با کمک این ابزار امکان بهبود شرایط مغز فراهم می شود. اما برای آشنایی بیشتر با کاربردهای آن باید به صورت جزئی با آن ها آشنا شوید.

آشنایی با کاربرد نقشه مغزی

این تست که با عناوین دیگری همچون الکتروانسفالوگرافی یا QEEG نیز شناخته می شود، روشی است که از آن برای بررسی امواج و فعالیت الکتریکی مغز استفاده می کنند. الکتروانسفالوگرافی در واقع نوع پیشرفته تری از نوار مغز به شمار می رود که فعالیت الکتریکی را در بخش های مختلف مغز بررسی می کند.

کاربرد نقشه مغزی
نقشه‌های مغزی، به ما کمک می‌کنند تا الگوهای فعالیت مغزی را درک کرده و درمان‌های موثری را برای بیماری‌های مختلف ارائه دهیم.

این تست برخلاف نوارهای مغزی به صورت تصویری است و نتیجه آن با تصاویر مختلف و رنگی ارائه می شود. با توجه به بررسی دقیق مغز طی این روش می توان گفت QEEG کاربردهای بسیاری دارد. چنان که تنها چند مورد از آن ها عبارت هستند از:

بررسی تاثیر داروها و پیشرفت با درمان های گوناگون

یکی از جالب ترین کاربردهای الکتروانسفالوگرافی این است که با کمک آن می توان به خوبی میزان و چگونگی تاثیر انواع داروها را بررسی کرد. چنان که حتی امکان پیش بینی پاسخ بیمار به داروها به خصوص داروهای مخصوص اختلالات مغزی و روانی با QEEG فراهم می شود. همچنین با این تست می توان میزان پیشرفت فرد با کمک درمان های مختلف را تشخیص داد.

بررسی خطر صدمات مغزی

دیگر کاربرد نقشه مغزی این است که با آن می توان میزان خطرات ناشی از آسیب ها و صدمات مغزی را بررسی کرد. زمانی که افراد دچار مشکلاتی مانند ضربه، خونریزی مغز، تشنج وغیره می شوند، با استفاده از این شیوه می توان به طور کامل تغییرات ناشی از آن ها و خطرات را مشاهده کرد.

ارزیابی تغییرات روانی

QEEG حتی امکان ارزیابی و بررسی تغییرات روانی افراد را نیز فراهم می کند. زمانی که الکتروانسفالوگرافی تهیه می شود، می توان تغییرات روانی فرد را در زمان پرکاری و کم کاری مغز بررسی کرد. این برای پزشکان در مسیر درمان بسیار کارآمد است.

بررسی مغز بیمار پیش از جراحی

یکی دیگر از کاربردهای QEEG به زمانی مربوط می شود که فردی نیازمند جراحی مغز است. در این زمان پزشکان حتما نسبت به تهیه الکتروانسفالوگرافی اقدام می کنند که نقاط مورد نظر برای جراحی را پیدا کنند. بدین شکل می توان گفت QEEG برای جراحی مغز بسیار حائز اهمیت است.

چگونگی بهبود الگوهای امواج مغزی

گاهی اوقات الگوهای امواج مغزی افراد مختل می شوند و تغییر پیدا می کنند. این اختلال می تواند بر عملکرد و چگونگی شرایط روانی و مغزی فرد تاثیرگذار باشد. در چنین شرایطی پزشکان به دنبال روش هایی برای بهبود الگوی امواج مغزی هستند و با QEEG این امر ممکن می شود. چرا که دیگر کاربرد نقشه مغزی این است که با استفاده از آن می توان مشخص کرد که چگونه الگوهای امواج مغزی بهبود پیدا می کنند.

ارائه اطلاعات مهم برای برقراری تعادل در مغز

برقراری تعادل در مغز نیازمند اطلاعات کافی از آن است. نقشه مغزی می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را در این زمینه به دست دهد و به ایجاد به برنامه شخصی درمانی کمک کند. این برنامه ها می توان شامل تکنیک های بیوفیدبک همچون نوروفیدبک شود که در برقراری تعادل در مغز بسیار تاثیرگذار هستند. با کمک مراکز پزشکی معتبر مانند کلینیک فوق تخصصی مغز، اعصاب و روان رها می توانید در کم ترین زمان QEEG خود را دریافت و با کمک آن نسبت به درمان اقدام کنید.

بهترین کاربرد qEEG چیست؟

علاوه بر آنچه تا به اینجا درباره کاربردهای الکتروانسفالوگرافی گفته شد، باید بدانید بهترین و کارآمدترین کاربرد آن به تشخیص اختلالات شناختی و روانی مربوط می شود. این اختلالات شامل موارد زیر می شوند:

