تفسیر نوار مغز چگونه است؟

3 آذر, 781 0
-نوار-مغز.webp
یادت نره امتیاز بدی!

به بررسی نتایج نوار مغزی، اصطلاحات و الگوهای امواج مغزی در این تست، تفسیر نوار مغزی گفته می شود. این کار تنها از عهده پزشکان متخصص برمی آید. مغز دارای امواج به خصوصی است که طی این تست خصوصیات آن ها از جمله محل، دامنه و فرکانس ثبت می شود. ویژگی های امواج مغزی هر فرد با دیگری کاملا متفاوت است. بنابراین نتایج نوارهای مغزی نیز با یکدیگر تفاوت و هر یک تفسیر خاصی دارند. طبق تفسیرهای نوار مغزی است که می توان بیماری های مختلف مغز، اعصاب و روان را تشخیص داد.

تفسیر و بررسی نوار مغزی سالم و ناسالم نیز تفاوت های بسیاری دارند. علاوه بر این ها باید بدانید عوامل بسیاری بر تفسیر این آزمایش پزشکی می تواند تاثیر داشته باشد. بنابراین برای آشنایی کامل با چگونگی تفسیر و تحلیل نوار مغزی بهتر است با جزئیات این کار آشنا شوید.

آنچه باید درباره چگونگی تفسیر نوار مغز بدانید!

تمامی سلول های مغز انسان دارای سیگنال های الکتریکی هستند که با عنوان «امواج مغزی» شناخته می شوند. نوار مغزی آزمایشی است که به بررسی و ثبت فعالیت این سیگنال ها و امواج می پردازد. به همین دلیل در نتایج این تست تمامی ویژگی های امواج مغزی از جمله موارد زیر ثبت می شود:آنچه باید درباره چگونگی تفسیر نوار مغز بدانید!

  • فرکانس؛
  • محل؛
  • و دامنه.

امواج مغزی هر فرد با دیگری تفاوت دارد و هر یک از افراد دارای الگوهای خاصی برای امواج مغزی خود هستند. این الگوها متناسب با شرایط جسمی و مغزی فرد تغییر پیدا می کنند. بنابراین با تفسیر و تشخیص چگونگی این الگوها امکان تشخیص انواع بیماری های جسمی، مغز، اعصاب و روان و درمان آن ها نیز فراهم می شود.

اما باید بدانید که تنها پزشکان متخصص مغز و اعصاب توانایی و اطلاعات کامل برای تفسیر و بررسی نتایج تست نوار مغزی را دارند. زیرا تفسیر این تست بر دو پایه اصلی از جمله اصطلاحات و فرکانس امواج استوار است. در ادامه به صورت دقیق به این دو مورد می پردازیم:

اصطلاحات نوار مغز و تفسیر این تست

یکی از پایه های اساسی تفسیر نوار مغزی، اصطلاحات نوار مغز هستند که شامل مناطقی که امواج آن ها را ثبت می کنند و نام حسگرها می شود. این مناطق با کمک حروف انگلیسی در الکتروانسفالوگرافی مشخص می شوند. بر این اساس اصطلاحات این آزمایش عبارت هستند از:

  • F: این حرف به لوب ها یا مناطق پیشانی تعلق دارد که در قسمت پیشانی و پشت پیشانی مغز قرار گرفته اند. این مناطق مسئول تفکر آگاهانه، گفتار، حرکات ارادی، یادگیری و شخصیت افراد هستند.
  • P: مناطق یا لوب های آهیانه با این حرف شناخته می شوند که در قسمت بالای سر و پشت لوب های پیشانی قرار گرفته اند. کنترل مواردی مانند درک کردن، احساس کردن، قضاوت کردن، توانایی حل مسئله و خواندن و نوشتن برعهده این لوب ها است.
  • T: لوب ها یا مناطق گیجگاهی در نوار مغزی با حرف T مشخص می شوند. این لوب ها در بالای گوش ها و در دو سمت سر افراد قرار دارند. مسئولیت احساسات، خاطرات، ادراک، گفتار و شنیدن بر عهده این لوب ها است.
  • O: لوب های پس سری را در الکتروانسفالوگرافی با حرف O نشان می دهند. این لوب ها در قسمت پشتی مغز واقع شده اند. مسئولیت حس بینایی بر عهده لوب های پس سری است که اطلاعات را از چشم ها دریافت و به آنچه که دیده می شود، ترجمه می کنند.

فرکانس امواج مغزی در الکتروانسفالوگرافی

یکی دیگر از پایه های تفسیر نوار مغز، فرکانس امواج مغزی است که اهمیت بسیاری برای بررسی و تحلیل این تست دارد. منظور از فرکانس، تعداد امواج مغزی در هر ثانیه است. فرکانس با واحد اندازه گیری «هرتز» اندازه گیری می شود.فرکانس امواج مغزی در الکتروانسفالوگرافی

در نوار مغزی چهار نوع فرکانس اصلی مشاهده می شود که بر تفسیر این آزمایش تاثیر بسیاری دارند. این فرکانس ها عبارت هستند از:

  • امواج بتا: محدود فرکانس این امواج بین 14 تا 30 هرتز است. این امواج دارای دامنه کمی هستند و با ذهن مشغول و مضطرب، تمرکز فعال یا تصمیمات حرکتی ارتباط دارند.
  • امواج آلفا: محدود فرکانس امواج آلفا بین هفت تا 13 هرتز است. این دسته از امواج که در نواحی عقبی و پس سری مشاهده می شوند، با مغز آرام مرتبط هستند. کم تر پیش می آید که این امواج در زمان تفکر، حل مسئله و محاسبات ذهنی دیده شوند. البته در اکثر بزرگسالان محدود فرکانسی این امواج بین 9 تا 11 هرتز خواهد بود.
  • امواج تتا: محدود فرکانس امواج تتا بین چهار تا هفت هرتز است. امواج تتا را در افراد بزرگسال و جوان می توان در نواحی گیجگاهی مشاهده کرد. این در حالی است که این امواج در افراد کهنسال با دامنه ای بزرگ تر از 30 میلی ولت کم تر در تفسیر نوار مغز قابل مشاهده است.
  • امواج دلتا: محدود فرکانس امواج دلتا تا چهار هرتز است. معمولا این امواج را می توان در الکتروانسفالوگرافی نوزادان مشاهده کرد. در صورت مشاهده این امواج در افراد بزرگسال می توان گفت فرد در مراحل عمیق خواب قرار دارد. البته این امواج را می توان در تست نوار مغزی افراد دچار تشنج پنهان مشاهده کرد. گاهی اوقات نیز ممکن است امواج دلتا در زمان بیماری دیده شوند که در این صورت توسط هیپرونتیلاسیون تقویت شده اند.

تفاوت نوار مغز سالم و ناسالم

در زمان تفسیر الکتروانسفالوگرافی به راحتی مشخص می شود که نوار مغزی فرد سالم است یا ناسالم. نوار مغزی سالم مانند نوار قلب سالم است. به طوری که تمامی امواج یکنواخت و کاملا طبیعی هستند. هیچ گونه ناهنجاری قابل توجهی در بخش های مختلف امواج مغزی از جمله موارد زیر دیده نمی شود:

  • طول؛
  • ارتفاع؛
  • و سرعت.

این در حالی است که امواج یک الکتروانسفالوگرافی ناسالم اصلا یکنواخت نیستند. همچنین هیچ تکراری در آن مشاهده نمی شود و ارتفاع، شکل و فرکانس امواج غیرعادی است. علاوه بر این تفاوت نوار مغزی سالم و ناسالم به نوع امواجی که دیده می شود نیز بستگی دارد.

در تفسیر نوار مغزی سالم، هنگامی که مغز فرد بیدار و هوشیار است، امواج دارای فرکانس بالا تحت عنوان بتا دیده می شود. در حالی که اگر فرد در خواب عمیقی فرو رفته باشد، امواج مغزی او بزرگ تر و آهسته تر مشاهده می شوند که امواج تتا یا دلتا هستند.

اما در تفسیر الکتروانسفالوگرافی ناسالم همه این موارد برعکس است و این دیگر تفاوت نوار مغز سالم و ناسالم محسوب می شود. در واقع در زمان بررسی نتایج تست ناسالم، پزشک با امواجی که نباید مشاهده شوند، رو به رو می شود.

به عنوان مثال ممکن است امواج دلتا در آزمایش یک فرد بزرگسال و در عین حال هوشیار دیده شود. در این صورت نوار مغزی ناسالم است. با مراجعه به بهترین کلینیک نوار مغز تهران مانند کلینیک تخصصی رها خیال شما از بابت تفسیر صحیح نوار ناسالم آسوده خواهد بود.

تفسیر الکتروانسفالوگرافی ناسالم و تشخیص بیماری ها

زمانی که در نوار مغزی ناسالم، امواج غیرعادی مشاهده می شود، پزشک با تفسیر آن به وجود مشکل در بخش خاصی از مغز پی می برد. زیرا تفسیر آزمایش الکتروانسفالوگرافی به صورت صحیح در تشخیص بیماری ها بسیار حائز اهمیت است.تفسیر الکتروانسفالوگرافی ناسالم و تشخیص بیماری ها

در این رابطه باید بدانید اگرچه وجود امواج غیرطبیعی در نوار مغزی به تنهایی به بیماری خاصی اشاره ندارند اما احتمالات را کمتر می کنند. وجود این امواج در تفسیر نوار مغز ناسالم به پزشک کمک می کند که بیماری های زیر را تشخیص دهد:

  • تشنج؛
  • عفونت های مغز؛
  • زوال عقل؛
  • سکته مغزی؛
  • آسیب مغزی؛
  • تومورهای مغزی؛
  • اختلالات خواب؛
  • اختلالات رفتاری؛
  • اختلالات توجه.

علاوه بر این ها امکان تشخیص اختلال صرع نیز با تفسیر الکتروانسفالوگرافی ناسالم وجود دارد. البته نوار مغزی فردی که دچار صرع است، با دیگر افراد تفاوت بسیاری دارد. الکتروانسفالوگرافی این دسته از افراد به گونه ای است که ناگهان به دلیل اختلال در فعالیت های مغز، نوار مغزی تغییر می کند.

البته چگونگی و میزان تغییر امواج در نوار مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که تنها توسط پزشک قابل تشخیص است. همچنین باید بدانید که اگر در الکتروانسفالوگرافی ناسالم، مجموعه ای از امواج غیرطبیعی با شکل های نوک تیز و دارای ریتم تند وجود داشته باشد، تفسیر آن تشنج در طول آزمایش است. البته در چنین شرایطی، امواج در نوار مغزی پس از ریتم تند، آهسته تر خواهند بود.

عوامل مختل کننده تفسیر و بررسی نوار مغز

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با تفسیر و تحلیل جواب این تست این است که برخی عوامل می توانند در آن اختلال ایجاد کنند. بدین شکل در تفسیر الکتروانسفالوگرافی نیز اختلال ایجاد می شود. البته عواملی نیز وجود دارند که بر چگونگی تفسیر نوار مغز تاثیر خواهند داشت.

بنابراین در ادامه این عوامل را در دو دسته معرفی می کنیم:

عوامل مختل کننده نتیجه نوار مغزی

عواملی که می توانند نتیجه این آزمایش را دچار اختلال کنند، شامل موارد زیر می شوند:

  • تنفس؛
  • عرق کردن؛
  • حرکت دهان؛
  • حرکت ماهیچه؛
  • ضربان قلب و نبض.

عوامل مختل کننده تفسیر الکتروانسفالوگرافی

دسته دیگری از عوامل وجود دارد که بر نحوه تفسیر و تحلیل این تست اثر می گذارند و عبارت هستند از:

  • مصرف نوشیدنی ها و مواد کافئین دار؛
  • مصرف داروهای به خصوص همچون داروهای آرامبخش؛
  • افت قند خون؛
  • موهای چرب؛
  • استفاده از اسپری مو؛
  • و بسیاری عوامل دیگر.

اهمیت تجربه و تخصص پزشک در تفسیر و تحلیل داده های نوار مغزی

یکی از مهم ترین مسائل درباره تفسیر و بررسی نتایج تست نوار مغزی این است که پزشک تخصص و تجربه کافی را داشته باشد. یک پزشک باتجربه و متخصص مانند پزشکان کلینیک رها می تواند به درستی نوار مغزی سالم را از ناسالم تشخص دهد.

همچنین او با تکیه بر تحصیلات تخصصی و تجربه خود توانایی تشخیص دقیق بیماری ها را بر اساس تفسیر امواج الکتروانسفالوگرافی دارد. پزشکان متخصص گاهی اوقات حتی بدون کمک آزمایش های تکمیلی می توانند در زمانی بسیار کوتاه، اختلال و بیماری فرد را با تفسیر نوار مغزی او تشخیص دهند.

این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می کند که اختلال مغزی فرد نیازمند درمان سریع تر باشد. بدین صورت تعلل پزشک باعث تاخیر در درمان و بروز مشکلات بیشتر نمی شود. بنابراین باید تفسیر الکتروانسفالوگرافی خود یا عزیزتان را به بهترین و باتجربه ترین پزشک بسپارید.

تفسیر انواع نوار مغزی به بهترین شکل با کلینیک رها

تفسیر انواع نوار و تست های مغزی در کلینیک تخصصی مغز، اعصاب و روان رها توسط بهترین پزشکان انجام می شود. در کلینیک ما متخصص ترین پزشکان ایران مشغول به فعالیت هستند. پزشکان ما مهارت و تبحر کافی برای تفسیر انواع آزمایش های مغزی و پزشکی را دارند.تفسیر انواع نوار مغزی به بهترین شکل با کلینیک رها

چنان که با تفسیر تست شما توسط پزشکان کلینیک مغز و اعصاب رها به هیچ عنوان امکان خطا در تفسیر و تشخیص بیماری ها وجود ندارد. علاوه بر این برای تفسیر و بررسی آزمایش توسط پزشکان ما با معطلی در صفوف نوبت یا هزینه های گزاف مواجه نخواهید شد.

چراکه ما شرایطی را برای مراجعان خود فراهم کرده ایم که به صورت آنلاین نوبت خود را دریافت کنند و نیازی به مراجعه حضوری نیز نباشد. تنها کافی است که وارد قیمت دریافت نوبت اینترنتی در سایت ما شوید و نوبت خود را برای تفسیر نوار مغز ثبت کنید.

هزینه آزمایش ها، خدمات و درمان در مجموعه ما در صورتی که تحت پوشش هر نوع بیمه ای باشید، بسیار کاهش پیدا می کند. زیرا ما با بیش از 20 نوع بیمه قرارداد داریم و آن ها بخش زیادی از هزینه خدمات ما را تحت پوشش قرار می دهند.

نتیجه گیری

تفسیر و تحلیل نوار مغزی به بررسی اطلاعات این آزمایش توسط پزشک و تشخیص بیماری ها بر اساس آن گفته می شود. تفسیر الکتروانسفالوگرافی بر اساس دو پایه اصلی از جمله اصطلاحات مربوط به این تست و ویژگی های امواج مغزی است.

منظور از ویژگی های امواج مغزی بیشتر فرکانس آن ها است که بر این اساس به انواع امواج آلفا، بتا، تتا و دلتا تقسیم می شوند. در صورتی که این امواج غیرطبیعی باشند یا موجی که نباید دیده شود را پزشک مشاهده کند، آن نوار مغزی ناسالم است.

در این صورت امکان تشخیص بیماری های مختلفی فراهم می شود که بستگی به تفسیر امواج نوار دارد. البته برخی عوامل می توانند باعث اختلال در این آزمایش و تفسیر نوار مغز شوند. همچنین باید بدانید بهترین تفسیر را متخصص ترین و مجرب ترین پزشکان مانند پزشکان متخصص کلینیک رها ارائه می دهند. بنابراین نوبت خود را اینترنتی دریافت و روند درمانی خود را بر اساس تفسیر صحیح نوار مغزی توسط پزشکان رها آغاز کنید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

-- بارگیری کد امنیتی --


logo-11

درمانگاه فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان رها با مجوزهای قانونی و تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد که این درمانگاه بصورت چند تخصصی و خصوصی می باشد و حجم اصلی بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه را بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب و روانپزشکی، تشکیل می دهند.

تماس با ما
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، روبروی خیابان 12 گاندی، پلاک 2534، طبقه 2، درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
تلفن : 88787951 021 ( 4 خط )

طراحی سایت و پشتیبانی توسط تیم پیام بازرگانی

تماس با ما