بهترین کاربرد qEEG چیست؟
بهترین کاربرد qEEG، تشخیص الگوهای فعالیت مغزی است که در تشخیص بیماری‌های مغزی مانند صرع یا اختلالات روانی مفید است.
  • نقص یادگیری: نوعی بیماری عصبی که توانایی مغز در راستای دریافت، ارسال و بررسی اطلاعات را تحت تاثیر قرار می دهد؛
  • اختلالات حافظه: پیامد صدمه به ساختار عصب شناختی-کالبدشناختی مغز که از ذخیره، نگهداری و یادآوری خاطرات جلوگیری می کند، اختلالات حافظه است؛
  • اختلالات اضطرابی: گروهی از اختلال های روانی همراه با علائمی از ترس هستند که شامل انواع مختلفی از جمله: فوبیا، اضطراب منتشر، پانیک می شوند و کاربرد نقشه مغزی تشخیص این اختلالات و نوع آن ها است؛
  • اختلالات خواب: این اختلال ها شامل انواع گوناگونی همچون بی خوابی، حمله خواب، پرخوابی، حرف زدن و راه رفتن در خواب، کابوس شبانه و سندروم پای بی قرار می شوند؛
  • اختلالات خلقی: این اختلال ها روانی و همراه با تجربه افسردگی، شیدایی یا هردو هستند و از جمله آن ها می توان به دوقطبی، افسردگی، بیش فعالی و بی تمرکزی در کودکان اشاره کرد؛
  • وسواس: این اختلال به گونه ای است که فرد تصور می کند باید به چیزی در ذهن خود دارد، فکر کند یا انجامش دهد و در عین حال در برابر آن مقاومت دارد؛
  • آلزایمر: اختلال عصبی پیش رونده ای است که با وجود آن به مرور زمان سلول های مغزی از بین می روند و مشکلاتی در تفکر، حافظه و رفتار فرد ایجاد می شود؛
  • صرع: اختلالی در سیستم عصبی مرکزی است که موقتا فعالیت مغز را متوقف می کند؛
  • سکته مغزی: هر نوع مشکلی است که باعث اختلال در خون رسانی به مغز شود.

بنابراین می توان گفت بیشترین کاربرد qEEG در این زمینه است و با آن امکان درمان صحیح اختلالات روانی و شناختی افراد فراهم می شود.

بهره مندی از انواع کاربرد الکتروانسفالوگرافی با کلینیک رها

حال که متوجه شدید کاربرد نقشه مغزی چیست، می دانید این تست را در کجا باید انجام دهید؟ کلینیک تخصصی مغز، اعصاب و روان رها یکی از مراکزی است که تست QEEG را انجام می دهد. زیرا مجموعه ما کلیه تجهیزات لازم برای انجام انواع تست های مغزی از جمله نوار، سی تی اسکن، الکتروانسفالوگرافی وغیره را دارد. همچنین این تست ها با کمک پزشکانی ماهر و مجرب و به صورت بسیار دقیق انجام می شود. ضمن اینکه امکان درمان کلیه مشکلات مغزی، روانی و اعصاب در کلینیک ما وجود دارد. بنابراین با ما می توانید از کاربرد الکتروانسفالوگرافی در زمینه های مختلف بهره مند شوید.

بهره مندی از انواع کاربرد الکتروانسفالوگرافی با کلینیک رها
بهره مندی از انواع کاربرد الکتروانسفالوگرافی با کلینیک رها

چند نکته مهم که موجب مراجعه بسیاری از افراد به کلینیک رها برای انجام این تست و درمان می شود، عبارت هستند از:

  • طرف قرارداد بیش از 20 بیمه درمانی و کاهشی چشمگیر در هزینه های تشخیص مشکلات اعصاب، روان و مغز و درمان آن ها؛
  • ارائه مشاوره به صورت رایگان از طریق واتساپ؛
  • امکان دریافت نوبت به صورت اینترنتی و بدون اتلاف وقت در صفوف نوبت؛
  • فعالیت از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 صبح تا هفت عصر؛
  • و بسیاری موارد دیگر.

بنابراین می توان گفت با کلینیک رها دیگر اگر تحت پوشش 20 بیمه طرف قرارداد ما باشید، دیگر هیچ نگرانی از بابت هزینه های درمان خود نخواهید داشت. همچنین در کوتاه ترین زمان ممکن و تنها با مراجعه به بخش نوبت دهی اینترنتی سایت برای انجام QEEG نوبت دریافت خواهید کرد.

نتیجه گیری

اگر می خواهید بدانید کاربرد نقشه مغزی چیست، این تست مغزی تنها یکی یا دو کاربرد ندارد. چرا که طی این تست کلیه امواج مغزی و فعالیت الکتریکی در مغز به طور کامل و در بخش های مختلف بررسی می شود. به همین دلیل برای بررسی میزان تاثیر داروهای مختلف و پیشرفت شما در درمان بسیار کاربردی است.

همچنین از آن برای بهبود الگوهای امواج مغزی، دریافت برنامه درمانی برای تعادل مغز و بررسی مغز پیش از جراحی استفاده می شود. در بررسی خطرات ناشی از آسیب به مغز و ارزیابی چگونگی تغییرات روانی نیز کاربرد دارد.

اما مهم ترین کاربرد آن به تشخیص اختلال های شناختی و روانی مربوط می شود که شامل نقص یادگیری، اختلالات حافظه، خلقی، خواب، اضطرابی، آلزایمر، وسواس وغیره می شوند. شما با انتخاب کلینیک تخصصی مغز و اعصاب رها برای انجام این تست ضمن صرفه جویی در هزینه ها، در زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد. زیرا دریافت نوبت تنها با مراجعه به بخش نوبت دهی اینترنتی در سایت ما امکان پذیر است.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما